číslo jednací: VP/S026/03-160

Instance I.
Věc Podpora potencionálních aktivit vzniklých v rámci programů a nástrojů EU a N. E. T. - operační progr. Ol. kraje
Účastníci
  1. Krajský úřad Olomouckého kraje
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 24. 4. 2003
Dokumenty file icon pis10875.pdf 93 KB

Č.j.: VP/S 26/03-160 V Brně dne 3. dubna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 19.2. 2003 na základě žádosti Krajského úřadu Olomouckého kraje č.j. H 286/2003/OSR/826/03/RR/170/03 ze dne 17.2. 2003 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, v platném znění (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., v platném znění, takto:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve formě dotace na projekty subjektů EPICO, občanské sdružení a DEAL on line.cz, a.s. v rámci opatření "Podpora potenciálních aktivit vzniklých v rámci programů a nástrojů EU a N.E.T." Operačního programu Olomouckého kraje 2002 v celkové výši 734 529 Kč

z a s t a v u j e.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 19.2.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Krajský úřad Olomouckého kraje dopisem č.j. H 286/2003/OSR/826/03/RR/170/03 ze dne 17.2. 2003.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky :

  • poskytovatelem veřejné podpory je Krajský úřad Olomouckého kraje

  • administrativním orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Krajský úřad Olomouckého kraje

  • kontaktní osobou je Ing. Losert

  • název veřejné podpory je "Podpora potenciálních aktivit vzniklých v rámci programů a nástrojů EU a N.E.T."

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je rozhodnutí zastupitelstva Olomouckého kraje

  • druhem podpory je horizontální podpora na trvale udržitelný rozvoj

  • formou poskytnutí veřejné podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků

  • počet let trvání programu podpory je 1 rok

  • přibližný počet příjemců veřejné podpory je méně než 10

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložený materiál.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Krajský úřad Olomouckého kraje.

III. Charakteristika příjemců podpory

Příjemci podpory jsou:

  • EPICO, občanské sdružení, IČO 70892512, se sídlem Ostružnická 7, Olomouc, PSČ 772 00,

  • DEAL-on line.cz, a.s., IČO 26189267, se sídlem Uhelný trh 9, 110 00 Praha 1.

IV. Popis a forma podpory

Olomoucký kraj dne 6.9.2002 zveřejnil oznámení o výzvě k předkládání návrhů projektů k Opatření č. 11 "Podpora potenciálních aktivit vzniklých v rámci programů a nástrojů EU a N.E.T." Operačního programu Olomouckého kraje 2002.

Na základě vyhodnocení všech návrhů Radou Olomouckého kraje na zasedání dne 18.12.2002 a rozhodnutí Zastupitelstva ze dne 19.12.2002 o udělení podpory byly připraveny čtyři návrhy smluv o poskytnutí dotace, a to ve prospěch EPICO, občanského sdružení na projekty "Šance pro nezaměstnané" a "Škola Evropské unie pro nevládní neziskové organizace v Olomouckém kraji", ve prospěch Univerzity Palackého v Olomouci na projekt " Centrum aplikovaného výzkumu ve Vědeckotechnickém parku Univerzity Palackého v Olomouci" a společnosti DEAL-on line.cz, a.s. na projekt "Zpracování předběžné studie proveditelnosti záměru realizace Multimediálního parku na území Olomouckého kraje a města Olomouce". Dopisem ze dne 13.3.2003 č.j. OSR/1194/03/RR/285/03 Krajský úřad Olomouckého kraje stáhl návrh smlouvy o poskytnutí dotace na projekt "Centrum aplikovaného výzkumu ve Vědeckotechnickém parku Univerzity Palackého v Olomouci" zpět z žádosti o povolení výjimky z důvodu nedořešeného jednání o návrhu smlouvy.

  • Projekt "Šance pro nezaměstnané" umožňuje zapojení nezaměstnaných dobrovolníků do činnosti nevládních neziskových organizací za účelem dočasné náhrady zaměstnání, uchování sociálních návyků a znalostí, poskytnutí sociálních kontaktů. Očekává se posílení motivace pro hledání zaměstnání a zvýšení atraktivity na trhu práce.

  • Projekt "Škola Evropské unie pro nevládní neziskové organizace v Olomouckém kraji" řeší přípravu neziskových organizací pro vstup do Evropské unie s cílem vytvoření Evropského poradního sboru sdružujícího odborníky na regionální a strukturální politiku Evropské unie.

  • Projekt "Zpracování předběžné studie proveditelnosti záměru realizace Multimediálního parku na území Olomouckého kraje a města Olomouce" souvisí se záměrem města Olomouc a Olomouckého kraje vytvořit středisko vzdělávání, zábavy a služeb s využitím nejmodernějších informačních a telekomunikačních technologií.

V. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Úřad v řízení o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře při posuzování otázky, zda se jedná o veřejnou podporu či nikoliv, vychází z definičních znaků zakázané veřejné podpory, stanovených v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Podpora určená na výše vymezené projekty nepředstavuje veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona, neboť nedochází v žádném ohledu ke zvýhodnění podnikání ani odvětví výroby. Příjemci a konečnými uživateli podpory jsou pouze neziskové subjekty či jednotliví spotřebitelé,u nichž nedojde ke zvýhodnění podnikatelské činnosti a narušení hospodářské soutěže. Dotace v rámci projektu "Zpracování předběžné studie proveditelnosti záměru realizace Multimediálního parku na území Olomouckého kraje a města Olomouce" představuje kompenzaci části nákladů na přípravu podkladů v rámci společného projektu pro zúčastněné subjekty, tj. Olomoucký kraj, Město Olomouc a společnost DEAL - on line.cz, s.r.o., za účelem rozhodnutí o investici. Výše dotace pokrývá třetinu celkových nákladů, což je v porovnání s výší příspěvku příjemce dotace rovnocenná částka. Vzhledem k tomu, že výše dotace odpovídá poměrné účasti Olomouckého kraje na společném projektu, podpora nesplňuje podmínku zvýhodnění podnikání.

Vzhledem k tomu, že nejsou naplněny všechny znaky definující zakázanou veřejnou podporu, vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení zastavil.

VI. Závěr

Dne 25.3.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Poučení o odvolání:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Krajský úřad Olomouckého kraje

Jeremenkova 40a

779 11 Olomouc

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz