číslo jednací: VP/S002/03-160

Instance I.
Věc FÚ Fulnek - přímé poskyt. fin. prostř. - daňové úlevy
Účastníci
  1. Finanční úřad ve Fulneku
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok zastaveno
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 6. 2. 2003
Dokumenty file icon pis8039.pdf 89 KB

Č.j. VP/S 2/03-160

V Brně dne 20. ledna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 8.1.2003 na základě žádosti Finančního úřadu ve Fulneku č.j. 50734/02/375920/1800 ze dne 2.1.2003 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto :

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve formě prominutí penále k daňovému nedoplatku na dani z přidané hodnoty a na dani silniční (…..)

zastavuje.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 8.1.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), (…..), kterou podal Finanční úřad ve Fulneku dopisem ze dne 2.1. 2003, č.j. 50734/02/375920/1800.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky:

  • poskytovatelem veřejné podpory je Finanční úřad ve Fulneku

  • kontaktní osobou je Mgr. Pavlína Dohnalová

  • název veřejné podpory je "daňová úleva"

  • právním základem je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška Ministerstva financí České republiky č. 299/1993, kterou se zmocňují územní finanční orgány k promíjení příslušenství daně

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

  • v bodu týkajícím se uvedení přesného a správného popisu pravidel a podmínek pro poskytnutí veřejné podpory je uveden § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků a vyhláška Ministerstva financí České republiky č. 299/1993, kterou se zmocňují územní finanční orgány k promíjení příslušenství daně.

II. Podklady pro rozhodnutí:

Při posuzování veřejné podpory vycházel Úřad z následujících podkladů:

  • žádosti o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona o veřejné podpoře

  • zpoplatněné žádosti daňového subjektu o prominutí penále č.j. 49012/02/920 ze dne 11.11.2002 včetně příloh

  • prohlášení poplatníka daně o zproštění mlčenlivosti

  • kopie platebního výměru č. 1020003490 na daňové penále za období od 1.7.1998 do 30.9.1998 č.j. 47413/02/375920/1800 ze dne 30.10.2002

  • kopie platebního výměru č. 1020003491 na daňové penále za období od 1.10.1998 do 31.12.1998 č.j. 47414/02/375920/1800 ze dne 30.10.2002

  • kopie platebního výměru č. 1020003492 na daňové penále za období od 1.1.1999 do 31.3.1999 č.j. 47415/02/375920/1800 ze dne 30.10.2002

  • kopie platebního výměru č. 1020003250 na daňové penále za rok 1998 č.j. 44190/02/375920/4785 ze dne 8.10.2002

  • kopie živnostenského listu č. 380404-1693 ze dne 5.2.1996

  • kopie koncesní listiny č. 380401-26442 ze dne 13.10.1997

  • kopie oznámení o přerušení činnosti (…..) č.j. 25534/99/970 ze dne 10.6.1999

  • kopie oznámení o přerušení činnosti (…..) č.j. 25533/99/970 ze dne 10.6.1999.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Finanční úřad ve Fulneku.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je (…..) hlavním předmětem podnikání je "silniční motorová doprava nákladní". Mezinárodní nákladní dopravu (…..) neprovozoval. Provozování uvedené živnosti bylo přerušeno 1.4.1999. V současné době je (…..) evidován na Úřadu práce (…..) a prominutí penále žádá ze sociálních důvodů.

V. Charakteristika veřejné podpory

Veřejná podpora má být poskytnuta formou prominutí příslušenství daně dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen "zákon o správě daní a poplatků"), a vyhlášky Ministerstva financí ČR č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují územní finanční orgány k promíjení příslušenství daně. Celková částka vyměřeného penále, která je příjemci veřejné podpory předepsána k úhradě, činí 44 019 Kč.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených.

Podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění může Ministerstvo financí ČR rozhodnout o prominutí příslušenství k dani z důvodu odstranění tvrdosti zákona. Vyhláškou č. 299/1993 Sb. zmocnilo Ministerstvo financí ČR k promíjení příslušenství daně územní finanční orgány.

V případě promíjení příslušenství daně dle zákona o správě daní a poplatků se má zato, že neplacením částek vyměřených pověřeným orgánem má podnikatelský subjekt k dispozici volné finanční prostředky, které patří státu. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na opatření související s přímým zdaněním podniků, které je příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu sankční nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení daně či jejího příslušenství podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována ta část penále, která odpovídá hodnotě úroku z prodlení u komerční půjčky. Zbývající tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, je použita referenční sazba ve výši 10 %.

V případě promíjení penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění, představuje veřejná podpora částku převyšující rozdíl mezi penále ve výši 36,5 % z dlužné částky a ekonomickým ekvivalentem komerčního úroku, který Úřad vyjadřuje tzv. referenční sazbou, která je pro účely výpočtu veřejné podpory pro oblast odpouštění penále stanovena ve výši 10 % z dlužné částky.

10

Veřejná podpora je -------- x 100 % z celkové výše vyměřeného penále = 27 % z vyměřeného penále

36,5


Prominutí penále do výše 73 % z celkové výše penále nepředstavuje veřejnou podporu. Teprve prominutí penále vyšší než 73 % z celkové výše penále (73 až 100) představuje veřejnou podporu.

Vzhledem ke skutečnosti, že Finanční úřad ve Fulneku hodlá prominout celou výši penále, tj. 44 019 Kč, představuje částka 11 885 Kč, tj. 27 % vyměřeného penále, veřejnou podporu.

S ohledem na velmi nízkou výši veřejné podpory lze usoudit, že nejsou naplněny všechny znaky zakázané veřejné podpory dle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, konkrétně podmínka dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. V rozhodnutí Soudního dvora ze dne 19.9.2000 v případu C-156/98 (Německo v. Komise - podpora poskytnutá podnikům formou daňového zvýhodnění investic) je uvedeno, že obchod Evropské unie je dotčen podporou tehdy, jestliže tato podpora vede k posílení pozice podniku ve srovnání s ostatními podniky soutěžícími na trhu Evropské unie.

Vzhledem k tomu, že tato částka je velmi nízká a příjemce působí pouze na trhu České republiky, nejedná se o veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Provozování živnosti je navíc v současné době přerušeno.

Vzhledem k tomu, že se nejedná o zakázanou veřejnou podporu podle zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře zastavil.

VII. Závěr

Dne 14.1.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení vzdal.

Vzhledem k výše uvedenému Úřad dospěl k závěru, že prominutí daňového příslušenství není veřejnou podporou dle § 2 odst. 1, proto Úřad v souladu s § 6 odst. 4 písm. a) zákona rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Finanční úřad ve Fulneku

Nádražní 2

742 45 Fulnek

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz