číslo jednací: R349/2015/VZ-00203/2017/323/EBr

Instance II.
Věc Dostavba a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova
Účastníci
  1. Vysoké učení technické v Brně
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno
Rok 2015
Datum nabytí právní moci 4. 1. 2017
Dokumenty file icon 2015_R349.pdf 429 KB

Č. j.: ÚOHS-R349/2015/VZ-00203/2017/323/EBr

 

Brno 3. ledna 2017

 

 

V řízení o rozkladu ze dne 30. 10. 2015, doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže dne 29. 10. 2015 zadavatelem –

 

  • Vysoké učení technické v Brně, IČO 00216305, se sídlem Antonínská 548/1, 601 90 Brno,

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, č. j. ÚOHS-S0469/2015/VZ-33439/2015/542/MBa ze dne 13. 10. 2015, vydanému ve věci možného spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, výše specifikovaným zadavatelem v souvislosti s veřejnou zakázkou ‚Dodatečné stavební práce pro akci „Dostavba a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova“ - dodatek č. 3‘ zadávanou v jednacím řízení bez uveřejnění na základě výzvy ze dne 2. 12. 2011, jehož oznámení o zadání zakázky bylo uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 2. 2012, pod ev. č. 207056,

 

jsem podle § 90 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů na základě návrhu rozkladové komise jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona rozhodl takto:

  

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S0469/2015/VZ-33439/2015/542/MBa ze dne 13. 10. 2015

 

r u š í m

 

a správní řízení ve věci možného spáchání správního deliktu zadavatelem – Vysoké učení technické v Brně, IČO 00216305, se sídlem Antonínská 548/1, 601 90 Brno, podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, kterého se měl dopustit tím, že nesplnil povinnost stanovenou mu v § 21 odst. 2 citovaného zákona, když veřejnou zakázku na stavební práce zadal v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by u skupiny změn B) byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 4 písm. a) zákona, neboť se nejedná o činnosti, jež mohou být splněny z technických či uměleckých důvodů, z důvodu ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního předpisu pouze určitým dodavatelem, a aniž by u skupiny změn A) dodatečných stavebních prací byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 7 písm. a) zákona, neboť potřeba těchto prací nevznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat

 

z a s t a v u j i,

 

neboť podle ustanovení § 117a písm. f) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v rozhodném znění, v řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení sankce podle § 120 citovaného zákona ve vztahu k jednání zadavatele specifikovaného v tomto výroku.

 

Odůvodnění

I.               Zadávací řízení a správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1.             Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1] k výkonu dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, obdržel podnět k prošetření postupu zadavatele – Vysoké učení technické v Brně, IČO 00216305, se sídlem Antonínská 548/1, 601 90 Brno (dále jen „zadavatel“), při zadávání veřejné zakázky ‚Dodatečné stavební práce pro akci „Dostavba a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova“ - dodatek č. 3‘ zadávané v jednacím řízení bez uveřejnění na základě výzvy ze dne 2. 12. 2011, jehož oznámení o zadání zakázky bylo zveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 2. 2. 2012, pod ev. č. 207056 (dále jen „veřejná zakázka“).

2.             Na základě obdrženého podnětu si Úřad vyžádal od zadavatele dokumentaci o veřejné zakázce.

3.             Vzhledem k tomu, že Úřad získal na základě posouzení dokumentace o šetřené veřejné zakázce pochybnosti, zda zadavatel postupoval při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem, zahájil dne 3. 8. 2015 správní řízení z moci úřední.

4.             Předpokládaná hodnota veřejné zakázky byla stanovena v bodě 2. 1. Výzvy k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění o veřejné zakázce (dále jen „výzva“) ve výši 42 140 043 Kč bez DPH.

5.             Předmětem veřejné zakázky byly dle bodu II. 1. 4) oznámení o zadání zakázky „dodatečné stavební práce, které primárně reagují na změny v projektu v důsledku nově zjištěných okolností (přeložka kanalizace do nové trasy, přeložky nově nalezených sítí, záměna pilotáže, náhrada pasivního hromosvodu aktivním, změna železobetonové monolitické konstrukce lapáku tuků, změna ovládání exteriérových žaluzií, navýšení dimenzí armatur, oběhových čerpadel a pátečních rozvodů a stavební práce řešící úpravy prostor spojovacích krčků formou půdních vestaveb a u SO.36 vybudování pochůzné střechy včetně nezbytných stavebních prací.“

II.             Napadené rozhodnutí

6.             Po přezkoumání všech rozhodných skutečností vydal Úřad rozhodnutí č. j. ÚOHS-S0469/2015/VZ-33439/2015/542/MBa ze dne 13. 10. 2015 (dále jen „napadené rozhodnutí“), kterým ve výroku I. konstatoval spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona zadavatelem tím, že tento nesplnil povinnost stanovenou mu v § 21 odst. 2 zákona, když veřejnou zakázku na stavební práce zadal v jednacím řízení bez uveřejnění, aniž by u skupiny změn B) byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 4 písm. a) zákona, neboť se nejedná o činnosti, jež mohou být splněny z technických či uměleckých důvodů, z důvodu ochrany výhradních práv nebo z důvodů vyplývajících ze zvláštního právního předpisu pouze určitým dodavatelem, a aniž by u skupiny změn A) dodatečných stavebních prací byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 7 písm. a) zákona, neboť potřeba těchto prací nevznikla v důsledku okolností, které zadavatel jednající s náležitou péčí nemohl předvídat, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a zadavatel dne 20. 12. 2011 uzavřel dodatek č. 3 smlouvy o dílo. Výrokem II. Úřad zadavateli uložil za spáchání shora uvedeného správního deliktu pokutu ve výši 300 000 Kč.

7.             V odůvodnění napadeného rozhodnutí se Úřad nejprve vyjadřoval k použití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 4 písm. a) zákona, přičemž uvedl, že tato varianta je možná pouze v případě, že prokazatelně existuje jediný dodavatel veřejné zakázky schopný splnit předmět plnění. Dále Úřad konstatoval, že v předmětném případě rozhodl zadavatel o použití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 4 písm. a) zákona u stavebních prací, jejichž předmětem byla půdní vestavba v prostorách spojovacích krčků objektu D2 v areálu VUT FAST Veveří 95 a rozšíření stavebních prací u stavebního objektu SO36 (budova R) o vybudování pochůzné střechy včetně doplnění nezbytných stavebních prací na objektu SO.36. Uvedené stavební práce byly předmětem dodatku č. 3 ke smlouvě o dílo ze dne 1. 3. 2011 (dále jen „smlouva o dílo“) na realizaci původní veřejné zakázky „Dostavba a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 21. 6. 2010 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 25. 6. 2010, pod ev. č. 60046568, ve znění opravy uveřejněné dne 6. 8. 2010, dne 10. 8. 2010 a dne 27. 8. 2010 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 26. 6. 2010, pod ev. č. 2010/S 122-186169, ve znění oprav uveřejněných dne 10. 8. 2010, 12. 8. 2010 a 31. 8. 2010 (dále jen „původní veřejná zakázka“).

8.             Dále Úřad uvedl, že po přezkoumání veřejné zakázky zjistil, že důvod předmětných stavebních prací spočíval v dodatečném uživatelském požadavku zadavatele. K této skutečnosti s odkazem na dřívější rozhodovací praxi Úřadu i soudů dodal, že ač formálně může jednání zadavatele naplňovat podmínky zákona pro zadávání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění, je v daném případě jednání zadavatele v rozporu se smyslem zákona, neboť by mohlo vést k situaci, kdy zadavatel by mohl ve finální fázi realizace veřejné zakázky zadávat libovolně nová plnění v jednacím řízení bez uveřejnění s odkazem na technické důvody vyplývající z rozpracovanosti stavebních prací.

9.             Z důvodu zamezení možnosti takového postupu Úřad konstatoval, že v daném případě zadavatel nebyl oprávněn zadávat nově definovaný předmět plnění v rámci dodatku č. 3 ke smlouvě o dílo témuž dodavateli resp. vybranému uchazeči – sdružení „Metrostav a UNISTAV pro VUT FAST“ založenému společnostmi Metrostav a.s., IČO 00014915, se sídlem Koželužská 2450/4, 180 00 Praha 8, a UNISTAV a.s., IČO 00531766, se sídlem Příkop 838/6, 602 00 Brno (dále jen „vybraný uchazeč“), s ohledem na technické podmínky vyplývající z původního stavebního díla, jelikož takovéto dodavatelsky uzavřené prostředí vzniklo v návaznosti na probíhající realizaci předmětu původní veřejné zakázky, a tudíž bylo zřejmé, že důvody pro postup v jednacím řízení bez uveřejnění si zadavatel vytvořil sám svým postupem, kdy předmětné změny spojené se stavebními pracemi, jejichž předmětem bylo rozšíření stavebních prací o úpravy prostor formou půdních vestaveb a vybudování střešní terasy, dojednal až v průběhu plnění původní veřejné zakázky a nikoliv před zahájením zadávacího řízení na původní veřejnou zakázku. V daném případě tak bylo dle Úřadu v kontextu všech souvislostí nutné považovat za zásadní okolnost tu skutečnost, že předmět plnění dodatku č. 3 ke smlouvě o dílo spočívající v technických změnách projektu, mohl být zajištěn tak, aby při jeho zadávání neexistovaly omezující technické důvody pro zadání v jednacím řízení bez uveřejnění.

10.         V další části odůvodnění napadeného rozhodnutí se Úřad vyjadřoval k použití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 7 písm. a) zákona, přičemž se nejprve zabýval otázkou, zda je, s ohledem na znění zákona č. 40/2015 Sb., o změně zákona o veřejných zakázkách, měnícího výše uvedené ustanovení, v případě zadání dodatečných prací, jež jsou předmětem zadávacího řízení, povinen aplikovat výjimku zakotvenou v čl. 40 odst. 6 Usnesení předsednictva České národní rady ze dne 16. 12. 1992 o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku České republiky (dále jen „Listina“) a posoudit případ podle ustanovení § 23 odst. 7 písm. a) zákona ve znění novely zákona, tedy zda bylo znění novely  v případě citovaného ustanovení pro zadavatele příznivější. K této otázce následně konstatoval, že novela zákona zmírňuje odpovědnost zadavatele za nedostatky projektové dokumentace, které nelze odhalit při tzv. náležité péči, a je tak pro zadavatele oproti původní úpravě zákona, která zadavatele zavazovala k objektivní předvídanosti, příznivější. Z uvedeného důvodu tedy Úřad konstatoval, že byl povinen aplikovat při posouzení daného případu výjimku zakotvenou v č. 40 odst. 6 Listiny, tzn. použít znění novely zákona.

11.         Dále se Úřad v bodech 75 až 84 odůvodnění napadeného rozhodnutí vypořádával se skutečností, zda u jednotlivých stavebních prací popsaných u skupiny změn A) dodatečných stavebních prací na základě změnového listu č. 4, č. 6, č. 7 a č. 8 byly splněny podmínky stanovené v § 23 odst. 7 písm. a) zákona, přičemž ve všech uvedených případech shledal, že zadavatel neprokázal, že jednal s náležitou péčí a nesplnil podmínky § 23 odst. 7 písm. a) zákona. Závěrem také dodal, že s ohledem na rozhodovací praxi soudů je povinností zadavatele prokázat naplnění důvodů pro použití jednacího řízení bez uveřejnění.

12.         Dále se Úřad vyjádřil v bodě 87 odůvodnění napadeného rozhodnutí k otázce možnosti ovlivnění výběru nejvhodnější nabídky, když uvedl, že není vyloučeno, že pokud by zadavatel zadal veřejnou zakázku v některém transparentnějším a otevřenějším druhu zadávacího řízení, mohl by obdržet nabídky i od jiných potenciálních uchazečů, kteří se však při zadávání veřejné zakázky v jednacím řízení bez uveřejnění o jejím vypsání vůbec nedozvěděli. Nebylo možné tedy vyloučit, že by některý z takových uchazečů nabídl zadavateli výhodnější podmínky, než za jakých realizoval veřejnou zakázku vybraný uchazeč.

13.         Úřad v napadeném rozhodnutí rovněž posoudil, zda nedošlo k zániku odpovědnosti zadavatele ve smyslu § 121 odst. 3 zákona. K tomu Úřad konstatoval, že odpovědnost zadavatele za správní delikt nezanikla. K odůvodnění výroku II. napadeného rozhodnutí Úřad dále vymezil horní hranici možné výše pokuty a dále posuzoval závažnost spáchaného správního deliktu zadavatelem. Zejména vzal Úřad v úvahu tu skutečnost, že zadavatel svým postupem při zadávání veřejné zakázky neumožnil účast dalších možných dodavatelů v zadávacím řízení a vyloučil tak soutěžní prostředí. Vybraný uchazeč nebyl vystaven ve vztahu k tomuto plnění jakékoli konkurenci, neproběhla žádná soutěž o nejnižší nabídkovou cenu nebo ekonomickou výhodnost nabídky. Jako k přitěžující okolnosti přihlédl Úřad ke skutečnosti, že hodnota veřejné zakázky není malá, tudíž se nezákonnost v postupu zadavatele mohla projevit významnou nehospodárností. K následku jednání zadavatele Úřad uvedl, že v daném případě mohl vzhledem k hodnotě veřejné zakázky projevit zájem o účast v zadávacím řízení větší okruh potenciálních dodavatelů a dopad do konkurenčního prostředí byl tak značný. Závěrem vzal Úřad v úvahu i ekonomickou situaci zadavatele, přičemž konstatoval, že stanovenou výši pokuty nelze vzhledem k výši finančních prostředků, jimiž zadavatel v rámci svého rozpočtu disponuje, považovat za likvidační.

III.           Námitky rozkladu

14.         Dne 29. 10. 2015 obdržel Úřad rozklad zadavatele ze dne 30. 10. 2015. Ze správního spisu vyplývá, že napadené rozhodnutí bylo zadavateli doručeno dne 13. 10. 2015. Rozklad byl tedy podán v zákonné lhůtě.

15.         Proti napadenému rozhodnutí zadavatel uplatnil rozklad, a to do všech jeho výroků. Zadavatel napadené rozhodnutí považuje za nezákonné z důvodu „nesprávného právního posouzení, resp. nedostatečného zjištění skutkového stavu, který nemohl být oporou pro závěr o spáchání správních deliktů“.

16.         Zadavatel předně nesouhlasí s názorem Úřadu, že v daném čase existující právně-technické prostředí vyžadující realizaci předmětných prací původním zhotovitelem resp. vybraným uchazečem si zapříčinil sám, neboť prvním impulsem pro provedení skupiny změn B) spočívajících v technických změnách projektů týkajících se půdní vestavby a vybudování pochůzné střechy byl nevyhovující stav stropní konstrukce zjištěný při provádění prací tvořících předmět původní veřejné zakázky. Tato okolnost, kterou zadavatel nemohl ani při vynaložení náležité peče předvídat, tak sama o sobě byla dle zadavatele důvodem k dalším (dodatečným) stavebním pracím, nezbytným k provedení prací původních, které s ohledem na svou povahu nemohly být od původní veřejné zakázky technicky či ekonomicky odděleny, resp. nemohly být prováděny jiným dodavatelem, nežli vybraným uchazečem u původní veřejné zakázky. Existence nových uživatelských potřeb tak sama o sobě dle zadavatele nezapříčinila realizaci půdní vestavby. K tomuto řešení zadavatel přistoupil až teprve po zjištění nevyhovujícího stavu stávajících stropních konstrukcí, resp. v souvislosti s jejich opravou.

17.         Dále se zadavatel domnívá, že pokud by po zjištění nutnosti provedení oprav střešní konstrukce jejím zesílením takové situace nevyužil a rekonstrukci půdních prostor neuskutečnil v rámci provádění původní zakázky, jednal by zcela nepochybně v rozporu s požadavkem na hospodárnost, účelnost a efektivitu vynakládaných veřejných prostředků. Zároveň, pokud by zadavatel vyčkal na splnění původní veřejné zakázky a až poté začal s realizací nové veřejné zakázky, takový postup by zcela zásadně zkomplikoval realizaci původní veřejné zakázky i nyní projednávané veřejné zakázky, a to nejen z hlediska technického, ale i ekonomického a časového. V této souvislosti zadavatel odkazuje na rozsudek Krajského soudu v Brně č. j. 62 Af 61/2010-332 ze dne 26. 4. 2012 a zároveň na rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 5 Afs 42/2012 ze dne 11. 3. 2013, jejichž hlavní myšlenkou je, že výklad § 23 odst. 4 písm. a) zákona, který by vyžadoval, aby zadavatel znovu obdržel plnění, které již má a které již jednou zaplatil, byl výkladem v rozporu se samotným cílem zákona – tedy požadavkem na zajištění hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti nakládání s veřejnými prostředky. Zadavatel dále v rozkladu konstatuje, že nyní projednávanou otázku nelze řešit izolovaně, neboť mezi důvody pro užití jednacího řízení bez uveřejnění mohou spadat nejen ty, které jsou založeny na primární existenci technických důvodů, ale v nichž je výlučnost postavení určitého dodavatele dána souhrnem okolností daného případu (např. důvody ekonomické, odpovědnostní i bezpečnostní), které v konečném důsledku způsobují, že veřejná zakázka fakticky nemůže být plněna jiným dodavatelem. Lépe řečeno je přinejmenším velmi nepravděpodobné, aby uvedené práce mohl poskytnout jiný subjekt, nežli zhotovitel původní zakázky, resp. vybraný uchazeč. Závěrem zadavatel podotýká, že tento závěr potvrdil i posudek soudního znalce jím předložený Úřadu.

18.         Zadavatel dále v rozkladu uvádí, že Úřad zcela odhlíží od obecné soukromoprávní zásady poctivosti jednání, kdy je zadavateli podsouván určitý způsob nepoctivého a nehospodárného jednání, které má být zadavatelem opakovaně zneužíváno pro zadávání dalších prací.

19.         Dále zadavatel v rozkladu cituje úpravu platné Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/24/EU ze dne 26. 2. 2014 o zadávání veřejných zakázek a o zrušení směrnice 2004/18/ES, přičemž z ní vyvozuje, že její implementací do právního řádu České republiky a tedy za její účinnosti vůči jednotlivcům by bylo možné veškeré stavební práce, tj. skupina změn A) a skupina změn B), které jsou předmětem dodatku č. 3, zadávat bez nutnosti formalizovaného procesu dle zákona.                                   

20.         Nesouhlas zadavatel vyjádřil i s Úřadem tvrzeným postupem v rozporu s § 23 odst. 7 písm. a) zákona. Co se týká náhrady pasivního hromosvodu hromosvodem aktivním, zadavatel uvádí, že podle poslední revizní zprávy zpracované před zpracováním příslušné projektové dokumentace pro potřeby zadávání původní zakázky měl být stávající pasivní hromosvod po doplnění plně funkční. V průběhu výstavby bylo nicméně zjištěno, že hromosvodná soustava je ve stavu podstatně horším, než bylo v revizní zprávě popsáno, což bylo zdokumentováno ve fotodokumentaci, která byla poskytnuta Úřadu a která je součástí spisu. Z uvedených skutečností nepochybně dle zadavatele vyplývá, že potřebu náhrady technologie hromosvodu nemohl ani při vynaložení náležité odborné péče objektivně předvídat, neboť reálný stav věci se ukázal být v průběhu plnění původní veřejné zakázky odlišný a neodpovídající původním zjištěním osvědčeným revizní zprávou, o jejímž obsahu neměl zadavatel důvod pochybovat. K nezbytnosti pro provedení původních stavebních prací zadavatel dodává, že je nepochybné, že napojení rekonstruovaného díla na hromosvodnou soustavu bylo zcela nutné, neboť jinak by nebylo možné prováděnou stavbu zkoulaudovat.

21.         Co se týká náhrady železobetonové monolitické konstrukce lapáku tuků za typový výrobek z plastu s obetonováním zadavatel v rozkladu namítá, že při zahájení provádění výkopových prací pro zhotovení monolitických železobetonových konstrukcí lapáků tuků bylo zjištěno, že hladina podzemní vody v místě provádění je cca 1 m pod úrovní terénu. Při zpracování projektové dokumentace pro výběr zhotovitele však nebyl v místě osazování budoucího lapáku tuků proveden hydrogeologický průzkum a nebyla definována hladina spodní vody. Provádění železobetonových konstrukcí za situace, kdy stavební jáma je pod úrovní hladiny spodní vody, je bez dalších souvisejících opatření nemožné. Vzhledem k tomu, že tuto situaci projektová dokumentace pro výběr zhotovitele neřešila, zadavatel nemohl tuto situaci předpokládat. Původně navržené řešení lapáku tuků jako železobetonové monolitické konstrukce bylo za nově vzniklé situace neproveditelné. Práce související s provedením náhrady za typový výrobek z plastu s obetonováním lze jednoznačně považovat za nepředpokládatelné, a to i při vynaložení náležité péče a  současně nezbytné k provedení původní veřejné zakázky z důvodu neoddělitelnosti předmětných prací.

22.         Dále se zadavatel v rozkladu vyjádřil k záměně elektricky poháněných exteriérových žaluzií v objektech E1 a E2 za manuálně ovládané. K této okolnosti uvedl, že projektová dokumentace pro výběr zhotovitele neřešila osazení elektropohonů pro manipulaci s exteriérovými žaluziemi. Vzhledem k navrženému provedení zavěšené provětrávané fasády, které nepočítalo s osazením elektropohonů, bylo původně navržené řešení neproveditelné. Navíc by dle zadavatele dodatečná montáž žaluzií vyžadovala nutné zásahy do vnějšího pláště budovy a také do rámů okenních výplní. Případné neodborné provádění montáže by se mohlo projevit ve formě vad/škod na předmětu plnění původní veřejné zakázky. Odpovědnostní vztahy obou zhotovitelů by tak byly opět rozmělněny a případné nároky zhotovitele vyplývající ze záruky za jakost by tak byly sníženy, ne-li zcela eliminovány. Opomenout rovněž dle zadavatele nelze zvýšené finanční náklady i časovou náročnost, jakož i stavebně-provozní a bezpečnostní rizika či komplikace (nemožnost vytvořit další zařízení staveniště) vyplývající z výskytu dvou zhotovitelů na jednom staveništi.

23.         Co se týká navýšení dimenzí armatur, oběhových čerpadel a páteřních rozvodů včetně záměny velikosti otopných těles, zadavatel v rozkladu uvádí, že v důsledku změny původní veřejné zakázky týkající se vybudování půdní vestavby v prostorách spojovacích krčků objektu D2 v areálu Veveří 95 Fakulty stavební VUT v Brně vyvstala potřeba revize projektu ústředního vytápění, neboť veškeré dimenze potrubí, otopných těles a oběhových čerpadel byly původně navrženy toliko s ohledem na vytápění prostor v rozsahu původní veřejné zakázky. Změna vytápění je dle zadavatele technicky zcela neoddělitelná od prací, které byly součástí původní zakázky, neboť spolu tvoří jeden funkční a provozní celek, tedy systém ústředního vytápění rekonstruovaného objektu.

24.         K posledním dvěma skupinám dodatečných stavebních prací zmíněných v bodech 22 a 23 tohoto rozhodnutí zadavatel v rozkladu také uvádí, že u nich došlo spíše k naplnění důvodů pro použití jednacího řízení bez uveřejnění dle § 23 odst. 4 písm. a) zákona, což však s ohledem na zadávání dodatečné veřejné zakázky v rámci jednoho jednacího řízení bez uveřejnění nemá na výsledek fakticky žádný dopad.

25.         V závěru rozkladu zadavatel namítá, že se Úřad v napadeném rozhodnutí nevypořádal se skutečností, že některé z šetřených stavebních prací byly již dříve předmětem posuzování Úřadem v rámci šetření podnětu vedeného pod sp. zn. P288/2014/MBa, přičemž v tomto případě Úřad neshledal důvody pro zahájení správního řízení z moci úřední. Z tohoto důvodu považuje zadavatel postup Úřadu za nepřezkoumatelný, neboť tento v napadeném rozhodnutí neuvedl důvody, které jej vedly k učinění jiných závěrů, než jaké učinil v rámci šetření shora uvedeného podnětu.

Závěr rozkladu

26.         S ohledem na uvedené skutečnosti a argumenty zadavatel navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí zrušil.

IV.          Řízení o rozkladu

27.         Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) a podle § 88 odst. 1 správního řádu předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.

Stanovisko předsedy Úřadu

28.         Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem podle § 89 odst. 2 správního řádu přezkoumal soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy a jeho správnost v rozsahu námitek uvedených v rozkladu a s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise jsem dospěl k následujícímu závěru.                                                                                                                                                                   

29.         Jelikož jsem v průběhu tohoto řízení o rozkladu zjistil, že ve smyslu ustanovení § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu ve spojení s § 117a písm. f) zákona jsou dány důvody pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení, bez dalšího jsem napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil. V další části odůvodnění tohoto rozhodnutí o rozkladu jsou v podrobnostech rozvedeny důvody, pro které byl uvedený procesní postup zvolen.

V.            K důvodům zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení

30.         Jak vyplývá z výše uvedeného, zadavatel byl napadeným rozhodnutím shledán vinným ze spáchání správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona, jelikož při zadávání veřejné zakázky umožnil podstatnou změnu práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o dílo spočívající v rozšíření předmětu původní veřejné zakázky o dodatečné plnění specifikované v dodatku č. 3.

31.         Po vydání napadeného rozhodnutí nabyl ke dni 1. 10. 2016 účinnosti zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“).

32.         Dle článku 40 odst. 6 Listiny se trestnost činu posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější.

33.         Jakkoliv se ustanovení článku 40 Listiny věnuje procesní garanci trestního řízení, nelze jeho účinnost vztahovat toliko na řízení trestní, neboť stejnými principy jsou ovládána i řízení přestupková a řízení o jiných správních deliktech, do jejichž skupiny se řadí i delikty dle zákona. Nálezem Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 611/01 ze dne 13. 6. 2002 tento soud potvrzuje, že „[k] základním principům vymezujícím kategorii právního státu, kterým je i Česká republika (srov. čl. 1 Ústavy), patří princip ochrany důvěry občanů v právo a s tím související princip zákazu zpětné účinnosti (retroaktivity) právních norem. Přestože zákaz retroaktivity právních norem je v čl. 40 odst. 6 Listiny základních práv a svobod výslovně upraven jen pro oblast trestního práva (podle uvedeného ustanovení trestnost činu se posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán, a pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější), je nutno z čl. 1 Ústavy dovodit působení tohoto zákazu i pro další odvětví práva (…)“.

34.         Obdobně judikoval i Nejvyšší správní soud (dále jen „NSS“) např. v rozsudku č. j. 6 A 126/2002-29 ze dne 27. 10. 2004, dle kterého „trestání za správní delikty musí podléhat stejnému režimu jako trestání za trestné činy a v tomto smyslu je třeba vykládat všechny záruky, které se podle vnitrostátního práva poskytují obviněnému z trestného činu. Je totiž zřejmé, že rozhraničení mezi trestnými (a tedy soudem postižitelnými) delikty a delikty, které stíhají a trestají orgány exekutivy, je výrazem vůle suverénního zákonodárce; není odůvodněno přirozenoprávními principy, ale daleko spíše je výrazem trestní politiky státu (…). Pro české právo to pak znamená, že i ústavní záruka článku 40 odst. 6 Listiny o tom, že je nutno použít pozdějšího práva, je-li to pro pachatele výhodnější, platí jak v řízení soudním, tak v řízení správním (…). Přijetí tohoto principu pak znamená, že nelze trestat podle starého práva v době účinnosti práva nového, jestliže nová právní úprava konkrétní skutkovou podstatu nepřevzala; analogicky to platí i tehdy, jestliže nová právní úprava stanoví mírnější sankce za stejné jednání“. K totožnému závěru dospěl NSS též v rozsudku č. j. 8 Afs 17/2007-135 ze dne 31. 5. 2007 a dalších.

35.         Z četné judikatury tedy dovozuji jednoznačný imperativ aplikovat zásadu vyjádřenou v čl. 40 odst. 6 Listiny i na posuzovanou věc. V daném případě je nutno zabývat se otázkou, zda je aplikace pozdější právní úpravy, v tomto případě ZZVZ, pro pachatele (tj. pro zadavatele) příznivější.

36.         Při určení postupu, jak zjistit, která úprava je pro pachatele příznivější, lze přeneseně využít závěrů přijatých ve vztahu k § 2 odst. 1 zákona č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „trestní zákoník“), případně k § 16 odst. 1 již zrušeného zákona č. 140/1961 Sb., trestního zákona, které pro trestné činy obsahují úpravu obdobnou úpravě v čl. 40 odst. 6 Listiny. Poukázat lze např. na komentář ke zmíněnému § 2 odst. 1 trestního zákoníku, kde se uvádí: „Jestliže byl čin spáchán za účinnosti zákona už zrušeného, je podmínkou toho, aby pachatel mohl být uznán vinným činem, který je předmětem trestního řízení, že takový čin naplňuje všechny znaky jak některého ustanovení zákona účinného v době spáchání, tak některého ustanovení zákona pozdějšího (srov. R 44/1970). Rozhodující není pojmenování trestného činu, nýbrž materiální obsah jednání pachatele (srov. R 32/1962). […] Použití nového práva je tehdy pro pachatele příznivější, jestliže jeho ustanovení – posuzována jako celek – skýtají výsledek pachateli příznivější než právo dřívější (R 73/1951, shodně R 76/1951).“ (K tomu viz Šámal, P. a kol. Trestní zákoník. 2. vydání. Praha: C. H. Beck, 2012. s. 48, případně usnesení Nejvyššího soudu ze dne 23. 2. 2011, sp. zn. 8 Tdo 134/2011).

37.         Podmínkou pro to, aby po změně právní úpravy mohla být stěžovateli uložena sankce, je skutečnost, že jeho jednání představovalo nějaký správní delikt jak za účinnosti minulé právní úpravy, tak nějaký správní delikt za účinnosti nové právní úpravy.  Na překážku však není, pokud by se právní kvalifikace daného jednání podle staré a nové právní úpravy lišila, tj. že by skutková podstata těchto deliktů nebyla úplně totožná. Daný závěr je ostatně aplikován i ve vztahu k trestným činům (k tomu srov. Jelínek, J. a kol. Trestní právo hmotné. Obecná část. Zvláštní část. 2. aktualizované vydání. Praha: Linda Praha. 2006, s. 50, případně rozhodnutí publikované jako R 43/1970 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek – část trestní). Podstatné je posouzení činu a závěr o jeho trestnosti jak z hlediska normy práva účinného v okamžiku činu, tak dle normy následně novelizovaného práva, nikoli dokonalá shoda původní a nové skutkové podstaty. Uvedené ostatně podporuje komentářová literatura, judikatura Ústavního soudu, jakož i Nejvyššího soudu, která stojí na požadavku porovnání trestnosti vůči souhrnu norem práva (vůči právu jako celku), konkrétně například nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 158/2000 ze dne 22. 1. 2001, nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 525/01 ze dne 27. 6. 2002 či rozsudek Nejvyššího správního soudu č. j. 9 Afs 58/2013-38 ze dne 18. 9. 2014.

38.         Vzhledem k výše uvedenému jsem přistoupil ke srovnání, zda jednání zadavatele vymezené napadeným rozhodnutím, jež spočívá v podstatné změně práv a povinností ze smlouvy o dílo provedené rozšířením předmětu původní veřejné zakázky o dodatečné plnění specifikované v dodatku č. 3 ke smlouvě o dílo, představuje správní delikt i za současné právní úpravy v ZZVZ.

39.         Podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ se zadavatel dopustí správního deliktu tím, že nedodrží pravidla stanovená ZZVZ pro zadání veřejné zakázky, přičemž tím ovlivní nebo může ovlivnit výběr dodavatele a zadá veřejnou zakázku.

40.         Podle § 222 odst. 1 ZZVZ není-li dále stanoveno jinak, nesmí zadavatel umožnit podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku po dobu jeho trvání bez provedení nového zadávacího řízení podle tohoto zákona.

41.         Podle § 222 odst. 3 ZZVZ podstatnou změnou závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku je taková změna smluvních podmínek, která by umožnila účast jiných dodavatelů nebo by mohla ovlivnit výběr dodavatele v původním zadávacím řízení, pokud by zadávací podmínky původního zadávacího řízení odpovídaly této změně, měnila ekonomickou rovnováhu závazku ze smlouvy ve prospěch vybraného dodavatele, nebo vedla k významnému rozšíření rozsahu plnění veřejné zakázky.

42.         Podle § 222 odst. 4 ZZVZ se za podstatnou změnu závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku nepovažuje změna, která nemění celkovou povahu veřejné zakázky a jejíž hodnota je nižší než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a nižší než 10 % původní hodnoty závazku, nebo 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy na veřejnou zakázku na stavební práce, která není koncesí. Pokud bude provedeno více změn, je rozhodný součet hodnot všech těchto změn.

43.         Z výše citovaných ustanovení lze v obecné rovině dovodit, že ZZVZ obdobně jako zákon postihuje jednání zadavatele spočívající v nedodržení pravidel pro zadání veřejné zakázky mající alespoň potenciální vliv na výběr dodavatele. Za nedodržení pravidel pro zadání veřejné zakázky lze přitom dle obou úprav považovat i podstatnou změnu práv a povinností plynoucích ze smlouvy na veřejnou zakázku (resp. podle ZZVZ podstatnou změnu závazku ze smlouvy).

44.         Oproti původní úpravě v zákoně však zákonodárce v ZZVZ podrobněji vymezil podstatné a a contrario rovněž nepodstatné (tedy povolené) změny závazku ze smlouvy. Dle důvodové zprávy k ZZVZ „účelem ustanovení umožňujících změnu závazku je zajištění hospodárného přístupu k veřejné zakázce. V případě, že jsou oprávněné důvody ke změně závazku, přičemž tyto důvody jsou stanoveny v souladu s dohodou všech členských států Evropské unie vyjádřenou v zadávacích směrnicích, nebylo by zpravidla hospodárné plnění veřejné zakázky ukončovat a zadávat veřejnou zakázku znovu, což by přinášelo dodatečné náklady“.

45.         Úprava v ZZVZ přitom umožňuje změny závazků ve větším množství případů než úprava v zákoně (k tomu srov. Herman, P., Fidler, V.: Komentář k zákonu o zadávání veřejných zakázek. 1. vydání. Plzeň: Aleš Čeněk s. r. o., 2016, s. 488). Významné odchýlení od původní úpravy zákona lze přitom spatřit ve výše citovaném § 222 odst. 4 ZZVZ, které na rozdíl od předchozí úpravy umožňuje bez splnění dalších podmínek změnu závazků nižší hodnoty neměnících celkovou povahu veřejné zakázky. Takové změny „de minimis“ tedy zadavateli umožňují zadat nad rámec plnění vysoutěženého v původním zadávacím řízení další plnění v maximální výši 10 % či 15 % původní hodnoty závazku (dle druhu veřejné zakázky).

46.         Změny závazku „de minimis“ tak dle ZZVZ nejsou považovány za podstatnou změnu závazku, a nepředstavují tedy porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, které by naplňovalo znaky správního deliktu podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ. Vzhledem k tomu jsem přistoupil ke zjištění, zda změnu závazku ze smlouvy o dílo provedenou dodatkem č. 3 spočívající v rozšíření předmětu původní veřejné zakázky nelze považovat za nepodstatnou (a tedy povolenou) změnu smlouvy.

47.         Přezkoumávaná veřejná zakázka i původní veřejná zakázka jsou svým druhem veřejnými zakázkami na stavební práce. Předmětem plnění původní veřejné zakázky byla dostavba a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova. Dodatečné stavební práce, jež byly předmětem plnění dodatku č. 3, spočívaly v dodatečných stavebních pracích, které reagovaly na změny v projektu v důsledku nově zjištěných okolností (přeložka kanalizace do nové trasy, přeložky nově nalezených sítí, záměna pilotáže, náhrada pasivního hromosvodu aktivním, změna železobetonové monolitické konstrukce lapáku tuků, změna ovládání exteriérových žaluzií, navýšení dimenzí armatur, oběhových čerpadel a pátečních rozvodů a stavební práce řešící úpravy prostor spojovacích krčků formou půdních vestaveb a u SO.36 vybudování pochůzné střechy včetně nezbytných stavebních prací).

48.         Z výše uvedeného je zřejmé, že dodatkem č. 3 došlo k dílčím stavebním úpravám a dalším stavebním pracím, kterými však nebyla změněna celková povaha původní veřejné zakázky. I po provedených změnách se totiž nadále jedná o veřejnou zakázku na stavební práce, jejímž účelem je provedení dostavby a rekonstrukce areálu Fakulty stavební VUT v Brně při ulici Veveří a Žižkova.

49.         Ze spisového materiálu plyne, že uzavření dodatku č. 3 předcházelo provedení dalších změn závazku ze smlouvy o dílo, z toho důvodu je nutné jejich hodnotu ve smyslu § 222 odst. 4 ZZVZ přičíst k hodnotě změny ze smlouvy o dílo ze dne 22. 7. 2010 provedené dodatkem č. 3.

50.         Hodnota dodatků č. 1 až č. 3 při zohlednění činí 4 331 969, 99 Kč bez DPH. Vzhledem k tomu konstatuji, že hodnota změny závazku ze smlouvy o dílo provedená výše uvedenými dodatky, je nižní než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku, který dle § 4 nařízení vlády č. 172/2016 Sb., o stanovení finančních limitů a částek pro účely zákona o zadávání veřejných zakázek, představuje částku 142 668 000 Kč.

51.         Původní hodnota závazku (hodnota původní veřejné zakázky) dle článku III. smlouvy o dílo činí 420 481 125 Kč bez DPH.

52.         Celková hodnota původní veřejné zakázky tedy vzrostla provedením dodatečných stavebních prací na základě dodatků č. 1 až č. 3 o 4 331 969, 99 Kč bez DPH. Hodnota změny závazku ze smlouvy o dílo provedená výše uvedenými dodatky proto činí 1, 03 % původní hodnoty závazku vyplývajícího ze smlouvy o dílo, vzhledem k čemuž nepřekračuje limit 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy o dílo na původní veřejnou zakázku.

53.         Vzhledem k výše uvedenému jsem dospěl k závěru, že změny provedené dodatky č. 1 až č. 3 nepředstavují dle pozdější právní úpravy v ZZVZ (konkr. v § 222 odst. 4 ZZVZ) podstatnou změnu závazku ze smlouvy o dílo, jelikož nemění celkovou povahu původní veřejné zakázky, jejich hodnota je nižní než finanční limit pro nadlimitní veřejnou zakázku a současně nepřekračuje limit 15 % původní hodnoty závazku ze smlouvy o dílo. Nepodstatné změny závazku ze smlouvy přitom nepředstavují porušení pravidel pro zadání veřejné zakázky, jež by naplňovalo znaky správního deliktu podle § 268 odst. 1 písm. a) ZZVZ či jiného správního deliktu dle ZZVZ.

54.         Z toho je nutno učinit jediný závěr, a sice že pozdější právní úprava daná ZZVZ je pro zadavatele jednoznačně příznivější, neboť jeho jednání dle pozdější právní úpravy v ZZVZ nepředstavuje správní delikt. Aplikací pozdější právní úpravy na jednání zadavatele tak z hlediska odpovědnosti za jiný správní delikt zaniká jeho trestnost. Vzhledem k zániku trestnosti jednání, v němž je napadeným rozhodnutím spatřován správní delikt, nezbývá než v souladu s § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu napadené rozhodnutí pro nesoulad se zákonem zrušit a správní řízení vedené o deliktu zadavatele zastavit.

55.         Ačkoliv je od 1. 10. 2016 účinný ZZVZ, správní řízení je zastavováno podle ustanovení § 117a písm. f) zákona, dle něhož Úřad zastaví řízení, jestliže v řízení zahájeném z moci úřední nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření nebo pro uložení sankce, a to z následujících důvodů. Podle přechodného ustanovení § 273 odst. 1 ZZVZ platí, že pokud došlo přede dnem nabytí účinnosti ZZVZ k zahájení řízení o správních deliktech před Úřadem podle zákona, dokončí se takové řízení podle zákona. Pro zastavení řízení je tedy v souladu s přechodným ustanovením ZZVZ nutno použít „starý“ procesní předpis, tedy zákon.

56.         Rozhodne-li předseda Úřadu o zrušení prvostupňového rozhodnutí a zastavení správního řízení, je povinen učinit tak ze zákonného důvodu, který je povinen ve svém rozhodnutí uvést. V opačném případě zatíží své rozhodnutí vadou nepřezkoumatelnosti. K tomu se vyjádřil např. Krajský soud v Brně ve svém rozsudku ze dne 15. 2. 2012, č. j. 62 Af 50/2011-72, kde na str. 4 a 5 uvedeného rozsudku soud uvádí: „Pokud pak odvolací (rozkladový) správní orgán (předseda žalovaného) hodlá podle § 90 odst. 1 písm. a) správního řádu postupovat, vždy je třeba, aby z jeho rozhodnutí bylo zřejmé, z jakého zákonem předvídaného důvodu k zastavení řízení došlo a dle jakého ustanovení.

57.         V dané věci je rozhodnutí rušeno a řízení zastavováno z důvodu zániku trestnosti jednání, jež bylo kvalifikováno jako delikt zadavatele. Ve věci tak nejsou dány důvody pro uložení nápravného opatření nebo pro uložení sankce, a nastala tak situace předpokládaná ustanovením § 117a písm. f) zákona.

58.         Vzhledem k tomu, že je napadené rozhodnutí rušeno, správní řízení je zastavováno, přičemž je současně vyhověno petitu uvedenému v rozkladu zadavatele, považuji za nadbytečné zabývat se dalšími námitkami rozkladu, neboť jejich vypořádání by již nemohlo znamenat změnu ve výroku tohoto rozhodnutí.

VI.          Závěr

59.         Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, jsem dospěl k závěru, že nastaly podmínky pro zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení.

60.         Vzhledem k výše uvedenému, když jsem shledal důvody, pro které bylo nutno napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku tohoto rozhodnutí uvedeno.

 

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 91 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů ve spojení s § 152 odst. 4 téhož zákona dále odvolat.

 

otisk úředního razítka

 

 

 

Ing. Petr Rafaj

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

 

 

Obdrží:

Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1]Pokud je v tomto rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se vždy o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu ustanovení § 26 zákona v návaznosti na ustanovení § 158 odst. 1 a 2 zákona, podle tohoto znění se posuzují úkony zadavatele a uchazečů v zadávacím řízení. Zákon č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek se nepoužije s ohledem na ustanovení § 273 odst. 1 tohoto zákona.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz