číslo jednací: VP/S022/00-160

Instance I.
Věc Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. KRONOSPAN CR, spol. s r.o.
Účastníci
  1. KRONOSPAN CR,spol. s r.o.
  2. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 28. 8. 2000
Dokumenty file icon pis5961.pdf 101 KB

Č.j. VP/S 22/00-160

V Brně dne 23. srpna 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 24. 7. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 21. 7. 2000 č.j. 29737/00/2040/1305 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost KRONOSPAN CR, spol. s r.o., a to formou:

slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 21. 7. 2000, č.j. 29737/00/2040. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Celková hodnota veřejné podpory nesmí překročit 50 mil. EUR, přepočteno kurzem České národní banky platným ke dni nabytí právní moci rozhodnutí o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory

  1. investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 24. 7. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 16. 8. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. úředně ověřené kopie záměru společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

  7. úředně ověřené kopie zakladatelské listiny společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

  8. úředně ověřeného výpisu z obchodního rejstříku společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

  9. úředně ověřené kopie zprávy auditora o ověření účetní závěrky za rok 1999, 1998 a 1997 společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o."

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady.

III. Vymezení účastníka řízení

Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost KRONOSPAN CR, spol. s r.o. (dále jen KRONOSPAN). Jak vyplývá z výpisu z obchodního rejstříku č. 14400/2000 ze dne 10. dubna 2000, společnost vznikla 20. 10. 1994. Sídlo společnosti je Na Hranici 6, 587 04 Jihlava.

Hlavním předmětem podnikání této společnosti je výroba, zpracování a zušlechťování výrobků z dřevní hmoty. Před vznikem společnosti KRONOSPAN působila v tomto regionu a v této oblasti podnikání společnost Jihlavské dřevařské závody, která se dostala do nepříznivé situace vlivem stagnace tuzemského trhu a vlivem ekologických problémů v oblasti sušení a třídění dřevních třísek jako základního materiálu pro výrobu. Ekonomická stagnace se zastavila až počátkem spolupráce se skupinou KRONOSPAN a založením společnosti KRONOSPAN CR, spol. s r.o., která instalovala KT lisy. Tyto lisy přinesly potřebné zušlechtění základní výroby. Ekologické problémy vyřešila společnost KRONOSPAN po převzetí Jihlavských dřevařských závodů výměnou celého uzlu sušení, třídění a přípravy třísek a investicí do zcela nového zařízení v hodnotě 1,4 miliardy Kč v letech 1998 a 1999. Společnost KRONOSPAN od svého založení zprovoznila postupně 4 laminovací lisy.

Počet zaměstnanců společnosti v roce 1999 činil (…..) osob. Suma celkových aktiv dosáhla výše (…..) mil. Kč, obrat byl 1 964 mil. Kč a zisk po zdanění (…..) mil. Kč.

V. Údaje o investici

Společnost KRONOSPAN hodlá investovat v České republice částku 1 465 mil. Kč, z toho do technologií 1 280 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. do budov (1. rok - 185 mil. Kč)

  2. do instalace a strojů (1. rok - 148 mil. Kč, 2. rok - 1 132 mil. Kč)

Celková výše investice - 1 465 mil. Kč.

KRONOSPAN plánuje rozšířit a modernizovat stávající výrobu laminátových a dřevotřískových desek. Zamýšlené investice jsou konkrétně určeny na krátkotaktou laminovací linku pro výrobu povrchově upravených desek a kontinuální lis typu CPS 235-33/S pro výrobu surových dřevotřískových desek. Modernizovaná výrobní linka dvojnásobně zvýší produktivitu práce a přispěje k uspokojení poptávky po výrobcích, které bude možno vyrábět ve velkých sériích. Investiční projekt umožní během 3 let vytvořit 24 pracovních míst, z toho 4 místa pro pracovníky s vysokoškolským vzděláním, 16 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 4 místa pro pracovníky se základním vzděláním.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bodu (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla").

V čl. 2 prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání

  • hrozí narušení hospodářské soutěže tím, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby laminátových a dřevotřískových desek, s tím související zvýšení kvality produkce, snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku zvýšení podílu příjemce veřejné podpory na domácím a evropském trhu,

  • poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že provedením zamýšlené investice se značně zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž část produkce bude směřovat na export.

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998.

Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997.

Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Článek 2 pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Jihlava, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla v červnu roku 2000 výše 7,1 %. Investice předpokládá vytvoření 24 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel pro národní regionální podporu rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti KRONOSPAN jde o rozšíření a modernizaci stávajících výrobních kapacit v České republice. V tomto případě jde proto o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby příspěvek příjemce k financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku splňuje.

Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

VII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost KRONOSPAN splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35b zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Dle podkladů se předpokládaný zisk společnosti KRONOSPAN v prvních pěti letech od předpokládaného dokončení investice očekává ve výši: 1. rok - 63 mil. Kč, 2. rok - 508 mil. Kč, 3. rok - 474 mil. Kč, 4. rok - 548 mil. Kč, 5. rok - 586 mil. Kč. Dle podkladů, předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti KRONOSPAN v prvních pěti letech od předpokládaného dokončení investice bude činit: 1. rok - 20 mil. Kč, 2. rok - 157 mil. Kč, 3. rok - 147 mil. Kč, 4. rok - 170 mil. Kč, 5. rok - 182 mil. Kč.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů):

a) výstavba budov - 185 mil. Kč

b) nákup strojů a jejich instalace - 1280 mil. Kč

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 1 465 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici. Jelikož byla při posuzování slučitelnosti uvedené veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody použita Pravidla pro národní regionální podporu, bylo nutné celkovou hodnotu veřejné podpory omezit částkou 50 mil EUR.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz