číslo jednací: VP/S063/00-160

Instance I.
Věc Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. ONTEX CZ, s.r.o.
Účastníci
  1. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
  2. ONTEX CZ s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 4. 12. 2000
Dokumenty file icon pis6158.pdf 117 KB

Č.j. VP/S 63/00-160

V Brně dne 24. listopadu 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 7. 11. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 6. 11. 2000 č.j. 48245/00/2040/1988 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost ONTEX CZ, s.r.o. a to formou:

slevy na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory formou investičních pobídek nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti ONTEX CZ, s.r.o. ze dne 6. 11. 2000, č.j. 48245/00/2040 Ministerstva průmyslu a obchodu ČR a současně nesmí přesáhnout výši 255 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na výstavbu budov, úpravu pozemků a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  2. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 7. 11. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost ONTEX CZ, s.r.o., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. kopie společenské smlouvy společnosti ONTEX CZ, s.r.o.

  7. kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti ONTEX CZ, s.r.o.

  8. kopie auditorských zpráv společnosti ONTEX CZ, s.r.o. za rok 1999, 1998 a 1997

  9. konsolidované účetní závěrky skupiny ONTEX za rok 1999, 1998 a 1997

  10. vyjádření společnosti ONTEX CZ, s.r.o. k nakládání s odpady

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti ONTEX CZ, s.r.o."

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25% nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Společnost ONTEX CZ, s.r.o., se sídlem v Turnově, vznikla 27. 2. roku 1992 zápisem do obchodního rejstříku Krajským obchodním soudem v Hradci Králové. Společnosti ONTEX CZ, s.r.o. je členem koncernu Ontex Group a jejím jediným vlastníkem je belgická společnost ONTEX N.V.

Ontex Group je průmyslový koncern specializující se na hygienické potřeby pro jedno použití. V Evropě zaujímá Ontex Group vedoucí postavení ve vývoji, výrobě a prodeji těchto jednorázových potřeb osobní hygieny, prodávaných pod vlastními značkami. Produkty společnosti se dělí na tři základní skupiny výrobky pro děti (dětské pleny), výrobky pro dámskou hygienu (vložky, tampony a slipové vložky), inkontinenční výrobky.

V Evropě neustále roste část trhu, která reprezentuje výrobky pro děti a produkty dámské hygieny pod vlastní značkou. Ve východní Evropě se předpokládá, že trh bude významně růst se vzrůstající spotřebou hygienických potřeb pro jedno použití.

Část trhu, ve které Ontex Group působí, může být označena jako defensivní sektor, který je vysoce necitlivý vůči ekonomickým cyklům. Aktivity společnosti na tomto trhu jsou široce rozprostřené, jak geograficky v různých evropských zemích, tak vzhledem k rozmanitosti produktů, které společnost vyrábí.

V roce 1997 byl postaven na "zelené louce" nový výrobní závod v Turnově.

VI. Údaje o investici

Společnost ONTEX CZ, s.r.o. hodlá investovat v České republice částku 536 mil. Kč, z toho do technologií 437 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. budovy (1. rok - 73 mil. Kč)

  2. instalace, stroje (2. rok - 314 mil. Kč, 3. rok - 123 mil. Kč)

  3. nářadí (1. rok - 3 mil. Kč, 2. rok - 15 mil. Kč, 3. rok - 6 mil. Kč)

  4. ostatní (2. rok - 2 mil. Kč)

Celková předpokládaná výše investice - 536 mil. Kč.

Počátkem roku 2000 byl vypracován nový investiční plán pro Českou republiku. Celkový investiční plán se dá rozdělit na tři části:

  • zavedení výroby Wet Wipes (vlhčené parfémované ubrousky);

  • rozšíření výroby dětských plen;

  • rozšíření výroby ultra tenkých dámských vložek.

Rozšíření výroby vyvolá nutnost dostavby dalších asi 9 500 m2 skladovacích prostor. Stavba bude umístěna na pozemcích, které jsou ve vlastnictví společnosti Ontex CZ. Bude se jednat o stavbu ocelové dvoulodní haly o rozměrech asi 60 x 140 m oplášťovanou sendvičovými panely.

Dále se plánuje dostavba stávající výrobní haly o rozměrech asi 20 x 50 m pro kompletaci hygienických výrobků.

Další dodatkové investice vzniknou rozšířením trafostanice, výstavbou komunikací a zpevněných ploch a oplocením. Financování této části projektu se předpokládá úvěrem od (….).

Investice Wet Wipes je projektem výroby některých parfémovaných ubrousků. V České republice jde o unikátní výrobu. Výhodou tohoto projektu je skutečnost, že se jedná o jedinou výrobní linku tohoto druhu v celé skupině Ontex. Tato skutečnost je zárukou pro značnou poptávku po vyráběném produktu ihned po zahájení výroby.

Popis strojního zařízení a investiční náklady:

Výrobní stroj PCMC

(….) mil. Kč

Balicí stroje

(….) mil. Kč

Stroj na výrobu parfémovací látky

(….) mil. Kč

Formy

(….) mil. Kč

Cisterny

(….) mil. Kč

Balicí stroj Etipack

(….) mil. Kč

Stavební úpravy

(….) mil. Kč

Ostatní (uvedení do provozu)

(….) mil. Kč

Kapitalizace úroků

(….) mil. Kč

Dodání veškerého strojního zařízení by mělo probíhat v lednu roku 2001. Uvedení do provozu se počítá v průběhu března 2001. Financování této části projektu zčásti je jak z vlastních zdrojů, tak i zčásti úvěrem od ČSOB.

Rozšíření výroby dětských plen budou dovezeny dvě stejné výrobní linky na výrobu dětských plen. Obě tyto linky jsou v provozu v belgickém výrobním závodě u Buggenhoutu. Výhodou je využití strojů od počátku výroby na dvou až tří směnný provoz.

Každá výrobní linka se skládá z výrobního stroje TEKMA a balícího stroje OPTIMA. Výrobní kapacita linky je 350ks za minutu, což představuje roční obrat při jednosměnném provozu asi 120 mil. Kč (při 75% využití výrobního času).

Popis strojního zařízení a investiční náklady:

Výrobní stroj TEKMA

(….) mil. Kč

Balicí stroj OPTIMA

(….) mil. Kč

Ostatní náklady (aktivace, uvedení do provozu)

(….) mil. Kč

Dovoz první linky se předpokládá v září 2001 a uvedení do provozu v listopadu 2001. Druhá výrobní linka bude dovezena v březnu roku 2001 a uvedena do provozu v květnu 2002. Financování bude probíhat z vlastních zdrojů společnosti.

V lednu roku 2001 se plánuje dovoz ba1icího stroje OPTIMA. Ten bude nainsta1ován ve výrobní lince MODO vyrábějící dětské pleny. Dojde tím ke zvýšení produkce na této lince.

Rozšíření výroby dámských hygienických potřeb. Trh dámských hygienických potřeb v současné době směřuje k ultra lehkým produktům, proto bude v lednu 2002 dovezena nová výrobní linka na výrobu ultra tenkých dámských hygienických potřeb. Výrobní linka se skládá z výrobního stroje GDM ultra a ba1icího stroje OPTIMA. Kapacita linky je 450 ks za minutu, což představuje roční obrat při jednosměnném provozu asi 71 mil. Kč (při 75% využití výrobního času).

Popis strojního zařízení a investiční náklady:

GDM ultra

(….) mil. Kč

OPTIMA

(….) mil. Kč

Ostatní náklady

(….) mil. Kč

Zahájení výroby se předpokládá v březnu 2002. Výrobní linka bude financována z vlastních zdrojů.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru rovněž dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, týkajícím se Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby sanitárního zboží, čímž dojde ke zvýšení podílu příjemce veřejné podpory na evropském trhu,

  • poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž asi 14 % produkce bude směřovat na export do členských států ES (a dále do ostatních západoevropských zemí, zemí střední a východní Evropy a také na světové trhy),

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jimž jsou:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998.

Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997.

Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Semily, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v říjnu roku 2000 výše 6,0 %. Investice předpokládá vytvoření 123 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových hi-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže na trhu sanitárního zboží v České republice a členských zemích ES a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti ONTEX CZ, s.r.o. jde o rozšíření stávajících výrobních kapacit závodu na výrobu sanitárního zboží. V tomto případě jde proto o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani) nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost ONTEX CZ, s.r.o., použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost ONTEX CZ, s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti ONTEX CZ, s.r.o. očekává ve výši: 1. rok (….) mil. Kč, 2. rok (….)mil. Kč, 3. rok (….)mil. Kč, 4. rok (….)mil. Kč, 5. rok 134 mil. Kč. Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti ONTEX CZ, s.r.o. v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: 1. rok (….)mil. Kč, 2. rok (….)mil. Kč, 3. rok (….) mil. Kč, 4. rok (….)mil. Kč, 5. rok (….) mil. Kč.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů):

  1. výstavba budov - 73 mil. Kč

  2. nákup strojů a jejich instalace - 437 mil. Kč

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 510 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedených investičních pobídek nesmí tedy přesáhnout hranici 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory uvedených v tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky, tj. nesmí přesáhnout výši 255 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 24. 11. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz