číslo jednací: VP/S141/02-160

Instance I.
Věc PEGUFORM BOHEMIA k.s. - investiční pobídky
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. PEGUFORM PLASTIC s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 20. 1. 2003
Dokumenty file icon pis7962.pdf 131 KB

Č.j. VP/S 141/02-160

V Brně dne 16. ledna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 15.11. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 12.11. 2002, č.j. 51967/02/3800/2007 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost PEGUFORM PLASTIC s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s., podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost PEGUFORM PLASTIC, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s., a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory formou investiční pobídky, a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídku společnosti PEGUFORM PLASTIC, s.r.o., založené za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s., ze dne 12.11. 2002, č.j. 51967/02/3800/2007. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Současně nesmí celková výše veřejné podpory formou investiční pobídky přesáhnout částku 682 mil. Kč.

  2. Investice bude zachována po dobu skutečného čerpání slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, nejméně však 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká.

  3. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR je povinno po zapsání společnosti PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. do obchodního rejstříku zaslat Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže notářsky ověřený výpis z obchodního rejstříku, týkající se společnosti PEGUFORM PLASTIC s.r.o., která bude příjemcem veřejné podpory formou výše uvedené investiční pobídky.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 15.11. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost PEGUFORM PLASTIC, s.r.o., založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách, v platném znění

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky a příloh tiskopisu

  6. čestného prohlášení společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. o nezahájení práce na investičním projektu před podáním žádosti

  7. čestného prohlášení společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. o bezdlužnosti

  8. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s.

  9. hospodářských výsledků společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. za roky 2001, 2000 a 1999

  10. konsolidovaných finančních výkazů společnosti VENTURE HOLDINGS COMPANY LLC za roky 2001, 2000 a 1999

  11. kopie podkladů ze spisu č.j. VP/S 100/02-160, a to údajů o vývoji zpracovatelského průmyslu v Evropské unii

  12. dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 28.11. 2002, č.j. 51967/02/3800/2007 a přílohy dopisu obsahující upřesnění počtu pracovních míst a specifikaci slevy na dani.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory investování

  • název veřejné podpory je "Investiční pobídky pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s."

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů, v platném znění

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Vymezení pojmu

"Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. (dále jen "nová společnost") založená za účelem realizace investičního záměru společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. Ta podala návrh na zápis nové společnosti do obchodního rejstříku. Ministerstvo průmyslu a obchodu je proto povinno po zapsání nové společnosti do obchodního rejstříku zaslat Úřadu notářsky ověřený výpis z obchodního rejstříku této společnosti.

Dle výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Ústí nad Labem, ze dne 23.1.2002 společnost PEGUFORM BOHEMIA k.s. (dále jen "společnost") sídlí v Liberci, Kubelíkova 604, 460 78, její identifikační číslo je 25 43 97 23. Společnost je součástí americké skupiny Venture Industries. Z hlediska výrobního zaměření se společnost zabývá výrobou výrobků z plastických hmot, nástrojářstvím a výrobou strojů s mechanickým pohonem.

Společnost zaměstnávala v roce 2001 celkem 1 477 zaměstnanců, výše celkových aktiv v témže roce činila 2 834 mil. Kč a obrat představoval 4 949 mil. Kč. K největším konkurentům uvedené společnosti na celosvětovém trhu v oblasti automobilového průmyslu patří MAGNA (…..), FAURECIA (…..) a TEXTRON (…..). Současný podíl společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. na celosvětovém trhu v oblasti automobilového průmyslu je odhadován na 0,4 %.

Nová společnost je 100% ve vlastnictví společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s.; na straně příjemce veřejné podpory tedy nejsou splněny podmínky vymezující malé a střední podniky.

VI. Údaje o investici

Společnost PEGUFORM BOHEMIA k.s. hodlá investovat v České republice částku 1742,5 mil. Kč do výstavby nového výrobního závodu, z toho do technologií 1056,2 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

(…..).

Společnost PEGUFORM BOHEMIA k.s. plánuje výstavbu nového výrobního závodu v obci Nymburk (okres Nymburk) na výrobu přístrojových desek a nárazníků pro automobilový průmysl. (…..) Výše přidané hodnoty v České republice u nové produkce má činit 35 %. Nová produkce není určena k přímému vývozu. Dodávky budou realizovány pouze v rámci území České republiky. Dojde však k ovlivnění zahraničního trhu prostřednictvím dalšího prodeje a vývozu již hotových výrobků, jejichž součásti příjemce veřejné podpory dodal.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, publikovaném v Official Journal L 211/10, týkajícím se společnosti Linde AG),

  • dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť z předložených podkladů vyplývá, že realizací investičního projektu dojde ke zvýšení tržního podílu příjemce veřejné podpory na domácím trhu přístrojových desek z 0 % na 70 % a na trhu nárazníků z 0 % na 44 %,

  • produkce z nového závodu bude exportována přímo či v podobě zkompletovaných výrobků prostřednictvím mateřské společnosti do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla")

  2. Multisektorální rámec pro regionální pomoc velkým investičním projektům - publikovaný v Official Journal C 107, 7.4.1998 (dále jen "Rámec").

Ad. I

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Nymburk, tj. v regionu NUTS II Střední Čechy, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřeno kupní silou) v období 1996-98 dosáhl 49,4 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. V okrese Nymburk činila v říjnu roku 2002 míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR výše 9,0 %, tj. 96,77 % průměru celé České republiky. Jedná se tedy o okres s vyšší mírou nezaměstnanosti. Investice předpokládá v období 5 let vytvoření 550 přímých pracovních míst. Projekt tedy významně přispívá ke snížení nezaměstnanosti v daném regionu. Podle předložených podkladů dojde v rámci investičního projektu též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat 0,5 až 1 nepřímé pracovní místo. Důsledkem investice bude také přísun nových high-tech technologií a pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož nová produkce ovlivní vývoz již kompletovaných výrobků. Úřad v důsledku uvedených skutečností dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. jde o výstavbu nového výrobního závodu na výrobu přístrojových desek a nárazníků pro automobilový průmysl.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. použije k financování investičního projektu kapitálové vklady a vlastní finanční prostředky, je tato podmínka splněna.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby období čerpání slevy na dani podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, souviselo s investičním projektem, proto je příslušná podmínka obsažena ve výroku.

Ad. II

Podle čl. 2.1. Rámce, je tento předpis nutné aplikovat v případě, že navrhovaná výše veřejné podpory splňuje jedno z následujících kritérií:

  1. celkové náklady na projekt jsou alespoň 50 mil. EUR a kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, je alespoň 50 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti a podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo činí alespoň 40 000 EUR

nebo

b) celková veřejná podpora je alespoň 50 mil. EUR.

Vzhledem k tomu, že:

  • celkové náklady na projekt dosahují výše 1742,5 mil. Kč (cca 57 mil. EUR přepočteno kursem 30,57 CZK/EUR ke dni 15.11. 2002),

  • kumulativní intenzita podpory, vyjádřená jako procento investičních nákladů připadajících v úvahu, může v případě, kdy se pro výpočet zvolí maximální možná výše podpory povolitelné v tomto regionu, dosahovat až 100 % stropu regionální podpory pro velké společnosti v příslušné oblasti,

  • pokud by se pro výpočet zvolila maximální možná výše podpory povolitelné v tomto regionu, tj. cca 22,3 mil. EUR - přepočteno kursem 30,57 CZK/EUR ke dni 15.11. 2002, podpora na jedno vytvořené nebo zachované pracovní místo(předpokládá se vytvoření 550 pracovních míst) činí 40 563 EUR,

jsou splněny všechny podmínky uvedené v čl. 2.1. písm. a) Rámce.

Maximální přípustná míra veřejné podpory se v souladu s čl. 3.1. Rámce určuje následujícím způsobem:

  1. za základ je brána výše regionální podpory (R), kterou lze získat v příslušné oblasti. Vzhledem k tomu, že region NUTS II Střední Čechy, ve kterém má být investice realizována, je brán jako oblast Společenství uvedená v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství a že dle Regionální mapy intensity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12. 2001 na vědomí svým usnesením, č. 1315, činí strop (maximální míra) regionální podpory v případě regionu NUTS II Střední Čechy 50 % a jelikož společnost PEGUFORM PLASTIC s.r.o. nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, je maximální přípustná míra veřejné podpory stanovena na 50 % hodnoty investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Tato maximální výše nesmí být překročena.

  2. maximální přípustnou míru intensity veřejné podpory je třeba upravit na základě následujících faktorů:

  1. faktor soutěže (T)

Podle čl. 7.6. Rámce relevantní geografický trh zahrnuje Evropskou hospodářskou oblast nebo alternativně jakoukoliv její významnou část, pokud je možné podmínky soutěže ve zmíněné oblasti dostatečně odlišit od jiných oblastí. Multisektorální rámec připouští možnost pojímat jako relevantní trh také celosvětový trh. Podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je třeba u veřejné podpory zvažovat možnost dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Jako relevantní trh v tomto případě budou sloužit oblasti, ve kterých má docházet k hospodářské soutěži mezi společnostmi z členských států Evropské unie a společností PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. Podle předložených podkladů zaslaných účastníkem správního řízení ovlivní nová produkce trh západní Evropy v rozsahu 50 %. Jako relevantní trh lze tedy pojímat trh Evropské unie, neboť tato oblast je dostatečně přesně identifikovatelná a vyhovuje tak požadavkům Rámce.

Podle čl. 3.2. Rámce má jakékoliv povolení podpory společnostem v odvětví, které trpí problémem strukturální nevyužité kapacity, tendenci narušit soutěž. Podle čl. 3.3. Rámce je třeba posuzovat problém strukturální nevyužité kapacity jako rozdíl mezi průměrnou mírou využití kapacity pro zpracovatelský průmysl jako celku a mírou využití kapacity příslušného sektoru, za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje. Pokud není k dispozici dostatek informací o využití kapacity, je nutné posoudit, zda se nejedná o investici na klesajícím trhu. Podle čl. 3.4. Rámce je třeba posuzovat problematiku klesajícího trhu jako rozdíl mezi průměrným tempem růstu zpracovatelského průmyslu jako celku a tempem růstu spotřeby určitého výrobku za období posledních 5 let, pro něž jsou k dispozici údaje.

Jelikož údaje o využití výrobních kapacit pro zpracovatelský průmysl v Evropské unii jako celek nejsou k dispozici, Úřad posuzoval dle čl. 3.4. Multisektorálního rámce, zda se investice neuskutečňuje na klesajícím trhu. V následující tabulce je popsána spotřeba nárazníků a přístrojových desek v Evropské unii za období 1997-2001 (údaje v tis. ks automobilů - spotřeba nárazníků a přístrojových desek pro automobilový průmysl zhruba odpovídá nabídce automobilů).

Rok

1997

1998

1999

2000

2001

Celkový růst

1997-2001

Spotřeba nárazníků a přístrojových desek v EU (v tis. ks automobilů)

19 500

20 000

21 000

21 000

21 200

1 700

Meziroční míry růstu

----

2,56 %

5,00 %

0 %

0,95 %

8,71 %

Zdroj: Tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

V následující tabulce je dále popsán vývoj produkce zpracovatelského průmyslu v Evropské unii za období, pro které jsou známy údaje, tj. za období 1995-1999 (ve stálých cenách v mld. EUR).

Rok

1995

1996

1997

1998

1999

Celkový růst 1995-1999

Produkce

3352,5

3506,4

3749,9

3879,8

3946,9

594,4

Meziroční míry růstu

----

4,6 %

6,9 %

3,5 %

1,7 %

17,7 %

Zdroj: Eurostat

Ve srovnatelných obdobích, tj. v obdobích 1997-1998, 1998-1999 poptávka po náraznících a přístrojových deskách pro automobilový průmysl tedy nevykazovala ani absolutní ani relativní pokles. Jelikož se dle předložených podkladů předpokládá v dalších letech nárůst evropského trhu s uvedenými produkty, byl v souladu s čl. 3.10.1. Rámce stanoven faktor soutěže na 1,0.

  1. faktor kapitálu - pracovní síly (I)

Uvedený faktor se počítá jako podíl hodnoty investice do investičních nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, zjištěných podle Pravidel, a pracovních míst - vytvořených a zachovaných v rámci plánovaného investičního projektu. V případě investice společnosti PEGUFORM BOHEMIA k.s. je nutno částku 1364 mil. Kč (cca 44,6 mil. EUR přepočteno kursem 30,57 CZK/EUR ke dni 15.11. 2002) dělit 550 (ze záměru získat investiční pobídky vyplývá, že bude vytvořeno 550 pracovních míst), výsledkem je částka cca 81,1 tis. EUR, tedy faktor kapitálu - pracovní síly v souladu s čl. 3.10.2. Rámce činí 1,0.

  1. faktor vlivu na region (M)

Faktor vlivu na region bere v úvahu výhody, které přinese investice oblasti, ve které je investice uskutečňována. Investice bude realizována v oblasti shodné s oblastmi vymezenými v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení ES. Podle údajů uvedených v podkladech vyplývá, že bude vytvořeno 550 přímých pracovních míst. Dle podkladů se předpokládá střední stupeň vytváření nepřímých pracovních míst: na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 až 1 nepřímého pracovního místa. Vzhledem k těmto skutečnostem lze stanovit v souladu s čl. 3.10.3. Rámce hodnotu tohoto faktoru na 1,25.

IV. Výpočet maximální míry veřejné podpory

Maximální přípustná míra veřejné podpory se počítá podle vzorce: R x T x I x M, tedy 50 x 1,0 x 1,0 x 1,25, tj. 62,5. Dle poznámky uvedené v článku 3.10.3. Rámce není možné, aby projekt získal podporu přesahující míru veřejné podpory pro daný region. Maximální přípustná míra veřejné podpory formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění tedy činí 50 % investice do investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory.

VIII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost PEGUFORM BOHEMIA k.s. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. se očekává ve výši: (…..). Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti PEGUFORM PLASTIC, s.r.o. v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude dle předložených podkladů činit: (…..), slevu na dani z příjmů dle § 35a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, lze však uplatňovat po dobu 10 po sobě bezprostředně následujících zdaňovacích období, přičemž prvním zdaňovacím obdobím, za které lze uplatnit slevu, je zdaňovací období, ve kterém nabylo právní moci kolaudační rozhodnutí, nebo byl vydán souhlas stavebního úřadu se zahájením zkušebního provozu před vydáním kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů) nákup pozemků a příprava staveniště, výstavba budov a nákup strojů a jejich instalace ve výši 1364 mil. Kč. Celkový odhad nákladů vhodných na poskytnutí podpory tedy činí 1364 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra veřejné podpory formou slevy na dani dle článku 3.10. Rámce 50 % hodnoty investice do výše uvedených nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Současně nesmí celková hodnota veřejné podpory formou slevy na dani přesáhnout částku 682 mil. Kč.

IX. Závěr

Dne 23.12. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz