číslo jednací: R425/2014/VZ-10108/2015/322/KHo
Instance | II. |
---|---|
Věc | Silnice 2014 - II. etapa |
Účastníci |
|
Typ správního řízení | Veřejná zakázka |
Výrok | rozhodnutí zrušeno, řízení zastaveno |
Rok | 2014 |
Datum nabytí právní moci | 27. 4. 2015 |
Dokumenty | 2014_R425.pdf 237 KB |
Č. j.: ÚOHS-R425/2014/VZ-10108/2015/322/KHo |
|
24. dubna 2015 |
V řízení o rozkladu ze dne 4. 12. 2014 doručeném Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže téhož dne navrhovatelem – obchodními společnostmi
-
FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., IČO 25317628, se sídlem Mlýnská 68, 602 00 Brno,
-
SILNICE MORAVA s.r.o., IČO 25357352, se sídlem Revoluční 904/30, 794 01 Krnov – Pod Bezručovým vrchem a
-
EUROVIA CS, a.s., IČO 45274924, se sídlem Národní 138/10, 110 00 Praha 1 – Nové město,
které uzavřely dne 7. 5. 2014 společenskou smlouvu o sdružení ve společnosti, ve správním řízení zastoupenými na základě plných mocí ze dne 4. 9. 2014 obchodní společností FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., IČO 25317628, se sídlem Mlýnská 68, 602 00 Brno, která je dále ve správním řízení zastoupena JUDr. Zdeňkem Daňhelem, advokátem, ev. č. ČAK: 3829, se sídlem Těsnohlídkova 943/9, 613 00 Brno – Černá Pole,
proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S738/2014/VZ-24640/2014/532/ZČa ze dne 20. 11. 2014 vydanému ve správním řízení vedeném ve věci přezkoumání úkonů zadavatele –
-
Moravskoslezského kraje, IČO 70890692, se sídlem 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava, ve správním řízení zastoupeného obchodní společností MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, IČO 28305043, se sídlem Jakubská 121/1, 602 00 Brno,
učiněných při zadávání části 1 s názvem„Silnice II/457 – rekonstrukce opěrné zdi v obci Jindřichov“ nadlimitní veřejné zakázky s názvem „Silnice 2014 - II. etapa“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 12. 2013 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 1. 2014, pod ev. č. zakázky 374631, ve znění oprav uveřejněných dne 4. 3. 2014, 10. 3. 2014 a 12. 3. 2014, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 4. 1. 2014 pod ev. č. 2014/S 003-002232, ve znění oprav uveřejněných dne 8. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 048-079593, dne 13. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 051-084409 a dne 14. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 052-086091, a jehož dalším účastníkem je vybraný uchazeč – obchodní společnosti
-
Metrostav a.s.,IČO 00014915, se sídlem Koželužská 2450/4, 180 00 Praha 8 – Libeň a
-
KARETA s.r.o., IČO 62360213, se sídlem Krnovská 1877/51, 792 01 Bruntál,
které uzavřely dne 17. 3. 2014 společenskou smlouvu za účelem společného postupu v rámci předmětné veřejné zakázky,
jsem podle § 90 odst. 4 a § 66 odst. 1 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, na základě návrhu rozkladové komise jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona rozhodl takto:
Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S738/2014/VZ-24640/2014/532/ZČa ze dne 20. 11. 2014
r u š í m
a správní řízení
z a s t a v u j i.
Odůvodnění
I. Zadávací řízení a správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže
1. Dne 8. 9. 2014 obdržel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1], k výkonu dohledu nad postupem zadavatele při zadávání veřejných zakázek a soutěži o návrh, návrh navrhovatele – obchodní společnosti FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., IČO 25317628, se sídlem Mlýnská 68, 602 00 Brno, obchodní společnosti SILNICE MORAVA s.r.o., IČO 25357352, se sídlem Revoluční 904/30, 794 01 Krnov – Pod Bezručovým vrchem a obchodní společnosti EUROVIA CS, a.s., IČO 45274924, se sídlem Národní 138/10, 110 00 Praha 1 – Nové město, které uzavřely dne 7. 5. 2014 společenskou smlouvu o sdružení ve společnosti za účelem společného postupu v rámci zadávacího řízení (dále jen „navrhovatel“) na přezkoumání úkonů zadavatele – Moravskoslezského kraje, IČO 70890692, se sídlem 28. října 2771/117, 702 00 Ostrava – Moravská Ostrava (dále jen „zadavatel“), učiněných při zadávání části 1 s názvem „Silnice II/457 – rekonstrukce opěrné zdi v obci Jindřichov“ nadlimitní veřejné zakázky s názvem „Silnice 2014 - II. etapa“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 30. 12. 2013 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 3. 1. 2014, pod ev. č. zakázky 374631, ve znění oprav uveřejněných dne 4. 3. 2014, 10. 3. 2014 a 12. 3. 2014, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 4. 1. 2014 pod ev. č. 2014/S 003-002232, ve znění oprav uveřejněných dne 8. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 048-079593, dne 13. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 051-084409 a dne 14. 3. 2014 pod ev. č. 2014/S 052-086091 (dále jen „veřejná zakázka“).
2. Návrh navrhovatele směřoval proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejhodnější nabídky a navrhovatel se jím domáhal zrušení rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky ze dne 6. 8. 2014.
II. Napadené rozhodnutí
3. Dne 20. 11. 2014 vydal Úřad rozhodnutí č. j. ÚOHS-S738/2014/VZ-24640/2014/532/ZČa (dále jen „napadené rozhodnutí“), kterým rozhodl, že se návrh navrhovatele podle § 118 odst. 5 písm. a) zákona zamítá, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle § 118 odst. 1 zákona.
III. Rozklad navrhovatele
4. Dne 4. 12. 2014 doručil navrhovatel Úřadu rozklad proti napadenému rozhodnutí z téhož dne. Podáním doručeným Úřadu dne 5. 12. 2014 navrhovatel svůj rozklad doplnil. Ze správního spisu vyplývá, že napadené rozhodnutí bylo navrhovateli doručeno dne 20. 11. 2014. Navrhovatel podal rozklad v zákonné lhůtě.
5. Navrhovatel v rozkladu namítal, že uchazeč, jehož nabídka byla zadavatelem vyhodnocena jako nejvýhodnější, nepředložil zadavateli ve stanovené lhůtě písemné informace, jimiž by v souladu se zákonem zdůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu a navrženou dobu plnění veřejné zakázky. Podle navrhovatele Úřad na základě provedeného dokazování dospěl k neopodstatněným závěrům ohledně postupu zadavatele při zadávání veřejné zakázky, a dále Úřad neprovedl navržené důkazy podstatné pro prokázání rozhodných skutečností. Navrhovatel se rozkladem domáhal, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí zrušil.
IV. Řízení o rozkladu
6. Úřad po doručení rozkladu neshledal podmínky pro postup podle § 87 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), a podle § 88 odst. 1 správního řádu předal spis se svým stanoviskem předsedovi Úřadu k rozhodnutí o rozkladu.
7. Dne 6. 1. 2015 obdržel Úřad podání navrhovatele z téhož dne, kterým navrhovatel vzal zpět svůj návrh na přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky i návrh na vydání předběžného opatření, neboť zadavatel již uzavřel na plnění veřejné zakázky smlouvu s vybraným uchazečem a ani důvodnost návrhů by navrhovateli neumožnila ucházet se o plnění veřejné zakázky.
Stanovisko předsedy Úřadu
8. Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení rozhodných skutečností s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise jsem dospěl k následujícímu závěru.
9. Jelikož jsem zjistil, že ve smyslu § 90 odst. 4 správního řádu nastala v průběhu řízení o rozkladu skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího jsem napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil.
V. K důvodům zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení
10. Podle § 152 odst. 4 správního řádu platí, že nevylučuje-li to povaha věci, platí pro řízení o rozkladu ustanovení o odvolání.
11. Podle § 90 odst. 4 správního řádu platí, že jestliže odvolací správní orgán zjistí, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, bez dalšího zruší napadené rozhodnutí a řízení zastaví, ledaže jiné rozhodnutí o odvolání může mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků.
12. Podle § 66 odst. 1 písm. a) správního řádu platí, že řízení o žádosti správní orgán usnesením zastaví, jestliže žadatel vzal svou žádost zpět; jestliže je žadatelů více, musí se zpětvzetím souhlasit všichni žadatelé; ve sporném řízení správní orgán řízení nezastaví, pokud se zpětvzetím odpůrce z vážných důvodů nesouhlasí.
13. Podle § 113 zákona platí, že řízení o přezkoumání úkonů zadavatele se zahajuje na písemný návrh stěžovatele, kterého zákon označuje jako navrhovatel, nebo z moci úřední.
14. Jestliže navrhovatel ve správním řízení vzal svůj návrh zpět, nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení správního řízení, a to podle § 66 odst. 1 písm. a) správního řádu. V dané věci tak nelze aplikovat § 66 odst. 1 písm. a) in fine správního řádu, neboť žadatelů (navrhovatelů) není více, a dále Úřad nevede v režimu zákona sporné řízení ve smyslu § 141 správního řádu.
15. To, že jsem v průběhu řízení o rozkladu zjistil, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zastavení řízení, znamená, že je naplněn předpoklad (hypotéza) postupu podle § 90 odst. 4 správního řádu, a proto jsem bez dalšího napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil.
16. Ustanovení § 90 odst. 4 správního řádu výslovně normativně určuje postup odvolacího správního orgánu v podobě zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení řízení bez dalšího, nastala-li skutečnost, která toto zastavení správního řízení odůvodňuje, tj. v tomto případě zpětvzetí návrhu.
17. Zároveň jsem uzavřel, že z ničeho nevyplývá, že jiné rozhodnutí o rozkladu může mít význam pro náhradu škody nebo pro právní nástupce účastníků ve smyslu § 90 odst. 4 in fine správního řádu, a proto nic nebrání postupu podle § 90 odst. 4 správního řádu (tj. zrušit napadené rozhodnutí a správní řízení zastavit). Účastníci v průběhu řízení o rozkladu o významu pro náhradu škody ničeho netvrdili a dále v průběhu správního řízení nedošlo k zániku žádného z účastníků.
VI. Závěr
18. Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že navrhovatel vzal svůj návrh zpět, jsem dospěl k závěru, že nastala skutečnost, která odůvodňuje zrušení napadeného rozhodnutí a zastavení správního řízení.
19. Vzhledem k výše uvedenému, když jsem v rámci pokračování v řízení o rozkladu shledal důvody, pro které je nutno napadené rozhodnutí zrušit a správní řízení zastavit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku tohoto rozhodnutí uvedeno.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí se podle § 91 odst. 1 ve spojení s § 152 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, nelze dále odvolat.
otisk úředního razítka
Ing. Petr Rafaj
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Obdrží:
1. JUDr. Zdeněk Daňhel, advokát, Těsnohlídkova 943/9, 613 00 Brno – Černá Pole
2. MT Legal s.r.o., advokátní kancelář, Jakubská 121/1, 602 00 Brno
3. Metrostav a.s., Koželužská 2450/4, 180 00 Praha 8 – Libeň
4. KARETA s.r.o., Krnovská 1877/51, 792 01 Bruntál
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
[1] Pokud je v rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se vždy o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu § 26 zákona v návaznosti na § 158 odst. 1 a 2 zákona.