číslo jednací: VP/S013/03-160

Instance I.
Věc spol. Monroe Czechia, s.r.o. - IP - daňové úlevy
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. Monroe Czechia
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 27. 3. 2003
Dokumenty file icon pis10935.pdf 124 KB

Č.j. VP/S 13/03-160

V Brně dne 17. března 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 29.1. 2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 27.1.2003, č.j. 3232/03/3800/0080 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Monroe Czechia s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Monroe Czechia s.r.o., a to:

slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory nepřekročí 43 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Monroe Czechia s.r.o. ze dne 27.1.2003, č.j. 3232/03/3800/0080 a zároveň nepřekročí částku 171,5 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká, nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení do provozu, jichž se investiční pobídka týká.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 29.1.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), pro společnost Monroe Czechia s.r.o., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. popisu investičního projektu,

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách"), zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"),

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky,

  6. čestného prohlášení žadatele/zájemce o nezahájení prací na projektu,

  7. kopie výpisu z obchodního rejstříku týkající se společnosti Monroe Czechia s.r.o., ze dne 25.11.2002,

  8. dodatečných příloh - doplnění informací k žádosti o uplatnění záměru získat investiční pobídky,

  9. kopie notářského zápisu - úplného znění zakladatelské listiny společnosti Monroe Czechia s.r.o. ze dne 29.9.1998,

  10. živnostenských listů společnosti Monroe Czechia s.r.o.,

  11. usnesení Tenneco Global Holdings Inc., jako jediného společníka Monroe Czechia s.r.o., ze dne 20.3.2002,

  12. výroční zprávy společnosti Monroe Czechia s.r.o. za roky 2001, 2000 a 1999.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR,

  • odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR,

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR,

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Monroe Czechia s.r.o.",

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách,

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách,

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Monroe Czechia s.r.o., jež byla zapsána do obchodního rejstříku dne 6.2.1996.Sídlem této společnosti jsou Hodkovice nad Mohelkou, Rychnovská 383, okres Liberec, PSČ 463 42, IČ 61061620. Předmětem podnikání této společnosti je koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej, výroba tlumičů, tlumičových jednotek a dílů tlumičů, automatizované zpracování dat, poskytování software (prodej hotových programů na základě smlouvy s autory a vyhotovování programů na zakázku) a výroba výfukových systémů. Jediným společníkem Monroe Czechia s.r.o. je Tenneco Global Holdings Inc., se sídlem 1209 Orange Street, Wilmington, County of New Castle, Delaware, Spojené státy americké. Společnost Monroe Czechia s.r.o. je součástí konsolidačního celku americké společnosti Tenneco Automotive Inc. (…..)

Hlavní činností společnosti je vývoj, výroba a prodej teleskopických tlumičů pro osobní automobily, a to tlumičů jednoplášťových (monotube) a dvouplášťových (doubletube).

Současný podíl společnosti Monroe Czechia s.r.o. na evropském trhu teleskopických tlumičů pro osobní automobily jednoplášťových je (…..), dvouplášťových (…..). Po dokončení projektu se očekává zvýšení (…..). Trh EEA (EU, Norsko, Island, Lichtenštejnsko) využívá v současné době přibližně 80 % kapacit.

I když odvětví automobilového průmyslu prochází v současné době recesí, trh jednoplášťových tlumičů vykazuje rostoucí tendenci, u dvouplášťových tlumičů trh mírně klesá.

Mezi hlavní konkurenty společnosti Monroe Czechia s.r.o. na evropském trhu výroby teleskopických tlumičů pro osobní automobily patří společnosti ZF Sachs (…..), Arvin Moritor (…..), Delphi (…..) a Thyssen Krupp (…..). (…..)

Hlavní zákazníci společnosti Monroe Czechia s.r.o. jsou (…..).

Jelikož společnost Monroe Czechia s.r.o. zaměstnává 351 osob a dosáhla v roce 2001 obratu 1 102 mil. Kč, nejedná se zjevně v případě příjemce veřejné podpory o malý nebo střední podnik.

VI. Údaje o investici

Společnost Monroe Czechia s.r.o. má v úmyslu uskutečnit v České republice během následujících tří let investici ekvivalentní částce 468 mil. Kč, z toho do technologií 397 mil. Kč, a to do modernizace a rozšíření závodu na výrobu tlumičů pro osobní automobily. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. instalace, stroje 397 mil. Kč (…..)

(…..)

Cílem investice je pořízení nových strojů a modernizace (většinou se jedná o zvýšení kapacity) některých ze stávajících strojních zařízení a modernizace stávajících výrobních hal formou technického zhodnocení. Bude se jednat zejména o vybudování pracovišť v bezprašném prostředí, vzduchotechniku, chladící okruhy apod. (…..) téměř veškerá produkce je určena na export. (…..). Celková hodnota výrobní linky představuje 93,4 % celkové investice, přičemž přes 98 % celkové pořizovací ceny výrobní linky je z částí, které jsou součástí strojního zařízení stanoveného nařízením vlády č. 185/2002 Sb. - vybraného seznamu high-tech technologií.

Pro novou výrobu je zajištěn 100% odbyt. Mezi hlavní odběratele budou patřit (…..).

Známkou kvality a péče o životní prostředí je certifikace společnosti Monroe Czechia s.r.o. dle norem ISO/TS 16949 a ISO 14001. Technologie a instalace výrobního zařízení bude respektovat platné zákony pro oblast životního prostředí.

Rozšířená výroba bude situována do stávajícího závodu v Hodkovicích nad Mohelkou, okres Liberec. Zahájení výroby se očekává v roce 2003 s tím, že plánovaného objemu výroby bude dosaženo v roce 2006.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okrese Liberec v období příštích dvou let 289 nových pracovních míst, z toho 20 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 120 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 149 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Rozšířením výroby také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Dle sdělení příjemce veřejné podpory to bude cca 15 nepřímých pracovních míst zvláště u dodavatelů materiálů pro výrobu tlumičů, výrobců ochranných pomůcek a přepravců.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory rozšířit výrobní závod, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na evropském trhu výroby tlumičů pro osobní automobily (…..),

  • produkce z nového závodu bude z 85 %, resp. ze 100 % exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Vzhledem k předmětu činnosti společnosti Monroe Czechia s.r.o., jež se zabývá vývojem, výrobou a prodejem teleskopických tlumičů pro osobní automobily, byla v průběhu řízení zvažována možnost použití "Multisektorálního rámce regionální podpory pro velké investiční projekty" společenství pro poskytování veřejné podpory průmyslu motorových vozidel Official Journal C 070 z 19.3.2002 (dále jen "Rámec").

Podle přílohy C Rámce se za "průmyslové odvětví motorových vozidel" považuje vývoj, výroba a montáž "motorových vozidel", "motorů pro motorová vozidla" a "modulů nebo subsystémů" takových vozidel nebo motorů, a to prováděné buď přímo výrobcem, nebo "subdodavatelem první úrovně", přičemž pokud jde o tyto subdodavatele, je toto prováděno v kontextu určitého "souhrnného projektu".

Z předložených podkladů vyplývá, že v posuzovaném případě se jedná o výrobu "modulů a subsystémů". "Modul" nebo "subsystém" je definován v příloze C Rámce bodu c) jako sestava primárních součástí určených pro vozidlo nebo motor, který je vyráběn, sestavován nebo montován subdodavatelem první úrovně, a který je dodáván prostřednictvím počítačového objednávkového systému nebo na bázi "dodání právě ve správnou dobu". Příjemce veřejné podpory se zabývá výrobou teleskopických tlumičů pro osobní automobily. Ty jsou výrobcem motorových vozidel - osobních automobilů montovány do finálního výrobku. Dodávané součásti jsou výrobně ukončené a připravené pro finální montáž. Část produkce příjemce veřejné podpory je univerzálního charakteru a může být použita ve více modelech vozů. Hlavním zákazníkům jsou výrobky příjemce veřejné podpory - teleskopické tlumiče pro osobní automobily dodávány "právě ve správnou dobu", s ohledem na charakter výroby osobních automobilů. Na základě výše uvedeného lze učinit závěr, že definice "modulu nebo subsystému" dle přílohy C bodu c) Rámce je v daném případě splněna. Příjemce veřejné podpory zároveň není výrobcem motorových vozidel, není jím ani vlastněn; pro aplikace Rámce je tedy nutné, aby byly současně naplněny definice pojmů "subdodavatel první úrovně" a "souhrnný projekt".

Bod d) přílohy C Rámce říká, že "jako subdodavatel první úrovně se označuje takový dodavatel, … který má svůj díl zodpovědnosti za konstrukci a vývoj a za výrobu, montáž nebo dodávky pro výrobce vozidel …". V posuzovaném případě příjemce veřejné podpory nese zodpovědnost za vývoj a konstrukci teleskopických tlumičů a odpovídá za jejich kvalitu. Definice pojmu "subdodavatel první úrovně" je naplněna.

Bod e) přílohy C Rámce definuje "souhrnný projekt" pomocí tří kritérií. První kritérium definující "souhrnný projekt" vyžaduje, aby "alespoň polovina výroby vznikající díky dotyčné investici byla dodávána konkrétnímu výrobci a do konkrétního jeho závodu". V projednávaném případě dodává příjemce veřejné podpory své výrobky několika výrobcům osobních motorových vozidel, žádný z těchto výrobců jich však neodebírá víc než 50 %. Významný podíl produkce tvoří náhradní díly dodávané do obchodní sítě Monroe a jednomu odběrateli pro náhradní spotřebu pro všechny osobní automobily vyráběné v tuzemsku. (První kritérium definující "souhrnný projekt" není splněno.)

Druhé kritérium definující "souhrnný projekt" říká, že "souhrnný projekt trvá po takovou dobu, po jakou běží investiční projekt výrobce vozidel". Příjemce podpory dodává výrobcům osobních motorových vozidel své výrobky po dobu životnosti daného modelu (druhé kritérium definující "souhrnný projekt" je splněno).

Třetí kritérium definující "souhrnný projekt" stanoví, že závod subdodavatele první úrovně je obvykle nepříliš vzdálen od závodu výrobce motorových vozidel. Tato "blízkost" není dále nijak definována. V relevantní poznámce k této definici je uvedeno, že "… blízkost může mít mimo jiné formu pevné linky (například automatického pásového dopravníku, který umožňuje "moduly" dopravovat přímo do automobilky). V posuzovaném případě je vzdálenost mezi závodem příjemce veřejné podpory a závodem největšího zákazníka značná, a z výkladu Rámce vyplývá, že třetí kritérium definující "souhrnný projekt" splněno není; nesplněním definovaných kritérií není i definice "souhrnného projektu" jako taková splněna.

Jelikož není definice "souhrnného projektu" naplněna, posuzovaná veřejná podpora nespadá pod ustanovení Rámce. Při posuzování slučitelnosti uváděné veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jímž jsou Pravidla pro národní regionální podporu, publikovaná v Official Journal C 74, z 10.3.1998 (dále jen "Pravidla").

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře), nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Liberec, tj. v regionu NUTS II Severovýchod, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 54,1 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 4.8. Pravidel a v souladu s regionální mapou, kterou vzala na vědomí vláda České republiky usnesením ze dne 10.12. 2001, č. 1315, nesmí míra veřejné podpory v regionu NUTS II Severovýchod, tj. oblasti vymezené v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, přesáhnout 48 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Liberec a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Liberec míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v prosinci roku 2002 výše 9,2 %, tj. 93,9 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá vytvoření 289 přímých pracovních míst, z toho 20 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 120 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 129 pracovních míst se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož významná část produkce z rozšířeného výrobního závodu je určena na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst a pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 43 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, přičemž skutečná výše veřejné podpory nepřesáhne částku 171,5 mil. Kč.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje rozšíření stávajícího závodu, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 43 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35b zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 43 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona o daních z příjmů. Z podkladů vyplývá, že jsou splněny všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona o daních z příjmů.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory - společnosti Monroe Czechia s.r.o. se očekává ve výši: (…..).

Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory v prvních pěti letech od zahájení investice bude činit dle předložených podkladů: (…..).

Slevu na dani z příjmů dle § 35b odst. 4 zákona o daních z příjmů lze uplatňovat po dobu 5 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona o daních z příjmů, v rámci investičních pobídek, se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří náklady na stroje a jejich instalaci ve výši 397 mil. Kč při celkových nákladech ve výši 468 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", maximální povolená míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani z příjmů činí v souladu s čl. 4.8. Pravidel 43 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory současně nesmí přesáhnout částku 171,5 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 3.3.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz