číslo jednací: VP/S148/02-160

Instance I.
Věc Národní program výzkumu - POKROK
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 6. 2. 2003
Dokumenty file icon pis9079.pdf 132 KB

Č. J.: VP/S 148/02 - 160 V Brně dne 30. ledna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 5.12.2002 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky ze dne 4.12.2002, č.j. 57355/02/4000/4300, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro program výzkumu a vývoje "POKROK" podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst.1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory, která bude poskytnuta v rámci Programu výzkumu a vývoje "POKROK", uvedeného v návrhu Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, a to ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek poskytování:

  1. Veřejná podpora, poskytnutá v rámci Programu výzkumu a vývoje "POKROK" (dále jen "program výzkumu a vývoje") bude využita pouze na výzkum a vývoj stanovený v rámci tohoto programu a za podmínek v něm uvedených.

  2. Míra veřejné podpory, tj. v procentech vyjádřený podíl výše účelové podpory na uznaných nákladech, v podobě přímého poskytnutí finančních prostředků bude činit v případě:

  1. projektů základního výzkumu nejvýše 100 %

  2. projektů průmyslového výzkumu nejvýše 50 %

  3. projektů předkonkurenční vývojové činnosti nejvýše 25 %.

Výše uvedené míry veřejné podpory je možno u projektů průmyslového výzkumu a projektů předkonkurenční vývojové činnosti navýšit o míry stanovené v ustanovení § 2 odst. 5 nařízení vlády č. 461/2002 Sb. o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji.

Uvedené míry veřejné podpory lze dále navýšit v souladu s čl. 5.10.4 Souhrnu opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) u výzkumného projektu, který není realizován v souladu s cíli rámcového programu Evropského společenství, až o 10 procentních bodů, a to při splnění alespoň jedné z následujících podmínek:

  1. projekt zahrnuje účinnou přeshraniční spolupráci s minimálně dvěma nezávislými partnery ze dvou členských států Evropských společenství, zejména v rámci koordinace vnitrostátních politik, pokud jde o technologický výzkum a vývoj,

  2. projekt zahrnuje účinnou spolupráci mezi společnostmi a veřejnými výzkumnými institucemi zejména v rámci koordinace vnitrostátních politik pokud jde o technologický výzkum a vývoj,

  3. projekt je doplněn šířením a zveřejňováním výsledků, udělováním patentových licencí nebo jiným vhodným způsobem za podmínek srovnatelných s podmínkami šíření výsledků technologických výzkumných a rozvojových akci Společenství

Celkový podíl veřejné podpory na uznaných nákladech po navýšení nesmí u průmyslového výzkumu přesáhnout 75 % a u předkonkurenční vývojové činnosti nesmí přesáhnout výše 50 %.

Uznávané náklady pro stanovení výše veřejné podpory budou stanoveny na základě ustanovení § 4 nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje:

3. Výzkumné projekty, jejichž náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory budou vyšší než 25 mil. EUR a pro něž bude navrhnuta veřejná podpora přesahující částku 5 mil. EUR, v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni poskytnutí veřejné podpory, musí být Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže oznámeny před poskytnutím této veřejné podpory.

4. Výše uvedené podmínky budou zapracovány do znění programu

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 5.12.2002 návrh na zahájení správního řízení formou žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory dle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve věci poskytnutí veřejné podpory v rámci Programu výzkumu a vývoje "POKROK". Tuto žádost podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

- formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  • návrhu programu výzkumu a vývoje "POKROK" Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

  • návrhu Národního programu výzkumu

  • zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje a nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji

  1. Vymezení základních pojmů

  1. Základním výzkumem (v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. a) bodem 1 zákona č. 130/2002 Sb.) se rozumí činnost zaměřená na rozšíření vědeckých a technických poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli. Cílem je získat znalosti o základech či podstatě pozorovaných jevů, vysvětlení jejich příčin a možných dopadů.

Za základní výzkum se pro potřeby tohoto rozhodnutí považuje i aplikovaný výzkum(vymezený v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) bodu 2, větě první zákona č. 130/2002 Sb.), za podmínky, že nenaplňuje požadavky stanovené pro průmyslový výzkum - tj., že výsledky výzkumu nejsou určeny pro využívání v podnikání.

  1. Průmyslovým výzkumem (v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. a) bodem 2, větou druhou zákona č. 130/2002 Sb.) se rozumí plánovaný výzkum v rámci předmětu činnosti společnosti zaměřený na získání nových poznatků, které mohou být prospěšné při vývoji nových produktů, procesů, technologií či služeb nebo mohou vést k výraznému vylepšení existujících produktů, procesů nebo služeb. Cílem průmyslového výzkumu je získání nových poznatků zaměřených na budoucí využívání v podnikání.

  1. Předkonkurenční vývojovou činností (v souladu s ustanovením § 2 odst. 1 písm. b) zákona č. 130/2002 Sb.) se rozumí systematické tvůrčí využívání výsledků výzkumu při tvorbě plánu, designu pro nový, upravený nebo vylepšený produkt, proces nebo službu, jsou-li určeny k prodeji nebo užití, včetně tvorby počátečního prototypu, který nemůže být využíván pro komerční účely.

  1. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  1. poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

  2. orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

  3. kontaktní osobou je Ing. Milan Aschenbrener, ředitel odboru

  4. název veřejné podpory je: Národní program výzkumu (NPV) - " Program výzkumu a vývoje - POKROK"

  5. právním základem je zákon č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje a nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji

  6. jedná se o nový program podpory výzkumu a vývoje

  7. jedná se o horizontální program podpory výzkumu a vývoje

  8. míra podpory bude závislá na charakteru jednotlivých k podpoře přijatých projektů, o její výši rozhodne Rada programu v souladu s platným právním řádem

  9. rámcová kritéria jsou uvedena v návrhu Národního programu výzkumu (dále jen "NPV")

  10. veřejná podpora bude poskytnuta formu přímého poskytnutí finančních prostředků, dotace, přiznané v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb., nařízením vlády č. 461/2002 Sb. a tímto rozhodnutím

  11. předpokládaná návratnost spočívá v naplnění cílů NPV a je zajištěna smlouvou. Záruky jsou dány celým procesem výběru projektů k veřejné podpoře a výběrem konkrétního příjemce veřejné podpory. Sankce za nedodržení smluvně zajištěných podmínek jsou důvodem pro odstoupení od smlouvy a jsou uvedeny v NPV

  12. kombinovaná podpora není v rámci programu poskytována

  13. program podpory bude poskytován po dobu 6 let. Vyhlašování programu podpory se předpokládá od roku 2004 do roku 2006, jeho ukončení v roce 2009

  14. náklady spojené s poskytnutím podpory se předpokládají ve výši (údaje jsou uvedeny v mil. Kč):

Program TP3

Program TP4

Veřejné výdaje

Rok 2004

225

75

300

Rok 2005

450

150

600

Rok 2006

675

225

900

Rok 2007

675

225

900

Rok 2008

450

150

600

Rok 2008

340

110

450

Celkem

2815

935

3750

Rozpočet pro financování programu podpory bude přijímán každoročně. Jeho výše bude odvislá od řízení NPV jako celku a od výše finančních prostředků určených ve státním rozpočtu na podporu výzkumu a vývoje.

  1. podle kritérií výběru projektů do tohoto programu nesmí realizace projektu ovlivnit trh

  2. počet příjemců podpory, kteří každoročně vstoupí do programu, se bude pohybovat v řádu desítek příjemců (51 - 100). Při předpokladu, že podpora projektů v tomto programu bude trvat průměrně 4 roky může ji obdržet několik stovek příjemců (101 - 500)

  3. další informace jsou uvedeny v přiloženém programu, v návrhu NPV a platných zákonných předpisech pro oblast podpory výzkumu a vývoje

  4. NPV obsahuje program kontroly i program vyhodnocení, splnění cílů. Současně bude kontrola i vyhodnocování cílů organizováno v souladu s platným právním řádem pro oblast podpory výzkumu a vývoje

  1. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s ustanovením § 3 písm. c) ve spojení s ustanovením § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

  1. Druh a forma veřejné podpory

Na základě Programu podpory je poskytována veřejná podpora formou přímého poskytnutí finančních prostředků - dotace.

  1. Charakteristika Programu podpory

Program podpory je zaměřen na podporu projektů průmyslového výzkumu a vývoje směřujících k zajištění konkurenceschopnosti ekonomiky České republiky při jejím trvale udržitelném rozvoji a na zajištění energie pro tuto ekonomiku a pro společnost.

V oblasti "Konkurenceschopnost při udržitelném rozvoji" je program podpory zaměřen na:

Tématický okruh "Výrobní procesy a systémy" (TP3 - DP1)

V jeho rámci mohou být podporovány projekty, které zkoumají procesy založené na sofistikovaných postupech a nových i inovovaných technologiích obrábění, spojování a tvorby konkurenceschopných konstrukčních celků.

Tématický okruh "Stavby a konstrukce" (TP3 - DP3)

V tomto rámci lze uplatnit projekty z oblasti výzkumu a vývoje nových konkurenceschopných technologiípro nové stavební konstrukce, vývoje nových materiálů a konstrukcí ke zvýšení spolehlivosti a prodloužení životnosti, podpory konkurenceschopnosti vyšší efektivitou provádění staveb, sofistikovaným řízením ekonomiky staveb (cenotvorba, alokace a efektivita vynaložených nákladů). Dále se bude jednat o projekty vývoje nových způsobů zakládání a konstrukčních ochran pro případ možných katastrof, rozvoje metod rizikového inženýrství. Rovněž o projekty zdokonalování metod simulace technicko ekonomických parametrů v čase a formulování vztahů mezi životností a kvalitativními parametry staveb, o časové režimy pro údržbu a rekonstrukci staveb a o progresivní technologie plastů a jejich recyklace.

Tématický okruh "Nové materiály" (TP3 - DP4)

V rámci tohoto okruhu lze podporovat projekty výzkumu vztahů mezi strukturou, vlastnostmi a technologiemi zpracování materiálů a studium procesů degradace materiálů, použití materiálů ve strojírenském, elektrotechnickém, stavebním a chemickém průmyslu a dále v odvětvích těžebním, zemědělském, potravinářském a dalších zpracovatelských odvětvích a také možnosti recyklace materiálů.

Tématický okruh "Nastupující technologie" (TP3 - DP5)

Nastupující technologie (emerging technologies), mezi které patří především nanotechnologie a nanomateriály, inteligentní materiály a struktury, moderní biotechnologie a informační technologie, začínají zcela mimořádným způsobem ovlivňovat a měnit způsob života a životní úroveň lidí. Ke zvýšení konkurenceschopnosti výrobků přispějí výsledky výzkumu, např. ve vytváření povrchů s lepšími vlastnostmi z hlediska stěru, definování spolehlivosti, alokace funkcí, využití hmoty v konstrukčních mikrosystémech.

Tématický okruh "Využití přírodních zdrojů" (TP3 - DP6)

Cílem výzkumu v oblasti vyššího využití nerostných zdrojů je vývoj produktů a technologií pro zpracování nerudních surovin. Nové výrobky a technologie přispějí ke zvýšení konkurenceschopnosti ČR na úseku efektivnějšího využití domácí surovinové základny při zvýšení diverzity výrobků s vyšším uplatněním na domácím i zahraničním trhu a při zvýšení podílu exportu výrobků a snížení nevýhodného vývozu nezpracovaných surovin.

V oblasti "Energie pro ekonomiku a společnost" je program podpory zaměřen na:

Tématický okruh "Bezpečná a efektivní jaderná energetika" (TP4 - DP1)

Jaderná energetika představuje alternativu snižování závislosti na dovozu energetických zdrojů a také nezbytnosti radikálního snížení emisí skleníkových plynů. Základním předpokladem je však zajištění jaderné bezpečnosti, snížení radiačního rizika, vyřešení problémů jaderného odpadu a zvýšení konkurenceschopnosti jaderných elektráren na trhu s energií zahájením výzkumu a vývoje nových technologií jaderného palivového cyklu.

Cílem tohoto okruhu je zajištění jaderné bezpečnosti a spolehlivosti po celou dobu provozu jaderné elektrárny (JE), zvyšování efektivnosti provozu stávajících JE, nakládání s radioaktivními odpady a vyhořelým jaderným palivem a řešení konce palivového cyklu JE.

Tématický okruh "Energetické a neenergetické využití uhlí a uhlíkatých surovin" (TP4 - DP2)

Podíl uhlí, zejména jeho hnědých druhů, na výroběelektrické energie a tepla dosahuje v současnosti téměř 70 %. Tento podíl se v tomto desetiletí sníží na cca 50 %. Výroba energií z uhlí se dosud v ČR děje převážně v málo efektivních, nedokonalých technologiích, které přeš výrazné zlepšení v uplynulých letech stále zatěžují životní prostředí. Cílem výzkumů v tomto okruhu je zpracování uhlí v čistých technologiích, využití metanu vázaného na uhelná ložiska, zabezpečení komplexního využití uhelné substance, energie z fosilních paliv, efektivní rozšiřování kombinované výroby elektřiny a tepla a spolehlivost energetických soustav (KVET).

Tématický okruh "Racionální využití energie a obnovitelné energetické zdroje" (TP4 - DP3)

Cílem tohoto okruhu jde o výzkum nástrojů pro zvýšení efektivity užití energie, vývoj zařízení pro efektivnější a ekologičtější využívání všech energetických zdrojů, včetně obnovitelných.

  1. Charakteristika příjemců veřejné podpory

Příjemci podpory budou stanoveni na základě veřejných soutěží ve výzkumu a vývoji dle zákona č. 130/2002 Sb, o podpoře výzkumu a vývoje a dle nařízení vlády č. 461/2002 Sb. o účelové podpoře výzkumu a vývoje a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji, na základě podmínek stanovených v těchto právních předpisech, podmínek pro zařazení žádosti do výběru a hodnotících kritérií stanovených v Národním programu výzkumu.

Projekty v rámci podpory výzkumu jsou otevřeny i pro mezinárodní spolupráci, účast zahraničního subjektu je však podmíněna vlastním financováním, neboť zahraničnímu subjektu není možno poskytnout podporu ze státního rozpočtu České republiky.

Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o veřejné podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 , podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropským společenstvím a jejími členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o veřejné podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kriterií vyplývajících z uplatnění pravidel čl. 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle čl. 4 odst. 3 Prováděcích pravidel .

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je nutno postupovat v souladu s následujícím předpisem ES :

Souhrn opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) - publikováno v Official Journal OJ C 45 ze dne 17.2.1996.

Příloha 1 Souhrnu opatření definuje jednotlivá stadia výzkumu a vývoje :
  • základní výzkum znamená činnost zaměřenou na rozšíření vědeckých a technických poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli

  • průmyslový výzkum představuje plánovaný výzkum v rámci předmětu činnosti firmy zaměřený na získání nových poznatků, které mohou být prospěšné při vývoji nových produktů, procesů nebo služeb nebo mohou vést k výraznému vylepšení existujících produktů, procesů nebo služeb

  • předkonkurenční vývojovou činností se rozumí využívání výsledků firemního výzkumu při tvorbě plánu, designu pro nový, upravený nebo vylepšený produkt, proces nebo službu bez ohledu na to, zda mají být prodávány nebo používány, včetně tvorby počátečního prototypu, který by nemohl být využíván pro komerční účely, dále se jedná o koncepční tvorbu a design jiných výrobků, procesů nebo služeb, včetně prvotních projektů na jejich předvedení nebo pilotní projekty za předpokladu, že tyto projekty nemohou být předvedeny nebo použity pro komerční účely.

Čl. 5.2. Souhrnu opatření připouští pro základní výzkum možnost poskytnutí veřejné podpory

až do výše 100 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 5.3. Souhrnu opatření stanovuje, že pro průmyslový výzkum nesmí míra veřejné podpory obecně překročit 50 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 5.5. Souhrnu opatření stanovuje pro předkonkurenční vývojovou činnost maximální obecně přípustnou míru veřejné podpory 25 %.

Čl. 5.10.1. Souhrnu opatření umožňuje výše stanovené míry veřejné podpory navýšit o dalších 10 %, pokud příjemci podpory jsou "malé a střední podniky".

Čl. 5.10.3. a 5.10.4. Souhrnu opatření definují možnosti navýšení míry veřejné podpory v souvislosti s účastí v rámcových programech Evropského společenství či v souvislosti s přeshraniční spoluprací. Maximální možné zvýšení míry veřejné podpory - na 75 % pro průmyslový výzkum a na 50 % pro předkonkurenční vývojovou činnost stanovuje bod 5. 10.6. Souhrnu opatření. Úřad proto stanovil příslušnou podmínku ve výroku rozhodnutí.

Vzhledem k tomu, že

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu České republiky, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • veřejná podpora může zvýhodnit určité podnikání, neboť poskytnutí podpory umožní příjemci snížit náklady, které by jinak musel nést sám, čímž mu vznikne výhoda oproti jiným soutěžitelům, kteří tuto podporu nezískali,

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, zejména získáním konkurenční výhody selektivním použitím výsledků výzkumu a vývoje v podnikání,

  • může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť cílem programu podpory je právě zvyšování konkurenceschopnosti ekonomiky České republiky,

jedná se o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázána, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo Úřad nepovolí výjimku.

Posouzení slučitelnosti programu podpory

Program podpory byl s ohledem na poskytované formy podpory posouzen jako program, jenž je v souladu s příslušnými předpisy ES a závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody, při splnění podmínek stanovených v tomto rozhodnutí.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Doc. Ing. Zdeněk Vorlíček, Csc.

náměstek ministra

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Na Františku 32

110 15 Praha 1

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz