číslo jednací: VP/S001/03-160

Instance I.
Věc BSH Holice, a.s. - přímé poskytnutí fin. prostř.
Účastníci
  1. BSH Holice a.s.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 6. 2. 2003
Dokumenty file icon pis9093.pdf 132 KB

Č.j. VP/S 1/03 -160

V Brně dne 4. února 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 6. ledna 2003 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 2. ledna 2003, č.j. 64267/02/3800, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost BSH Holice, a.s. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve formě dotace na podnikatelskou činnost podle § 7 odst. 1 písm. d) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění, jež bude poskytnuta v souladu s podmínkami Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, včetně příloh, schváleného usnesením vlády České republiky č. 573 ze dne 5. června 2002, pro společnost BSH Holice a.s.,

se povoluje

za této podmínky:

Celková hodnota veřejné podpory nesmí přesáhnout částku 23,256 mil. Kč.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 6. ledna 2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost BSH Holice a.s., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře zaslané dopisem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  2. návrhu rozhodnutí o podpoře projektu,

  3. popisu investičního projektu rozšíření technologického centra brousicí techniky a technologie společnosti BSH Holice a.s.,

  4. posudku investičního záměru z hlediska splnění podmínek pro poskytnutí podpory,

  5. odborného posudku na projekt Technologické centrum brousící techniky a technologie,

  6. tiskopisu žádosti o poskytnutí podpory dle Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center,

  7. kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti BSH Holice a.s.,

  8. kopie notářského zápisu rozhodnutí zakladatele o založení společnosti,

  9. kopie stanov společnosti BSH Holice a.s.

  10. úředně ověřené kopie čestného prohlášení žadatele o nezahájení prací na projektu a o bezdlužnosti

  11. kopie výročních zpráv společnosti BSH Holice a.s. za roky 1999, 2000 a 2001,

  12. úplného a aktuálního znění Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, schváleného usnesením vlády České republiky č. 573 ze dne 5. června 2002 a vyhlášeného MPO v Obchodním rejstříku dne 26. června 2002.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Podpora projektu rozšíření a vzniku technologického centra společnosti BSH Holice a.s."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory je Rámcový program pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, který byl schválen vládou ČR usnesením č. 573 ze dne 5. června 2002 a vyhlášen MPO v Obchodním věstníku dne 26. června 2002

  • jedná se o nový program podpory

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny dotace na podnikatelskou činnost a dotace na školení a rekvalifikaci

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika "Rámcového program pro podporu vzniku a rozšíření technologických center" (dále jen "Program podpory)

Program podpory, na jehož základě je podpora poskytována, byl schválen vládou ČR usnesením č. 573 ze dne 5. června 2002 a vyhlášen Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR v Obchodním věstníku dne 26. června 2002.

Účelem Programu podpory je podpora vzniku a rozšíření technologických center, vymezení forem a výše podpory, úprava všeobecných podmínek pro poskytování podpory, postupu při poskytování podpory a podmínek pro výkon státní správy s tím související. Cílem programu podpory je podpora investičních projektů zahraničních a tuzemských společností, vedoucích k rozšiřování a zakládání technologických center, týkajících se high-tech výrobků a technologií na území České republiky a vytváření nových pracovních příležitostí pro vysoce kvalifikované pracovníky.

Podporu lze poskytnout ve všech regionech NUTS II České republiky, které zároveň, s výjimkou regionu NUTS II Praha, spadají pod vymezení oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, přičemž region NUTS II Praha spadá pod vymezení oblastí dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře, kde je možné poskytnout veřejnou podporu vedoucí k usnadnění rozvoje těchto oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem.

Program podpory je zaměřen na podporu technologických center zejména v oborech letectví a kosmonautiky, počítačů a kancelářských strojů, elektroniky a mikroelektroniky, telekomunikací a farmaceutiky. V rámci Programu podpory nemůže být poskytnuta podpora do zbrojního průmyslu.

Na základě programu podpory je poskytována regionální (investiční) podpora ve formě dotace na podnikatelskou činnost, a to na základě rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, a horizontální podpora ve formě dotace na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, jež je poskytována na základě rozhodnutí Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.

Podpora ve formě dotace na podnikatelskou činnost může být poskytnuta pouze na realizaci investice do rozšíření nebo vzniku technologického centra, přičemž investicí se rozumí investice do uznatelných nákladů (viz níže), a to ve výši minimálně 15 mil. Kč, vynaložených nejpozději do tří let od vydání rozhodnutí o podpoře projektu nebo na vytváření nových pracovních míst pro vysoce kvalifikované pracovníky, které souvisí s investicí, a to minimálně pro 15 zaměstnanců, vynaložených nejdéle do tří let ode dne vydání rozhodnutí o podpoře projektu. V odůvodněných případech Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR může se souhlasem Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a na žádost příjemce podpory prodloužit splnění podmínky realizace investice v dané výši a vytvoření daného počtu nových pracovních míst nejdéle do pěti let ode dne vydání rozhodnutí o podpoře projektu. Počet nově vytvořených pracovních míst je roven průměrnému stavu zaměstnanců zaměstnaných v rámci projektu za tři ukončené kalendářní měsíce po uplynutí závazku, přepočtenému na plný pracovní úvazek nebo rozdílu průměrného stavu zaměstnanců zaměstnaných příjemcem podpory za tři ukončené kalendářní měsíce po uplynutí lhůty závazku uvedeného v investičním projektu, přepočteného na plný pracovní úvazek a průměrného stavu zaměstnanců zaměstnaných příjemcem podpory za období tří kalendářních měsíců předcházejících kalendářnímu měsíci, ve kterém nastal rozhodný den, přepočtený na plný pracovní úvazek. Počet nově vytvořených pracovních míst musí být ve výši závazku.

Oprávněné náklady pro poskytnutí regionální podpory, poskytnuté pro účely realizace počáteční investice, mohou být tvořeny dvěma způsoby. První způsob vymezuje základ pro výpočet veřejné podpory následovně:

  • hodnotou specifikovaného pořízeného dlouhodobého hmotného majetku, kterou tvoří pořizovací cena pozemků, budov a zařízení (standardní základ)

  • hodnotou specifikovaného nehmotného majetku, kterou tvoří pořizovací cena patentů, operativních nebo patentovaných licencí a nepatentovaného know-how, přičemž hodnotu nákladů na nákup tohoto dlouhodobého nehmotného majetku lze započítat do uznatelných nákladů ve výši 25 % standardního základu pouze za podmínek, že tento nehmotný majetek bude příjemcem podpory zakoupen od třetích subjektů za tržních podmínek, bude zahrnut do aktiv příjemce podpory, bude amortizován a bude využíván výhradně příjemcem podpory

  • hodnotou nájemného zaplaceného za pronájem majetku formou finančního leasingu, případně zůstatkovou cenou při následném odkupu najatého majetku, přičemž k jejich započtení do uznatelných nákladů dojde v okamžiku zaúčtování majetku předmětu finančního leasingu do majetku příjemce podpory a pouze ve výši, která nepřekročí cenu obvyklou, stanovenou na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a změně některých zákonů, v platném znění, platnou v době uzavření leasingové smlouvy. Do uznatelných nákladů nelze tedy započítat zisk leasingové společnosti, služby, pojištění, opravy a další běžné náklady související s pronájmem majetku formou finančního leasingu.

Do uznatelných nákladů lze započítat pouze pořizovací cenu výše uvedeného majetku pořízeného v období prvních pěti let ode dne registrace žadatele o podporu (dále jen "rozhodný den").

Příjemce podpory zachová investici po dobu nejméně pěti let ode dne, kdy byl dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, zahrnutý do výpočtu veřejné podpory, uveden do užívání.

Druhý způsob vymezuje základ pro výpočet veřejné podpory vytváření nových pracovních míst vztahujících se k investici následovně:

  • objemem hrubých mzdových nákladů zaměstnanců zaměstnaných v rámci investičního projektu v přepočtu na plný pracovní úvazek, včetně souvisejících povinných odvodů zaměstnavatele, za období dvou kalendářních let následujících po kalendářním roce, ve kterém byla příjemcem podpory zahájena podporovaná činnost.

Do uznatelných nákladů lze započítat pouze mzdové náklady na zajištění pracovních míst zaměstnanců nově zaměstnaných v souvislosti s investičním projektem a vytvořených v období prvních pěti let od rozhodného dne.

Příjemce podpory zachová počet nově vytvořených pracovních míst přepočtených na plný pracovní úvazek po dobu nejméně pět let ode dne účinnosti pracovní smlouvy na podporované nově vytvořené pracovní místo.

Podpora ve formě dotace na školení a rekvalifikaci je účelově určená k úhradě nákladů příjemce podpory vynaložených v souvislosti s tímto školením a rekvalifikací zaměstnanců v rámci investičního projektu.

Základem pro výpočet veřejné podpory pro školení a rekvalifikaci jsou předpokládané uznatelné náklady, které mohou být tvořeny:

  1. osobními náklady zaměstnanců zajišťujících školení a rekvalifikace,

  2. cestovným školených a rekvalifikovaných zaměstnanců i zaměstnanců školení a rekvalifikace zajišťujících,

  3. spotřebou materiálu a energií prokazatelně spotřebovaných na realizaci školení a rekvalifikací,

  4. ostatními službami prokazatelně souvisejícími s realizací školení a rekvalifikací

  5. osobními náklady školených a rekvalifikovaných zaměstnanců za časové období, kdy se prokazatelně aktivně účastní procesu školení a rekvalifikace, ve výši maximálně odpovídající souhrnnému objemu položek a) až e).

Míra veřejné podpory se odlišuje dle toho, zda se jedná o obecné nebo zvláštní školení a rekvalifikaci zaměstnanců. Obecným školením a rekvalifikací zaměstnanců se rozumí nespecifická rekvalifikace zaměstnanců, která nemusí přímo a zásadně souviset s konkrétním uplatněním a je zároveň obecně uplatnitelná u ostatních zaměstnavatelů. Zvláštním školením a rekvalifikací zaměstnanců se rozumí specifická rekvalifikace zaměstnanců, která je cíleně zaměřena na získání takových znalostí a dovedností, které vedou k získání konkrétní pracovní pozice a není obecně převoditelná na další podniky či obsah činnosti.

Maximální výše dotace na podnikatelskou činnost a dotace na školení a rekvalifikaci je stanovena procentní sazbou z řádně vykázaných a skutečně vynaložených uznatelných nákladů, vymezených výše v závislosti na zvolení způsobu základu pro výpočet veřejné podpory a druhu veřejné podpory a nesmí překročit přípustnou míru veřejné podpory a zároveň celkovou hodnotu veřejné podpory stanovené pro daný projekt rozhodnutím Úřadu.

Maximální přípustná míra regionální veřejné podpory je stanovena v příloze 2a Programu podpory na základě regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315, a která stanoví, že maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí ve vztahu k příslušným regionům NUTS II České republiky spadajícím pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře 50 % (oblasti NUTS II Střední Čechy a Moravskoslezsko), 49 % (oblasti NUTS II Severozápad a Střední Morava), 48 % (oblasti NUTS II Severovýchod a Jihovýchod) a 46 % (oblast NUTS II Jihozápad). V oblasti NUTS II Praha činí maximální míra regionální veřejné podpory 20 %. Maximální přípustná míra horizontální veřejné podpory školení a rekvalifikace je stanovena v příloze 2b Programu podpory a nepřekročí v regionech NUTS II České republiky spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře 35 % v případě zvláštního školení a rekvalifikace a 60 % v případě obecného školení a rekvalifikace. V regionu NUTS II Praha činí maximální míra veřejné podpory školení a rekvalifikace 25 % v případě zvláštního školení a rekvalifikace a 50 % v případě obecného školení a rekvalifikace. V případě poskytnutí veřejné podpory příjemci podpory, jenž splňuje znaky malého a středního podniku, specifikované v nařízení Komise č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, publikovaném v Úředním věstníku OJ L 10/33 ze dne 13.1. 2001, a splňuje další podmínky stanovené v tomto nařízení, je možné výše uvedené maximální míry regionální veřejné podpory navýšit v regionech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře o 15 % a v regionech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře o 10 %.

Žádost o podporu na základě Programu podpory ve formě registrace žadatele o podporu vydáním registračního listu projektu musí být podána před zahájením prací na projektu. Žadatel o podporu předkládá čestné prohlášení o nezahájení prací na projektu před podáním žádosti o podporu, tj. před rozhodným dnem.

V Programu podpory je dále stanoveno, že veřejná podpora poskytnutá na jeho základě nesmí být kumulována s jinou veřejnou podporou vztahující se ke stejným uznatelným nákladům, pokud by poskytnutím této další veřejné podpory došlo k překročení míry veřejné podpory stanovené v rozhodnutí o podpoře projektu. Další případná omezení a úpravy vedoucí k zajištění pravidla kumulace stanoví Úřad ve svém rozhodnutí.

V. Údaje o investici

Společnost BSH Holice a.s., se sídlem Pardubická 332, Holice, PSČ 534 13, IČO 45 53 43 81 (dále jen "společnost"), patří do německé skupiny Erwin Junker Holding GmbH&Co, zabývající se zejména výrobou obráběcích, brousicích strojů, rovnacích strojů, strojů na zpracování kalených součástí a zařízení na čištění vzduchu. Skupina Erwin Junker má v České republice zastoupení prostřednictvím společnosti Erwin Junker, brousící technika Mělník a.s., se sídlem Řipská 863, Mělník, jež je majoritním vlastníkem společnosti. Do předmětu podnikání společnosti patří výroba obráběcích strojů (nejrůznější druhy brousících strojů a brusek) a téměř (…) % všech výrobků je určeno na export, a to především do zemí Evropské unie a zemí střední a východní Evropy (…). V roce 2001 společnost zaměstnávala (…) zaměstnanců a její obrat činil (…) Kč.

Společnost zamýšlí realizovat v okresu Pardubice (závod v Holicích, kam bude situován základ technologického centra) a v okresu Mělník (spolupráce se společností ve skupině, Erwin Junker Grinding Technology Mělník a.s.) počáteční investici do rozšíření výroby stávajícího konstrukčního oddělení o vývojové a inovační aktivity a vybudovat nové technologické centrum, jež bude zaměřeno na průmyslový vývoj v oblasti konstrukce obráběcích, zejména brousících strojů, a to na vývoj brousícího centra s vysokou tuhostí a rychlostí, vývoj vysokootáčkových brousících vřeten, vývoj grafického software, umožňujícího simulaci víceosého obrábění, komplexní inovace moderních technologií v oblasti broušení, inovace broušení CBN kotouči a vývoj technologie zápichového broušení na bezhroté brusce. Smyslem inovačních aktivit je zejména zvýšení produktivity obráběcích procesů, maximální zjednodušení obsluhy strojů pomocí software, snížení časové a materiálové náročnosti a další.

Společnost má v úmyslu uskutečnit v České republice investici do dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v částce (…) Kč, z toho (…) Kč v Holicích a (…) Kč v Mělníku, částečně krytou vlastními finančními prostředky ((…) Kč), půjčkami od mateřské společnosti ((…) Kč) a částečně půjčkami od finančních institucí ((…) Kč). Podstatná část investice bude směřovat do výstavby haly pro montáž a testování prototypů brousících strojů, do pořízení měřící techniky pro ověřování vlastností prototypů a příslušného software. Výsledky činnosti technologického centra v podobě konstrukčního, softwarového a technologického know-how budou poskytovány přímo do výrobního závodu společnosti a bezplatně sdíleny s ostatními výrobními závody společnosti Erwin Junker. Společnost Erwin Junker pokrývá svým zaměřením bezmála všechny oblasti broušení. Odběratele společnosti charakterizují tři okruhy - Automotive, stroje pro automobilový průmysl a jeho dodavatele, Tool-tec, stroje pro výrobu a ostření nářadí a Metallworking, univerzální stroje pro firmy zabývající se broušením na zakázku s požadavky na hospodárnost provozu. Technologické centrum bude realizovat své vlastní výnosy pouze z prodeje prototypů. Veškeré další výsledky centra se projeví až v konečných produktech v horizontu jednoho roku od zahájení výroby. Výsledky činnosti budou rovněž využívány širokou klientelou prostřednictvím nabízené produkce finálních výrobků společnosti, do kterých se promítá inovační činnost technologického centra.

Společnost plánuje v souvislosti s investicí vytvořit do tří let nová pracovní místa pro (…) specializovaných pracovníků, z toho (…) při výrobním závodu v Holicích a (…) v Mělníku, a převést (…) stávajících zaměstnanců. Z celkového počtu (…) zaměstnanců bude (…) s vysokoškolským vzděláním a (…) se středoškolským vzděláním. Výše realizovaný investiční projekt bude mít výrazný vliv na tvorbu nepřímých pracovních míst. Z důvodu obecného užití výsledků činnosti centra a s tím spojeným zvýšením užitných vlastností obráběcích strojů a předpokládaným rozvojem oboru obráběcích strojů společnost předpokládá, že stupeň vytváření pracovních míst u dodavatelů a zákazníků bude vysoký a bude činit (…) nepřímé pracovní místo na každé přímé pracovní místo. Technologické centrum bude rovněž spolupracovat s řadou institucí, např. s Výzkumným centrem pro strojírenskou výrobní techniku a technologii při fakultě strojní ČVUT v Praze a Českou společností pro strojírenskou technologii. Podíl externích pracovníků na celkovém počtu zaměstnanců technologického centra by neměl přesáhnout (…) %.

Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. pozemky a staveniště (1. rok (…) Kč)

  2. budovy (1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč)

  3. instalace, stroje (2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč)

  4. ostatní dlouhodobý hmotný majetek zahrnovaný do uznatelných nákladů (1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč)

  5. software (1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč)

  6. ostatní investice - náklady na zprostředkování nových zaměstnanců (1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč)

Společnost plánuje zahájit investici v (…) a ukončit investování v (…), přičemž činnost technologického centra má být zahájena v (…).

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností,

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, v míře v jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory provést investici vedoucí k rozšíření výrobních kapacit společnosti a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na evropském trhu brousících strojů,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jímž jsou:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla")

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Pardubice a Mělník, tj. v regionech NUTS II Severovýchod a NUTS II Střední Čechy, které spadají pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde průměrný HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 52,2 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50% investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že vycházel z výše nezaměstnanosti v daném okrese a z vlivu investičního projektu na region spočívajícím ve vytvoření nových přímých a nepřímých pracovních míst a realizaci vývoje a zavedení výroby inovačních technologií. V okresech Pardubice a Mělník dosáhla průměrná míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR v prosinci roku 2002 výše 7 %, tj. 71,4 % průměru České republiky, přičemž míra nezaměstnanosti v okrese Pardubice činila 6,2 % a v okrese Mělník 7,8 %. V regionech postižených strukturálními problémy a nezaměstnaností, kam spadají regiony NUTS II Severovýchod a Střední Čechy, lze dle Pravidel poskytnout na realizaci počáteční investice, jež nesměřuje do oblasti tzv. citlivých sektorů (uhlí, ocel, syntetická vlákna, doprava a automobilový průmysl), regionální veřejnou podporu dle Pravidel. Vzhledem k tomu, že poskytnutí veřejné podpory v daném případě přispěje k překonání závažných regionálních problémů a umožní příjemci veřejné podpory realizovat v daném regionu počáteční investici a vytvořit nová pracovní místa, Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Dle regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315, a která stanoví, že maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí v regionu NUTS II Severovýchod, kde bude realizována hlavní část investice, spadajícímu pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, 48 %, Úřad stanovil, že míra regionální veřejné podpory poskytnutá ve vztahu k uznatelným nákladům nepřekročí tuto míru veřejné podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Dle čl. 4.11. Pravidel může být veřejná podpora poskytnuta na tvorbu nových pracovních míst souvisejících s realizací počátečního investičního projektu. Příjemce veřejné podpory plánuje rozšíření výrobních kapacit, jde tedy o počáteční investici. Z podkladů pro vydání rozhodnutí vyplývá, že základem pro výpočet veřejné podpory bude výše skutečně vynaložených nákladů na hmotný majetek, jež tvoří pořizovací cena pozemků, budov a zařízení a za podmínek stanovených v Programu podpory nehmotný majetek a nájemné formou finančního leasingu. V daném případě výše nákladů oprávněných pro poskytnutí veřejné podpory (uznatelných nákladů) činí (…) Kč (výše standardního základu činí (…) Kč plus investice do dlouhodobého nehmotného majetku ve výši 25 % výše ze standardního základu, která činí (…) Kč).

Vzhledem k vymezení podmínek Programu podpory, za nichž lze veřejnou podporu poskytnout, týkajících se stanovení uznatelných nákladů, tj. vymezení standardního základu pro výpočet regionální veřejné podpory, účelu, formy, míry veřejné podpory, podílu příjemce na financování podporované investice ve výši 25 % z celkových investičních nákladů, podmínky zachování investice po dobu 5 let Úřad dospěl k závěru, že jsou splněny podmínky stanovené v čl. 4.2., 4.5. a 4.6., 4.9. a 4.10. Pravidel.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop míry regionální veřejné podpory, povolené tímto rozhodnutím, zahrnuje částku veřejné podpory poskytnutou souběžně podle několika regionálních programů a částku veřejné podpory, která je poskytována z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Tato podmínka je rovněž vymezena v pravidlech Programu podpory a poskytovatel veřejné podpory zajistí při poskytnutí veřejné podpory její splnění. Vzhledem k tomu, že příjemce podpory je navíc povinen ve svém účetnictví zabezpečit, aby náklady a výnosy související s projektem byly vedeny odděleně od ostatních nákladů a výnosů a vést o projektu oddělené výkaznictví, Úřad usoudil, že podmínky kumulace veřejné podpory jsou zajištěny.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, maximální povolená míra regionální veřejné podpory činí v souladu s čl. 4.8. Pravidel 48 % hodnoty skutečně vynaložených uznatelných nákladů. Celková hodnota regionální veřejné podpory nesmí současně přesáhnout částku 23,256 mil. Kč.

VII. Závěr

Dne 27.1. 2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz