číslo jednací: VP/S044/03-160

Instance I.
Věc Investiční pobídky pro spol. Eaton Holding B.V.
Účastníci
  1. Eaton Holding I.B.V.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 3. 7. 2003
Dokumenty file icon pis12112.pdf 175 KB

Č.j. VP/S 44/03-160

V Brně dne 17. června 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 27.3.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 20.3.2003, č.j. 14893/03/3800/0571, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Eaton Industries s.r.o. založenou za účelem realizace investičního projektu společnostiEaton Holding I B.V.podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Eaton Industries s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V., a to:

  1. slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  2. hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 200 000 Kč na jedno pracovní místo

  3. hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění, ve výši 35 % ze skutečně vynaložených souhrnných nákladů příjemce veřejné podpory na školení a rekvalifikaci celkového počtu nově zaměstnaných osob

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, nepřekročí 45,94 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Eaton Industries s.r.o. založené za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V. ze dne 20.3.2003, č.j. 14893/03/3800/0571 a zároveň nepřekročí částku 778,68 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jehož se investiční pobídky týkají.

  3. Veřejná podpora vytváření nových pracovních míst, souvisejících s realizací investičního projektu, je podmíněna zachováním vytvořených pracovních míst po dobu nejméně 5 let ode dne účinnosti pracovních smluv uzavřených na dobu neurčitou.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.3.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Eaton Industries s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V., kterou podala Česká republika -Ministerstvo průmyslu a obchodu.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. popisu investičního projektu,

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách"), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů") a zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o zaměstnanosti"),

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a přílohy k tiskopisu,

  6. žádosti o nezveřejnění informací o (i) podání záměru společnosti Eaton Holding I B.V. získat investiční pobídky v ČR a (ii) veškerých dalších informací v této souvislosti poskytnutých,

  7. doplňujících údajů týkajících se alternativního umístění investice v průmyslové zóně "Královský vrch" v obci Kadaň, okres Chomutov,

  8. zakladatelské listiny a stanov společnosti Eaton Holding I B.V.,

  9. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Eaton Holding I B.V.,

  10. hospodářských výsledků společnosti Eaton Corporation za rok 2001, 2000 a 1999,

  11. seznamu strojního zařízení a nehmotného majetku, který je předmětem investičního záměru,

  12. čestného prohlášení žadatele o nezahájení prací na projektu,

  13. finančního plánu společnosti Eaton Holding I B.V. na 10 let,

  14. seznamu potencionálních dodavatelů, odběratelů a konkurentů,

  15. seznamu chemických materiálů používaných při výrobě,

  16. popisu investičního projektu,

  17. nákresu výrobní linky,

  18. organizační struktury společnosti Eaton Corporation,

  19. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 42539/02/2040/1607, ze dne 24.9.2002 obsahujícího informace o společnosti Eaton Industries s.r.o.,

  20. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 1740/02-160, ze dne 21.10.2002 obsahujícího žádost o pozastavení vydání konečného rozhodnutí o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory z důvodu změny plánované výše investice,

  21. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 2032/02-160, ze dne 3.12.2002 obsahujícího údaje o nových skutečnostech týkajících se realizace části investičního záměru,

  22. dopisů Úřadu, č.j. VP/S 108/02-160/1634/160-02, ze dne 30.9.2002, č.j. VP/S 108/02 160/1708/160-02 ze dne 15.10.2002, č.j VP/S 108/02-160 ze dne 10.12.2002,

  23. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 60514/02/3800/2292, ze dne 16.12.2002,

  24. dopisu Úřadu, č.j. VP/S44/03-160, ze dne 23.4.2003 obsahujícího výzvu k doplnění údajů potřebných pro posouzení žádosti,

  25. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu, č.j. 23184/03/3800/0929, ze dne 30.4.2003 doplňujícího údaje potřebné k posouzení žádosti,

  26. údajů o výkonu průmyslu Evropské unie z internetových stránek Eurostatu

  27. faxové zprávy Czechinvestu, č.j. 1687/03, ze dne 20.5.2003 a č.j. 979/03-160, ze dne 27.5.2003 obsahující doplnění tiskopisu záměru získat investiční pobídky

  28. faxové zprávy Czechinvestu, ze dne 5.6.2003 obsahující doplnění tiskopisu záměru získat investiční pobídky.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory jsou Ministerstvo financí a Ministerstvo práce a sociálních věcí

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory průmyslových investic /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Eaton Industries s.r.o. založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků a daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Eaton Industries s.r.o. založená za účelem realizace investičního záměru společnosti Eaton Holding I B.V. Společnost Eaton Industries s.r.o. byla založena zakladatelskou listinou dne 29.8.2002. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, ze dne 30.10. 2002 tato společnost vznikla dnem 16.10. 2002, sídlem společnosti je Praha 1, Jáchymova 26, PSČ 110 00, identifikační číslo je 26729610, předmětem podnikání je pronájem nemovitostí s poskytováním základních služeb zajišťujících řádný provoz nemovitostí. Jediným vlastníkem společnosti Eaton Industries s.r.o. je společnost (…).

Společnost (…) byla založena dne 7.6.2002 a do obchodního rejstříku byla zapsána dne 10.6.2002. Sídlem společnosti (…)je (…), IČO společnosti je (…). Společnost (…) je společností zabývající se zpracováním, výrobou a komerčním využitím vysoce technických produktů, které jsou dodávány na průmyslové, dopravní, konstrukční a obchodně letecké trhy. Vzhledem k tomu, že společnost (…) je novým právním subjektem bez provozní historie, nemá zatím k dispozici údaje o počtu zaměstnanců, obratu či aktivech.

Společnost (…) je dceřinnou společností (…), který má sídlo na (…). Mateřskou společností tohoto řetězce je společnost (…), která má sídlo v (…). Společnost (…) je celosvětovou společností s významným postavením ve vývoji a prodeji produktů kapalných energií v oblasti průmyslu, hybných energií a letecké dopravy. V roce 2001 dosáhly celková aktiva společnosti (…) výše (…) a čistý obrat představoval částku (…).

Skupina (…)(…) zaměstnanců, (…) výrobních míst ve 25 státech a prodává své výrobky do více než 50 států. V rámci skupiny (…) je podnikání členěno do čtyř odlišných segmentů: kapalné energie, průmyslové a obchodní kontroly, automobilové dopravy a nákladní dopravy. Evropský tržní podíl (…) činí u montáží hadic pro klimatizační zařízení (…)%, u montáží hadic pro posilovač řízení (…)% a u výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy (…)%. Hlavními konkurenty skupiny (…) jsou u výroby kapalin pro automobilový průmysl společnosti (…), ve výrobě kapalin pro hydraulické tlakové systémy se jedná o společnosti (…).

Vzhledem k tomu, že skupina (…) v roce 2001 zaměstnávala celosvětově (…)zaměstnanců a její obrat činil (…), nejedná se v případě příjemce veřejně podpory o malého a středního podnikatele.

VI. Údaje o investici

Společnost Eaton Holding I B.V. má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce 1 695 mil. Kč, z toho do technologií 977 mil. Kč, a to do vybudování nového závodu na výrobu a montáž výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení včetně montáží hadic, trubek a hydraulických produktů. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (…)

  2. budovy (…)

  3. instalace, stroje (…)

  4. nehmotná aktiva (…).

Společnost Eaton Holding I B.V. plánuje v okrese Chomutov výstavbu nového závodu na výrobu produktů pro zařízení do automobilů a pro průmyslová a letecká zařízení. Investice má rovněž pokrývat další související aktivity, včetně montáží hadic, trubek a hydraulických produktů.

Eaton Holding I B.V. má v úmyslu realizovat dvě sekce segmentu tzv. kapalných energií, a to sekci výroby kapalin pro automobilový průmysl a sekci výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy. Rozpětí produktů v sekci výroby kapalin pro automobilový průmysl zahrnuje hadice pro klimatizační zařízení a pro posilovač řízení a montáže trubiček.

Sekce výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy zahrnuje výrobu hydraulických a klimatizačních kapalných konektorů, průmyslových pístových čerpadel a hydraulických ventilů.

Předpokládaný počátek investice byl plánován na červenec 2002, dokončení investice se datuje k červnu 2008. V roce 2003 by mělo dojít k plánovanému náběhu nové výroby. Roční kapacita výroby u hydraulických a klimatizačních kapalných konektorů dosáhne hodnoty 2 550 tis. kusů, u průmyslových pístových čerpadel (…) kusů, hydraulických ventilů (…) tis. kusů a u hadic pro automatické klimatizační zařízení, pro posilovače řízení a montáže trubiček (…) tis. kusů. Přidaná hodnota se u těchto výrobků pohybuje mezi (…) % až (…) %, přičemž (…) % až (…) % produkce je určeno na vývoz.

Potencionálními zákazníky nové produkce jsou společnosti: (…) a další. Společnost (…) odhaduje, že po dokončení projektu dojde u výroby kapalin pro automobilový průmysl ke zvýšení podílu na evropském trhu o (…) %, u výroby kapalin pro hydraulické tlakové systémy se očekává mírný vzestup.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu v okrese Chomutov v letech 2003 až 2007 celkem 450 přímých pracovních míst, z toho 40 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 260 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 150 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Provedením investice také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa, tj. minimálně 225 nepřímých pracovních míst.

Příjemce odhaduje, že vytvoří následující počet nepřímých pracovních míst:

v okrese Chomutov

  • personál v oblasti stravování - (…),

  • zdravotní personál - (…),

  • úklid kanceláří - (…),

  • úklid plochy výrobního zařízení - (…),

  • servisní personál pro opravu strojů a vlastního výrobního zařízení - (…),

  • zaměstnanci ostrahy - (…),

  • techničtí konzultanti - (…),

  • nástroje a další zařízení - (…),

  • logistika - (…),

  • celní odbavení výrobků - (…),

  • skladování - (…),

  • obalování výrobků - (…),

  • koordinace příchozího a odchozího materiálu - (…),

  • příprava materiálu - (…),

  • ostatní - (…),

v Ústeckém kraji

  • dodavatelé - (…).

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1.2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory provést výstavbu nového závodu na výrobu a montáž výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení včetně montáží hadic, trubek a hydraulických zařízení, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory, resp. společnosti, jež příjemce veřejné podpory ovládá, na trhu automobilových dílů pro přenos kapalin ze současných (…) %,

  • produkce z nového závodu bude z (…) % exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla"),

  2. Multisektorální rámec pro regionální pomoc velkým investičním projektům - publikovaný v Official Journal C 107, 7.4.1998 (dále jen "Rámec"),

  3. Nařízení Evropské komise č. 68/2001 o použití článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení").

Ad I.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Chomutov, tj. v regionu NUTS II Severozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Chomutov a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Chomutov míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí dosáhla v dubnu roku 2003 výše 18,0 %, tj. 187,5 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně vysoká, přičemž investice předpokládá vytvoření 450 přímých pracovních míst, z toho 40 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 260 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 150 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož (…) % produkce z nového výrobního závodu je určeno na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje výstavbu nového závodu na montáž, výrobu a prodej výrobků pro automobilová a hydraulická zařízení včetně montáží hadic, trubek a hydraulických produktů, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 45,94 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do výše uvedených nehmotných aktiv připočítat do výše maximálně 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Z předložených podkladů vyplývá, že příjemce veřejné podpory splňuje podmínky stanovené v Pravidlech, aby hodnota nehmotných aktiv mohla být ve shora uvedené výši připočítána k hodnotě investice do nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Podle čl. 4.11., poznámka č. 32, Pravidel se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Dokončení investičního projektu se předpokládá v roce 2008. Je tedy zřejmé, že se bude jednat o pracovní místa související s prováděním investičního projektu. Příjemce veřejné podpory uzavře s pracovníky přijatými na takto vytvořená pracovní místa pracovní smlouvy, jimiž se sjedná pracovní poměr na dobu neurčitou. Čl. 4.14. Pravidel stanoví, že vytvořenápracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná investiční pobídka v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek ve výši 90 mil. Kč (200 000 Kč na jednoho zaměstnance) splňuje podmínky stanovené v Pravidlech.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 45,94 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Ad II.

Podle čl. 2.1. Rámce, je tento předpis nutné aplikovat v případě, že navrhovaná výše veřejné podpory splňuje jedno z následujících kritérií:

  1. celkové náklady na projekt jsou alespoň 50 mil. EUR a kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, je alespoň 50 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti a podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo činí alespoň 40 000 EUR

nebo

b) celková veřejná podpora je alespoň 50 mil. EUR.

Vzhledem k tomu, že:

  • celkové náklady na projekt dosahují výše 1 695 mil. Kč (cca 53,25 mil. EUR přepočteno kursem 31,83 CZK/EUR ke dni 27.3.2003),

  • kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, může v případě, kdy se pro výpočet zvolí maximální možná výše podpory povolitelné v tomto regionu, dosahovat až 100 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti,

  • pokud by se pro výpočet zvolila maximální možná výše podpory povolitelná v tomto regionu, tj. cca 26,09 mil. EUR - přepočteno kursem 31,83 CZK/EUR ke dni 27.3.2003, podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo (předpokládá se vytvoření 450 pracovních míst) činí 57 985 EUR,

jsou splněny všechny podmínky uvedené v čl. 2.1. písm. a) Rámce.

Maximální přípustná míra veřejné podpory se v souladu s čl. 3.1. Rámce určuje následujícím způsobem:

  1. za základ je brána výše regionální podpory (R), kterou lze získat v příslušné oblasti. Vzhledem k tomu, že region NUTS II Severozápad, ve kterém má být investice realizována, je brán jako oblast Společenství uvedená v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství a že dle Regionální mapy intensity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12. 2001 na vědomí svým usnesením, č. 1315, činí strop (maximální míra) regionální podpory v případě regionu NUTS II Severozápad 49 % a jelikož společnost Eaton Industries s.r.o. nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, je maximální přípustná míra veřejné podpory stanovena na 49 % hodnoty investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Tato maximální výše nesmí být překročena.

  2. maximální přípustnou míru intensity veřejné podpory je třeba upravit na základě následujících faktorů:

  1. faktor soutěže (T)

Podle čl. 7.6. Rámce relevantní geografický trh zahrnuje Evropskou hospodářskou oblast nebo alternativně jakoukoliv její významnou část, pokud je možné podmínky soutěže ve zmíněné oblasti dostatečně odlišit od jiných oblastí. Multisektorální rámec připouští možnost pojímat jako relevantní trh také celosvětový trh. Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je třeba u veřejné podpory zvažovat možnost dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Jako relevantní trh v tomto případě budou sloužit oblasti, ve kterých má docházet k hospodářské soutěži mezi společnostmi z členských států Evropské unie a společností Eaton Industries s.r.o. Jako relevantní trh lze tedy pojímat trh EEA (tzn. EU, Norsko, Island, Lichtenštejnsko), neboť tato oblast je dostatečně přesně identifikovatelná a vyhovuje tak požadavkům Rámce.

Podle čl. 3.2. Rámce má jakékoliv povolení podpory společnostem v odvětví, které trpí problémem strukturální nevyužité kapacity, tendenci narušit soutěž. Podle čl. 3.3. Rámce je třeba posuzovat problém strukturální nevyužité kapacity jako rozdíl mezi průměrnou mírou využití kapacity pro zpracovatelský průmysl jako celku a mírou využití kapacity příslušného sektoru, za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje. Pokud není k dispozici dostatek informací o využití kapacity, je nutné posoudit, zda se nejedná o investici na klesajícím trhu. Podle čl. 3.4. Rámce je třeba posuzovat problematiku klesajícího trhu jako rozdíl mezi průměrným tempem růstu zpracovatelského průmyslu jako celku a tempem růstu spotřeby určitého výrobku za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje.

Jelikož údaje o využití výrobních kapacit pro zpracovatelský průmysl v Evropské unii jako celek nejsou k dispozici, Úřad posuzoval dle čl. 3.4. Multisektorálního rámce, zda se investice neuskutečňuje na klesajícím trhu.

V následující tabulce je popsána spotřeba automobilových dílů pro přenos kapalin v EEA a spotřeba jednotek v sekci tlakových systémů v EEA za období 1998-2002.

Rok

1998

1999

2000

2001

2002

Celkový růst

1998-2002

Spotřeba automobilových dílů pro přenos kapalin v EEA

(v ks)

15 989,4

16 855,3

16 608,3

16 644,7

15 914,6

- 74,7

Meziroční míry růstu

-

5,41%

-1,465%

0,219%

-4,385%

-0,221%

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

Rok

1998

1999

2000

2001

2002

Celkový růst

1998-2002

Spotřeba jednotek v sekci tlakových systémů (v ks) v EEA

1 909 710

1 972 080

2 046 105

2 143 463

1 847 505

-62 205

Meziroční míry růstu

-

3,266%

3,754%

4,758%

-13,8%

-2,02%

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je dále popsán vývoj produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období, pro které jsou známy údaje, tj. za období 1995-1999 (ve stálých cenách v mld. EUR).

Rok

1995

1996

1997

1998

1999

Celkový růst 1995-1999

Produkce

3352,5

3506,4

3749,9

3879,8

3946,9

594,4

Meziroční míry růstu

----

4,6 %

6,9 %

3,5 %

1,7 %

17,7 %

Zdroj: Eurostat

Vzhledem k výše uvedenému a vzhledem k tomu, že údaje o vývoji produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období 2000 - 2002 nejsou k dispozici, byl v souladu s čl. 3.10.1. Rámce stanoven faktor soutěže na 0,75.

  1. faktor kapitálu - pracovní síly (I)

Uvedený faktor se počítá jako podíl hodnoty investice do investičních nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, zjištěných podle Pravidel, a pracovních míst - vytvořených a zachovaných v rámci plánovaného investičního projektu. V případě investice společnosti Eaton Industries s.r.o. je nutno částku 1 695 mil. Kč (cca 53,25 mil. EUR přepočteno kursem 31,83 CZK/EUR ke dni 27.3.2003), dělit 450 (ze záměru získat investiční pobídky vyplývá, že bude vytvořeno 450 pracovních míst), výsledkem je částka cca 118,3 tis. EUR, tedy faktor kapitálu - pracovní síly v souladu s čl. 3.10.2. Rámce činí 1,0.

  1. faktor vlivu na region (M)

Faktor vlivu na region bere v úvahu výhody, které přinese investice oblasti, ve které je investice uskutečňována. Investice bude realizována v oblasti shodné s oblastmi vymezenými v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení ES. Podle údajů uvedených v podkladech vyplývá, že bude vytvořeno 450 přímých pracovních míst. Dle podkladů se předpokládá střední stupeň vytváření nepřímých pracovních míst: na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Vzhledem k těmto skutečnostem lze stanovit v souladu s čl. 3.10.3. Rámce hodnotu tohoto faktoru na 1,25.

IV. Výpočet maximální míry veřejné podpory

Maximální přípustná míra veřejné podpory se počítá podle vzorce: R x T x I x M, tedy 49 x 0,75 x 1,0 x 1,25, tj. 45,94. Dle poznámky uvedené v článku 3.10.3. Rámce není možné, aby projekt získal podporu přesahující míru veřejné podpory pro daný region. Maximální přípustná míra veřejné podpory formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění činí 45,94 % investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, což nepřesahuje míru veřejné podpory pro daný region.

Ad III.

Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace činí v souladu se zákonem o zaměstnanosti a nařízením vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, 56 mil. Kč a zároveň splňuje podmínky stanovené v nařízení. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6.7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců dle § 5a a § 6b zákona o zaměstnanosti.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory se očekává ve výši: 1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč, 4. rok (…) Kč, 5. rok (…) Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory od předpokládaného zahájení investice po dobu následujících pěti let bude dle předložených podkladů činit: 1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč, 4. rok (…) Kč, 5. rok (…) Kč.

Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů a hmotné podpory vytváření pracovních míst se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory a výše investice do nehmotných aktiv) 1 695 mil. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (…)

  2. budovy (…)

  3. instalace, stroje (…)

  4. nehmotná aktiva - software (…)

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro střední podnik, maximální povolená míra intenzity veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, činí dle článku 3.10 a článku 3.6. Multisektorálního rámce 45,94 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, současně nesmí přesáhnout částku 778,68 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 15.5.2003bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz