číslo jednací: S514/2012/VZ-20201/2012/512/IHl

Instance I.
Věc Rámcová smlouva na poskytování komplexních analytických a poradenských služeb v oblasti nákupních analýz a zadavatelských činností
Účastníci
  1. Česká pošta, s. p.
  2. Deloitte Advisory, s. r. o.
  3. eCENTRE, a. s.
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Výrok SŘ zastaveno
Rok 2012
Datum nabytí právní moci 21. 11. 2012
Dokumenty file icon 2012_S514.pdf 297 KB

 

Č. j.:ÚOHS-S514/2012/VZ-20201/2012/512/IHl

 

Brno 26. 10. 2012

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 31. 8. 2012 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou

  • zadavatel – Česká pošta, s.p., IČ 47114983, se sídlem Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1, za niž jedná Ing. Petr Zatloukal, MSc., MBA, generální ředitel,
  • navrhovatel – Deloitte Advisory, s.r.o., IČ 27582167, se sídlem Karolinská 654/2, 186 00 Praha 8, za niž jedná Ing. Josef Kotrba, jednatel, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 31. 5. 2012 Tomášem Kubíčkem, nar. 12. 4. 1976, trvale bytem Cechovní 205, 250 73 Jenštejn,
  • vybraný uchazeč – eCENTRE, a.s., IČ 27149862, se sídlem Jankovcova 1595/14, 170 00 Praha 7, za niž jedná Vítězslav Grygar, předseda představenstva, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 4. 9. 2012 JUDr. Tomášem Panáčkem, advokátem, Požární 643, 742 45 Fulnek,

ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vymezených obsahem návrhu v nadlimitní veřejné zakázce „Rámcová smlouva na poskytování komplexních analytických a poradenských služeb v oblasti nákupních analýz a zadavatelských činností“, zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo do informačního systému o veřejných zakázkách odesláno dne 27. 3. 2012 a uveřejněno dne 28. 3. 2012 pod ev. č. 210987 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 6. 4. 2012 pod evidenčním číslem 2012/S 68-112469,

rozhodl podle § 117a písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, takto:

 

Správní řízení se zastavuje, neboť návrh navrhovatele – Deloitte Advisory, s.r.o., IČ 27582167, se sídlem Karolinská 654/2, 186 00 Praha 8 – ze dne 31. 8. 2012 nebyl doručen zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel nevyhověl námitkám navrhovatele.

 

Odůvodnění

I. Zadávací řízení

1. Zadavatel – Česká pošta, s.p., IČ 47114983, Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1, za niž jedná Ing. Petr Zatloukal, MSc., MBA, generální ředitel (dále jen „zadavatel“) – uveřejnil v informačním systému o veřejných zakázkách pod ev. č. 210987 oznámení otevřeného řízení za účelem zadání nadlimitní veřejné zakázky „Rámcová smlouva na poskytování komplexních analytických a poradenských služeb v oblasti nákupních analýz a zadavatelských činností“. Oznámení bylo do informačního systému o veřejných zakázkách odesláno dne 27. 3. 2012 a uveřejněno bylo dne 28. 3. 2012. V Úředním věstníku Evropské unie bylo toto oznámení uveřejněno dne 6. 4. 2012 pod evidenčním číslem 2012/S 68-112469.

2. Dne 24. 7. 2012 rozhodl zadavatel o výběru nejvhodnější nabídky. Jako ekonomicky nejvýhodnější nabídka byla vyhodnocena nabídka uchazeče eCENTRE, a.s., IČ 27149862, Jankovcova 1595/14, 170 00 Praha 7, za niž jedná Vítězslav Grygar, předseda představenstva, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 4. 9. 2012 JUDr. Tomášem Panáčkem, advokátem, Požární 643, 742 45 Fulnek (dále jen „vybraný uchazeč“).

3. Dopisem ze dne 10. 8. 2012 podal uchazeč Deloitte Advisory, s.r.o., IČ 27582167, Karolinská 654/2, 186 00 Praha 8, za niž jedná Ing. Josef Kotrba, jednatel, ve správním řízení zastoupená na základě plné moci ze dne 31. 5. 2012 Tomášem Kubíčkem, nar. 12. 4. 1976, trvale bytem Cechovní 205, 250 73 Jenštejn (dále jen „navrhovatel“), námitky proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky. Oznámení o výběru nejvhodnější nabídky navrhovatel obdržel dne 27. 7. 2012. Zadavatel námitkám dne 17. 8. 2012 nevyhověl; rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 21. 8. 2012 (viz kopie doručenky ve správním spisu). Navrhovatel poté podal dopisem ze dne 31. 8. 2012 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele a návrh na vydání předběžného opatření k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“).

4. Dne 31. 8. 2012, kdy Úřad obdržel uvedený návrh, bylo podle § 113 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), zahájeno správní řízení. Návrh obsahoval mj. též doklad o složení kauce navrhovatelem na účet Úřadu ve výši 100.000,- Kč. Stejnopis návrhu odeslal navrhovatel zadavateli prostřednictvím datové schránky dne 31. 8. 2012.

Obsah návrhu

5. Navrhovatel v návrhu na zahájení správního řízení uvádí, že zadavatel měl vyloučit vybraného uchazeče z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny. Zadavatel dále dle navrhovatele nedodržel postup stanovený v § 6 zákona v návaznosti na § 80 odst. 1 zákona, pokud jde o obsah zprávy o posouzení a hodnocení nabídek. Navrhovatel požaduje, aby Úřad zrušil úkony zadavatele, a to posouzení a hodnocení nabídek a rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky.

Stanovisko zadavatele k návrhu

6. Zadavatel zaslal Úřadu stanovisko k návrhu na zahájení řízení dopisem ze dne 7. 9. 2012. Zadavatel se obsáhle vyjadřuje především k hodnocení nabídkové ceny vybraného uchazeče a k důvodům, proč nabídková cena nebyla shledána jako mimořádně nízká. V závěru svého vyjádření pak poukazuje na skutečnost, že návrh na zahájení správního řízení obdržel dne 3. 9. 2012 prostřednictvím datové schránky, přičemž rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 21. 8. 2012. S ohledem na lhůtu 10 kalendářních dnů stanovenou v § 114 odst. 4 zákona pak zadavatel navrhuje, aby Úřad posoudil naplnění zákonných podmínek pro podání návrhu na zahájení správního řízení.

II. Řízení před správním orgánem

7. Zahájení správního řízení oznámil Úřad jeho účastníkům dopisem č. j. ÚOHS-S514/2012/VZ-17123/2012/512/JOn ze dne 13. 9. 2012. Usnesením č. j. ÚOHS-S514/2012/VZ-17146/2012/512/JOn z téhož dne Úřad určil účastníkům lhůty, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a činit jiné návrhy, vyjádřit své stanovisko v řízení a vyjádřit se k podkladům rozhodnutí. Tímto usnesením Úřad rovněž určil navrhovateli lhůtu pěti dnů k prokázání skutečnosti, že doručil stejnopis návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách navrhovatele.

8. Účastníky tohoto správního řízení podle § 116 zákona jsou:

  • zadavatel,
  • navrhovatel,
  • vybraný uchazeč.

9. Na výzvu Úřadu k prokázání doručení stejnopisu návrhu zadavateli zaslal navrhovatel dne 20. 9. 2012 výpis z datové schránky, v němž je vyznačeno datum a čas dodání návrhu do datové schránky zadavatele dne 31. 8. 2012 v 14:48:12; v předloženém dokladu však není vyznačeno datum doručení.

10. Vybraný uchazeč ve svém podání ze dne 14. 9. 2012, jež Úřad obdržel téhož dne, odůvodňuje, proč jím nabídnutá cena nemá charakter mimořádně nízké nabídkové ceny. K navrhovatelem namítanému údajnému porušení § 80 odst. 1 a § 6 zákona vybraný uchazeč uvádí, že navrhovatel nepodal v této věci námitky, a tudíž není oprávněn (nemá aktivní legitimaci) podat návrh k Úřadu. Vybraný uchazeč má dále za to, že v tomto správním řízení jsou naplněny zákonné podmínky pro to, aby Úřad zahájené řízení zastavil z důvodu daných ustanovením § 117a písm. c) zákona. Vybraný uchazeč uzavírá své vyjádření konstatováním, že jednání zadavatele bylo zcela v souladu se zákonem.

Závěry Úřadu

11. Úřad přezkoumal na základě § 112 a následujících zákona věc ve všech vzájemných souvislostech, zhodnotil veškeré podklady obsažené ve spise a na základě dále uvedených skutečností rozhodl o zastavení správního řízení.

12. Podle § 114 odst. 4 zákona musí být návrh doručen Úřadu a ve stejnopisu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel námitkám nevyhověl.

13. Podle § 117a písm. c) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže návrh nebyl doručen Úřadu a zadavateli ve lhůtách podle § 114 odst. 4 zákona.

14. V souladu s § 18a odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 300/2008 Sb.“), je dokument dodaný podle odstavce 1 doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k tomuto dokumentu.[1]

15. Co se týče obecně postavení zadavatele v zadávacím řízení, považuje Úřad za nutné poznamenat, že úkony zadavatele v zadávacím řízení mají soukromoprávní povahu, zadavatel ve vztahu k dodavateli v zadávacím řízení vystupuje jako subjekt soukromého práva. Zadavatel i uchazeč mají v procesu uzavírání smlouvy rovné postavení, což se vztahuje i na doručování písemností podle zákona (s ohledem na jejich soukromoprávní povahu).

16. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které metodicky řídí proces zadávání veřejných zakázek, zpracovalo a zveřejnilo na Portálu o veřejných zakázkách a koncesích na stránkách www.portal-vz.cz v sekci Metodiky/stanoviska dokument Metodika k doručování prostřednictvím datových schránek při provádění úkonů v zadávacím řízení (leden 2012). V metodice se k otázce počítání lhůt stanovených zákonem při doručování prostřednictvím datových schránek uvádí, že lhůty se počítají od okamžiku „odeslání“ (např. dle § 39 odst. 5 zákona) nebo „doručení“ (např. dle § 110 odst. 4 zákona). Je nutno odlišovat okamžik doručení dokumentu od okamžiku dodání dokumentu do datové schránky. Pro zadavatele (fyzickou osobu, podnikající fyzickou osobu a právnickou osobu) platí pro stanovení okamžiku doručení pravidlo dané § 18a odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., tj. dodávaný dokument je doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí osoba, která má s ohledem na rozsah svého oprávnění přístup k dodanému dokumentu. Fikci doručení nebude možno uplatnit. Pokud je zadavatelem orgán veřejné moci, platí pro stanovení okamžiku doručení dokumentu rovněž § 18a odst. 2 zákona (viz výše); fikci doručení nebude možno uplatnit s ohledem na soukromoprávní charakter komunikace. Při doručování dokumentů dodavatelem zadavateli (osobě) je možná komunikace mezi nimi prostřednictvím datových schránek, avšak je pouze na dodavateli, zda zvolí tento způsob doručování nebo jiný.

17. Úřad v otázce doručování stejnopisu návrhu do datové schránky zadavatele rovněž odkazuje na svoji předchozí konstantní rozhodovací praxi, viz např. rozhodnutí č. j. ÚOHS-S73/2011/VZ-5348/2011/520/JHl ze dne 10. května 2011. Správní řízení vedené v dané věci bylo zastaveno podle § 117a písm. c) zákona, neboť stejnopis návrhu nebyl doručen zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž navrhovatel obdržel rozhodnutí, kterým zadavatel nevyhověl námitkám navrhovatele. Toto rozhodnutí bylo potvrzeno rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R116/2011/VZ-13445/2011/310/JSl ze dne 26. 8. 2011. Ke stejným závěrům Úřad dospěl např. i v rozhodnutích č. j. ÚOHS-S296/2011/VZ-15088/2011/510/KČe ze dne 31. října 2011 a ÚOHS-S99/2011/VZ-10925/2011/520/DŘí ze dne 19. září 2011, potvrzeném rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R227/2011/VZ-18668/2011/310/JSl ze dne 5. 12. 2011.

18. Součástí dokumentace zaslané zadavatelem byla mj. i doručenka o dodání a doručení datové zprávy – návrhu na zahájení správního řízení, jejímž odesílatelem byl navrhovatel a příjemcem zadavatel. Dodání do datové schránky příjemce je vykázáno 31. 8. 2012 v 14:48:12, doručení pak 3. 9. 2012 v 3:00:08. Na výzvu Úřadu navrhovatel doložil doručenku, v níž je vyznačeno datum a čas dodání návrhu zadavateli do datové schránky dne 31. 8. 2012 v 14:48:12; v předloženém dokladu však není vyznačeno datum doručení.

19. Zadavatel je státním podnikem, tj. právnickou osobou. Má zřízenu datovou schránku. Dodavatel zaslal zadavateli příslušný dokument do datové schránky (nedoručoval jiným způsobem). Pro stanovení okamžiku doručení do této datové schránky platí pravidlo dané § 18a odst. 2 zákona č. 300/2008 Sb., tj. doručeno je v okamžiku, kdy se do datové schránky přihlásí oprávněná osoba.

20. Z doručenky zaslané Úřadu zadavatelem spolu s dokumentací vyplývá, že stejnopis návrhu byl zadavateli do datové schránky dodán v pátek 31. 8. 2012 v 14:48:12, doručen byl v pondělí 3. 9. 2012 v 3:00:08, kdy se do datové schránky přihlásila elektronická aplikace za pomoci systémového certifikátu.

21. Navrhovatel obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách dne 21. 8. 2012. Stejnopis návrhu byl zadavateli doručen (podle údajů z doručenky obsažené v dokumentaci) dne 3. 9. 2012 v 3:00:08. Stejnopis návrhu měl být zadavateli podle § 114 odst. 4 zákona doručen do 10 dnů ode dne, v němž stěžovatel obdržel rozhodnutí zadavatele. Posledním dnem lhůty pro doručení stejnopisu návrhu zadavateli v šetřeném případě byl 31. srpen 2012.

22. Na základě uvedených skutečností Úřad konstatuje, že navrhovatel nedoručil zadavateli stejnopis návrhu ze dne 31. 8. 2012 do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách, což bylo dne 21. 8. 2012. Navrhovatel dodržení předmětné lhůty na výzvu Úřadu neprokázal. Navrhovatel tak nesplnil zákonem stanovenou podmínku pro podání návrhu na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, kterou je podle § 114 odst. 4 zákona doručení stejnopisu návrhu zadavateli do 10 kalendářních dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách navrhovatele. Za situace, kdy návrh nebyl doručen zadavateli v zákonné 10 denní lhůtě, Úřadu nezbylo, než postupovat podle § 117a písm. c) zákona.

23. Úřad proto rozhodl o zastavení správního řízení v souladu s § 117a písm. c) zákona, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu, a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.

 

 

otisk úředního razítka

 

 

JUDr. Eva Kubišová

místopředsedkyně

 

 

 

Obdrží:

1. Česká pošta, s.p., Politických vězňů 909/4, 225 99 Praha 1

2. Tomáš Kubíček, Cechovní 205, 250 73 Jenštejn

3. JUDr. Tomáš Panáček, advokát, Požární 643, 742 45 Fulnek

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1] Ustanovení § 18a zákona č. 300/2008 Sb. se týká dodávání dokumentů fyzických osob, podnikajících fyzických osob a právnických osob. Odstavec 1 tohoto ustanovení zní: Ministerstvo umožní na žádost fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby dodávání dokumentů z datové schránky jiné fyzické osoby, podnikající fyzické osoby nebo právnické osoby do datové schránky této osoby. Odstavec 2 tohoto ustanovení byl změněn zákonem č. 263/2011 Sb. účinným od 29. 11. 2011.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz