číslo jednací: VP/S142/02-160

Instance I.
Věc spol. FUTABA CZECH, s.r.o. - investiční pobídky
Účastníci
  1. FUTABA Czech s.r.o.
  2. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 6. 2. 2003
Dokumenty file icon pis8763.pdf 137 KB

Č.j. VP/S 142/02-160

V Brně dne 3. února 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 20. 11. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 12. 11. 2002 č.j. 52341/02/3800 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Futaba Czech, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti Futaba Industrial Co., Ltd., podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost Futaba Czech, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti Futaba Industrial Co., Ltd., a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů,

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory formou investiční pobídky, a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nepřekročí 43,2 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 12. 11. 2002, č.j. 52341/02/3800/2018, společnosti Futaba Czech, s.r.o., založené za účelem realizace investičního projektu společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. a zároveň nepřekročí částku 685,58 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č.586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejméně však po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká, nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení, jehož se investiční pobídka týká, do provozu.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 20. 11. 2002 žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), pro společnost Futaba Czech, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního projektu společnosti Futaba Industrial Co., Ltd., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (dále jen "zákon o investičních pobídkách") a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, týkajícího se společnosti Futaba Czech, s.r.o.

  7. výpisu z japonského obchodního rejstříku, týkajícího se společnosti Futaba Industrial Co., Ltd.

  8. účetních závěrek společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. za roky 2001, 2000, 1999, 1998 a 1997

  9. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 13. 12. 2002, č.j.52341/02/3800/2018 týkajícího se upřesnění předpokládaných hospodářských výsledků společnosti Futaba Czech, s.r.o., přehledu společností, vlastněných společností Futaba Industrial Co., Ltd., vývoje spotřeby a poptávky po automobilových dílech v Evropské unii, vývoje průměrného využití výrobních kapacit automobilových dílů v Evropské unii a stupně tvorby nepřímých pracovních míst

  10. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 19. 12. 2002, č.j. 52341/02/3800/2018, týkajícího se upřesnění počtu nepřímých pracovních míst podle regionů, údajů o vývoji tuzemské spotřeby v letech 1996 - 2000 a údajů týkajících se výroby a odbytu automobilových dílů v Evropské unii.

  11. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 20. 1. 2003, č.j. 52341/02/3800/2018, týkajícího se průměrného využití kapacit zpracovatelského průmyslu jako celku v Evropské unii.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu

ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování /3080/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost Futaba Czech s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti Futaba Industrial Co., Ltd."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon o investičních pobídkách

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25 % nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Futaba Czech, s.r.o., založená za účelem realizace investičního projektu společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. Společnost Futaba Czech, s.r.o. byla do obchodního rejstříku zapsána dne 11. 12. 2002. Sídlem společnosti je Praha 6, Na Santince 2440/5, PSČ 160 00. Základní kapitál společnosti Futaba Czech, s.r.o. činí (…) mil. Kč, IČO společnosti je 26 74 38 92. Jako předmět podnikání společnosti je uveden velkoobchod, povrchové úpravy a svařování kovů a výroba karosérií. Jejím vlastníkem a jediným společníkem je společnost Futaba Industrial Co., Ltd.

Předmětem podnikání společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. je výroba a prodej dopravních zařízení a strojů, elektrických strojů a přístrojů a dalších výrobků z kovů, jejich částí a součástí. Je nejvýznamnějším světovým výrobcem plochých vakuových fluorescenčních displejů, využívaných při výrobě automobilů a elektronických přístrojů. Vyrábí také digitální čtecí systémy, radiové kontrolní přístroje pro průmyslové a spotřební využití a různé díly či součásti pro výrobu automobilů. Jedná se o části a součásti výfukových systémů, podvozky a jiné produkty vyráběné pomocí lisovacích a pájecích technik. Počet zaměstnanců společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. v roce 2001 dosáhl (….) osob. Obrat za tentýž rok činil 48 114 mil. Kč, hodnota prodaných výrobků dosáhla (….) mil. Kč.

Společnost Futaba Czech, s.r.o. má dle investičního projektu vyrábět automobilové díly pomocí lisování, konkrétně součásti karoserií, podvozků a výfukových systémů.

Mezi nejvýznamnější konkurenty společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. patří na tomto trhu v Evropské unii společnosti Benteler Automotive (asi (….) podíl v součástech podvozků), Faurecia ( asi (…) podíl v součástech výfukových systémů), Arvin Exhaust (asi (…) podíl v součástech výfukových systémů), Tenneco Automotive ( asi (…) podíl v součástech výfukových systémů), Wagon Automotive ( asi (….) podíl v lisovaných součástech karoserií) a Sofedit ( asi (….) podíl v lisovaných součástech karoserií).

Podíl společnosti Futaba Industrial Co., Ltd. na evropském trhu automobilových dílů a součástí činí asi (…), v souvislosti s realizací investičního projektu by se měl zvýšit na (….). Vzhledem k tomu, že společnost Futaba Industrial Co., Ltd. v roce 2001 zaměstnávala (…) zaměstnanců a její obrat činil (….) Kč a společnost Futaba Czech, s.r.o. je touto společností 100 % vlastněna, nejedná se v případě příjemce veřejné podpory o "malý a střední podnik".

VI. Údaje o investici

Společnost Futaba Industrial Co., Ltd hodlá v České republice prostřednictvím společnosti Futaba Czech, s.r.o. investovat částku 1710 mil. Kč ( kapitálové vklady 1200 mil. Kč, půjčky 510 mil. Kč), z toho do technologií 1204 mil. Kč, a to do vybudování nového výrobního závodu. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

a) pozemky a příprava staveniště ( 1. rok 40 mil. Kč)

b) budovy (2. rok 343 mil. Kč)

c) instalace, stroje (3. rok 1204 mil. Kč)

d) nářadí ( 3. rok 11 mil. Kč )

e) dodatečný provozní kapitál ( 3. rok 60 mil. Kč)

f) předvýrobní výdaje (1. rok 10 mil. Kč, 2. rok 17 mil. Kč, 3. rok 25 mil. Kč).

Společnost Futaba Czech, s.r.o. plánuje v Havlíčkově Brodě, okres Havlíčkův Brod, vybudování nového závodu na výrobu automobilových dílů a součástí pomocí lisování, a to součástí karoserií, podvozků a výfukových systémů.

V době zahájení výroby v novém závodě, v roce 2005, se předpokládá, že (…) produkce bude přímo určeno na export, tento podíl se bude postupně zvyšovat, až dosáhne téměř (…). Mezi hlavní odběratele budou patřit společnosti (….).

Společnost Futaba Czech, s.r.o. hodlá vytvořit v Havlíčkově Brodě, v období 3 let 230 přímých pracovních míst, z toho 10 pracovních míst s vysokoškolským vzděláním, 30 pracovních míst se středoškolským vzděláním a 190 pracovních míst se základním vzděláním.

Provedením investice dojde také k vytvoření 113 nepřímých pracovních míst.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. ledna 2000, publikovaném v Official Journal L 211/10, týkajícím se společnosti Linde AG),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory společnosti Futaba Czech, s.r.o. vybudování nového závodu na výrobu automobilových dílů a součástí vyráběných pomocí lisování, s tím souvisí snížení investičních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory, respektive společnosti Futaba Industrial Co., Ltd., jež příjemce veřejné podpory ovládá, na evropském trhu automobilových dílů a součástí ze současných (…) na (…).

  • postupně až (…) výroby z nového závodu bude exportováno především na trhy členských států Evropské unie (Německo, Francie, Velká Británie, Holandsko) a dalších zemí (Maďarsko), čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými pravidly ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla")

  2. Multisektorální rámec pro regionální pomoc velkým investičním projektům - publikovaný v Official Journal C 107, 7.4.1998 ( dále jen "Rámec").

Ad I.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností ( § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) , tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Havlíčkův Brod, tj. regionu NUTS II Jihovýchod, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-1998 55,6 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Havlíčkův Brod a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Havlíčkův Brod míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla za prosinec roku 2002 výše 6,7 %, tj. 68,4 % průměru ČR. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů vysoká, přičemž investice předpokládá vytvoření 230 přímých pracovních míst, z toho 10 pracovních míst pro zaměstnance s vysokoškolským vzděláním, 30 pracovních míst pro zaměstnance se středoškolským vzděláním a 190 pracovních míst pro zaměstnance se základním vzděláním. Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření 113 nepřímých pracovních míst, z toho 45 míst v regionu NUTS II Jihozápad, 30 míst v regionu NUTS II Střední Čechy, 20 míst v regionu NUTS II Severovýchod a 18 míst v regionu NUTS II Střední Morava, tedy ve všech případech v regionech sousedících s regionem NUTS II Jihovýchod. Na 1 přímé pracovní místo má tedy připadat asi 0,49 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude také přísun nových hi-tech technologií a výrobních postupů a také pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož postupně až (…) nové produkce bude exportováno. Přidaná hodnota vytvořená v České republice bude činit (…) %. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, na přímou či nepřímou zaměstnanost ve strukturálně znevýhodněných regionech a s uvážením přísunu nových technologií a výrobních postupů, který investice přinese, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 43,2 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Příjemce veřejné podpory plánuje vybudování nového závodu, jedná se proto o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce stanovené ve výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani) nepřekročí 43,2 % celkových nákladů vhodných na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce podpory - společnost Futaba Czech, s.r.o. bude investici financovat z kapitálového vkladu společnosti Futaba Industrial CO., Ltd. a půjček, poskytnutých touto společností, je tato podmínka splněna.

Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku tohoto rozhodnutí.

Ad II.

Podle čl. 2.1. Rámce je tento předpis nutné aplikovat v případě, když navrhovaná výše veřejné podpory splňuje jedno z následujících kritérií:

  1. celkové náklady na projekt jsou alespoň 50 mil. EUR a kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, je alespoň 50 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti a pomoc na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo činí alespoň 40 000 EUR

nebo

b) celková veřejná podpora je alespoň 50 mil. EUR.

Vzhledem k tomu, že:

  • celkové náklady na projekt dosahují výše 1710 mil. Kč ( cca 55,9 mil. EUR přepočteno kursem 30,580 CZK/EUR ke dni 20. 11. 2002),

  • výše předpokládaných nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 1587 mil. Kč, výše předpokládané slevy na dani činí 219 mil. Kč a že dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory, kterou vláda České republiky vzala na vědomí svým usnesením č. 1315 ze dne 10. 12. 2001 (dále jen "Regionální mapa"), činí strop regionální podpory v případě regionu NUTS II Jihovýchod 48 %, pak pokud by se pro výpočet zvolila maximální možná výše podpory povolitelné v tomto regionu, tj. cca 24,9 mil. EUR ( přepočteno kursem 30,580 CZK/EUR ke dni 20. 11. 2002), dosahuje kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, 100 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti,

  • pokud by se pro výpočet podpory na jedno vytvořené pracovní místo zvolila maximální možná výše podpory povolitelné v regionu NUTS II Jihovýchod, tj. cca 24,9 mil. EUR, výše podpory na jedno vytvořené pracovní místo ( předpokládá se vytvoření 230 pracovních míst ) činí cca 108 260 EUR (přepočteno kursem 30,580 CZK/EUR ke dni 20. 11. 2002),

jsou splněny všechny podmínky uvedené v čl. 2.1. písm. a) Rámce.

Maximální přípustná míra veřejné podpory se v souladu s čl. 3.1. Rámce určuje následujícím způsobem:

  1. Za základ je brána maximální přípustná míra regionální podpory (R), kterou lze získat v příslušné oblasti. Region NUTS II Jihovýchod, ve kterém má být investice realizována, je brán jako oblast Společenství uvedená v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství a dle Regionální mapy činí maximální přípustná míra regionální podpory v případě regionu NUTS II Jihovýchod 48 %. Protože společnost Futaba Czech, s.r.o. nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", je maximální přípustná míra regionální podpory stanovena na 48 % hodnoty investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Tato maximální přípustná míra regionální podpory nesmí být překročena.

  1. Maximální přípustnou míru regionální podpory je třeba upravit na základě následujících faktorů:

  1. faktor soutěže (T)

Podle čl. 7.6. Rámce relevantní geografický trh zahrnuje Evropskou hospodářskou oblast nebo alternativně jakoukoliv její významnou část, pokud je možné podmínky soutěže ve zmíněné oblasti dostatečně odlišit od jiných oblastí. Rámec připouští možnost pojímat jako relevantní trh také celosvětový trh. Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je třeba u veřejné podpory zvažovat možnost dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Jako relevantní trh v tomto případě budou sloužit oblasti, ve kterých dochází k hospodářské soutěži mezi společnostmi z členských států Evropské unie a společností Futaba Industrial Co., Ltd. Podle předložených podkladů zaslaných účastníkem správního řízení má společnost Futaba Industrial Co., Ltd. na evropském trhu automobilových dílů a součástí (…) podíl. Jako relevantní trh lze tedy pojímat evropský trh, neboť tato oblast je dostatečně přesně identifikovatelná a vyhovuje tak požadavkům Rámce.

Podle čl. 3.2. Rámce má jakékoliv povolení podpory společnostem v odvětví, které trpí problémem strukturální nevyužité kapacity, tendenci narušit soutěž. Podle čl. 3.3. Rámce je třeba posuzovat problém strukturální nevyužité kapacity jako rozdíl mezi průměrnou mírou využití kapacity pro zpracovatelský průmysl jako celku a mírou využití kapacity příslušného sektoru, za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje. Pokud není k dispozici dostatek informací o využití kapacity, je nutné posoudit, zda se nejedná o investici na klesajícím trhu. Podle čl. 3.4. je třeba posuzovat problematiku klesajícího trhu jako rozdíl mezi průměrným tempem růstu zpracovatelského průmyslu jako celku a tempem růstu spotřeby určitého výrobku za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje.

Účastník řízení uvedl, že průměrná míra využití kapacit zpracovatelského průmyslu jako celku za Evropskou unii představovala v roce 1996 81 %, v roce 1997 81,6 %, v roce 1998 83,1 %, v roce 1999 81,6 % a za 4.čtvrtletí roku 2000 84 %. Zároveň uvedl, že průměrné využití výrobních kapacit automobilových dílů - součástí karoserií, podvozků a výfukových systémů představovalo v Evropské unii v letech 1997 až 2001 stejnou úroveň 85 %. Úřad dále přihlédl ke skutečnosti, že podíl společnosti Futaba Industrial Co.,Ltd. na evropském trhu automobilových dílů a součástí představuje (….) a po uskutečnění investice se zvýší na (….) a ke skutečnosti, že vývoj poptávky a spotřeby u automobilových dílů- součástí karosérií, podvozků a výfukových systémů je v Evropské unii dle sdělení účastníka řízení rostoucí (z 1284 milionů jednotek v roce 1996 na 1530 milionů jednotek v roce 2001).V souladu s čl. 3.10.1. a čl. 3.3. Rámce byl stanoven faktor soutěže na 1,0.

  1. faktor kapitálu - pracovní síly (I)

Uvedený faktor se počítá jako podíl hodnoty investice do investičních nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, zjištěných podle Pravidel, a pracovních míst - vytvořených a zachovaných v rámci plánovaného investičního projektu. V případě investice společnosti Futaba Czech, s.r.o. je nutno částku 1587 mil. Kč (51,9 mil. EUR, přepočteno kursem 30,580 CZK/EUR ke dni 20. 11. 2002) dělit 230 (ze záměru získat investiční pobídky vyplývá, že bude vytvořeno 230 pracovních míst), výsledkem je částka cca 225 650 EUR, tedy faktor kapitálu - pracovní síly v souladu s čl. 3.10.2. Rámce činí 0,9.

  1. faktor vlivu na region (M)

Faktor vlivu na region bere v úvahu výhody, které přinese investice oblasti, ve které je investice uskutečňována. Investice bude realizována v oblasti shodné s oblastmi vymezenými v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství. Bude vytvořeno 230 přímých pracovních míst. Předpokládá se nízký stupeň vytváření nepřímých pracovních míst: na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,49 nepřímého pracovního místa. Vzhledem k těmto údajům lze stanovit v souladu s čl. 3.10.3. Rámce hodnotu tohoto faktoru na 1,0.

IV. Výpočet maximální míry intenzity veřejné podpory

Maximální přípustná míra intenzity veřejné podpory se počítá podle vzorce: R x T x I x M, tedy 48 x 1,0 x 0,9 x 1,0, tj. maximální přípustná míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, činí 43,2 % investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost Futaba Czech, s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Předpokládaný hospodářský výsledek (před zdaněním) společnosti Futaba Czech, s.r.o. se očekává ve výši: 1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč, 4. rok ztráta (…) Kč, 5. rok (…) Kč, 6. rok (…) Kč, 7. rok (…) Kč, 8. rok (…) Kč, 9. rok (…) Kč, 10. rok (…) Kč. Předpokládaná výše slevy na dani společnosti Futaba Czech, s.r.o. od roku 2003 po dobu následujících 10 let bude dle předložených podkladů činit: 1. rok (…) Kč, 2. rok (…) Kč, 3. rok (…) Kč, 4. rok (…) Kč, 5. rok (….) Kč, 6. rok (….) Kč, 7. rok (….) Kč, 8. rok (….) Kč, 9. rok (….) Kč, 10. rok (….) Kč. Slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, lze uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích obdobích, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu na dani, je zdaňovací období, ve kterém poplatník splnil všeobecné podmínky podle zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, nejpozději však zdaňovací období, ve kterém uplynuly 3 roky od vydání rozhodnutí o příslibu investičních pobídek, pokud lhůta pro splnění všeobecných podmínek nebyla na základě zákona o investičních pobídkách prodloužena, nejdéle však o 2 roky.

Veřejná podpora formou slevy na daních z příjmů dle § 35 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se počítá jako procentuelní vyjádření skutečné celkové výše investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů):

  • pozemky a příprava staveniště ( 40 mil. Kč)

  • budovy ( 343 mil. Kč )

  • nákup strojů a jejich instalace (1204 mil. Kč).

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani dle článku 3.10. a článku 3.3. Multisektorálního rámce 43,2 % hodnoty investice do výše uvedených nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Současně nesmí celková hodnota veřejné podpory formou slevy na dani přesáhnout částku 685, 58 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 23. 1. 2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Mgr. Martina Turnovského

ředitele odboru podpory investování /3080/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz