číslo jednací: S0032/2017/VZ-05311/2017/521/OPi

Instance I.
Věc Územní plán Kroměříž
Účastníci
  1. město Kroměříž
  2. ARCHTEAM ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ s.r.o.
  3. Ing. arch. Michal Dvořák
  4. Ing. arch. Ivan Gogolák
  5. Ing. arch. Lukáš Grasse
  6. Ing. arch. Petr Malý
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok § 117a písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
Rok 2017
Datum nabytí právní moci 11. 3. 2017
Dokumenty file icon 2017_S0032.pdf 346 KB

Č. j.: ÚOHS-S0032/2017/VZ-05311/2017/521/OPi

 

Brno: 10. února 2017

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 19. 1. 2017 na návrh ze dne 18. 1. 2017, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – město Kroměříž, IČO 00287351, se sídlem Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž,
  • navrhovatel – ARCHTEAM ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ s.r.o., IČO 27755860, se sídlem Dominikánská 342/19, 602 00 Brno, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 18. 1. 2017 Mgr. Petrem Martinů, advokátem, ev. č. ČAK 7965, se sídlem Sadová 348/15, 664 49 Ostopovice,
  • vybraný účastník – autoři

o      Ing. arch. Michal Dvořák, Baranova 678, 130 00 Praha 3,

o      Ing. arch. Ivan Gogolák, Spálená 92/21, 110 00 Praha 1,

o      Ing. arch. Lukáš Grasse, Denisova 10, 779 00 Olomouc,

o      Ing. arch. Petr Malý, Nová 369/14, 783 36 Křelov – Břuchotín,

ve věci otevřené soutěže o návrh „Územní plán Kroměříž“, jejíž oznámení bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 8. 2016 pod ev. č. zakázky 643305,

rozhodl takto:

 

Správní řízení se podle § 117a písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť v souvislosti s podáním návrhu navrhovatele – ARCHTEAM ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ s.r.o., IČO 27755860, se sídlem Dominikánská 342/19, 602 00 Brno – ze dne 18. 1. 2017 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – město Kroměříž, IČO 00287351, se sídlem Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž – učiněných v otevřené soutěži o návrh „Územní plán Kroměříž“, jejíž oznámení bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 1. 8. 2016 pod ev. č. zakázky 643305, nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona o veřejných zakázkách na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve lhůtě podle § 115 odst. 5 citovaného zákona o veřejných zakázkách.

 

Odůvodnění

I.               PRŮBĚH SOUTĚŽE O NÁVRH

1.             Uveřejněním oznámení soutěže o návrh ve Věstníku veřejných zakázek pod ev. č. zakázky 643305 zadavatel – město Kroměříž, IČO 00287351, se sídlem Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž (dále jen „zadavatel“), který je veřejným zadavatelem podle § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), zahájil dne 1. 8. 2016 soutěž o návrh „Územní plán Kroměříž“ (dále jen „soutěž o návrh“).

2.             Předmětem soutěže o návrh je dle oznámení soutěže o návrh „zpracování urbanistického návrhu základních východisek koncepce územního rozvoje celého správního území města Kroměříže a řešení širších vazeb.

3.             Dne 13. 12. 2016 bylo navrhovateli – ARCHTEAM ÚZEMNÍ PLÁNOVÁNÍ s.r.o., IČO 27755860, se sídlem Dominikánská 342/19, 602 00 Brno, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 18. 1. 2017 Mgr. Petrem Martinů, advokátem, ev. č. ČAK 7965, se sídlem Sadová 348/15, 664 49 Ostopovice (dále jen „navrhovatel“) – doručeno oznámení zadavatele z téhož dne o rozhodnutí zadavatele ze dne 12. 12. 2016 o výběru nejvhodnějšího návrhu autorů – Ing. arch. Michal Dvořák, Baranova 678, 130 00 Praha 3, Ing. arch. Ivan Gogolák, Spálená 92/21, 110 00 Praha 1, Ing. arch. Lukáš Grasse, Denisova 10, 779 00 Olomouc, a Ing. arch. Petr Malý, Nová 369/14, 783 36 Křelov – Břuchotín (dále jen „vybraný účastník“). Proti tomuto rozhodnutí zadavatele podal navrhovatel dne 27. 12. 2016 námitky (doplněné podáním ze dne 3. 1. 2017, které bylo doručeno zadavateli dne 4. 1. 2017), které byly zadavateli doručeny dne 28. 12. 2016 a kterým zadavatel rozhodnutím ze dne 5. 1. 2017, jenž navrhovatel obdržel dne 9. 1. 2017, nevyhověl.

4.             Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, doručil Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) dne 19. 1. 2017 návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“).

II.             PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ

5.             Dnem 19. 1. 2017, kdy Úřad obdržel návrh navrhovatele, bylo podle § 113 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.

6.             Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel,
  • vybraný účastník.

7.             Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům přípisem č. j. ÚOHS-S0032/2017/VZ-02190/2017/521/OPi ze dne 20. 1. 2017.

8.             Dne 25. 1. 2017 obdržel Úřad žádost zadavatele ze dne 24. 1. 2017 o sdělení, zda navrhovatel složil v souvislosti s podáním návrhu na účet Úřadu požadovanou kauci. Úřad na předmětnou žádost reagoval přípisem č. j. ÚOHS-S0032/2017/VZ-02676/2017/521/OPi ze dne 26. 1. 2017.

9.             Dne 26. 1. 2017 obdržel Úřad prostřednictvím datové schránky vyjádření zadavatele z téhož dne k návrhu navrhovatele a příslušnou část dokumentace soutěže o návrh, jež měla být v souladu s § 114 odst. 8 zákona Úřadu zaslána prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. Zbývající část dokumentace soutěže o návrh obdržel Úřad dne 27. 1. 2017 prostřednictvím držitele poštovní licence.

III.           ZÁVĚRY ÚŘADU

10.         Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že v dané věci nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona na účet Úřadu ve lhůtě podle § 115 odst. 5 zákona, a proto správní řízení podle § 117a písm. c) zákona zastavil. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti.

11.         Podle § 114 odst. 3 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o veřejné zakázce. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.

12.         Podle § 114 odst. 4 věty první zákona musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitkám nevyhověl.

13.         Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel povinen s podáním návrhu složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky nebo za dobu prvních čtyř let plnění v případě smluv na dobu neurčitou, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 10 000 000 Kč. V případě, že navrhovatel nemůže stanovit celkovou nabídkovou cenu, je povinen složit kauci 100 000 Kč. V případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy je navrhovatel povinen složit kauci ve výši 200 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.

14.         Podle § 115 odst. 5 zákona musí být kauce připsána na účet Úřadu nejpozději poslední den lhůty stanovené podle § 114 odst. 4 nebo 5 zákona pro doručení návrhu Úřadu.

15.         Podle § 117a písm. c) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona na účet Úřadu ve lhůtě podle § 115 odst. 5 zákona.

16.         Z dokumentace soutěže o návrh vyplývá, že rozhodnutí zadavatele ze dne 5. 1. 2017 o námitkách navrhovatele bylo navrhovateli doručeno dne 9. 1. 2017. Kauce musí být dle § 115 odst. 5 zákona připsána na účet Úřadu nejpozději poslední den lhůty pro doručení návrhu Úřadu. Posledním dnem lhůty pro doručení návrhu Úřadu, a tedy i posledním dnem lhůty pro připsání kauce na účet Úřadu, byl v šetřeném případě podle § 114 odst. 4 zákona den 19. 1. 2017.

17.         Úřad uvádí, že součástí návrhu navrhovatele nebyl doklad o složení kauce podle § 115 zákona a z bankovních výpisů Úřadu vyplývá, že k připsání kauce na účet Úřadu ve lhůtě podle § 114 odst. 4 zákona, tj. do 19. 1. 2017, nedošlo (ani později). Nadto sám navrhovatel v návrhu k povinnosti složit kauci uvedl, že „dosud neuhradil zákonem stanovenou kauci a žádá současně o prominutí povinnosti její úhrady z důvodu, že povinnost úhrady kauce je pro Stěžovatele [navrhovatele – pozn. Úřadu] v jeho ekonomické situaci v současnosti (kdy věnoval značné náklady na zpracování soutěžní nabídky) nepřiměřeně tvrdá. V případě, že by nebylo vyhověno žádosti Stěžovatele o prominutí povinnosti úhrady stanovené kauce dle ust. § 115 zákona o veřejných zakázkách, potom nechť stanoví Úřad pro ochranu hospodářské soutěže přiměřenou lhůtu pro její zaplacení.

18.         V této souvislosti Úřad pro úplnost uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž absenci lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 117a písm. a) zákona], a náležitosti, resp. podmínky řízení, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i situace uvedená v ustanovení § 117a písm. c) zákona, tedy že nedojde k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona na účet Úřadu ve lhůtě podle § 115 odst. 5 zákona. Pro ustanovení § 117a písm. c) zákona, kam spadá také šetřený případ, zákonodárce možnost zhojení absentující podmínky řízení (připsání kauce v řádné výši na účet Úřadu) v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem nezakotvil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody, pro které ke složení kauce v zákonem stanovené lhůtě nedošlo. Úřad taktéž dodává, že v šetřeném případě bylo již nadbytečné vyzývat navrhovatele k odstranění nedostatku návrhu spočívajícího v absenci dokladu o složení kauce ve výši dle § 115 zákona, neboť ani dodání dokladu o složení kauce po lhůtě pro podání návrhu by již nemohlo „napravit“ skutečnost, že kauce nebyla na účet Úřadu složena v souladu se zákonem.

19.         S ohledem na právě uvedené Úřad pro úplnost konstatuje, že o žádosti navrhovatele uvedené v bodu 17. odůvodnění tohoto rozhodnutí rozhodl samostatným usnesením ze dne 10. 2. 2017 č. j. ÚOHS-V0026/2017/PV-03112/2017/521/OPi.

20.         Vzhledem k tomu, že ze strany navrhovatele nedošlo k připsání kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona na účet Úřadu ve lhůtě podle § 115 odst. 5 zákona, rozhodl Úřad podle § 117a písm. c) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Podle § 117c odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí v elektronické podobě podepsané uznávaným elektronickým podpisem.

 

 

otisk úředního razítka

JUDr. Josef Chýle, Ph.D.

místopředseda

 

 

 

 

Obdrží

1.             město Kroměříž, Velké náměstí 115/1, 767 01 Kroměříž

2.             Mgr. Petr Martinů, advokát, ev. č. ČAK 7965, Sadová 348/15, 664 49 Ostopovice

3.             Ing. arch. Michal Dvořák, Baranova 678, 130 00 Praha 3

4.             Ing. arch. Ivan Gogolák, Spálená 92/21, 110 00 Praha 1

5.             Ing. arch. Lukáš Grasse, Denisova 10, 779 00 Olomouc

6.             Ing. arch. Petr Malý, Nová 369/14, 783 36 Křelov – Břuchotín

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz