číslo jednací: VP/S147/02-160

Instance I.
Věc Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2003
Účastníci
  1. Ministerstvo pro místní rozvoj
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 6. 2. 2003
Dokumenty file icon pis9091.pdf 125 KB

Č.j. VP/S 147/02-160 V Brně dne 29. ledna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27.11. 2002 na základě žádosti Ministerstva pro místní rozvoj České republiky, ze dne 14.11. 2002, č.j. 24467/2002-33, podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2003, rozhodl takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory se podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, pro program s názvem "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2003", a v jeho rámci pro podprogramy s názvy "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně - rekreační činnosti", "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón" a "Podpora prezentace ČR jako destinace cestovního ruchu", ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků

p o v o l u j e

za těchto podmínek:

I.

  1. Míra veřejné podpory pro jednotlivé projekty podnikatelských subjektů schválené na základě podprogramu s názvem "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnosti v roce 2003" a podprogramu s názvem "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón v roce 2003" a realizované v oblasti NUTS II Praha nepřekročí 20 %, v oblasti NUTS II Jihozápad nepřekročí 46 %, v oblastech NUTS II Severovýchod a Jihovýchod nepřekročí 48 %, v oblastech NUTS II Severozápad a Střední Morava nepřekročí 49 % a v oblastech NUTS II Moravskoslezsko a Střední Čechy nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. Investiční náklady vhodné pro poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na investici do budov, pozemků, strojů a dalšího zařízení. Náklady na pořízení nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let.

  2. V případě, že veřejná podpora je poskytnuta ve prospěch malých a středních podniků, lze shora uvedenou maximální míru veřejné podpory, stanovenou v usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315, navýšit v oblastech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, tj. ve všech oblastech NUTS II, s výjimkou oblasti NUTS II Praha, o 15 % a v oblasti NUTS II Praha o 10 %. Náklady malých a středních podniků na pořízení nehmotných aktiv, které jsou tvořeny patenty, licencemi, know - how a nepatentovanými technickými znalostmi, lze započítat v plné výši.

  3. Investice bude zachována v regionu po dobu nejméně pěti let a podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice bude činit minimálně 25 %.

II.

Veřejnou podporu pro jednotlivé projekty podnikatelských subjektů schválené na základě podprogramu s názvem "Podpora prezentace ČR jako destinace cestovního ruchu v roce 2003" je možné poskytnout ve výši 50 % nákladů vynaložených na propagační a marketingové aktivity na území České republiky, s výjimkou oblasti NUTS II Praha.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.11. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. V žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory bylo žádáno o posouzení programu podpory s názvem "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2003", který je rozčleněný do následujících čtyř podprogramů:

  1. Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňského místa

  2. Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně - rekreační činnost

  3. Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón

  4. Podpora prezentace ČR jako destinace cestovního ruchu v roce.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů :

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. přílohy k žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  3. Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Státního programu rozvoje cestovního ruchu v roce 2003 na jednotlivé podprogramy (dále jen "Zásady").

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky

  • kontaktní osobou je Ing. Marie Vitáková, ředitelka odboru koncepce cestovního ruchu Ministerstva pro místní rozvoj České republiky

  • názvem podpory je "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2003" (dále jen "Program podpory")

  • právním základem pro poskytování podpory na základě Programu podpory je zákon č. 299/1992 Sb., o podpoře malého a středního podnikání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, usnesení vlády České republiky č. 1075 ze dne 1.11. 2000

  • dle zaměření programu podpory se jedná o probíhající, každoročně schvalovaný program podpory. Program podpory je realizovaný formou jednoho probíhajícího podprogramu a dvou nových podprogramů. Souběh dotace z Programu podpory s dotacemi z jiných dotačních titulů státního rozpočtu a státních fondů není možný,

  • jedná se o sektorový Program podpory zaměřený na oblast cestovního ruchu

  • míra podpory tvoří max. 50 %

  • formou poskytnutí podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků

  • přesný popis pravidel a podmínek pro poskytnutí podpory je uveden v Zásadách

  • navrhovaná celková výše požadovaných finančních prostředků ze státního rozpočtu pro rok 2003 činí 150 mil. Kč

  • přibližný počet příjemců podpory podle Programu podpory je 101 až 500 příjemců

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky.

IV. Vymezení pojmu malého a středního podniku

Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 40 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli nebo celková aktiva nepřesahující 27 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli, a který splňuje podmínky nezávislosti. Pro výpočet výše uvedených hranic je nezbytné kumulovat relevantní hodnoty příjemce veřejné podpory a všech subjektů, které jsou přímo nebo nepřímo příjemcem veřejné podpory ovládané na základě vlastnictví 25 a více % obchodního kapitálu nebo hlasovacích práv.

Nezávislými podniky jsou podniky, jejichž 25 a více % hlasovacích práv nebo 25 a více % jejich kapitálu není drženo jiným podnikatelským subjektem nebo společně více subjekty, které nelze vymezit jako malé nebo střední podniky.

Pokud celková aktiva podniku v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k zisku nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika Programu podpory

Na základě programového prohlášení vlády z roku 1998 byla zpracována Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky, kterou vláda České republiky schválila usnesením č. 717 ze dne 14.7. 1999. V tomto dokumentu je hodnocen význam cestovního ruchu pro ekonomiku České republiky a jsou stanoveny podmínky pro jeho další rozvoj, zvýšení a zkvalitnění státní propagace a informovanosti o České republice v zahraničí, včetně stanovení forem finančních podpor u aktivit v oblasti cestovního ruchu. Podpora rozvoje cestovního ruchu je rovněž jednou ze sektorových a regionálních priorit Národního rozvojového plánu České republiky na léta 2000 až 2006, který schválila vláda usnesením č. 714 ze dne 14.7. 1999 a usnesením č. 14 ze dne 5.1. 2000. Součástí Národního rozvojového plánu je Sektorový operační plán cestovního ruchu, ve kterém jsou tyto priority specifikovány jako podpora rozvoje malého a středního podnikání v cestovním ruchu, tvorba nových pracovních příležitostí, tvorba nových produktů cestovního ruchu a regionálních produktů cestovního ruchu, příprava lidských zdrojů pro oblast cestovního ruchu, zvýšení a zkvalitnění rozsahu propagace a informovanosti o České republice v zahraničí a zřízení satelitního účtu cestovního ruchu. Usnesením vlády České republiky č. 682 ze dne 12.7. 2000 byla schválena Strategie regionálního rozvoje České republiky. Program podpory byl schválen usnesením vlády České republiky č. 1075 ze dne 1.11. 2000. Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky navrhuje zaměření Programu podpory pro jednotlivé roky formou podprogramů.

Cílem Programu podpory je vytvoření ekonomických podmínek k iniciaci a podpoře aktivit, které by systematicky řešily situaci v cestovním ruchu, zajištění uvolnění skrytého potenciálu v cestovním ruchu a dosažení růstu podílu cestovního ruchu na prosperitě regionů v souladu s podmínkami trvale udržitelného rozvoje, podporou investičních akcí spojených s budováním a údržbou materiálně - technické základny a infrastruktury cestovního ruchu a podporou propagační, osvětové, poradenské a vzdělávací činnosti v oblasti přípravy lidských zdrojů pro cestovní ruch.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  1. se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky, které je navrhovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. d) zákona o veřejné podpoře

  2. tato výhoda může zvýhodnit určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci veřejné podpory, podnikajícímu v oblasti cestovního ruchu, snížit náklady na realizaci projektu, které by musel na tento projekt vynaložit, čímž je příjemci veřejné podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností,

  3. hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce veřejné podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří veřejnou podporu neobdrží,

  4. poskytnutím výhody, která je zaměřena na další rozvoj cestovního ruchu, může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie tím, že umožní příjemci veřejné podpory podnikajícímu v oblasti cestovního ruchu rozšířit nabídku produktů cestovního ruchu určenou turistům s pozitivním vlivem na zvyšující se návštěvnost a poptávku po těchto produktech v podporovaných oblastech,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla")

Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení Komise ES").

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Výjimečně může být v regionech přicházejících v úvahu podle výjimky uvedené v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení ES poskytnuta i operativní podpora, tj. podpora zaměřená na snížení běžných nákladů firmy.

Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podpory malého rozsahu, vymezené v § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře. Jedná se o poskytování veřejných podpor, jejichž výše nepřekročí v období tří let ode dne prvního poskytnutí podpory malého rozsahu částku v Kč odpovídající 100 000 EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí veřejné podpory malého rozsahu.

Nařízení Komise ES upravuje pravidla pro poskytování veřejné podpory ve prospěch malého a středního podnikání. Na základě Nařízení je možné poskytnout veřejnou podporu pouze ve spojení s určitými hmotnými a nehmotnými investicemi, konzultačními a jinými službami a aktivitami. Účelem veřejné podpory je umožnit rozvoj ekonomických činností malých a středních podniků, za předpokladu, že taková veřejná podpora neovlivňuje nepříznivě obchodní podmínky v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem Společenství.

Úřad posoudil jednotlivé podprogramy následovně:

I.

  1. Podprogram: Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňského místa

Vzhledem k tomu, že podprogram je určen obcím na budování jejich infrastruktury a výhody plynoucí z rozvoje této infrastruktury budou obecně dostupné pro podnikatelské subjekty podnikající v oblasti cestovního ruchu a občanskou veřejnost, která žije na daném území, nezakládá přímé poskytnutí finančních prostředků dle zásad a pravidel stanovených v podprogramu veřejnou podporu vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Poskytování podpory na základě tohoto podprogramu za podmínek v něm stanovených není dle zákona o veřejné podpoře zakázáno.

II.

  1. Podprogram: Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón v roce 2003

Jedná se o nový podprogram podpory, jenž je omezen na území městských památkových rezervací a zón. Cílem podprogramu je vytvořit ekonomické podmínky pro regeneraci území městských památkových rezervací a zón a přispět ke zkvalitnění služeb cestovního ruchu na těchto územích. Příjemcem podpory může být město s vyhlášenou památkovou rezervací nebo zónou nebo podnikatelský subjekt (právnická nebo fyzická osoba). Podpora ve formě investiční dotace je určena na budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu na území městských památkových rezervací a zón - na rekonstrukci a vybudování veřejných sociálních zařízení sloužících účastníkům cestovního ruchu a její výše nesmí překročit 50 % celkových rozpočtových investičních nákladů akce v daním roce.Dotaci nelze použít na nákup budov, pozemků, úhradu projektové dokumentace a inženýrských činností. Dotace může být použita pouze na pořízení dlouhodobého hmotného majetku (budov investiční výstavbou, strojů a zařízení atd.) nebo na rekonstrukci a modernizaci dlouhodobého hmotného majetku bezprostředně souvisejícího s realizací akce. Majetek, který bude pořízen z poskytnuté dotace nesmí být po dobu 5 let po ukončení akce převeden příjemcem podpory na jiného majitele nebo dán do zástavy. Příjemce dotace musí při výběru dodavatelského systému postupovat dle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Souběh dotace s dotacemi z jiných dotačních titulů státního rozpočtu nebo státních fondů není možný (proto je nezbytné čestné prohlášení příjemce, že na akci nečerpá jinou podporu z jiného tuzemského či zahraničního programu).

3. Podprogram: Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro

sportovně-rekreační činnosti v roce 2003

Jedná se o probíhající podprogram podpory. Cílem podprogramu je vytvoření ekonomických podmínek pro rozšíření nabídky doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnost. O zařazení do podprogramu můžou požádat podnikatelské subjekty a sportovní a turistická sdružení. Podpora je poskytovaná formou systémové investiční dotace na realizaci vybraných akcí až do 50 % celkových investičních nákladů v příslušném roce. Podpora může být použita pouze na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného investičního majetku, zejména budov a pozemků, staveb, strojů a zařízení, informačních systémů a dále na rekonstrukci a modernizaci hmotného investičního majetku bezprostředně souvisejícího s realizací akce. Majetek, který bude pořízen z poskytnuté dotace nesmí být po dobu 5 let po ukončení akce převeden příjemcem podpory na jiného majitele nebo dán do zástavy. Příjemce dotace musí při výběru dodavatelského systému postupovat dle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. K vyloučení kumulace veřejné podpory s podporou z jiného tuzemského či zahraničního programu podpory je požadováno čestné prohlášení příjemce, že nečerpá jinou podporu.

Úřad posoudil podporu, jež bude poskytována na základě dvou podprogramů uvedených v bodu II. dle ustanovení uvedených v Pravidlech.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Veřejná podpora poskytnutá v rámci Programu podpory má být uskutečněna v oblastech NUTS II České republiky, které s výjimkou oblasti NUTS II Praha, spadají pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. V oblasti NUTS II Praha dosáhl HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) v období 1996-98 122,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii.

Dle regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315, maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí v jednotlivých regionech NUTS II, spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, následující limity: v oblastech Moravskoslezsko a Střední Čechy 50 %, v oblastech Severozápad a Střední Morava 49 %, v oblastech Severovýchod a Jihovýchod 48 % a v oblasti Jihozápad 46 %. V regionu NUTS II Praha, spadajícím pod vymezení regionů dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře, nesmí míra regionální veřejné podpory překročit 20 %.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do základního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Za oprávněné náklady se považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice činil minimálně 25 %.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k oprávněným nákladům lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let a pokud budou zakoupena od třetích subjektů, bude tato transakce provedena za tržní cenu.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

V Nařízení Komise ES je stanoveno, že je možné poskytnout malým a středním podnikům veřejnou podporu na investici do dlouhodobého hmotného majetku, týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace), a dlouhodobého nehmotného majetku. Z čl. 4 (3) Nařízení Komise ES se odvozuje, že maximální míru veřejné podpory lze, pokud je investice realizovaná malými a středními podniky v oblastech spadajících po vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, navýšit o 15 % stropu regionální podpory a o 10 % stropu regionální podpory, pokud je investice realizovaná malými a středními podniky v regionech dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře. V čl. 4 (3) dále stanoví, že takto navýšenou veřejnou podporu lze poskytnout pouze za předpokladu, že investice bude v podporovaném regionu zachována po dobu nejméně 5 let a příspěvek příjemce podpory na financování investice bude činit minimálně 25 %. Za oprávněné náklady investice do hmotného majetku se považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Za oprávněné náklady investice do nehmotného majetku se považují náklady na akvizici patentů, licencí, know - how a nepatentovaných technických znalostí.

Úřad posoudil, že tato veřejná podpora je za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře.

  1. Podprogram "Podpora prezentace ČR jako destinace cestovního ruchu v roce 2003"

Jedná se o probíhající podprogram podpory. Cílem podprogramu je vytvořit ekonomické podmínky pro rozvoj propagačních a marketingových aktivit v oblasti cestovního ruchu, které přispějí k oživení zájmu o ČR. O zařazení do podprogramu může požádat obec, svazek obcí, každý podnikatelský subjekt, sdružení nebo obecně prospěšná společnost působící v oblasti cestovního ruchu. Podpora je určena na propagační a marketingové aktivity ve formě dotace až do výše 50 % celkových rozpočtových neinvestičních nákladů akce v příslušném roce. Dotaci nelze použít na úhradu mzdových nákladů a dalších běžných provozních nákladů.

V případě, že příjemcem veřejné podpory je podnik spadající pod definici malého a středního podniku, poskytnutí veřejné podpory se posoudí na základě ustanovení Nařízení Komise ES. Dle čl. 5 Nařízení Komise se za veřejnou podporu, jejíž poskytnutí je slučitelné se společným trhem na základě čl. 87 (3) Smlouvy o založení ES považuje veřejná podpora na konzultační a poradenské služby poskytované externími konzultanty, pokud její výše před zdaněním nepřesáhne 50% nákladů vynaložených na zajištění těchto služeb. Tyto služby nesmí mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nesmí se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama.

Pokud by příjemcem veřejné podpory nebyl malý a střední podnik, anebo podnik, jenž by nesplnil podmínky uvedené v Nařízení Komise ES, jednalo by se o poskytnutí tzv. operativní podpory, tj. podpory, která je zaměřena na snížení běžných provozních nákladů společnosti, jež jsou za normálních tržních podmínek hrazeny z vlastních zdrojů společnosti. Provozní podpora může být poskytnuta výjimečně za podmínek stanovených v čl. 4.15 a 4.17. Pravidel. Taková podpora může být poskytnuta pouze v regionech uvedených v § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, za předpokladu, že je to odůvodněno z hlediska přispění regionálnímu rozvoji a jeho charakteru, úroveň podpory je úměrná handicapu, který se snaží zmírnit a taková podpora je časově omezena. Úřad posoudil, že poskytnutí veřejné podpory na základě tohoto podprogramu v navrhované výši a na účel, jímž je rozvoj cestovního ruchu jako nástroje ekonomického rozvoje regionu, tvorba nových pracovních příležitostí a trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu, přispěje k regionálnímu rozvoji a přiměřeně zmírní rozdíly vyplývající z úrovně poskytovaných služeb v oblasti cestovního ruchu na území České republiky a na území členských států Evropské unie. Úřad posoudil, že jsou splněny podmínky stanovené v čl. 4.15 a 4.17 Pravidel a v Nařízení Komise ES a povolil poskytnutí veřejné podpory na základě tohoto podprogramu a Zásad pro rok 2003.

Úřad dospěl, s přihlédnutím k celkovému navrhovanému objemu finančních prostředků ze státního rozpočtu, tvořících veřejnou podporu poskytnutou na základě Programu podpory, k plánovanému počtu příjemců veřejné podpory a k zaměření Programu podpory, k závěru, že veřejná podpora poskytnutá v rámci Programu podpory výrazně nezmění obchodní podmínky mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Z obdobných hledisek Evropská komise posuzovala a schválila veřejnou podporu pro regiony Miesbach a Landsberg, která také obsahovala podporu cestovního ruchu (Rozhodnutí Komise č. 87/15/EEC ze dne 19.2. 1986, publikované v Official Journal L 012).

VIII. Závěr

Ze všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro Program podpory.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Vážený pan

Mgr. Pavel Němec

ministr

Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky

Staroměstské nám. 6

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz