číslo jednací: S0084/2018/VZ-31554/2018/542/VHu

Instance I.
Věc Poskytování poštovních služeb
Účastníci
  1. VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY
  2. Česká pošta, s.p.
  3. Mediaservis, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 66 odst. 1 písm. g) zák. č. 500/2004 Sb. - zastaveno
Rok 2018
Datum nabytí právní moci 28. 1. 2019
Související rozhodnutí S0084/2018/VZ-31554/2018/542/VHu
R0188/2018/VZ-02441/2019/321/TKr
Dokumenty file icon 2018_S0084.pdf 350 KB

Č. j.:ÚOHS-S0084/2018/VZ-31554/2018/542/VHu

 

Brno: 1. listopadu 2018

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 2. 3. 2018 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou:

  • zadavatel – VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY, IČO 41197518, se sídlem Orlická 2020/4, 130 00 Praha 3,
  • navrhovatel – Česká pošta, s.p., IČO 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 1. 3. 2018 MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, IČO 28305043, se sídlem Jakubská 121/1, 602 00 Brno,
  • vybraný dodavatel – Mediaservis, s.r.o., IČO 24197360, se sídlem Špitálská 885/2a, 190 00 Praha, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 3. 4. 2018 Mgr. Davidem Vosolem, M.B.A., advokátem, ev. č. ČAK 10146, se sídlem Ovocný trh 1096/8, 110 00 Praha,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování poštovních služeb“ ve zjednodušeném režimu podle § 129 citovaného zákona, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 10. 2017 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 10. 2017 pod ev. č. Z2017-028554, ve znění opravy uveřejněné dne 6. 11. 2017 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 19. 10. 2017 pod ev. č. 2017/S 201-414301, ve znění opravy uveřejněné dne 7. 11. 2017,

vydává toto

usnesení:

Správní řízení se podle § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť žádost navrhovatele – Česká pošta, s.p., IČO 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1 – tj. návrh ze dne 2. 3. 2018, se stala zjevně bezpředmětnou.

 

Odůvodnění

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 2. 3. 2018 návrh navrhovatele – Česká pošta, s.p., IČO 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1, ve správním řízení zastoupen na základě plné moci ze dne 1. 3. 2018 MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, IČO 28305043, se sídlem Jakubská 121/1, 602 00 Brno (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo podle ustanovení § 249 zákona, ve spojení s ustanovením § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY, IČO 41197518, se sídlem Orlická 2020/4, 130 00 Praha 3 (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování poštovních služeb“ ve zjednodušeném režimu podle § 129 zákona, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 16. 10. 2017 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 19. 10. 2017 pod ev. č. Z2017-028554, ve znění opravy uveřejněné dne 6. 11. 2017 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 19. 10. 2017 pod ev. č. 2017/S 201-414301, ve znění opravy uveřejněné dne 7. 11. 2017 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Účastníky správního řízení jsou podle § 256 zákona

  • zadavatel,
  • navrhovatel,
  • vybraný dodavatel – Mediaservis, s.r.o., IČO 24197360, se sídlem Špitálská 885/2a, 190 00 Praha, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 3. 4. 2018 Mgr. Davidem Vosolem, M.B.A., advokátem, ev. č. ČAK 10146, se sídlem Ovocný trh 1096/8, 110 00 Praha (dále jen „vybraný dodavatel“).

3.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad zadavateli a navrhovateli přípisem č. j. ÚOHS-S0084/2018/VZ-06643/2018/542/PKn ze dne 5. 3. 2018. Přípisem č. j. ÚOHS-S0084/2018/VZ-09175/2018/542/VHu ze dne 26. 3. 2018 Úřad sdělil účastníkům správního řízení, že vzhledem ke skutečnosti, že návrh navrhovatele směřuje proti výběru dodavatele, je účastníkem správního řízení již od jeho počátku též vybraný dodavatel. Prostřednictvím zde citovaného přípisu bylo vybranému dodavateli doručeno předmětné oznámení o zahájení správního řízení a kopie návrhu.

4.             Úřad v šetřené věci uvádí, že správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele bylo zahájeno dne 2. 3. 2018 na základě návrhu navrhovatele, ve kterém se navrhovatel domáhal, aby Úřad uložil zadavateli nápravné opatření spočívající ve zrušení rozhodnutí o výběru.

5.             Rozhodnutím č. j. ÚOHS-S0084/2018/VZ-11955/2018/542/VHu ze dne 20. 4. 2018 Úřad nařídil zadavateli z moci úřední předběžné opatření spočívající v zákazu uzavřít smlouvu v šetřeném zadávacím řízení.

6.             V průběhu předmětného správního řízení zahájeného na návrh navrhovatele získal Úřad pochybnosti, zda zadavatel při zadávání předmětné veřejné zakázky nestanovil zadávací podmínky v rozporu s 36 odst. 3 a § 6 zákona, tedy zda nestanovil zadávací podmínky netransparentním způsobem, který objektivně připouští rozdílný výklad ohledně požadavků na zpracování nabídky.

7.             Usnesením č. j. ÚOHS-S0084/2018/VZ-22558/2018/542/VHu ze dne 13. 8. 2018 Úřad předmětné správní řízení sp. zn. S0084/2018/VZ podle § 64 odst. 1 písm. c) správního řádu přerušil do doby pravomocného ukončení správního řízení vedeného pod sp. zn. S0315/2018/VZ zahájeného Úřadem z moci úřední dne 7. 8. 2018 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky.

8.             Správní řízení vedené pod sp. zn. S0315/2018/VZ bylo zahájeno, neboť Úřad získal pochybnosti, zda zadavatel při zadávání předmětné veřejné zakázky stanovil zadávací podmínky v souladu s § 36 odst. 3 zákona, respektive zda postupoval v souladu se zásadou transparentnosti, když v zadávací dokumentaci požaduje dodržení ustanovení vyhlášky č. 464/2012 Sb., o stanovení specifikace jednotlivých základních služeb a základních kvalitativních požadavků na jejich poskytování (dále jen „vyhláška specifikace“) týkající se zejména technické specifikace základních služeb a základních kvalitativních požadavků, což by mělo znamenat i dodržení ustanovení § 2 až § 27 vyhlášky specifikace, kde dle § 14 vyhlášky specifikace minimální počet provozoven pro poskytování základních služeb činí 3 200, přičemž dostatečná hustota pošt je zajištěna, pokud je provozována pošta v každé obci, která má 2 500 a více obyvatel. Zadavatel však zároveň stanovil jako dílčí hodnotící kritérium počet provozoven/kontaktních míst dodavatele, kde požadoval, aby dodavatel vyplnil v příloze č. 3 zadávací dokumentace, v níž uvedl seznam svých 193 klientských pracovišť, zda v dané lokalitě disponuje provozovnou/kontaktním místem, k čemuž Úřad uvádí, že vybraný dodavatel ve své nabídce předložil údaj o dispozici s 35 provozovnami/kontaktními místy, k čemuž v rámci správního řízení vedeného pod sp. zn. S0084/2018/VZ ve vyjádření ze dne 10. 4. 2018 uvedl, že pokud „[z]adávací dokumentace říká, že účastník zadávacího řízení je povinen dodržet ustanovení Vyhlášky 464/2012 o technické specifikaci a základních kvalitativních parametrech, je nutno takový požadavek vykládat jen a pouze v kontextu poptávaných služeb (např. specifikaci a parametry služby dodání obyčejných zásilek, doporučených zásilek, obchodních psaní, apod.). Naproti tomu zcela jistě předmětem Veřejné zakázky nejsou jiné technické specifikace a kvalitativní parametry základních poštovních služeb, zejména ve vztahu legislativního požadavku zajištění jejich dostupnosti pro širokou veřejnost“. Vybraný dodavatel k tomuto dále dodává, že „[p]okud např. Navrhovatel na straně 10 Návrhu tvrdí, že Vybraný dodavatel v rozporu s požadavkem zadavatele nesplňuje požadavek na dostupnost, hustotu a otevírací dobu svých provozoven (pošt) – § 14 vyhlášky č. 464/2012 Sb. – Dostupnost a hustota pošt, přehlédl i to, že počet poboček bylo něco, čím se soutěžilo a co bylo tak jedním z hodnocených kritérií Veřejné zakázky“.

9.             Ve vztahu ke správnímu řízení vedenému Úřadem pod sp. zn. S0084/2018/VZ je správní řízení zahájené z moci úřední ve věci přezkoumání úkonů zadavatele při stanovení zadávacích podmínek, resp. přezkumu, zda jsou zadávací podmínky stanoveny transparentním způsobem, vedené pod spisovou značkou S0315/2018/VZ, řízením o předběžné otázce ve smyslu § 57 odst. 4 správního řádu.

10.         Dne 3. 10. 2018 vydal Úřad v rámci správního řízení vedeného pod sp. zn. S0315/2018/VZ rozhodnutí č. j. ÚOHS-S0315/2018/VZ-28598/2018/542/VHu, ve kterém konstatoval, že zadavatel postupoval při zadávání veřejné zakázky v rozporu s § 36 odst. 3 zákona, když nestanovil zadávací podmínky v podrobnostech nezbytných pro účast dodavatele v zadávacím řízení, v návaznosti na zásadu transparentnosti uvedenou v § 6 odst. 1 zákona, neboť stanovil zadávací podmínky nejednoznačným způsobem, který objektivně připouští rozdílný výklad ohledně požadavků na zpracování nabídky, a to ve vztahu k požadavku vyplývajícímu z čl. 6 odst. 6.1 zadávací dokumentace na dodržení ustanovení vyhlášky specifikace, konkrétně i požadavku vyplývajícímu z ustanovení § 14 odst. 2 písm. a) vyhlášky specifikace na zajištění dostatečné hustoty pošt, jelikož v kombinaci s nastaveným kritériem hodnocení „K3 – počet provozoven/kontaktních míst dodavatele“, jehož předmětem hodnocení byly z převážné většiny i provozovny v místech, kde by jimi dodavatelé při dodržení příslušných ustanovení vyhlášky specifikace měli disponovat, se stal výše uvedený požadavek na dodržení vyhlášky specifikace nejednoznačným. Jako opatření k nápravě tohoto nezákonného postupu zadavatele Úřad podle ustanovení § 263 odst. 3 zákona zrušil zadávací řízení na veřejnou zakázku. Citované rozhodnutí nabylo právní moci dne 19. 10. 2018.

11.         Vzhledem ke skutečnosti, že rozhodnutí č. j. ÚOHS-S0315/2018/VZ-28598/2018/542/VHu ze dne 3. 10. 2018, jímž bylo uloženo zadavateli nápravné opatření spočívající ve zrušení zadávacího řízení na veřejnou zakázku, nabylo právní moci dne 19. 10. 2018, tedy vzhledem k tomu, že odpadla překážka, pro niž bylo správní řízení přerušeno, Úřad účastníkům řízení oznamuje, že přistoupil k pokračování správního řízení sp. zn. S0084/2018/VZ.

12.         Podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu řízení o žádosti správní orgán usnesením zastaví, jestliže se žádost stala zjevně bezpředmětnou.

13.         Jelikož v průběhu předmětného správního řízení sp. zn. S0084/2018/VZ došlo k zahájení správního řízení z moci úřední sp. zn. S0315/2018/VZ, v rámci kterého bylo rozhodnutím č. j. ÚOHS-S0315/2018/VZ-28598/2018/542/VHu ze dne 3. 10. 2018 zrušeno zadávací řízení na veřejnou zakázku, stal se návrh navrhovatele, ve kterém se domáhal toho, aby Úřad uložil zadavateli nápravné opatření spočívající ve zrušení rozhodnutí o výběru, zjevně bezpředmětným.

14.         Úřad proto podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu rozhodl o zastavení řízení zahájeného na návrh navrhovatele ze dne 2. 3. 2018 ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení.

Poučení

Proti tomuto usnesení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu se podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona zasílají Úřadu výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem.

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

 

 

 

 

Obdrží:

1.             Mgr. David Vosol, M.B.A., advokát, Ovocný trh 1096/8, 110 00 Praha

2.             MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, Jakubská 121/1, 602 00 Brno

3.             VŠEOBECNÁ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNA ČESKÉ REPUBLIKY, Orlická 2020/4, 130 00 Praha 3

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz