číslo jednací: VP/S007/00-160

Instance I.
Věc Program podpory obnovy vozidel MHD a veřejné linkové dopravy od r. 2001
Účastníci
  1. Ministerstvo dopravy a spojů
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí zastaveno
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 11. 7. 2000
Dokumenty file icon pis5777.pdf 80 KB

Č.j.: VP/S 7/00-160 V Brně dne 21. 6. 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahájil dne 9.6. 2000 podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, v platném znění, s účastníkem řízení Ministerstvem dopravy a spojů, správní řízení ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 2 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře. V zahájeném správním řízení spojil ke společnému řízení věci týkající se žádosti o povolení výjimky pro podporu pořízení a obnovu vozidel městské hromadné dopravy a žádosti o povolení výjimky pro podporu pořízení a obnovy vozidel autobusové dopravní obslužnosti, podané dopisem ze dne 7.6.2000, č.j. 21123/00-140 a ve věci rozhodl takto:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro "Program podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy od roku 2001", dle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře

z a s t a v u j e .

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 9.6.2000 dvě žádosti o povolení výjimky (dále jen "žádosti") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), které podalo Ministerstvo dopravy a spojů České republiky dopisem ze dne 7.6. 2000, č.j. 21123/00-140.

Údaje získané z žádosti o povolení výjimky č. 1:

  • poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo dopravy a spojů

  • ministerstvem nebo orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo dopravy a spojů

  • kontaktní osobou je Ing. Josef Štěpánek, zástupce ředitele odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy a spojů

  • název programu veřejné podpory je Podpora pořízení a obnova vozidel městské hromadné dopravy (č. 327 620), jedná se o probíhající program podpory

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory jsou usnesení vlády č. 472 ze dne 31.8.1994 a usnesení vlády č. 499 ze dne 20.8.1997

  • druhem programu podpory je obnova vozidel MHD - tramvaje, autobusy, trolejbusy, jedná se o investiční sektorovou veřejnou podporu v oblasti dopravy

  • mírou podpory jako podílu výše veřejné podpory k nákladům je 30 - 50 % ceny vozidel

  • formou poskytnutí veřejné podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků

  • počet let trvání programu podpory - 6 let, návrh na prodloužení o 3 roky

  • přibližný počet příjemců veřejné podpory - od 10 do 50

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložený materiál.

Údaje získané z žádosti o povolení výjimky č. 2:

  • poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo dopravy a spojů

  • ministerstvem nebo orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo dopravy a spojů

  • kontaktní osobou je Ing. Jiří Dupák, zaměstnanec Ministerstva dopravy a spojů

  • název programu veřejné podpory je Podpora pořízení a obnovy vozidel autobusové dopravní obslužnosti ( č. 327 630), jedná se o probíhající program podpory

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení vlády č. 499 ze dne 20.8.1997

  • druhem programu podpory je obnova autobusů veřejné linkové dopravy, jedná se o investiční sektorovou veřejnou podporu v oblasti dopravy

  • mírou podpory jako podílu výše veřejné podpory k nákladům je 30 % ceny vozidel

  • formou poskytnutí veřejné podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků

  • počet let trvání programu podpory - 4 roky, návrh na prodloužení o 3 roky

  • přibližný počet příjemců veřejné podpory - 51 až 100

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložený materiál.

Podklady pro rozhodnutí

- materiál vypracovaný Ministerstvem dopravy a spojů ČR, č.j. 16671/00-0140, pro schůzi vlády, ve věci: Program podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy od roku 2001 s následujícím obsahem:

  1. návrh usnesení vlády

  2. předkládací zpráva

  3. program podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy od roku 2001

  • dopis Ministerstva dopravy a spojů ze dne 13.6. 2000, č.j. 21123/00-140, ve věci doplnění

údajů k žádostem o povolení výjimky.

Materiál "Program podpory obnovy vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy" (dále jen "program podpory") obsahuje návrh na pokračování podpory povrchové městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy v letech 2001 - 2003 a týká se pouze obnovy vozidel v uvedených oborech dopravy.

Veřejnou podporu podle § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře ve formě přímé finanční dotace představuje úhrada 30 % pořizovacích nákladů na obnovu tramvají, trolejbusů a autobusů městské hromadné dopravy a autobusů veřejné linkové dopravy, úhrada 30 % pořizovacích nákladů elektrické výzbroje u modernizace tramvají a trolejbusů a další nejvýše 20% finanční podíl na pořizovacích nákladech obnovy nízkopodlažními vozidly nebo vozidly se zabudovaným zařízením umožňujícím přístup osob se zdravotním postižením.

Příjemci veřejné podpory určené na obnovu vozidel městské hromadné dopravy jsou dopravní podniky obcí se 100 % účastí obce nebo jiné soukromé dopravní společnosti (právnické a fyzické osoby) zajišťující a provozující městskou hromadnou dopravu na území obce. Podmínkou účasti státu na financování nákupu vozidel městské hromadné dopravy je účast rozpočtů obcí.

Příjemci veřejné podpory určené na obnovu vozidel veřejné linkové dopravy jsou provozovatelé silniční dopravy (dopravci), kteří uzavřeli písemnou smlouvu k plnění závazku veřejné služby ve veřejné linkové dopravě podle § 19 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, na základě níž zajišťují základní dopravní obslužnost území. Dopravci, kteří žádají o dotaci, musí předložit potvrzení okresního úřadu, že v daném okrese zajišťují základní dopravní obslužnost.

Účelnost a výši účasti státu na obnově vozidel městské hromadné dopravy a veřejné linkové dopravy posoudí společná komise složená ze zástupců státních orgánů, zástupců vybraných okresních úřadů, Svazu měst a obcí a Sdružení MHD, na základě dopravcem podané žádosti a při splnění výše uvedených podmínek, která rozhodne o poskytnutí dotace podle nediskriminačních a objektivních pravidel.

Jde o opatření, vedoucí k modernizaci vozového parku s vysokým počtem vozidel s překročenou mírou životnosti, které by dopravní podnik vlastněný obcí a soukromá dopravní společnost, zajišťující městskou hromadnou dopravu na území obce, či dopravce, zajišťující základní dopravní obslužnost, bez státní dotace nepodnikl v množství zabezpečujícím nevyhnutelnou obnovu vozového parku.

Úřad v řízení o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře při posuzování otázky, zda se jedná o veřejnou podporu či nikoliv, vychází z definičních znaků zakázané veřejné podpory stanovených v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Pro účely § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře se veřejnou podporou rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory, poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje podnikání nebo odvětví výroby v míře, v níž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie.

V posuzovaném případě je veřejná podpora podle § 3 písm. a) poskytována Ministerstvem dopravy a spojů ve formě přímé finanční dotace a zvýhodňuje příjemce dotace uhrazením části nákladů na daná opatření, které by příjemce musel uhradit ze svých vlastních prostředků.

Ze žádostí vyplývá, že posuzovaný program podpory je určen pro provozovatele lokálních služeb (provozovatelé MHD a provozovatelé zajišťující základní dopravní obslužnost území), kteří dané služby provozují pouze na území České republiky. Opatření uvedené v programu podpory nemají exteritoriální účinky, a tudíž podpora poskytovaná na základě programu podpory neovlivní obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie.

Vzhledem k tomu, že poskytování veřejné podpory ve formě, výši, za účelem a podmínek, které stanoví program podpory nenaplňuje podmínku narušení nebo hrozby narušením hospodářské soutěže v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, a tím nenaplňuje všechny znaky definující veřejnou podporu, nejedná se o veřejnou podporu, vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Poučení o odvolání:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejná podpora v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

pověřený řízením odboru veřejná podpora

Obdrží:

Ministerstvo dopravy a spojů ČR

nábřeží L. Svobody 12

110 15 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz