číslo jednací: S0399/2019/KS-34217/2019/840/ASm

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů DPD (Schweiz) AG / Geis Parcel CZ s.r.o. / Geis Parcel SK s.r.o.
Účastníci
  1. DPD (Schweiz) AG
  2. Geis Parcel CZ s.r.o.
  3. Geis Parcel SK s.r.o.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Výrok povoleno
Rok 2019
Datum nabytí právní moci 11. 12. 2019
Dokumenty file icon 2019_S0399.pdf 422 KB

Č. j.:ÚOHS-S0399/2019/KS-34217/2019/840/ASm

 

             Brno 11. 12. 2019

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0399/2019/KS, zahájeném dne 5. 11. 2019 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti DPD (Schweiz) AG, se sídlem Švýcarská konfederace, 8107 Buchs ZH, Mülibachstrasse 41,zastoupeného JUDr. Petrem Zákouckým, LL.M., advokátem, se sídlem V Celnici 1034/6, Praha 1, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto

 

ROZHODNUTÍ:

Spojení soutěžitelů DPD (Schweiz) AG, se sídlem Švýcarská konfederace, 8107 Buchs ZH, Mülibachstrasse 41, na straně jedné, a Geis Parcel CZ s.r.o., se sídlem Ejpovice, Zemská 211, IČO 63077051, a Geis Parcel SK s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Zvolen, Trňanská 6, IČO 46489592, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě Rámcové smlouvy o prodeji a koupi podílů uzavřené dne 4. 11. 2019 mezi společnostmi Direct Parcel Distribution CZ s.r.o., se sídlem Říčany u Prahy – Modletice 135, Direct Parcel Distribution SK s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Technická 7, a GEOPOST SA, se sídlem Francouzská republika, Issy-Les-Moulineaux, 26 Rue Guynemer, jako kupujícími, a GEIS CARGO INTERNACIONAL LUXEMBURG G.m.b.h., se sídlem Lucemburské velkovévodství, Lucemburk/Findel, a Realitná a servisná spoločnosť, s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Zvolen, Trňanská 6, jako prodávajícími, v jejímž důsledku má společnost DPD (Schweiz) AG nepřímo, prostřednictvím svých dceřiných společností Direct Parcel Distribution CZ s.r.o. a Direct Parcel Distribution SK s.r.o., získat obchodní podíly představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Geis Parcel CZ s.r.o. a cca 97,1 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Geis Parcel SK s.r.o., a tím i možnost nepřímo výlučně kontrolovat tyto společnosti, se dle § 16 odst. 2 téhož zákona  

 

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

1.             Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV03199429 ze dne 8. 11. 2019. Tato skutečnost byla současně zveřejněna na internetových stránkách Úřadu.

2.             Za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu v oblasti dotčené předmětným spojením Úřad oslovil nejvýznamnější konkurenty, odběratele a dodavatele spojujících se soutěžitelů se žádostí o poskytnutí informací a vyjádření k předmětnému spojení. Některé z oslovených subjektů ve svých vyjádřeních sdělily Úřadu námitky proti posuzovanému spojení soutěžitelů.

3.             Předmětné správní řízení bylo zahájeno dne 5. 11. 2019. V průběhu správního řízení Úřad v souladu s § 16 odst. 6 zákona písemně vyzval společnost DPD (Schweiz) AG, se sídlem Švýcarská konfederace, 8107 Buchs ZH, Mülibachstrasse 41 (dále jen „DPD AG“ nebo „Účastník řízení“), aby uvedla další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení, a to přípisem č.j. ÚOHS-S0399/2019/KS-32440/2019/840/ASm (dále jen „Výzva“) ze dne 26. 11. 2019, který byl téhož dne doručen do datové schránky právního zástupce Účastníka řízení. K Výzvě doplnil Účastník řízení Úřadem požadované informace podáním č.j. ÚOHS-S0399/2019/KS-33135/2019, které bylo Úřadu doručeno dne 2. 12. 2019.  Přitom dle § 16 odst. 6 platí, že doba ode dne doručení takové výzvy účastníkovi řízení do dne, kdy účastník řízení uvede další skutečnosti nezbytné pro vydání rozhodnutí o povolení spojení, se do lhůt pro vydání rozhodnutí nezapočítává. Konec 30denní lhůty pro vydání rozhodnutí byl proto prodloužen o 6 dní, tedy z 5. 12. 2019 na 11. 12. 2019.

4.             Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku či obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Rovněž tak Úřad vycházel z vyjádření a stanovisek oslovených subjektů k předmětnému spojení, jakož i příslušných vyjádření Účastníka řízení na ně reagujících. Úřad zohlednil také svoji předchozí rozhodovací praxi a přihlédl k rozhodovací praxi Evropské komise (dále jen „Komise“) ve spojením dotčené oblasti.

I. Notifikační podmínky

5.             K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě Rámcové smlouvy o prodeji a koupi podílů uzavřené dne 4. 11. 2019 mezi společnostmi Direct Parcel Distribution CZ s.r.o., se sídlem Říčany u Prahy – Modletice 135 (dále jen „DPD CZ“), Direct Parcel Distribution SK s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Bratislava, Technická 7 (dále jen „DPD SK“), a GEOPOST SA, se sídlem Francouzská republika, Issy-Les-Moulineaux, 26 Rue Guynemer (dále jen „GEOPOST SA“), jako kupujícími, a GEIS CARGO INTERNACIONAL LUXEMBURG G.m.b.h., se sídlem Lucemburské velkovévodství, Lucemburk/Findel, a Realitná a servisná spoločnosť, s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Zvolen, Trňanská 6, jako prodávajícími, v jejímž důsledku má společnost DPD AG získat nepřímo, prostřednictvím své dceřiné společnosti DPD CZ, obchodní podíly představující 100 % na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Geis Parcel CZ s.r.o., se sídlem Ejpovice, Zemská 211, IČO 63077051 (dále jen „GEIS CZ“), a nepřímo, prostřednictvím své dceřiné společnosti DPD SK, obchodní podíly představující 97,1 %[1] na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti Geis Parcel SK s.r.o., se sídlem Slovenská republika, Zvolen, Trňanská 6, IČO 46489592 (dále jen „GEIS SK“), a tím i možnost nepřímo výlučně kontrolovat tyto společnosti. Navrhovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů podle § 12 odst. 2 zákona.

6.             Podle § 12 odst. 2 zákona se totiž za spojení soutěžitelů považuje situace, pokud jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

7.             Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

8.             Společnost DPD AG je holdingovou společností, jež je součástí podnikatelské skupiny, v jejímž čele stojí společnost La Poste SA (dále jen „Skupina La Poste“), která je v současné době společně kontrolována Francouzskou republikou a společností Caisse des Dépôts et Consignations (dále jen „CDC“).[2] Společnost CDC přímo či nepřímo kontroluje řadu dalších společností působících zejména v oblastech správy soukromých finančních prostředků, financování investic ve veřejném zájmu, životního prostředí, energetiky, nemovitostí, investic, dále se zabývá poskytování služeb například v oblastech hromadné dopravy, infrastrukturního inženýrství, poštovních a souvisejících balíkových služeb a bankovních a pojišťovacích služeb.  

9.             Na území České republiky je Skupina La Poste činná prostřednictvím společnosti DPD CZ,[3] která poskytuje služby v oblasti doručování malých balíkových zásilek. Další dceřiné společnosti společnosti CDC jsou v České republice aktivní zejména v oblastech nemovitostí, inženýrství, veřejné dopravy, zasílatelství a smluvní logistiky, výroby a vývoje polovodičů a bezpečnostních zařízení pro provozování rozvodů elektřiny, výroby biotechnologií, vytápěcích a chladících řešení.

10.         Cílové společnosti GEIS CZ a GEIS SK vyvíjejí na území České republiky, resp. Slovenské republiky, činnost rovněž v oblasti v oblasti doručování malých balíkových zásilek, a to jak vnitrostátního doručování, tak i doručování do zemí Evropského hospodářského prostoru (EHP).

III. Dopady spojení

11.         Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

12.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatelů či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.

13.         Z výše podaného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že činnost Skupiny La Poste a společnosti GEIS CZ[4] se na území České republiky horizontálně překrývá v oblasti doručování malých balíkových zásilek, a to především pro podnikatelský segment.

14.         Oblastí přepravy a doručování zboží se ve své předcházející rozhodovací praxi zabývala Komise,[5] kdy naznačila možnou segmentaci produktových relevantních trhů, a to na služby (i) doručování malých balíkových zásilek (tzv. Small package delivery sevices),[6] (ii) poskytování nákladní přepravy (tzv. Cargo transport sevices) a (iii) organizace přepravy (tzv. Freight forwarding).[7]

15.         V rámci trhu služeb doručování malých balíkových zásilek Komise nastínila další možnou segmentaci trhu podle geografického dosahu a dodacích lhůt. Zaprvé Komise rozlišila služby vnitrostátního a mezinárodního doručování malých balíkových zásilek,[8] kdy, pokud jde o mezinárodní doručování malých balíkových zásilek, Komise navíc rozlišuje mezi službami mimo EHP a uvnitř EHP.[9] Zadruhé, pokud jde o rozlišení podle dodacích lhůt, tak v předchozích rozhodnutích Komise rozlišovala mezi expresními (D+1) a odloženými (standardními) službami, které mají dodací lhůty dva nebo více dní (dodací den není vždy zaručený nebo závazný).[10]

16.         Rozlišení mezi službami expresního a odloženého doučení je založeno především na skutečnosti, že obě služby jsou poskytovány prostřednictvím odlišné infrastruktury (expresní služby se opírají primárně o leteckou síť, zatímco zásilky s odloženým doučením se v zásadě nepřeváží letecky). Expresní doručení je typicky prováděno prostřednictvím letecké přepravy s doručením do 24 hodin na území Evropy, zatímco odložené doručení je prováděno prostřednictvím silniční dopravy s doručením do 2 až 3 dnů.[11]

17.         Úřad, s ohledem na relativně malou velikost území České republiky a skutečnost, že neexistuje významný rozdíl mezi jednotlivými nabídkami soutěžitelů expresního a odloženého doručení na území České republiky, navíc většina zásilek je typicky doručována do 24 hodin, a to prostřednictvím silniční přepravy, konstatuje, že není nezbytné v případě území České republiky rozlišovat mezi službami vnitrostátního expresního a vnitrostátního odloženého doručování malých balíkových zásilek.

18.         Komise rovněž zvažovala členění oblasti služeb doručování malých balíkových zásilek i z hlediska zákaznických segmentů (dle osoby zasilatele a příjemce zásilky). V případě zákaznických segmentů Komise uvažovala o členění na (i) podnikatelský segment B2X, s možným členěním na segmenty B2B (dodávka mezi podnikateli), B2C (dodávka mezi podnikateli, jako odesílateli zásilky, a spotřebiteli, jako adresáty zásilky), a o (ii) spotřebitelský segment C2X, s možným členěním na segmenty C2C (dodávka mezi spotřebiteli) a C2B (dodávka od spotřebitelů, jako odesilatelů, k podnikatelům, jako adresátům).[12]

19.         Úřad, s ohledem na činnost spojujících se soutěžitelů, kteří především působí v oblasti podnikatelského segmentu,[13] se zabýval strukturou trhu a postavením spojením vzniklého soutěžitele pouze v oblasti podnikatelského segmentu B2X.

20.         Podle dosavadní rozhodovací praxe Úřadu[14] a Komise,[15] trhy služeb doručování malých balíkových zásilek (vnitrostátní i mezinárodní služby), jsou ve svém rozsahu považované za národní. Z hlediska geografického by bylo možno tuto oblast vymezit územím celé České republiky, neboť soutěžní podmínky jsou na celém území České republiky homogenní.

21.         Nicméně s ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže při jakékoliv v úvahu připadající definici relevantního trhu, není v tomto případě nezbytně nutné vymezovat relevantní trh s konečnou platností. Vzhledem k činnosti spojujících se soutěžitelů bude Úřad posuzovat dopady spojení především v oblasti vnitrostátního a mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky.[16]

22.         V případě oblasti vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky v roce 2018 činily tržní podíly Skupiny La Poste cca [5 – 15] % dle výnosů (respektive [5 – 15] % dle objemu[17]) a tržní podíly společnosti GEIS CZ cca [5 – 15] % dle výnosů (resp. [5 – 15] % dle objemu), společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů by tak dosahoval cca [25 – 35] % dle výnosů (resp. [25 – 35] % dle objemu).  

23.         Spojující se soutěžitelé jsou v oblasti vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky vystaveni konkurenci ze strany dalších významných soutěžitelů, např. společností Česká pošta, s.p. (dále jen „Česká pošta“) s cca 35 – 45% podílem, Skupina Deutsche Post DHL Group[18] s cca 15 – 25% podílem či General Logistics Systems Czech Republic s.r.o. (dále jen „GLS“) s cca 5 – 15% podílem, a to jak z pohledu výnosů i objemů.

24.         Úřad uzavírá, že realizací transakce dochází ke spojením třetího a čtvrtého nejvýznamnějšího soutěžitele, po jeho realizaci bude spojením vzniklý subjekt představovat druhý nejpodstatnější subjekt v oblasti, který bude čelit konkurenci zbylých soutěžitelů, z nichž někteří dosahují vyšších či obdobných tržních podílů. Navíc někteří z konkurentů jsou součástí nadnárodních podnikatelských skupin působících v řadě zemí světa či Evropy.

25.         V případě oblasti mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky v roce 2018 činily tržní podíly Skupiny La Poste cca [0 – 5] % dle výnosů, respektive [5 – 15] % dle objemu a tržní podíly společnosti GEIS CZ cca [0 – 5] % dle výnosů, respektive [5 – 15] % dle objemu, společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů by byl ve výši cca [0 – 5] % dle výnosů, resp. [15 – 25] % dle objemu.

26.         Spojující se soutěžitelé budou v oblasti mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky nadále vystaveni konkurenci ze strany dalších významných celosvětově působících soutěžitelů, např. Skupiny Deutsche Post DHL Group s cca 35 – 45% podílem dle výnosů (resp. 15 – 25% podílem dle objemu), Skupiny UPS[19] s cca 25 – 35% podílem dle výnosů (resp. 15 – 25% podílem dle objemu), GLS s cca         5 – 15% podílem dle výnosů (resp. 25 – 35% podílem dle objemu), TNT Express Worldwide, spol. s r.o. s cca 5 – 15% podílem dle výnosů (resp. 0 – 5% podílem dle objemu) či Skupiny FedEx Express s cca 5 – 15% podílem dle výnosů (resp. 0 – 5% podílem dle objemu).

27.         Úřad tak uzavírá, že spojením vzniklý soutěžitel dosahuje v oblasti mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek v České republice relativně nižších tržních podílů a spojením vzniklý soutěžitel bude čelit silné konkurenci ostatních soutěžitelů, kteří dosahují vyšších či obdobných tržních podílů. Navíc většina konkurentů jsou součástí nadnárodních podnikatelských skupin působících v řadě zemí světa či Evropy.

28.         Dále se Úřad zabýval strukturou oblastí poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek pro podnikatelský segment B2X na území České republiky.

29.         V případě možné produktové kategorie vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek pro podnikatelský segment B2X na území České republiky by spojením vzniklý soutěžitel dosahoval cca [25 – 35]% tržního podílu dle výnosů (resp. [25 – 35]% tržního podílu dle objemu), jeho nejvýznamnějšími konkurenty by byly společnosti Česká pošta s cca 25 – 35% podílem, Skupina Deutsche Post DHL Group s cca 15 – 25% podílem a GLS s cca 5 – 15% podílem, a to z pohledu výnosů i objemů.

30.         V případě možné produktové kategorie mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek pro podnikatelský segment B2X na území České republiky by spojením vzniklý soutěžitel dosahoval cca [0 – 5]% tržního podílu dle obratu (resp. [15 – 25]% tržního podílu dle objemu), jeho nejvýznamnějšími konkurenty by byly Skupina Deutsche Post DHL Group s cca 35 – 45% podílem dle výnosů (resp. 25 – 35% podílem dle objemu), Skupina UPS[20] s cca 25 – 35% podílem dle výnosů (resp. 15 – 25% podílem dle objemu), TNT Express Worldwide, spol. s r.o. s cca 5 – 15% podílem dle výnosů i objemu a GLS s cca 0 – 5% podílem (resp. 5 – 15% podílem dle objemu).

31.         Obdobně je možno konstatovat, že spojením vzniklý soutěžitel i v případě podnikatelského segmentu v oblasti poskytování služeb vnitrostátního i mezinárodního doručování malých balíkových zásilek dosahuje na území České republiky relativně nižších tržních podílů. Spojením vzniklý soutěžitel bude čelit konkurenci ze strany ostatních soutěžitelů, kteří dosahují vyšších či obdobných tržních podílů. Většina konkurentů v posuzované oblasti je součástí nadnárodních podnikatelských skupin působících v řadě zemí světa či Evropy.

32.         Dále v průběhu správního řízení se Úřad v rámci svého šetření obrátil se žádostí o stanovisko na soutěžitele z řad konkurentů, odběratelů a dodavatelů spojujících se soutěžitelů v oblasti poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky.

33.         Úřad se v rámci šetření mimo jiné zabýval analýzou existence alternativních poskytovatelů služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky pro současné odběratele spojujících se soutěžitelů. Úřad se proto v rámci šetření dotazoval odběratelů spojujících se stran, zda v případě zvýšení ceny služeb vnitrostátního či mezinárodního doručování malých balíkových zásilek ze strany jednoho ze spojujících se soutěžitelů, jehož služby využívají, či omezení jeho služeb májí možnost zajistit si tyto služby u jiného alternativního poskytovatele služeb vnitrostátního či mezinárodního doručování malých balíkových zásilek.

34.         Provedené šetření týkající se možných alternativních dodavatelů přineslo poměrně jednoznačnou odpověď. Jak v případě odběratelů služeb vnitrostátního,[21] tak i  mezinárodního,[22] doručování malých balíkových zásilek většina odběratelů potvrdila možnost přechodu k alternativnímu dodavateli uvedených služeb, další část poukázala na částečnou možnost přechodu k alternativnímu dodavateli uvedených služeb.

35.         Úřad rovněž oslovil konkurenty, odběratele a dodavatele spojujících se soutěžitelů s žádostí o vyjádření se k případným dopadům plynoucím z realizace posuzovaného spojení, a to jak na oslovenou společnost, tak i na hospodářskou soutěž.

36.         Konkurenti spojujících se soutěžitelů se ve svých vyjádřeních obecně neobávali toho, že by realizace navrhované transakce mohla mít dopady na jejich společnosti, současně většina z nich ve svých stanoviscích nespatřovala ani žádné obavy z narušení hospodářské soutěže na trzích v posuzované oblasti.[23] Pouze dva z oslovených konkurentů obecně poukázali na možné zhoršení intenzity hospodářské soutěže z důvodu prostého snížení počtu konkurentů působících v oblasti balíkových služeb, na získání výraznější pozice společnosti DPD CZ na trhu či na možný tlak na snižování ceny a snižování kvality zákaznického servisu.

37.         Rovněž tak většina z oslovených dodavatelů přepravních služeb spojujících se soutěžitelů nepoukázala na žádné možné dopady na jejich společnosti,[24] pouze v jednom případě byla Úřadu sdělena obava z finanční ztráty a redukce pracovních míst v případě ukončení a neobnovení smlouvy o provedení přeprav s jedním ze spojujících se soutěžitelů. Současně žádný z oslovených dodavatelů nevyjádřil obavy z možných dopadů na hospodářskou soutěž na trzích ve spojením dotčené oblasti.

38.         Obdobně Úřad oslovil i významné odběratelé spojujících se soutěžitelů. Odběratelé ve svých vyjádřeních obecně nepoukazovali na obavy z realizace posuzované transakce, když cca 85 % z nich nespatřovala negativní dopady na jejich společnosti a 75 % z nich se vyjádřilo v tom smyslu, že spojení nebude mít ani negativní dopady na hospodářskou soutěž na spojením dotčených trzích. Soutěžitelé, kteří ve svých stanoviscích vyjadřovali obavu z narušení hospodářské soutěže, pak obvykle zmiňovali, že dle jejich názoru by mohlo dojít ke zvýšení cen ze strany spojením vzniklého soutěžitele, výjimečně pak se obávali zhoršení kvality služeb na trhu.

39.         Dva z oslovených odběratelů služeb spojujících se soutěžitelů, kteří působí v oblasti prodeje, skladování a logistiky pneumatik ve svých stanoviscích konstatovali, že společnost DPD CZ má v České republice významné postavení v oblasti přepravy balíkových zásilek (pneumatik). V této souvislosti jeden z těchto odběratelů poukázal na údajnou neochotu poskytovatelů přepravy balíkových zásilek pneumatiky přepravovat, druhý z nich poukazoval na historické zvyšování ceny za přepravu pneumatik v důsledku významného postavení společnosti DPD CZ v segmentu přepravy této komodity.

40.         Další z oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů ve svém stanovisku vyjádřil obavy z dopadů na jeho společnost z důvodu posílení vyjednávací pozice spojením vzniklého soutěžitele, navýšení hospodářské a finanční síly a změně struktury trhu. Dle jeho názoru dojde realizací navrhované transakce ke vzniku oligopolní struktury trhu, a tím i ke vzniku reálného rizika zvýšení ceny za přepravu balíkových služeb nad tržní úroveň. Předmětný odběratel dále uvedl, že v  důsledku dražších vstupů, tj. ceny za přepravu, se může jeho nabídka stát nekonkurenceschopnou a společnost bude nucena omezit či ukončit poskytování služeb. V této souvislosti rovněž dotyčný soutěžitel poukázal na údajné riziko vzniku koordinovaných účinků na posuzovaném trhu a navrhl, aby Úřad povolil předmětné spojení soutěžitelů pod podmínkou splnění závazků spojením vzniklého soutěžitele, které by měly omezit riziko zhoršení cenových podmínek a navýšení ceny bez objektivních ospravedlnitelných důvodů.[25]

41.         Z výše uvedeného vyplývá, že námitky obdržení od konkurentů a odběratelů spojujících se soutěžitelů se soustředily zejména do následujících okruhů, a to a) vyjádření obav z narušení hospodářské soutěže plynoucí z nekoordinovaných, tzv. unilaterálních účinků, v důsledku horizontálního překrytí aktivit spojujících se soutěžitelů a b) vyjádření obav z narušení hospodářské soutěže plynoucí ze vzniku možných koordinovaných účinků v posuzované oblasti na území České republiky.

42.         Úřad k námitkám proti posuzovanému spojení vyjádřených konkurenty, dodavateli či odběrateli spojujících se soutěžitelů uvádí následující.

43.         Úřad obecně uvádí, že základní představu o struktuře trhu a konkurenčním významu spojujících se soutěžitelů i jejich konkurentů poskytují tržní podíly na relevantním trhu a úroveň jeho koncentrace. Pokud jde o velikost tržních podílů, jestliže společný podíl spojujících se soutěžitelů na relevantním trhu nepřesáhne 25 %, má se za to, že jejich spojení nemá dle § 17 odst. 3 zákona za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, neprokáže-li se při posuzování spojení opak.

44.         Pokud hodnotíme z tohoto pohledu tržní podíly spojením vzniklého soutěžitele, tak v případě oblasti mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky tržní podíl spojením vzniklého soutěžitele nepřesahuje 25% hranici, a tudíž na navrhovanou transakci ve vztahu k této oblasti či jeho segmentu lze aplikovat tzv. předpoklad nenarušení hospodářské soutěže definovaný v § 17 odst. 3 zákona. Navíc v uvedené oblasti působí další soutěžitelé s vyšším či obdobným tržním podílem.

45.         V případě oblasti vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky tržní podíly spojením vzniklého soutěžitele mírně přesahují hodnotu 25 %, nicméně v uvedené oblasti rovněž působí další soutěžitelé s vyšším či obdobným tržním podílem a spojující se strany tak nebudou mít dostatečnou hospodářskou sílu, aby se mohli chovat nezávisle na jiných soutěžitelích.

46.         Z šetření Úřadu vyplývá, že v oblasti vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek existují relevantní alternativní dodavatelé předmětných služeb, z nichž někteří jsou součástí celosvětově působících podnikatelských skupin disponujících významnou finanční a hospodářskou silou, a to například Skupina Deutsche Post DHL Group, Skupina UPS či Skupina FedEx Express. Navíc až na jednu výjimku žádný z oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů neidentifikoval jako nejbližší alternativu k jednomu ze spojujících se soutěžitelů, jehož služby využívá, druhého spojujícího se soutěžitele. Odběratelé spojujících se soutěžitelů za případného alternativního dodavatele vnitrostátního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek na území České republiky ke stávajícímu dodavateli z řad spojujících se stran, označili například Českou poštu, společnosti GLS, Skupinu Deutsche Post DHL Group či IN TIME SPEDICE, spol. s r.o. Současně z téměř 30 oslovených odběratelů spojujících se stran pouze pět soutěžitelů ve svých stanoviscích uvedlo, že využívá služby přepravy malých balíkových zásilek od obou spojujících se stran, přičemž absolutní většina z oslovených soutěžitelů pro tyto služby využívá více než jednoho poskytovatele. Z uvedeného vyplývá, že spojující se strany nepředstavují blízké konkurenty.

47.         V této souvislosti sice jeden z oslovených odběratelů spojujících se soutěžitelů uvedl, že dle jeho názoru jsou spojující se soutěžitelé blízkými konkurenty, neboť dle jeho názoru jenom tito nabízí služby doručování malých balíkových zásilek za konkurenceschopnou cenu. Úřad v této souvislosti zkoumal dodavatelskou strukturu tohoto odběratele a zjistil, že tento odběratel spolupracuje s více poskytovateli předmětné služby, nicméně pouze s jedním ze spojujících se soutěžitelů. S druhým z nich za poslední tři roky nespolupracoval, ačkoli podstatnou část dotčených služeb odebíral od soutěžitelů, jejichž ceny označuje za údajně nekonkurenceschopné. Úřad tedy v případě této námitky nemohl přisvědčit tomuto odběrateli.

48.         Úřad tak uzavírá, že s ohledem na postavení spojujících se soutěžitelů v oblasti vnitrostátního a mezinárodního poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek a působení významných konkurentů spojujících se soutěžitelů, jsou případné negativní nekoordinované účinky z realizace spojení nepravděpodobné.

49.         K námitkám ze strany odběratelů týkajících se problematiky přepravy pneumatik Úřad uvádí, že tito před realizací spojení odebírali služby přepravy pneumatik pouze od společnosti DPD CZ, přičemž společnost Geis CZ neuvedli jako možnou alternativu k jejich stávajícímu dodavateli, spíše poukazovali na současně silné postavení Účastníka řízení v tomto segmentu přepravy malých balíkových zásilek, které údajně společnost DPD CZ využívá. V důsledku realizace navrhované transakce tak nedochází k zásadní změně situace v dané oblasti.

50.         K pravděpodobnosti obav z možnosti vzniku  koordinovaných účinků v důsledku koncentrace se Úřad se dále zabýval analýzou faktorů zvyšujících pravděpodobnost vzniku negativních koordinovaných efektů v oblasti poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek v České republice. Při tomto posouzení Úřad podpůrně přihlédl k pravidlům stanoveným Komisí v Pokynech pro posuzování horizontálních spojení podle Nařízení Rady (ES) č. 139/2004 o kontrole spojování podniků.[26]   

51.         Obecně lze konstatovat, že spojení soutěžitelů na koncentrovaném trhu může významně poškodit účinnou hospodářskou soutěž, protože zvyšuje pravděpodobnost, že soutěžitelé budou schopni koordinovat své chování a zvyšovat ceny, dokonce bez uzavírání dohod nebo uchylování se ke společnému postupu.

52.         Obvykle totiž platí, že čím je hospodářské prostředí jednodušší a stabilnější, tím snadněji soutěžitelé dosahují společného chápání podmínek koordinace. Je například snadnější koordinovat malý počet hráčů než velký. Snadnější je rovněž koordinovat ceny při relativně stabilní poptávce a dodavatelských podmínkách než v situaci, kdy se tyto faktory nepřetržitě mění. V této souvislosti může kolísající poptávka, značný vnitřní růst některých soutěžitelů na trhu nebo častý vstup nových soutěžitelů naznačovat, že současná situace není natolik stabilní, aby učinila koordinaci pravděpodobnou.

53.         Soutěžitelé dosáhnou koordinace snadněji, je-li jejich postavení relativně symetrické, zejména pokud jde o strukturu nákladů, podíly na trhu, úrovně kapacit a úroveň vertikální integrace. Strukturální vazby, jako je vzájemné vlastnictví podílů nebo účast ve společných podnicích, mohou též napomáhat sjednocování pobídek koordinujících podniků.

54.         Lze tedy shrnout, že mezi faktory zvyšující pravděpodobnost koordinace chování soutěžitelů patří zejména symetrické tržní postavení, stabilní a neelastická poptávka, vysoká tržní transparentnost, produktová homogenita, obdobná struktura nákladů a rovněž existence strukturálních a smluvních vazeb mezi soutěžiteli na trhu.

55.         K jednotlivým faktorům možné koordinace Úřad uvádí následující.

56.         V případě oblasti poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek v České republice nejsou plně známé ceny, za které nakupují jednotliví odběratelé, především z podnikatelského segmentu. Tyto jsou většinou výsledkem individuálních jednání odběratelů[27] s poskytovateli doručovacích služeb, přičemž do ceny za službu vstupuje vícero faktorů, jako např. váha a velikost zásilek, objem zásilek, vzdálenost přepravy, čas dodání, slevy či bonusy poskytnuté prodejcem odběratelům. Podmínka tržní transparentnosti tak není ve spojením dotčené oblasti splněna.

57.         Stejně tak lze konstatovat, že nabídka služeb v oblasti poskytování služeb doručování malých balíkových zásilek je široce diferenciovaná. Zásilkové služby lze rozlišovat dle mnoho aspektů, a to podle rychlosti doručení (expresní doručení s garancí doručení do druhého dne do určité hodiny až po standartní doručení v řádu dnů),[28] dle lokality doručení (město, mimo město, v rámci státu či mezinárodní),[29] typů zákazníka (mezifiremní zásilky, zásilky                  e–shopů),[30] či kvality služeb (komplexní sledování zásilek, vyzvednutí mimo běžnou dobu, bezpečnost či spolehlivost).  Společnosti poskytující služby doručování malých balíkových zásilek, tak nenabízejí unifikovaný homogenní produkt. Podmínka homogenity zde tedy rovněž není splněna.

58.         Pokud jde o posouzení stability, resp. dynamičnosti v posuzované oblasti, lze konstatovat, že na trzích ve spojením dotčené oblasti nedochází k výrazným výkyvům v objemu poptávky po službách, je v čase relativně stabilní, nicméně dotčené trhy v posledních letech spíše vykazují přibližně 10% rostoucí trend.

59.         Shora uvedená kritéria tedy spíše nenasvědčují možnosti vzniku koordinovaných účinků, což rovněž potvrzuje struktura trhů, která je charakterizována relativně nesymetrickým tržním postavením soutěžitelů v předmětné oblasti i jejich segmentech. Podmínka symetrického tržního postavení tedy rovněž není v případě tohoto spojení soutěžitelů splněna.

60.         V posuzovaném případě rovněž není splněna podmínka strukturálních vazeb, jako je existence majetkových vazeb mezi soutěžiteli působícími ve spojením dotčené oblasti.

61.         Z výše uvedených důvodů má Úřad za to, že postavení spojením vzniklého soutěžitele na vymezených relevantních trzích i jeho subtrzích a segmentech nebude takové, aby mu umožňovalo bez dalšího, tedy bez dohody či jednání ve vzájemné shodě ve smyslu § 3 zákona, úspěšně koordinovat soutěžní chování s ostatními subjekty, které by mohlo vyústit například ve zvýšení hladiny cen značkových nealkoholických nápojů.

62.         Především s ohledem na relativně nízké tržní podíly spojením vzniklého subjektu a působení dalších významných soutěžitelů, kteří jsou součástí nadnárodních celosvětově působících podnikatelských skupin a neexistence faktorů zvyšujících pravděpodobnost koordinace chování soutěžitelů, posuzované spojení nevzbuzuje v dotčené oblasti obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 

IV. Závěr

63.         Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.

 

 

POUČENÍ

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

                                                                                  Otisk úředního razítka

 

 

 

JUDr. Hynek Brom

I. místopředseda Úřadu

 

 

 

 

Obdrží:

JUDr. Petr Zákoucký, LL.M., advokát

Dentons Europe CS LLP, organizační složka

V Celnici 1034/6

110 00 Praha 1

datová schránka: ejffvsh

 

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy  



[1]Zbývající obchodní podíl ve výši cca 2,9 % (1/35) základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti GEIS SK získá společnost GEOPOST SA patřící do stejné podnikatelské skupiny jako Účastník řízení.

[2] V současné době probíhá proces, v jehož konečném důsledku má nad podnikatelskou skupinou La Post nabýt výlučnou kontrolu společnost Caisse des Dépôts et Consignations, viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S0413/2019/KS Caisse des Dépôts et Consignations/La Poste.

[3][ „obchodní tajemství“].

[4]Společnost GEIS SK poskytuje služby výhradně na území Slovenské republiky.

[5] Úřad se uvedenou oblasti ve své rozhodovací praxi podrobněji v posledním období nezabýval.

[6] Malá balíková zásilka je typicky definována v závislosti na hmotnosti, což umožňuje její rozlišení od těžších zásilek nákladní přepravy. Evropská komise uvedla, že vhodnou hranicí pro rozlišování zásilek je hmotnost 31,5kg, tj. hmotnost, kterou unese jeden člověk bez pomoci speciálního vybavení. 

[7] Například rozhodnutí Evropské komise M.7630 FEDEX/TNT EXPRESS.

[8] Viz rozhodnutí Evropské komise M.6570 UPS/TNT, M.5152 Posten AB/Post Danmark AS či M.2908 Deutsche Post/DHL.

[9] Viz rozhodnutí Evropské komise M.6570 UPS/TNT Express, odst. 183 – 187.

[10] Viz rozhodnutí Evropské komise M.6570 UPS/TNT Express, odst. 188 – 226.

[11] V případě České republiky se jedná o relativně malou velikost území a skutečnost, že neexistuje významný rozdíl mezi způsobem poskytování expresních služeb a služeb tzv. odloženého doručení. Většina zásilek je typicky doručená do 24 hodin od vyzvednutí přepravcem. Veškerá přeprava je uskutečňována prostřednictvím silniční dopravy.

[12]Viz rozhodnutí Evropské komise M.5152 Posten AB/Post Danmark, odst. 63.

[13] Společnost GEIS působí ve spotřebitelském segmentu pouze okrajově, přičemž podíl obratu spojením vzniklého soutěžitele v zákaznickém segmentu na celkovém obratu doručování malých balíkových zásilek (vnitrostátní i mezinárodní služby) je zcela marginální (cca 1 %).

[14]Viz rozhodnutí Úřadusp. zn. S 61/05-00702/2006/720 Deutsche Post/PPL.

[15]Například rozhodnutí Evropské komise M.6570 UPS/TNT Express.

[16] Činností v oblasti vnitrostátního i mezinárodního expresního doručování malých balíkových zásilek se spojující se soutěžitelé zabývají zcela marginálně a své služby poskytují především pro podnikatelský segment.

[17]Resp. dle počtu přepravovaných zásilek.

[18] Zahrnující např. společnosti DHL Express s.r.o. a PPL CZ s.r.o. (resp. DHL Parcel).

[19] Působí na území České republiky prostřednictvím společnosti United Parcel Service Czech Republic s.r.o.

[20] Působí na území České republiky prostřednictvím společnosti United Parcel Service Czech Republic s.r.o.

[21]Na otázku možných alternativních dodavatelů služeb vnitrostátního doručování malých balíkových zásilek cca 69 % oslovených odběratelů, konstatovalo, že na trhu existují relevantní alternativní dodavatelé předmětných služeb k jeho současnému dodavateli, přičemž až na jednu výjimku žádný z oslovených odběratelů neidentifikoval jako nejbližší alternativu k jednomu ze spojujících se soutěžitelů, jehož služby využívá, druhého spojujícího se soutěžitele. Dalších 15 % z oslovených odběratelů připustilo možnost nalézt alternativního dodavatele služeb doručování malých balíkových zásilek s určitým omezením.

[22]Na otázku možných alternativních dodavatelů služeb mezinárodního doručování malých balíkových zásilek cca 78 % oslovených odběratelů, konstatovalo, že na trhu existují relevantní alternativní dodavatelé předmětných služeb k jeho současnému dodavateli, přičemž až na jednu výjimku žádný z oslovených odběratelů neidentifikoval jako nejbližší alternativu k jednomu ze spojujících se soutěžitelů, jehož služby využívá, druhého spojujícího se soutěžitele. Dalších 11 % z oslovených odběratelů připustilo možnost nalézt alternativního dodavatele služeb doručování malých balíkových zásilek s určitým omezením.

[23]V případě možných dopadů na hospodářskou soutěž cca 71 % z nich nevyjádřilo žádné obavy z narušení hospodářské soutěže.

[24]V případě možných dopadů na společnost cca 75 % z nich nevyjádřilo své obavy.

[25]Viz dokument č. 52 spisu.

[26] Zveřejněno v Úředním věstníku Evropských společenství, viz Official Journal C 31, ze dne 5. 2. 2004, str. 5 – 18.

[27] [ „obchodní tajemství“].

[28] Například společnost DPD CZ nabízí v rámci služby Express s garantovaným doručení do druhého dne od převzetí do 10:00, 12:00 a 18:00.

[29] Například společnost GEIS CZ nabízí garantované doručení firemním zákazníkům do druhého dne do 12:00 hod pouze pro vybraná větší města či pouze garantované doručení do druhého dne od převzetí zásilky.

[30] Například společnost DPD CZ nabízí v rámci základní služby tři kategorie zásilek, např. služby Classic (mezifiremní), Řešení (služby pro e – shopy) a Express (garantované, rychlé doručení).

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz