číslo jednací: VP/S076/03-160

Instance I.
Věc Informační infrastruktura pro výzkum
Účastníci
  1. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 4. 7. 2003
Dokumenty file icon pis12163.pdf 107 KB

Č. J.: VP/S 76/03 - 160 V Brně dne 16. června 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27.5.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 20.5.2003 č.j. 20 027/2003-31 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro dílčí program podpory výzkumu a vývoje "Informační infrastruktura výzkumu" podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst.1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Řízení ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory, která bude poskytnuta v rámci dílčího programu podpory výzkumu a vývoje "Informační infrastruktura výzkumu", ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků

s e z a s t a v u j e.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.5.2003 návrh na zahájení správního řízení formou žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve věci poskytnutí veřejné podpory v rámci dílčího programu podpory výzkumu a vývoje "Informační infrastruktura výzkumu", kterou podalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "MŠMT").

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  • formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona

  • dopisu MŠMT ze dne 20. května 2003 čj. 20 027/2003-31

  • přílohy č. 1 k dopisu MŠMT - návrh programu "Informační infrastruktura výzkumu" (dále jen "program podpory")

  • zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků, v platném znění (dále jen "zákon o podpoře výzkumu a vývoje") a nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji (dále jen "nařízení vlády o účelové podpoře")

  • Národního programu výzkumu

  1. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  1. poskytovatelem veřejné podpory je MŠMT

  2. orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je MŠMT

  3. kontaktní osobou je PhDr. Věra Kubíková/tel. 257 193 248

  4. názvem programu podpory je: Informační infrastruktura pro výzkum

  5. právním základem je zákon o podpoře výzkumu a vývoje a nařízení vlády o účelové podpoře

  6. jedná se o nový program podpory výzkumu a vývoje, který nahrazuje existující programy podpory

  7. jedná se o horizontální program podpory výzkumu a vývoje

  8. předpokládá se poskytování podpory až do 100 %, 75 %, resp. 50 %, v závislosti na druhu výzkumu

  9. dalšími limitujícími kritérii jsou podmínky pro způsobilost uchazeče

  10. veřejná podpora bude poskytnuta formu přímého poskytnutí finančních prostředků

  11. kombinovaná podpora není v rámci programu poskytována

  12. program podpory bude poskytován po dobu 5 let, program nebude prodloužen

  13. rozpočet pro institucionální podporu výzkumu a vývoje na řešení výzkumných záměrů bude přijímán každoročně. Náklady spojené s poskytnutím podpory se předpokládají v následující výši

ROK

Celkem (mil. Kč)

2004

130

2005

200

2006

200

2007

200

2008

200

  1. přibližný počet příjemců podpory je v prvním roce odhadován od 10 do 50 a bude záviset na výsledcích výběrových řízení a výše disponibilních prostředků

  1. Druh a forma veřejné podpory

Na základě programu podpory je, v souladu se zákonem o podpoře výzkumu a vývoje a nařízením vlády o účelové podpoře, poskytována veřejná podpora formou přímého poskytnutí finančních prostředků - dotace.

  1. Charakteristika Programu podpory

Dílčí program "Informační infrastruktura výzkumu (PP2-DP2) realizuje cíle Národního programu výzkumu, který byl schválen usnesením vlády č. 417 ze dne 28.4.2003, jako součást 2. Průřezového programu "Integrovaný výzkum".

Cílem dílčího programu je zajistit kontinuitu informačních zdrojů pro výzkum financovaných z veřejných zdrojů a jejich náležité aktualizování, umožnit rozvoj informační infrastruktury výzkumu (v procesu integrace pracovišť výzkumu a vývoje ČR do Evropského výzkumného prostoru) a zvýšit hospodárnost ve využívání veřejných prostředků na informační zdroje a infrastrukturu výzkumu a vývoje.

V rámci programu budou sledovány následující priority:

1. Informační zdroje pro výzkum

a) pořizování primárních a sekundárních informačních zdrojů a nákup licencí (s podmínkou

dlouhodobého sdílení, společného využívání nebo veřejného zpřístupnění),

b) pořizování, aktualizace, zajišťování provozu a popularizace nákladných velkoplošných či celoplošných elektronických zdrojů (multilicencí) pro tyto účely ustavenými konsorcii,

c) zabezpečení zdrojových dat pro bibliometrií, integrovaný přístup ČR do databází informací pro hodnocení a porovnávání výsledků a úrovně výzkumu a vývoje v ČR se světem,

d) tvorba nových informačních zdrojů pro výzkum.

2. Informační infrastruktura výzkumu

a) rozvoj výpočetní infrastruktury a datových skladů,

b) rozvoj sítí, umožňujících koncovým uživatelům ve výzkumu a vývoji přístup k informačním zdrojům, výpočetním kapacitám a datovým skladům ve vysokorychlostním prostředí,

c) rozvoj regionálních (super)počítačových a datových center a distribuovaných výpočetních systémů,

d) vytváření a pořizování programových pro náročné výpočty a aplikace (přednostně multilicence),

e) implementace nových technologií a služeb v oblasti infrastruktury výzkumu.

3. Zvýšení hospodárnosti ve využívání veřejných prostředků na informační zdroje a infrastrukturu výzkumu

a) vytvoření, provoz a rozvoj centrálního portálu a udržování celorepublikové databáze informačních zdrojů pro výzkum a vývoj pořízených z veřejných prostředků,

b) vytváření, provoz a rozvoj informačních metazdrojů a vzájemné propojování informačních portálů do hierarchického integrovaného systému pro efektivní vyhledávání informačních zdrojů a vědeckých informací,

c) budování oborových informačních bran,

d) retrospektivní digitalizace fondů a jejich zveřejňování formou souborných (oborově nebo druhově specializovaných) on-line katalogů,

e) koordinace a optimalizace pořizování a zpřístupňování časopiseckých, knižních a elektronických fondů,

f) standardizace elektronického zpracování informačních zdrojů.

  1. Charakteristika příjemců podpory

Příjemce podpory musí splňovat podmínky určené v ustanovení § 18 zákona o podpoře výzkumu a vývoje. Dle bodu č. 5.1 návrhu programu podpory může být uchazečem o účelovou podporu projektů výzkumu a vývoje v tomto programu organizační složka státu podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, v platném znění, nebo právnická osoba se sídlem na území České republiky, splňující podmínku, že předmětem její činnosti je výzkum a vývoj, resp. systematické získávání, zpracovávání a zpřístupňování informačních zdrojů pro potřebu a využití v oblasti výzkumu nebo činnost spojená s technickým a technologickým zabezpečením informační infrastruktury pro výzkum s tím, že tuto činnost prokazatelně vykonává pro potřeby výzkumu a tato činnost je uvedena ve zřizovací nebo zakládací listině, společenské smlouvě, stanovách nebo jiném zakladatelském dokumentu uchazeče vyžadovaném zákonem nebo je stanovena zvláštním zákonem, pokud je jím uchazeč zřízen.

  1. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o veřejné podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 , podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jejími členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o veřejné podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kriterií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle čl. 4 odst. 3 Prováděcích pravidel .

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků.

Úřad v řízení o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona o veřejné podpoře, při posuzování zda se jedná o veřejnou podporu, vychází z definičních znaků zakázané veřejné podpory, stanovených v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku.

Při posuzování slučitelnosti uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je nutno postupovat v souladu s předpisem ES - Souhrn opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) - publikováno v Official Journal OJ C 45 ze dne 17.2.1996.

Vzhledem k tomu, že:

  • příjemci podpory mohou být pouze subjekty, splňující podmínky bodu č. 5.1 a další návrhu programu podpory, tj. jedná se o organizační složky státu nebo právnické osoby, jejichž předmětem činnosti je výzkum a vývoj,

  • podpora není poskytována způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže, neboť dotace jsou poskytovány příjemcům v rámci transparentního řízení, na základě podmínek stanovených programem podpory, zákonem č. 130/2002 Sb. a nařízením vlády č. 461/2002 Sb.,

  • podpora je určena pouze pro projekty určené na podporu výzkumu a vývoje, zejména na získávání a zpřístupnění informací či informačních zdrojů, nezbytných pro výzkum a vývoj, zlepšení infrastruktury výzkumu a zvýšení hospodárnosti využívání veřejných prostředků, tedy projekty jejichž výsledky nejsou přímo využitelné v podnikání,

  • podpora nezvýhodňuje určité podnikání či odvětví podpory,

se nejedná o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Z tohoto důvodu Úřad řízení dle ustanovení § 6 odst. 4 písm. a) zastavuje.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8, 651 56. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora



Obdrží:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Karmelitská 7

118 12 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz