číslo jednací: VZ/S153/02-151/4940/02-Va

Instance I.
Věc Komplexní zajištění ozdravných pobytů v Řecku a Chorvatsku
Účastníci
  1. Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra ČR
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí § 57 odst. 2 - zamítnuto
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 3. 3. 2003
Související rozhodnutí VZ/S153/02-151/4940/02-Va
2R051/02-Hr
Dokumenty file icon pis9727.pdf 84 KB

Č. j. VZ/S153/02-151/4940/02-Va V Brně dne 17. října 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 19. 8. 2002 podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb., o návrhu společnosti CK Egey Travel International Services, s. r. o., Dvořákova 1780/8, PSČ 466 01 Jablonec nad Nisou, za niž jedná Katerina Kaltsogianni, jednatelka, zastoupené na základě plné moci ze dne 19. 8. 2002 JUDr. Tomášem Prokopcem, Společná advokátní kancelář, Štěpánská 20, 110 00 Praha 1, ze dne 19. 8. 2002 na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky, Na Míčánkách 2, PSČ 101 00 Praha 10, za kterého jedná Ing. Karel Šatera, MBA, generální ředitel - ze dne 8. 8. 2002 o námitkách proti jeho rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky ve veřejné zakázce na "komplexní zajištění a realizaci 15 denních léčebně ozdravných pobytů v Řecku na pobřeží Egejského moře a v přímořské oblasti Chorvatska", zadávané formou obchodní veřejné soutěže podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., zveřejněním v Obchodním věstníku č.20/02 pod zn. 148378-20/02 dne 15. 5. 2002, rozhodl takto :

Návrh společnosti CK Egey Travel International Services, s. r. o., Jablonec nad Nisou, ze dne 19. 8. 2002 se podle § 57 odst. 2 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb. a zákona č. 424/2002 Sb., zamítá, neboť nebyl podán v zákonem stanovené lhůtě zadavateli veřejné zakázky.

Odůvodnění

Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky, Na Míčánkách 2, PSČ 101 00 Praha 10, za niž jedná Ing. Karel Šatera, MBA, generální ředitel (dále jen "zadavatel"), vyhlásila zveřejněním v Obchodním věstníku č. 20/02 pod zn. 148378-20/02 dne 15. 5. 2002 obchodní veřejnou soutěž podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., na veřejnou zakázku na "komplexní zajištění a realizaci 15 denních léčebně ozdravných pobytů v Řecku na pobřeží Egejského moře a v přímořské oblasti Chorvatska".

Zadavatel stanovil, že nabídky budou hodnoceny podle ekonomické vhodnosti s použitím následujících kritérií seřazených v sestupném pořadí podle stupně významu, který jim zadavatel přisuzoval :

  1. výše nabídkové ceny,

  2. vhodnost nabídky z hlediska účelu LOP dle zadaných podmínek,

  3. charakteristika pobytového místa a jeho vhodnost pro LOP,

  4. úroveň léčebného a výchovného programu,

  5. úroveň zdravotnického zabezpečení, včetně dostupnosti navazujících zdravotnických služeb a jejich vzdálenosti od místa konání LOP,

  6. rozsah služeb zahrnutých v ceně LOP.

Z předložené dokumentace veřejné zakázky vyplývá, že nabídku na předmět plnění veřejné zakázky podali celkem tři uchazeči.

Jeden z uchazečů - společnost SAREMA Liberec s. r. o., Liberec, nesplnil požadavky na prokázání kvalifikačních předpokladů podle § 2c odst. 1 zákona, a byl z tohoto důvodu z další účasti na veřejné zakázce vyloučen. Po provedeném posouzení a hodnocení nabídek sestavil zadavatel pořadí jednotlivých nabídek, přičemž uchazeč CK Egey Travel International Services, s. r. o., Jablonec nad Nisou (dále jen "CK Egey"), skončil na druhém místě. Jako nejvhodnější byla vybrána nabídka uchazeče Odborové sdružení železničářů, Praha.

Dne 25. 7. 2002 zadavatel oznámil všem uchazečům své rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, které uchazeč CK Egey převzal dle dodejky dne 29. 7. 2002.

Proti rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky podal jmenovaný uchazeč námitky, které byly zadavateli doručeny dne 5. 8. 2002. V námitkách mimo jiné uvedl, že vítězný uchazeč nemá oprávnění vykonávat činnost, která je předmětem veřejné soutěže, dále poukazoval na skutečnost, že při vyhodnocování nabídek zadavatel nezohlednil kritéria determinující cenu, a to místo léčebných pobytů, vybavenost, poskytování navazujících služeb.

Zadavatel rozhodl o námitkách uchazeče CK Egey svým rozhodnutím ze dne 8. 8. 2002, které uchazeč převzal dle dodejky dne 12. 8. 2002. Námitkám zadavatel nevyhověl a své rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky potvrdil. Zadavatel své rozhodnutí odůvodnil mimo jiné tím, že vítězný uchazeč, přestože není podnikatelským subjektem, má právo se jako občanské sdružení zúčastnit soutěže, což je prokázáno stanovisky Ústavu státu a práva ČR i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu"). Dále zadavatel uvedl, že způsob vyhodnocení nabídek byl proveden v souladu se stanovenými kritérii hodnocení.

Dne 19. 8. 2002 obdržel orgán dohledu faxem od uchazeče CK Egey návrh z téhož dne na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách. Dne 21. 8. 2002 pak orgán dohledu obdržel týž návrh poštou.

Uchazeč CK Egey ve svém návrhu uvedl, že se týká veřejné zakázky "na přímořské léčebně ozdravné pobyty pro pojištěnce Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra České republiky s chronickým kožním onemocněním nebo s kombinací chronického onemocnění kožního a dýchacích cest na rok 2002 a 2003", zadané výzvou ze dne 31. 12. 2001 více zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky podle § 49 odst. 1 zákona. Na výzvy orgánu dohledu ze dne 22. 8. 2002 a 2. 9. 2002 uchazeč CK Egey provedl následné doplnění návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatele. Výsledkem doplnění návrhu bylo mimo jiné i zjištění, že se podaný návrh týká odlišné veřejné zakázky, a to obchodní veřejné soutěže na "komplexní zajištění a realizaci 15 denních léčebně ozdravných pobytů v Řecku na pobřeží Egejského moře a v přímořské oblasti Chorvatska". Jmenovaný uchazeč ve svém návrhu a v jeho doplněních uvedl dále, že:

  • návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele byl zaslán zadavateli obyčejnou poštou, což odůvodňuje povodňovou situací v Praze, a následně 26. 8. 2002 i doporučeně,

  • k nepřesnostem v uvedení názvu a formy zadání veřejné soutěže došlo v souvislosti s mimořádnou situací v Praze,

  • navrhovatel se domáhá přezkoumání, zda vítěz obchodní veřejné soutěže - Odborové sdružení železničářů - je způsobilý uskutečňovat požadovaný předmět činnosti.

Na základě doplnění návrhu ze strany uchazeče CK Egey byl zadavatel orgánem dohledu dne 16. 9. 2002 písemně vyzván k zaslání dokumentace o zadání veřejné zakázky na "komplexní zajištění a realizaci 15 denních léčebně ozdravných pobytů v Řecku na pobřeží Egejského moře a v přímořské oblasti Chorvatska". Současně se žádostí o zaslání dokumentace byl zadavatel vyzván k předložení vyjádření k otázce, kdy mu byl doručen návrh uchazeče CK Egey na přezkoumání jeho postupu, a zda již uzavřel na předmět plnění šetřené veřejné zakázky smlouvu.

Dnem 19. 8. 2002, kdy orgán dohledu návrh uchazeče CK Egey obdržel, bylo podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb. a zákona č. 320/2002 Sb. (dále jen "zákon"), v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb., zákona č. 227/2000 Sb. a zákona č. 226/2002 Sb., zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách orgánem dohledu.

Účastníky tohoto správního řízení podle § 58 zákona jsou:

  1. Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky, Na Míčánkách 2, PSČ 101 00 Praha 10, za kterou jedná Ing. Karel Šatera, MBA, generální ředitel,

  2. Odborové sdružení železničářů, Nám. W. Churchilla 2, PSČ 113 59 Praha 3, za které jedná Ing. Jaromír Dušek, předseda OSŽ, jehož nabídka byla vybrána jako nejvhodnější,

  3. CK Egey Travel International Services, s. r. o., Dvořákova 1780/8, PSČ 466 01 Jablonec nad Nisou, za niž jedná Katerina Kaltsogianni, jednatelka, zastoupená na základě plné moci ze dne 19. 8. 2002 JUDr. Tomášem Prokopcem, Společná advokátní kancelář, Štěpánská 20, PSČ 110 00 Praha 1, jejíž nabídka se umístila jako druhá v pořadí.

Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu jeho účastníkům dopisem ze dne 3. 10. 2002, ve kterém poskytl účastníkům řízení lhůtu, v níž se mohli ke zjištěným skutečnostem vyjádřit, popřípadě navrhnout doplnění šetření. K oznámení o zahájení řízení se vyjádřili zadavatel dopisem ze dne 9. 10. 2002, uchazeč Odborové sdružení železničářů, Praha, dopisem ze dne 10. 10. 2002 a CK Egey dopisem ze dne 14. 10. 2002.

Zadavatel ve svém dopise mimo jiné uvedl, že: "v zákonné lhůtě pro podání návrhu na přezkoumání rozhodnutí zadavatele ZP MV ČR neobdržel žádnou informaci o tom, že uchazeč CK Egey podal návrh na přezkoumání. Účastník CK Egey podal dne 19. 8. 2002 návrh na přezkoumání na zcela jiné zadání veřejné zakázky a teprve dodatečně se domáhal změny jejího obsahu. K odůvodnění navíc použil zavádějící skutečnosti o povodňové krizové situaci v Praze".

Uchazeč Odborové sdružení železničářů, Praha, ve svém sdělení uvedl mimo jiné následující skutečnosti: "Povodně způsobily zatopení ulic Karlín a Holešovic dne 13. 8. 2002 večer. Pan JUDr. Prokopec má sídlo kanceláře ve Štěpánské ul., kdy okolo něj do vzdálenosti cca 200 m celou dobu povodní jezdily tramvaje a fungovaly nejméně dvě pošty, z toho jedna s celonočním provozem".

Uchazeč CK Egey uvedl ve svém vyjádření k zahájení správního řízení mimo jiné, že: "návrh na přezkoumání zaslala společnost v souladu se zákonem rovněž zadavateli (jedenkrát prostou poštou a následně i doporučeně, jak už bylo uvedeno v doplnění návrhu ze dne 27. 8. 2002) a to i přes to, že v poučení výše uvedeného rozhodnutí bylo zadavatelem uvedeno: proti tomuto rozhodnutí máte možnost podat do 10 kalendářních dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu". Doklad o tom, že byl návrh doručen zadavateli v zákoně stanovené lhůtě, však uchazeč nedoložil (pozn. orgánu dohledu). Ke skutečnosti uzavření smlouvy na předmět plnění veřejné zakázky jmenovaný uchazeč dále uvedl: "Ve smyslu § 57 odst. 4 je-li podán návrh včas, neběží zadávací lhůta. Zadavatel zvlášť závažným způsobem toto ustanovení zákona porušil, neboť dle námi dostupných informací učinil úkony směřující k dokončení zakázky a prostřednictvím Odborového svazu železničářů uskutečnil v příslušných termínech léčebně ozdravné pobyty".

Na základě posouzení dokumentace a vyjádření účastníků řízení uvádí orgán dohledu následující rozhodné skutečnosti.

Podle § 57 odst. 2 zákona se návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách orgánem dohledu podává ve dvojím vyhotovení do 10 kalendářních dnů od doručení rozhodnutí zadavatele. Jedno vyhotovení zasílá uchazeč orgánu dohledu a jedno zadavateli. V návrhu musí být uvedeno, kdo jej podává, proti kterému úkonu zadavatele směřuje, v čem je spatřováno porušení zákona a čeho se uchazeč domáhá. Součástí návrhu je i přesné označení a adresa zadavatele a doklad o složení jistoty (pokud je jistota zadavatelem požadována). Návrh, který nemá tyto náležitosti nebo u něhož uchazeč tyto náležitosti nedoložil ve lhůtě stanovené orgánem dohledu, jakož i návrh došlý po uplynutí zákonem stanovené desetidenní lhůty, musí orgán dohledu podle § 57 odst. 2 zákona zamítnout.

Rozhodnutí zadavatele o námitkách proti jeho rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky převzal uchazeč CK Egey dne 12. 8. 2002, což vyplývá z doručenky založené v dokumentaci veřejné zakázky. Desetidenní lhůta pro podání návrhu k orgánu dohledu i k zadavateli skončila dne 22. 8. 2002. Návrh uchazeče byl orgánu dohledu doručen faxem dne 19. 8. 2002 a doporučenou zásilkou pak dne 21. 8. 2002, tedy v zákonem stanovené lhůtě. Návrh uchazeče zadavateli byl doručen až dne 26. 8. 2002, tedy po uplynutí zákonem stanovené lhůty.

Orgán dohledu konstatuje, že návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele nesplňoval podmínky stanovené v § 57 odst. 2 zákona, neboť byl podán zadavateli po uplynutí zákonem stanovené desetidenní lhůty, a proto orgán dohledu musel návrh zamítnout. Tvrzení uchazeče CK Egey o včasném doručení návrhu "prostou" poštou nelze akceptovat, neboť o této skutečnosti nebyly z jeho strany předloženy žádné důkazy, přičemž zadavatel tento způsob doručení zcela odmítá a dokládá, že k doručení předmětného návrhu došlo až dne 26. 8. 2002. Rovněž uchazeč CK Egey, přestože byl orgánem dohledu dopisem ze dne 22. 8. 2002 výslovně vyzván, aby doložil zaslání jednoho vyhotovení návrhu zadavateli v zákonem stanovené lhůtě, takový doklad nedoložil. Jmenovaný uchazeč pouze doložil kopii listu podací knihy Společné advokátní kanceláře, ze které je zřejmé, že poštovní zásilka určená zadavateli byla podána doporučeným způsobem až dne 26. 8. 2002, tedy po uplynutí 10 denní lhůty pro podání návrhu. Odůvodnění opožděného doporučeného zaslání návrhu zadavateli ze strany uchazeče CK Egey orgán dohledu nemohl zohlednit, neboť pokud měl jmenovaný uchazeč možnost provést včasné doručení návrhu orgánu dohledu, měl stejnou možnost doručit uvedenou písemnost i zadavateli. Navíc ustanovení § 57 odst. 2 zákona neumožňuje zohlednit jakékoli, byť i objektivní příčiny opožděného podání návrhu a následného prominutí zákonem stanovené lhůty. Z výše uvedených skutečností se lze naopak důvodně domnívat, že uchazeč CK Egey, resp. jeho právní zástupce, si až po výslovném vyzvání orgánem dohledu (viz výše dopis ze dne 22. 8. 2002) uvědomil, že nesplnil zákonem stanovenou povinnost zaslání jednoho vyhotovení návrhu zadavateli, a snažil se své opomenutí napravit podáním doporučené poštovní zásilky dne 26. 8. 2002.

Uchazeč CK Egey ve svém doplnění návrhu ze dne 27. 8. 2002 i ve svém vyjádření ze dne 14. 10. 2002 k zahájenému správnímu řízení dále argumentuje skutečností, že byl zadavatelem poučen o možnosti podat do 10 kalendářních dnů návrh na zahájení řízení o přezkoumání rozhodnutí zadavatele u orgánu dohledu. K tomuto orgán dohledu uvádí, že citace zadavatele v daném poučení je zcela v souladu s § 56 odst. 2 zákona, podle něhož zadavatel nemá za povinnost uchazeče upozorňovat i na nutnost včasného podání návrhu zadavateli, neboť je to výslovně stanoveno v § 57 odst. 2 zákona.

V této souvislosti orgán dohledu rovněž odkazuje např. na rozsudek Vrchního soudu Olomouc čj. 2 A 7/2001 ze dne 15. 1. 2002 (viz správní spis), podle kterého "požadavek zadavatele na přiměřenou jistotu legality jím vedeného procesu zadávání (§1 odst. 1 písm. a) zákona) není o nic méně oprávněný, než-li požadavek uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele na základě jím podaného návrhu. Ustanovení § 57 odst. 3 a 4 zákona slouží k ochraně zadavatele, aby mohl za splnění tam uvedených podmínek většinou dokončit zadání veřejné zakázky a nebyl vystaven nejistotě po dobu, jejíž délka by nebyla ničím omezena. Je tak legitimní požadavek na rigorózní splnění náležitostí návrhu, a to na zaslání jednoho vyhotovení návrhu zadavateli uchazečem ve lhůtě 10 kalendářních dnů od doručení rozhodnutí zadavatele". Z výše uvedeného vyplývá, že náležitostí návrhu je i povinnost jedno jeho vyhotovení zaslat zadavateli, přičemž splnění této povinnosti dokládá prokázání doručení návrhu ve lhůtě zadavateli. Je tomu tak proto, že "orgán dohledu nemá žádnou povinnost návrh zadavateli zasílat, a přitom je ze zákona zadavateli uložena povinnost, jež působí nezávisle od procesních postupů orgánu dohledu, totiž do 7 dnů od obdržení návrhu zaslat orgánu dohledu dokumentaci o zadání veřejné zakázky, včetně nabídek a své stanovisko k návrhu" (viz citovaný rozsudek).

Orgán dohledu v daném správním řízení posoudil kompletně celý případ a neshledal důvody, pro které by musel zahájit správní řízení z úřední povinnosti, a proto na základě všech výše uvedených skutečností rozhodl, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

JUDr. Miroslav Šumbera

vrchní ředitel

Obdrží :

  1. Zdravotní pojišťovna Ministerstva vnitra České republiky, Na Míčánkách 2, PSČ 101 00 Praha 10, zast. Ing. Karlem Šaterou, MBA

  2. Odborové sdružení železničářů, Nám. W. Churchilla 2, PSČ 113 59 Praha 3, zast. Ing. Jaromírem Duškem

  3. JUDr. Tomáš Prokopec, Společná advokátní kancelář, Štěpánská 20, PSČ 110 00 Praha 1

Na vědomí:

CK Egey Travel International Services, s. r. o., Dvořákova 1780/8, PSČ 466 01 Jablonec nad Nisou

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz