číslo jednací: VP/S045/00-160

Instance I.
Věc Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. Pittsburgh Corning Europe, N.V.
Účastníci
  1. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
  2. Pittsburgh Corning Česká republika s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 13. 10. 2000
Dokumenty file icon pis5900.pdf 109 KB

Č.j. VP/S 45/00-160

V Brně dne 10. října 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 8. 9. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 6. 9. 2000 č.j. 37469/00/2040/1568 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost Pittsburg Corning Europe NV, a to formou:

  1. slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění

  2. hmotné podpory vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 35 mil. Kč

  3. hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve výši 1,687 mil. Kč

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory v podobě investičních pobídek, a to slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění a hmotné podpory vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 6. 9. 2000, č.j. 37469/00/2040. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  2. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídky týkají.

  3. Vytvořená pracovní místa, na která bude poskytnuta veřejná podpora, budou zachována po dobu 5 let ode dne účinnosti pracovní smlouvy.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 8. 9. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. kopie stanov

  7. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Pittsburg Corning Europe NV

  8. hospodářských výsledků společnosti Pittsburg Corning Europe NV za rok 1999, 1998 a 1997

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti Pittsburg Corning Europe NV"

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy a přímé poskytnutí finančních prostředků

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Pittsburg Corning Europe NV. Byla založena v roce 1965 americkými společnostmi PPG Industries, Inc. a Corning Inc. Společnost Pittsburg Corning Europe NV se zabývá výrobou tzv. pěnového skla a z něj izolačního obložení pro stavební a průmyslové použití. Výroba tohoto izolačního materiálu s obchodním názvem FOAMGLAS dosahuje kapacity (…..) m3 za rok, což ve finančním vyjádření představuje (…..) mil. Kč.

Tento druh izolačního materiálu patří k cenově náročným. Celkovou spotřebu evropských trhů představující 400 tis. m3 za rok pokrývá výroba společnosti Pittsburg Corning Europe NV z 80 %.

Počet zaměstnanců společnosti v roce 1999 činil (…..) osoby. Suma celkových aktiv dosáhla výše (…..) mld. Kč a obrat byl (…..)mld. Kč.

V. Údaje o investici

Společnost Pittsburg Corning Europe NV hodlá investovat v České republice částku 791 mil. Kč, z toho do technologií 736 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. do budov (1. rok - 40 mil. Kč, 2. rok - 15 mil. Kč)

  2. do instalace a strojů (2. rok - 19 mil. Kč, 3. rok - 17 mil. Kč, 4. rok - 200 mil. Kč, 5. rok - 500 mil. Kč)

Celková předpokládaná výše investice - 791 mil. Kč.

Společnost Pittsburg Corning Europe, NV hodlá vybudovat nový výrobní závod na zpracování a výrobu pěnového skla v průmyslové zóně Vernéřov, u Klášterce nad Ohří, Cílem je vyrábět zde polovinu současné produkce, tj. (…..) m3 a opracovávání (…..) m3/rok. Tento investiční záměr bude rozdělen do dvou fází:

První fáze bude spočívat v investici do výstavby závodu pro opracování pěnového skla, jež bude dováženo z belgické mateřské firmy. Výstavba by měla být zahájena v říjnu 2000. Spuštění výroby o kapacitě 10 000 m3/rok se 45 vytvořenými pracovními místy je plánováno na květen 2001. V červnu 2002 by mělo být dosaženo plánovaného rozsahu výroby (…..) m3/rok se 115 zaměstnanci. Investice do první fáze projektu dosáhne (…..) mil. Kč.

Druhá fáze bude spočívat v instalaci výrobní linky samotného pěnového skla o kapacitě 160 000 m3. Výstavba bude zahájena v roce 2002 tak, aby v roce 2004 mohla být spuštěna výroba. Druhá fáze představuje 60 nových pracovních míst a investici (…..) mil. Kč.

Význam této investice spočívá zejména v tom, že bude realizována v průmyslové zóně města Klášterce nad Ohří ležícím v okrese, kde míra nezaměstnanosti dosahuje dvojnásobku průměru České republiky. Dalším příznivým faktorem je skutečnost, že společnost hodlá co největší část strojního parku koupit od českých dodavatelů. Na vývoz bude určeno 95 % produkce.

Investiční projekt umožní během 3 let vytvořit 175 pracovních míst, z toho 10 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 165 míst pro pracovníky se základním vzděláním.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit. Tímto je příjemci veřejné podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru rovněž dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, týkající se Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10),

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby izolačního materiálu s obchodním jménem FOAMGLAS, čímž dojde k udržení podílu příjemce veřejné podpory na evropském trhu, a to ve výši (…..) %,

  • poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž (…..) % produkce bude směřovat na export (např. do členských států ES, Švýcarska, Ruska, Ukrajiny, Kazachstánu a zemí východní Evropy),

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou:

  1. Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998

  2. Rámec pro podporu školení - publikovaný v Official Journal C 343, 11. 11. 1998

Ad. I

Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997.

Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Chomutov, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky dosáhla v srpnu roku 2000 výše 16,4 %. Investice předpokládá vytvoření 175 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže na trhu pěnového skla v České republice a členských zemích ES a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Pittsburg Corning Europe NV jde o výstavbu závodu na zpracování a výrobu pěnového, izolačního skla. V tomto případě jde proto o počáteční investici.

Podle čl. 4.11, poznámka č. 32, Pravidel pro národní regionální podporu, se předpokládá, že pracovní místo souvisí s prováděním investičního projektu, pokud bylo vytvořeno během tří let od dokončení projektu. Tato podmínka je obsažena v bodě B návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek, podle kterého příjemce veřejné podpory může uvedené prostředky za tímto účelem čerpat, pokud vytvoří minimálně 175 pracovních míst v Klášterci nad Ohří k provozu podniku, a to nejdéle do 3 let ode dne doručení rozhodnutí o příslibu investičních pobídek. Čl. 4.14 Pravidel stanoví, že vytvořená pracovní místa musí být zachována nejméně po dobu 5 let. Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory vytváření pracovních míst, tj. 35 mil. Kč (200 000 Kč na jednoho zaměstnance) je poskytovaná na základě zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v Pravidlech.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je obsažena v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách, který požaduje nejméně 41,4 % podíl. Dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek vyplývá, že příjemce veřejné podpory tuto podmínku splňuje.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

Ad II.

Navrhovaná výše investiční pobídky v podobě hmotné podpory rekvalifikace, tj. 1,687 mil. Kč je poskytována na základě zákona o zaměstnanosti a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, a splňuje podmínky stanovené v Rámci pro podporu školení. V souladu s rozhodnutím Komise ES č. 2000/424/C ze dne 16. 11. 1999, publikovaném v Official Journal dne 6. 7. 2000, hmotná podpora rekvalifikace se nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v uvedené výši poskytnout.

VII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na dani z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců. Z podkladů vyplývá, že společnost Pittsburg Corning Europe NV splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Hodnota hmotné podpory vytváření nových pracovních míst a hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců činí v souladu se zákonem č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízením vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek 36,687 mil. Kč. Dle podkladů se předpokládaný hospodářský výsledek společnosti Pittsburg Corning Europe NV očekává ve výši: 1. rok - 21 mil. Kč, 2. rok - 152 mil. Kč, 3. rok - 234 mil. Kč, 4. rok - 250 mil. Kč, 5. rok - 350 mil. Kč. Dle podkladů, předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti Pittsburg Corning Europe NV v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: 1. rok - 6 mil. Kč, 2. rok - 47 mil. Kč, 3. rok - 73 mil. Kč, 4. rok - 78 mil. Kč, 5. rok - 109 mil. Kč.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů a hmotné podpory vytváření pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikace zaměstnanců v rámci investičních pobídek se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů):

  1. výstavba budov - 55 mil. Kč

  2. nákup strojů a jejich instalace - 736 mil. Kč

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 791 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Dne 22. 9. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz