číslo jednací: VP/S034/03-160

Instance I.
Věc Investiční pobídky pro spol. Toyoda Machine Works Ltd.
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. Toyoda Koki Automotive Czech Republic s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 18. 11. 2003
Dokumenty file icon pis14745.pdf 161 KB

Č.j. VP/S 34/03-160

V Brně dne 10. října 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 5.3.2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 3.3.2003, č.j. 11570/03/3800/0416 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Toyoda Machine Works, Ltd., a to:

slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory nepřekročí 48% celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. ze dne 21.2.2003, č.j. 11570/03/3800/0416 a zároveň nepřekročí 1 670,4 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení, jehož se investiční pobídka týká, do provozu.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 5.3.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), pro společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Toyoda Machine Works, Ltd., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře,

  2. popisu investičního projektu,

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o investičních pobídkách") a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o daních z příjmů"),

4. nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  1. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a přílohy k tiskopisu,

  2. ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti Toyoda Koki Automotive Czech

Republic, s.r.o.

  1. čestného prohlášení o nezahájení prací na projektu

  2. ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti Toyoda Machine Works, Ltd.

  3. ověřené kopie stanov společnosti Toyoda Machine Works, Ltd.

  4. výročních zpráv společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. za roky 2002, 2001 a 2000.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu

  • odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Toyoda Machine Works, Ltd."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o. Sídlem společnosti Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o. je Praha 1, Ovocný trh 1096/8, PSČ 110 00. IČO společnosti je 26764181. Tato společnost byla do obchodního rejstříku zapsána dne 28.2. 2003. Předmětem podnikání této společnosti je velkoobchod a výroba strojů a zařízení pro využití mechanické energie. 100% vlastníkem společnosti Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o. je společnost Toyoda Machine Works, Ltd., se sídlem 1-1 Asahi-machi, Kariya City, Aichi Prefecture, Japonsko. Společnost Toyoda Machine Works, Ltd. celosvětově zaměstnává … zaměstnanců a ve finančním roce 2002 dosáhla obratu ve výši … mil. Kč.

Hlavní aktivitou společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. je výroba součástek pro automobilový průmysl.

Současný podíl společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. na trhu výroby součástek pro automobilový průmysl v Evropě je cca 0%, po dokončení projektu dojde ke zvýšení tohoto podílu na trhu na 5% pro oblast výroby převodových dílů, na 60% pro oblast výroby hřídelí pro 4 WD a na 20 % pro oblast výroby elektrických posilovačů řízení a jejich částí. Na příslušném trhu nedochází k poklesu, dochází naopak k růstu vzhledem k expandujícímu trhu se součástkami automobilů v Evropě. Kapacity jsou v současné době využity přibližně z 80% v oblasti výroby převodových dílů a z 85% v oblasti výroby hřídelí pro 4 WD a elektrických posilovačů a jejich částí.

Výrobní proces je šetrný k životnímu prostředí. Toyoda Machine Works, Ltd. hodlá používat EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) a zavést BAT (Best Available Technology) a BATNEEC (Best Available Technology Not Entailing Excessive Costs).

Mezi hlavní konkurenty společnosti Toyoda Machine Works, Ltd. na trhu výroby automobilových součástek patří německá společnost Getrag, výrobce převodovek a německá společnost ZF, výrobce hnacích potrubí a podvozků.

Jelikož společnost Toyoda Machine Works, Ltd., jež ovládá příjemce veřejné podpory, zaměstnává … osob a její obrat dosáhl výše … mil. Kč, nejedná se zjevně v případě příjemce veřejné podpory o "malý a střední podnik".

VI. Údaje o investici

Společnost Toyoda Machine Works, Ltd. má v úmyslu uskutečnit v České republice investici v částce … mil. Kč, z toho do technologií … mil. Kč, a to do vybudování nového závodu na výrobu součástek pro automobilový průmysl. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a příprava staveniště (1. rok … mil. Kč)

  2. budovy (2. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč))

  3. instalace, stroje (2. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč)

Investice má být uskutečněna v okresu Pardubice. Roční objem produkce nového závodu bude činit 510 000 kusů převodových dílů, 400 000 kusů hřídelí pro 4 WD a 280 000 kusů elektrických posilovačů řízení v roce 2003. 100% výroby je určeno na export. Odbyt pro novou výrobu je zajištěn. Mezi perspektivní odběratele nové výroby patří automobilové firmy, mezi nimi zejména společnosti TMMP a BMW. Mezi hlavní perspektivní dodavatele pro novou produkci v ČR patří společnosti Comax a Casting PLC. Zahájení výroby se očekává koncem roku 2004, přičemž plánovaného rozsahu výroby by mělo být dosaženo v roce 2010. Přidaná hodnota vytvořená v České republice bude činit cca 70%.

Příjemce veřejné podpory hodlá vytvořit dle údajů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR v okrese Pardubice v období příštích sedmi let 660 přímých pracovních míst. Rozšířením výroby také dojde k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 - 1 nepřímého pracovního místa.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností,

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožní příjemci podpory výstavbu nového výrobního závodu, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku zvýšení výrobní kapacity,

  • produkce z nového závodu bude ze 100% exportována, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

  1. Multisektorální rámec pro regionální pomoc velkým investičním projektům - publikovaný v Official Journal C 107, 7.4.1998 (dále jen "Rámec").

Ad I.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejných podpor regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Pardubice, tj. v regionu NUTS II Severovýchod, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 54,1% průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50% investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okresu Pardubice a z vlivu investičního projektu na region. V okresu Pardubice míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v červenci roku 2003 výše 6,6%, tj. 66,6% průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů vysoká, přičemž investice předpokládá vytvoření 660 přímých pracovních míst. Podle předložených podkladů se však v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a vysoce pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož 100% produkce z nového výrobního závodu je určeno na export. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Vzhledem k výše uvedenému, zejména k vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst a pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 48% hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje založit nový podnik, jde tedy o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25%. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 48% celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky a půjčky, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do výše uvedených nehmotných aktiv připočítat do výše maximálně 25 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona o daních z příjmů souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 48% celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů.

Ad II.

Podle čl. 2.1. Rámce, je tento předpis nutné aplikovat v případě, že navrhovaná výše veřejné podpory splňuje jedno z následujících kritérií:

  1. celkové náklady na projekt jsou alespoň 50 mil. EUR a kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, je alespoň 50 %

stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti a podpora na jedno

vytvořené nebo zachované pracovní místo činí alespoň 40 000 EUR

nebo

b) celková veřejná podpora je alespoň 50 mil. EUR.

Vzhledem k tomu, že:

- celkové náklady na projekt dosahují výše … mil. Kč (cca … mil. EUR přepočteno kursem 31,850 CZK/EUR ke dni 5.3.2003),

- kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, může v případě, kdy se pro výpočet zvolí maximální výše podpory povolitelné v tomto regionu, dosahovat až 100 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti,

- pokud by se pro výpočet zvolila maximální možná výše podpory povolitelná v tomto regionu, tj. cca … mil. EUR - přepočteno kursem 31,850 CZK/EUR ke dni 5.3. 2003, podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo (předpokládá se vytvoření 660 pracovních míst) činí … EUR,

jsou splněny všechny podmínky uvedené v čl. 2.1. písm. a) Rámce.

Maximální přípustná míra veřejné podpory se v souladu s čl. 3.1. Rámce určuje následujícím způsobem:

1. za základ je brána výše regionální podpory (R), kterou lze získat v příslušné oblasti. Vzhledem k tomu, že region NUTS II Severovýchod, ve kterém má být investice realizována, je brán jako oblast Společenství uvedená v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, a že dle Regionální mapy intensity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12. 2001 na vědomí svým usnesením, č. 1315, činí strop (maximální míra) regionální podpory v případě regionu NUTS II Severovýchod 48%, a jelikož společnost Toyoda Koki Automotive Czech Republic, s.r.o. nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, je maximální přípustná míra veřejné podpory 48 % hodnoty investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Tato maximální výše nesmí být překročena.

2. maximální přípustnou míru intensity veřejné podpory je však dále třeba upravit na základě následujících faktorů:

I. faktor soutěže (T)

Podle čl. 7.6. Rámce relevantní geografický trh zahrnuje Evropskou hospodářskou oblast nebo alternativně jakoukoliv její významnou část, pokud je možné podmínky soutěže ve zmíněné oblasti dostatečně odlišit od jiných oblastí. Multisektorální rámec připouští možnost pojímat jako relevantní trh také celosvětový trh. Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je třeba u veřejné podpory zvažovat možnost dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Jako relevantní trh v tomto případě budou sloužit oblasti, ve kterých má docházet k hospodářské soutěži mezi společnostmi z členských států Evropské unie a společností Toyoda Koki Automotive Czech Republic s. r.o. Jako relevantní trh lze tedy pojímat trh EEA, neboť tato oblast je dostatečně přesně identifikovatelná a vyhovuje tak požadavkům Rámce.

Podle čl. 3.2. Rámce má jakékoliv povolení podpory společnostem v odvětví, které trpí problémem strukturální nevyužité kapacity, tendenci narušit soutěž. Podle čl. 3.3. Rámce je třeba posuzovat problém strukturální nevyužité kapacity jako rozdíl mezi průměrnou mírou využití kapacity pro zpracovatelský průmysl jako celku a mírou využití kapacity příslušného sektoru, za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje. Pokud není k dispozici dostatek informací o využití kapacity, je nutné posoudit, zda se nejedná o investici na klesajícím trhu. Podle čl. 3.4. Rámce je třeba posuzovat problematiku klesajícího trhu jako rozdíl mezi průměrným tempem růstu zpracovatelského průmyslu jako celku a tempem růstu spotřeby určitého výrobku za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje.

Jelikož údaje o využití výrobních kapacit pro zpracovatelský průmysl na trhu EEA jako celek nejsou k dispozici, Úřad posuzoval dle čl. 3.4. Multisektorálního rámce, zda se investice neuskutečňuje na klesajícím trhu.

V následující tabulce je popsána spotřeba převodových dílů na trhu EEA za období 1997-2001.

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

Celkový růst

1997-2001

Spotřeba převodových dílů v EEA

(v mil. ks))

12

12,5

12,5

13

13

1

Meziroční míry růstu

(v %)

-

4,1

0

4

0

8,1

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je popsána spotřeba hřídelí do 4WD na trhu EEA za období 1997-2001.

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

Celkový růst

1997-2001

Spotřeba hřídelí pro 4WD v EEA

(v mil. ks))

30

35

35

35

35

5

Meziroční míry růstu

(v %)

-

16,6

0

0

0

16,6

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je popsána spotřeba elektrických posilovačů řízení na trhu EEA za období 1997-2001.

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

Celkový růst

1997-2001

Spotřeba elektrických posilovačů řízení v EEA

(v mil. ks))

0,2

0,4

0,7

1,2

1,7

1,5

Meziroční míry růstu

(v %)

-

50

75

71,4

41,6

238

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je dále popsán vývoj produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období, pro které jsou známy údaje, tj. za období 1995-1999 (ve stálých cenách v mld. EUR).

Rok

1995

1996

1997

1998

1999

Celkový růst 1995-1999

Produkce

3352,5

3506,4

3749,9

3879,8

3946,9

594,4

Meziroční míry růstu

----

4,6 %

6,9 %

3,5 %

1,7 %

17,7 %

Zdroj: Eurostat

Vzhledem k výše uvedenému a vzhledem k tomu, že údaje o vývoji produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období 2000 - 2002 nejsou k dispozici, byl v souladu s čl. 3.10.1. Rámce stanoven faktor soutěže na 1,00.

II. faktor kapitálu - pracovní síly (I)

Uvedený faktor se počítá jako podíl hodnoty investice do investičních nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, zjištěných podle Pravidel, a pracovních míst vytvořených a zachovaných v rámci plánovaného investičního projektu. V případě investice společnosti Toyoda Koki Automotive Czech Republic s.r.o. je nutno částku … mil. (cca … mil. EUR přepočteno kursem 31,85 CZK/EUR ke dni 5.3.2003), dělit 660 (ze záměru získat investiční pobídky vyplývá, že bude vytvořeno 660 pracovních míst), výsledkem je částka cca … tis. EUR, tedy faktor kapitálu - pracovní síly v souladu s čl. 3.10.2. Rámce činí 1,0.

  1. faktor vlivu na region (M)

Faktor vlivu na region bere v úvahu výhody, které přinese investice oblasti, ve které je uskutečňována. Investice bude realizována v oblasti shodné s oblastmi vymezenými v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení ES. Podle údajů uvedených v podkladech vyplývá, že bude vytvořeno 660 přímých pracovních míst. Dle podkladů se předpokládá střední stupeň vytváření nepřímých pracovních míst: na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5-1 nepřímého pracovního místa. Dle čl. 3.9. Multisektorálního rámce však musí být nepřímá pracovní místa, za která jsou považována pracovní místa vytvořená dodavateli a zákazníky první vrstvy, vytvořena v regionu, jemuž je poskytována pomoc nebo v regionech k tomuto regionu přilehlých. Vzhledem k tomu, že dle informací poskytnutých žadatelem není možné přesně určit, ve kterých regionech bude vytvořen konkrétní počet nepřímých pracovních míst a zda se bude jednat o regiony přilehlé, stanovil Úřad v souladu s čl. 3.10.3. Rámce hodnotu faktoru vlivu na region na 1,0.

IV. Výpočet maximální míry veřejné podpory

Maximální přípustná míra veřejné podpory se počítá podle vzorce: R x T x I x M, tedy 48 x 1,0 x 1,0 x 1,0 tj. 36. Dle poznámky uvedené v článku 3.10.3. Rámce není možné, aby projekt získal podporu přesahující míru veřejné podpory pro daný region. Maximální přípustná míra veřejné podpory formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění činí 48% investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, což nepřesahuje míru veřejné podpory pro daný region.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů.

Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) příjemce veřejné podpory se očekává ve výši: 1. rok … Kč, 2. rok … mil. Kč, 3. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil. Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti příjemce veřejné podpory od předpokládaného zahájení investice po dobu následujících pěti let bude dle předložených podkladů činit:

1.-5. rok … Kč,

Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona o daních z příjmů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona o daních z příjmů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona o daních z příjmů se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podle předložených podkladů činí celková předpokládaná hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory (výše investice do hmotných nákladů vhodných na poskytnutí podpory a výše investice do nehmotných aktiv) … mil. Kč, z toho:

  1. pozemky a příprava staveniště (1. rok … mil. Kč)

  2. budovy (2. rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč)

  3. instalace, stroje ( 2.rok … mil. Kč, 4. rok … mil. Kč, 5. rok … mil.Kč)

IX. Závěr

Dne 13.10. 2003bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz