číslo jednací: R362/2012/VZ-22952/2013/310/PMo

Instance I.
Věc Výběr dodavatele služeb na realizaci projektu: Start
Účastníci
  1. Česká republika – Úřad práce České republiky – krajská pobočka v Ostravě
Typ správního řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí rozklad zamítnut a napadené rozhodnutí potvrzeno
Rok 2012
Datum nabytí právní moci 27. 11. 2013
Související rozhodnutí R362/2012/VZ-22952/2013/310/PMo
S425/2012/VZ-21955/2012/514/ZČa
Dokumenty file icon 2013_R362.pdf 476 KB

 

Č. j.: ÚOHS-R362/2012/VZ-22952/2013/310/PMo

 

27. listopadu 2013

 

 

Ve správním řízení o rozkladu ze dne 4. 12. 2012, doručeném Úřadu dne 6. 12. 2012 zadavatelem –

 

  • Českou republikou – Úřadem práce České republiky – krajskou pobočkou v Ostravě, IČ 72496991, se sídlem 30. dubna 3130/2c, 702 00 Ostrava 2,

 

proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 21. 11. 2012, č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-21955/2012/514/ZČa (ve znění rozhodnutí č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-6803/2013/514/ZČa ze dne 16. 4. 2013), o přezkoumání úkonů zadavatele,

 

učiněných ve věci možného spáchání správních deliktů zadavatelem podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, při zadávání nadlimitní veřejné zakázky „Výběr dodavatele služeb na realizaci projektu: Start“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 10. 7. 2009 pod ev. č. 60033584, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 11. 7. 2009 pod ev. č. 2009/S131-191543,

 

jsem podle § 152 odst. 5 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, na základě návrhu rozkladové komise, jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, rozhodl takto:

Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 21. 11. 2012, č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-21955/2012/514/ZČa, ve znění rozhodnutí č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-6803/2013/514/ZČa ze dne 16. 4. 2013,

p o t v r z u j i

 

a podaný rozklad

 

z a m í t á m.

 

Odůvodnění

I. Zadávací řízení a původní prvostupňové správní řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

1. Zadavatel – Česká republika – Úřad práce České republiky – krajská pobočka v Ostravě, IČ 72496991, se sídlem 30. dubna 3130/2c, 701 60 Ostrava – Moravská Ostrava a Přívoz (dále jen „zadavatel“), uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1], v informačním systému o veřejných zakázkách dne 10. 7. 2009 pod evidenčním číslem 60033584, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 11. 7. 2009 pod evidenčním číslem 2009/S 131-191543, oznámení otevřeného zadávacího řízení za účelem zadání veřejné zakázky „Výběr dodavatele služeb na realizaci projektu: Start“ (dále jen „veřejná zakázka“).

2. V článku 3 zadávací dokumentace zadavatel uvedl, že projekt Start bude realizován na celém území Moravskoslezského kraje, tj. v okresech Bruntál, Frýdek-Místek, Karviná, Nový Jičín, Opava a Ostrava-město, přičemž povinností dodavatele je vytvořit v každém okrese minimálně jedno středisko – kontaktní místo pro individuální schůzky a školení účastníků projektu. Jako základní hodnotící kritérium pro zadání veřejné zakázky zvolil zadavatel ekonomickou výhodnost nabídky a stanovil následující dílčí hodnotící kritéria: a) Celková výše nabídkové ceny (s vahou 70 %), b) Akceptace smluvní povinnosti uchazeče zprostředkovat sjednání pracovních míst pro účastníky projektu ve smyslu zadávací dokumentace nad rámec základní povinnosti podle zadávací dokumentace (tj. pro více než 500 účastníků projektu) bez příspěvku ke mzdám (s vahou 20 %), c) Akceptace smluvní povinnosti uchazeče vytvořit střediska pro účastníky projektu ve smyslu zadávací dokumentace nad rámec základní povinnosti podle zadávací dokumentace (s vahou 10 %). Přílohou č. 18 zadávací dokumentace byla tabulka dílčích hodnotících kritérií, do níž měli jednotliví uchazeči doplnit konkrétní nabízené hodnoty. Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 21. 8. 2009 vyplývá, že ve lhůtě pro podání nabídek obdržel zadavatel 5 nabídek (všechny nabídky vyhověly kontrole úplnosti). Z protokolu o posouzení kvalifikace ze dne 1. 9. 2009 vyplývá, že byly vyřazeny nabídky 2 uchazečů. Další 2 uchazeči – společnost bfz o.p.s., IČ 27966119, se sídlem Provaznická 425/16, 350 02 Cheb (dále jen „bfz"), a společnost COFET, a.s., IČ 60916621, se sídlem Vyšehradská 320/49, 128 00 Praha 2 (dále jen „vybraný uchazeč“), byli požádáni o písemné objasnění předložených informací a dokladů a o předložení dalších dodatečných informací a dokladů prokazujících splnění kvalifikace. Z protokolu o dokončení posouzení kvalifikace ze dne 9. 9. 2009 vyplývá, že nabídka bfz byla vyřazena, zadavatel následně rozhodl o jeho vyloučení z účasti v zadávacím řízení. Proti tomuto rozhodnutí podal jmenovaný uchazeč námitky, kterým zadavatel po jejich přezkoumání nevyhověl. Z protokolu o posouzení nabídek ze dne 9. 9. 2009 vyplývá, že hodnotící komise vyřadila nabídku uchazeče RPIC-ViP s.r.o., IČ 25826051, se sídlem Výstavní 2224/8, 709 00 Ostrava – Mariánské Hory (dále jen „RPIC-ViP“), jelikož obsahovala rozpor v údaji, který je předmětem hodnocení v dílčím hodnotícím kritériu – akceptace smluvní povinnosti uchazeče vytvořit střediska pro účastníky projektu nad rámec základní povinnosti podle zadávací dokumentace. Z protokolu o hodnocení nabídek uchazečů ze dne 9. 9. 2009 a ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 9. 9. 2009 vyplývá, že nabídka vybraného uchazeče splnila všechny zákonné požadavky a požadavky zadavatele.

3. Dne 14. 9. 2009 obdržel zadavatel od RPIC-ViP dokument označený jako „Oprava zřejmé nesprávnosti v písemném vyhotovení nabídky“, v němž mu uvedený uchazeč sděluje, že opravuje svoji nabídku, konkrétně chybu v psaní, resp. překlep v čl. 8.13 návrhu smlouvy, kde číslo 5 nahrazuje číslem 7. Dne 22. 9. 2009 zadavatel rozhodl o vyloučení RPIC-ViP z účasti v zadávacím řízení a dne 23. 9. 2009 zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky vybraného uchazeče. Proti rozhodnutí o vyloučení ze zadávacího řízení ze dne 22. 9. 2009 podal RPIC-ViP námitky ze dne 5. 10. 2009. Zadavatel námitkám částečně vyhověl, když pouze opravil odkazy na ustanovení zákona uvedená v rozhodnutí o vyloučení tohoto uchazeče. Jelikož RPIC-ViP nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“). Návrh ze dne 19. 10. 2009 byl Úřadu doručen dne 20. 10. 2009 a tímto dnem bylo dle § 113 zákona zahájeno správní řízení vedené pod spisovou značkou ÚOHS-S301/2009/VZ (dále jen „původní prvostupňové řízení“).

II. Původní rozhodnutí I. stupně

4. Dne 18. 1. 2010 vydal Úřad rozhodnutí č. j. ÚOHS-S301/2009/VZ-15814/2009/540/VKu (dále jen „původní prvostupňové rozhodnutí“), kterým podle § 118 zákona původní prvostupňové řízení zastavil, neboť považoval za oprávněný postup zadavatele, který vyloučil RPIC-ViP ze zadávacího řízení, neboť z jeho nabídky nebylo zřejmé, zda se navrhovatel chtěl zavázat k vytvoření 5 nebo 7 středisek, přičemž vzájemně rozporné údaje nelze považovat za zjevnou početní chybu dle § 76 odst. 1 zákona. Původní prvostupňové rozhodnutí napadl RPIC-ViP rozkladem ze dne 2. 2. 2010.

III. Původní rozhodnutí o rozkladu

5. Dne 21. 6. 2010 vydal předseda Úřadu rozhodnutí č. j. ÚOHS-R12/2010/VZ-9020/2010/310/PMo (dále jen „původní rozhodnutí o rozkladu“), kterým podle ustanovení § 152 odst. 5 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), původní prvostupňové rozhodnutí potvrdil a podaný rozklad zamítl.

IV. Rozsudek Krajského soudu v Brně

6. Původní rozhodnutí o rozkladu napadl RPIC-ViP žalobou před Krajským soudem v Brně (dále jen „soud“). Žalobou se uchazeč domáhal, aby soud zrušil napadené původní rozhodnutí o rozkladu a jemu předcházející původní prvostupňové rozhodnutí. Rozsudkem soudu č. j. 62 Af 50/2010-104 ze dne 6. 11. 2011 (dále jen „rozsudek KS“) bylo původní rozhodnutí o rozkladu zrušeno a věc vrácena Úřadu k dalšímu řízení.

V. Nové rozhodnutí o rozkladu

7. S přihlédnutím k právním závěrům rozsudku KS bylo rozhodnutím předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R12/2010/VZ-1195/2012/310/HBa ze dne 26. 1. 2012 (dále jen „nové rozhodnutí o rozkladu“) zrušeno původní prvostupňové rozhodnutí a věc byla vrácena k novému projednání Úřadu. Předseda Úřadu v novém rozhodnutí o rozkladu uvedl, že důvodem zrušení původního prvostupňového rozhodnutí je nesprávné vyhodnocení povahy pochybení RPIC-ViP v textu článku 8.13 smlouvy s ohledem na konkrétní okolnosti posuzovaného případu a v souvislosti s výkladem § 76 odst. 3 zákona. Původní prvostupňové rozhodnutí je založeno na výkladu § 76 odst. 3 zákona, že zadavateli ze zákona nevyplývá jakákoliv povinnost požádat uchazeče v případě nejasností o vysvětlení jeho nabídky, neboť toto ustanovení obsahuje pouze možnost, nikoliv povinnost, a tuto nelze dovodit ani analogicky např. z § 77 zákona upravujícího postup v případě mimořádně nízké nabídkové ceny. Z tohoto právního názoru vyplývá závěr, že zadavatel postupoval řádně a v souladu se zákonem. Rovněž rozpor v odůvodnění rozhodnutí o vyloučení uchazeče (rozpornost nabídkových údajů) a v odůvodnění rozhodnutí o námitkách uchazeče (nesplnění zadávacích kritérií) nebyl v původním prvostupňovém rozhodnutí shledán účelovým či nezákonným. Uvedená právní východiska jsou pak v příkrém rozporu s rozsudkem KS, v němž soud shledal, že zadavatel byl v případě nalezení zjevné chyby v psaní v nabídce uchazeče povinen postupovat dle § 76 odst. 3 zákona. Rozpor mezi důvody rozhodnutí zadavatele o vyloučení uchazeče a důvody zamítnutí jeho námitek pak dle soudu jen dále dokládá, že zadavatel měl povinnost se uchazeče na sporný údaj v nabídce dotázat už jen proto, aby zjistil, jaké důsledky z této chyby v nabídce vyvodit. Předseda Úřadu v novém rozhodnutí o rozkladu zavázal Úřad, aby z hlediska závazného právního názoru soudu opětovně přezkoumal postup zadavatele a ze svých poznatků učinil jednoznačný závěr o tom, zda se zadavatel v daném případě nedopustil deliktu dle § 120 odst. 1 písm. a) zákona, za současného zohlednění dalších závěrů vyplývajících z rozsudku KS.

VI. Pokračování původního prvostupňového správního řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže

8. Úřad oznámil účastníkům řízení dopisem č. j. ÚOHS-S301/2009/VZ-6058/2012/540/ZČa ze dne 29. 3. 2012 pokračování správního řízení. Usnesením č. j. ÚOHS-S301/2009/VZ-9428/2012/540/ZČa ze dne 16. 7. 2012 Úřad předmětné správní řízení vedené pod sp. zn. ÚOHS-S301/2009/VZ podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu zastavil (dále jen „usnesení o zastavení SŘ“), neboť s ohledem na to, že zadavatel již uzavřel s vybraným uchazečem smlouvu o dílo na realizaci veřejné zakázky (dále jen „smlouva“), se stal návrh RPIC-ViP zjevně bezpředmětným.

9. Po opětovném přezkoumání dokumentace o veřejné zakázce získal Úřad pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem. Z toho důvodu zahájil Úřad správní řízení z moci úřední ve věci možného spáchání správního deliktu dle § 120 odst. 1 písm. a) zákona zadavatelem při zadávání veřejné zakázky vedené pod sp. zn. ÚOHS-S425/2012/VZ. O zahájení správního řízení Úřad informoval zadavatele oznámením č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-13764/2012/514/ZČa ze dne 10. 8. 2012. Dne 14. 8. 2012, kdy bylo oznámení o zahájení správního řízení doručeno zadavateli, bylo dle § 113 odst. 1 zákona zahájeno správní řízení z moci úřední.

VII. Napadené rozhodnutí

10. Ve světle rozsudku KS a s přihlédnutím ke stanovisku předsedy Úřadu uvedeném v novém rozhodnutí o rozkladu Úřad opětovně přezkoumal případ ve všech vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů dne 21. 11. 2012 vydal rozhodnutí č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-21955/2012/514/ZČa (dále jen „napadené rozhodnutí“), v jehož výroku I. konstatoval, že se zadavatel při zadávání veřejné zakázky dopustil deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona tím, že při vyloučení RPIC-ViP porušil zásadu zákazu diskriminace dle § 6 zákona, když jej vyloučil ze zadávacího řízení, aniž by měl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto, tzn. zda jeho nabídka vyhověla zadávacím podmínkám, a jaké hodnoty měly být v rámci hodnocení nabídek hodnoceny, a k tomu účelu nevyužil institut písemného vysvětlení nabídky dle § 76 odst. 3 zákona, přestože se jednalo o chybu v nabídce zřejmou, lehce vysvětlitelnou, odstranitelnou a zároveň nabídku fakticky neměnící, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a smlouva byla uzavřena. Za spáchání tohoto deliktu Úřad uložil zadavateli podle § 120 odst. 2 písm. a) zákona pokutu ve výši 900 000 Kč.

11. V odůvodnění napadeného rozhodnutí uvedl Úřad následující. V prvé řadě poukázal na odlišnost odůvodnění rozhodnutí o vyloučení RPIC-ViP a rozhodnutí o jeho námitkách, resp. odlišné hodnocení důsledků rozporu v údajích zadavatelem, když v rozhodnutí o vyloučení opírá svůj závěr o to, že předmětná nejasnost způsobila nejednoznačné stanovení hodnoty, jež měla být předmětem hodnocení („5“ nebo „7“), a v rozhodnutí o námitkách nerespektování jeho požadavku obsaženého v zadávacích podmínkách, nad který mělo být teprve hodnoceno („5“ nebo „6“). Z toho Úřad dovodil, že návrh smlouvy tvořící součást nabídky obsahuje nejasnost spočívající v tom, že obsahuje číselnou hodnotu, která neodpovídá číselným hodnotám vyjadřujícím tentýž údaj v rámci zbylého obsahu nabídky – s ohledem na odlišné hodnocení důsledků nebylo zadavateli zcela zřejmé, zda uchazeč splňuje zadávací podmínky, anebo zda by se předmětná nejasnost ohledně údajů v nabídce měla projevit při hodnocení nabídky, tedy jaké hodnoty k hodnocení v dílčích hodnotících kritériích uchazeč nabízí. Zadavatel po podání nabídek neměl postaveno najisto, zda nabídka uchazeče vyhovuje zadávacím podmínkám či nikoliv (a jaké hodnoty mají být hodnoceny), a neměl tedy „spolehlivý podklad pro svůj jednoznačný závěr, zda nabídka může být úspěšně posouzena či nikoli (§ 76 zákona) a jak má být hodnocena (§ 79 zákona).“

12. V tomto kontextu Úřad učinil závěr, že zadavateli svědčila povinnost vyjasnit si nejasnost pramenící z rozporu údajů tak, aby věděl, jak v zadávacím řízení dál postupovat. Tento závěr umocňuje to, že i sám RPIC-ViP si posléze zřejmou chybu v nabídce uvědomil, a to ještě před rozhodnutím o svém vyloučení, dostatečně ji zadavateli popsal a vysvětlil, a tedy pokusil se ji odstranit. Zadavatel tak měl dostatek důvodů spolehlivě ozřejmit předmětnou nejasnost obsaženou v návrhu smlouvy, k čemuž mu zákon dává oprávnění obsažené v § 76 odst. 3 zákona. Třebaže použití ustanovení § 76 odst. 3 zákona není obligatorní, bez vyjasnění uvedeného rozporu údajů nemůže zadavatel pro skutkový stav, jenž v zadávacím řízení po podání nabídek nastal, v zadávacím řízení s ohledem na povahu nejasnosti uskutečňovat další kroky při posouzení a hodnocení nabídek. Zadavatel tak měl využít postup, který mu pro tyto situace nabízí § 76 odst. 3 zákona.

13. Uchazeč je vázán celým obsahem nabídky a akcentoval to, že číslovka „7“ týkající se předmětného údaje se v celé nabídce vyskytuje dvakrát, a to především v části 12 nabídky, která obsahuje závaznou nabídku vybudování 7 středisek nad rámec stanovený v zadávací dokumentaci, kde jsou hodnoty v jednotlivých dílčích kritériích uváděny primárně, v návaznosti na to dále v čl. 3.3 návrhu smlouvy, který uvádí ohledně téhož údaje hodnotu „7“. Až následně, a to v čl. 8.13 návrhu smlouvy, je ve stejné věci uvedena číslovka „5“. Potřeba vyjasnění si použití číslovky „5“ po podání nabídky proto nemohla vyvolat jednání o podané nabídce, resp. jakoukoliv změnu nabídky – provedená oprava by tak nemohla mít za následek změnu nabídky oproti nabídce řádně podané.

14. Zadavatel tedy nesprávně vyhodnotil povahu pochybení RPIC-ViP v textu čl. 8.13 návrhu smlouvy, a nesprávně dovodil nemožnost „změny“ údajů obsažených v nabídkách. Úvahu zadavatele, která vyústila k vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení (to, že zadavatel nemá povinnost postupovat dle § 76 odst. 3 zákona) proto dle Úřadu nelze akceptovat. Jelikož se jedná o nejasnost, která způsobuje, že ani zadavatel si není jistý, v jaké fázi zadávacího řízení se má tato nejasnost projevit, a zároveň se jedná o nejasnost, která už na první pohled vyvolává dojem, že uchazeč se v části své nabídky dopustil chyby (nejasnost týkající se číslovky neodpovídající číselným hodnotám vyjadřujícím tentýž údaj v rámci zbylého obsahu nabídky), tedy o nejasnost již na první pohled zřejmou, lehce popsatelnou a zároveň vysoce pravděpodobně lehce vysvětlitelnou, bylo namístě, aby si zadavatel uvedenou nejasnost nechal uchazečem vysvětlit a tím ji odstranit. K tomu měl dle Úřadu využít institut vyjasnění nabídek dle § 76 odst. 3 zákona. Za těchto podmínek by totiž předmětný postup zadavatele nebyl „změnou návrhu smlouvy“ a jeho využití by ani nezpůsobilo, že by zadavatel neuzavíral smlouvu v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce uchazeče.

15. V souvislosti s otázkou uložení pokuty Úřad poukázal na to, že zadavatel vyloučil RPIC-ViP ze zadávacího řízení, aniž by měl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto, resp. k vyloučení RPIC-ViP došlo i přesto, že zadavateli nebylo zcela zřejmé, zda nabídka RPIC-ViP vyhověla zadávacím podmínkám (a jaké hodnoty měly být hodnoceny), přičemž po laxním vyloučení uchazeče při posuzování nabídek zůstala v zadávacím řízení jediná nabídka, pročež hodnotící komise neprovedla ani hodnocení nabídky vybraného uchazeče. Zadavatel tak způsobil narušení soutěžního prostředí, jelikož uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem, jehož nabídka nebyla ekonomicky nejvýhodnější. Jako přitěžující okolnost označil Úřad skutečnost, že zadavatel nevyužil institutu písemného vysvětlení nabídky dle § 76 odst. 3 zákona k postavení důvodů vyloučení uchazeče najisto, přestože se jednalo o chybu v nabídce. Jako polehčující okolnost Úřad uvedl skutečnost, že se jedná o věc doposud nerozhodovanou, kdy postup upravený v § 76 odst. 3 zákona není sám o sobě obligatorní, pouze ve vztahu k § 6 zákona. Úřad uložil pokutu (ve výši 900 000 Kč) v dolní polovině zákonné sazby, podle které mohl Úřad uložit pokutu až do výše 2 516 733 Kč.

16. Nadto je třeba doplnit, že Úřad vydal dne 16. 4. 2013 rozhodnutí č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-6803/2013/514/ZČa (dále jen „opravné rozhodnutí“), kterým ve smyslu ustanovení § 70 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též „správní řád“), provedl v písemném vyhotovení napadeného rozhodnutí opravu zřejmé nesprávnosti spočívající v chybném uvedení názvu zadavatele obsaženém ve výrocích I. a II. napadeného rozhodnutí a rovněž v bodě 1. odůvodnění napadeného rozhodnutí. Opravné rozhodnutí již nabylo právní moci (bylo napadeno rozkladem, který byl však podán opožděně, pročež byl ve smyslu § 92 správního řádu předsedou Úřadu zamítnut).

VIII. Námitky rozkladu

17. Dne 4. 12. 2012 podal zadavatel proti výše uvedenému rozhodnutí rozklad, který byl Úřadu doručen dne 6. 12. 2012, tedy v zákonem stanovené lhůtě.

18. Zadavatel v rozkladu v prvé řadě namítá, že v době rozhodnutí o vyloučení RPIC-ViP postupoval podle v té době aplikovatelné rozhodovací praxe Úřadu (např. rozhodnutí v řízení vedeném pod sp. zn. ÚOHS-S294/2006/VZ) a v souladu s rozsudkem Nejvyššího správního soudu č. j. 2A7/2002-72 ze dne 7. 4. 2004 (dále jen „NSS“). Předseda Úřadu v původním rozhodnutí o rozkladu potvrdil, že rozsudek NSS je možné aplikovat na daný případ (viz bod 36. odůvodnění napadeného rozhodnutí) a uvedl, že není na místě, aby hodnotící komise ověřovala a vyjasňovala informace deklarované uchazeči v nabídkách. Předseda Úřadu dále v původním rozhodnutí o rozkladu uvedl, že danou nesprávnost je třeba podřadit pod chyby v psaní, na které nelze aplikovat ustanovení § 76 odst. 3 zákona. Chybu v psaní (resp. překlep) nelze tedy ztotožňovat a zaměňovat se zjevnou početní chybou v nabídce podle § 76 odst. 1 zákona s tím, že ustanovení § 76 odst. 3 věty první zákona dává hodnotící komisi pouze možnost požádat o písemné vysvětlení nabídky, nejedná se tedy o zákonem stanovenou povinnost.

19. Dále zadavatel odmítá, že by v době rozhodnutí o vyloučení neměl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto, tzn., zda nabídka jmenovaného uchazeče vyhověla zadávacím podmínkám či nikoliv. Podle zadavatele nelze nesrovnalost obsaženou v návrhu smlouvy napravit dodatečným vyjádřením či objasněním, neboť ve smyslu ustanovení § 82 odst. 2 zákona „se smlouva uzavírá v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče“. Zadavatel tedy nemohl přijmout žádnou navrhovatelem navrženou opravu. Takový postup by byl jednoznačným porušením § 6 zákona a § 82 odst. 2 zákona, neboť uvedená hodnota se přímo vztahovala k jednomu z dílčích hodnotících kritérií. Argumentace obsažená v odůvodnění napadeného rozhodnutí „Provedená oprava by tedy nemohla mít za následek změnu nabídky oproti nabídce řádně podané“ je pak zřejmý protimluv, když je logické, že jakákoliv „oprava“ má za následek „změnu“.

20. Následně zadavatel poukazuje na to, že zákonem č. 73/2011 Sb., o Úřadu práce České republiky a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o Úřadu práce ČR“), byl ke dni 1. 4. 2011 zřízen Úřad práce České republiky (IČ 72496991), se sídlem v Praze. Úřad práce České republiky je podle tohoto zákona správním orgánem s celostátní působností, v jehož rámci působí krajské pobočky, kdy součásti krajské pobočky jsou kontaktní pracoviště. Povinnost uložená napadeným rozhodnutím směřuje proti České republice – Úřadu práce v Ostravě, který v případě uvedeného rozhodnutí není a ani nemůže být subjektem této uložené povinnosti dle zákona o Úřadu práce ČR.

21. K předmětnému správnímu řízení (vedenému pod sp. zn. ÚOHS-S425/2012/VZ), zahájenému z moci úřední poté, co po opětovném přezkoumání dokumentace o veřejné zakázce získal Úřad pochybnosti o souladu postupu zadavatele se zákonem, zadavatel uvádí, že v dané věci bylo vydáno usnesení o zastavení SŘ ve smyslu § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu, poněvadž návrh RPIC-ViP se stal zjevně bezpředmětným (zadavatel již uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem). Podle zadavatele by však Úřad měl postupovat v souladu s § 66 odst. 2 správního řádu, jelikož zanikla věc (správní řízení je zjevně bezpředmětné), jíž se předmětné řízení týká.

22. Ve vztahu k odůvodnění týkajícího se výše pokuty zadavatel uvádí, že Úřad v bodě 104. odůvodnění napadeného rozhodnutí spatřuje závažnost správního deliktu v tom, že po vyloučení uchazeče při posuzování nabídek, kdy vzhledem k charakteru předmětné nejasnosti zadavatel nevynaložil dostatek úsilí k jejímu objasnění postupem dle § 76 odst. 3 zákona, v zadávacím řízení zůstala pouze jediná nabídka. Na základě této okolnosti dle zadavatele nelze posuzovat závažnost správního deliktu, když ostatní uchazeči byli ze zadávacího řízení v souladu se zákonem vyloučeni a nebylo libovůlí zadavatele odepřít soutěžní prostředí.

23. Zadavatel dále uvádí, že Úřad při stanovení výše pokuty dostatečně nezohlednil to, že sám ve správním řízení vedeném pod sp. zn. ÚOHS-S301/2009/VZ v obou stupních řízení nejprve shledal, že postup zadavatele při zadávání veřejné zakázky byl v souladu se zákonem. Zadavatel uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem až poté, co Úřad vydal rozhodnutí č. j. ÚOHS-S301/2009/VZ-14745/2009/540/VKu, kterým zamítl návrh RPIC-ViP na vydání předběžného opatření, jímž měl být zadavateli uložen zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení. Zadavatel s uzavřením smlouvy vyčkával až do vydání předmětného rozhodnutí. Úřad měl proto přihlédnout také k tomuto následku, který má vliv na podstatné snížení pokuty.

24. V závěru rozkladu zadavatel zpochybňuje konstatování Úřadu obsažené v bodě 112. odůvodnění napadeného rozhodnutí, kde prvostupňový orgán odůvodňuje výši pokuty výší finančních prostředků, jimiž zadavatel disponuje. Jinými slovy, že z rozpisu schváleného rozpočtu na rok 2012 Úřad zjistil, že zadavatel operuje prostředky v řádech desítek milionů. Převážná část prostředků, které má Úřad práce ČR k dispozici, je však určena na mandatorní výdaje státu. Toto odůvodnění Úřadu pokládá zadavatel za nepřezkoumatelné, neboť není zřejmé, výší kterých prostředků uvedených v rozpisu schváleného rozpočtu za rok 2012 se Úřad při stanovení výše pokuty řídil. Prostředky, kterými jsou financovány projekty, na něž jsou vypisována zadávací řízení, se řídí pravidly čerpání z evropských fondů na základě jednotlivých výzev. Tyto prostředky jsou ze 70 – 85 % čerpány z těchto fondů a účelově určeny podle jednotlivých schválených projektů. Těmito prostředky tedy zadavatel nedisponuje. Z rozpisu schváleného rozpočtu na rok 2012 je zřejmé, že podle závazného ukazatele je pro krajskou pobočku Ostrava vyčleněno 22 500 tis. Kč ze státního rozpočtu.

Závěr rozkladu

25. Na základě shora uvedených skutečností zadavatel navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí v celém rozsahu zrušil a správního řízení v souladu s § 66 odst. 2 správního řádu zastavil.

IX. Řízení o rozkladu

26. Úřad neshledal důvody pro zrušení nebo změnu svého rozhodnutí podle § 87 správního řádu a v souladu s § 88 odst. 1 správního řádu věc postoupil odvolacímu správnímu orgánu.

Stanovisko předsedy Úřadu

27. Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí, jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem podle § 89 odst. 2 správního řádu přezkoumal soulad napadeného rozhodnutí a řízení, které vydání rozhodnutí předcházelo, s právními předpisy. Správnost napadeného rozhodnutí jsem přezkoumal v rozsahu námitek uvedených v rozkladu a s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise jsem dospěl k následujícímu závěru.

28. Úřad tím, že ve svém rozhodnutí č. j. ÚOHS-S425/2012/VZ-21955/2012/514/ZČa ze dne 21. 11. 2012 konstatoval, že se zadavatel dopustil správního deliktu dle § 120 odst. 1 písm. a) zákona tím, že při vyloučení RPIC-ViP porušil zásadu zákazu diskriminace dle § 6 zákona, když jej vyloučil ze zadávacího řízení, aniž by měl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto, tzn. zda jeho nabídka vyhověla zadávacím podmínkám, a jaké hodnoty měly být v rámci hodnocení nabídek hodnoceny, a k tomu účelu nevyužil institut písemného vysvětlení nabídky dle § 76 odst. 3 zákona, přestože se jednalo o chybu v nabídce zřejmou, lehce vysvětlitelnou, odstranitelnou a zároveň nabídku fakticky neměnící, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky a smlouva byla uzavřena; a dále tím, že Úřad uložil zadavateli za spáchání tohoto deliktu podle § 120 odst. 2 písm. a) zákona pokutu ve výši 900 000 Kč, rozhodl správně a v souladu se zákonem. V další části odůvodnění tohoto rozhodnutí budou v podrobnostech rozvedeny důvody, proč jsem nepřistoupil ke zrušení nebo změně napadeného rozhodnutí.

K námitkám rozkladu

29. V souvislosti s námitkou zadavatele, v rámci níž poukazuje na to, že v době rozhodnutí o vyloučení RPIC-ViP postupoval podle v té době aplikovatelné rozhodovací praxe Úřadu a rozsudku NSS, je třeba uvést následující. V rámci přezkumu zákonnosti rozhodnutí Úřadu byl vydán rozsudek KS. V prvé řadě v obecné rovině uvádím, že ve smyslu ustanovení § 78 odst. 5 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „s. ř. s.“), „Právním názorem, který vyslovil soud ve zrušujícím rozsudku nebo rozsudku vyslovujícím nicotnost, je v dalším řízení správní orgán vázán“. Právní názory (závěry) vyslovené soudem v rozsudku KS jsou tedy pro Úřad jakožto správní orgán závazné a Úřad je proto povinen tyto závěry soudu respektovat, ať už byla dosavadní rozhodovací praxe Úřadu jakákoliv.

30. Nadto doplňuji, že soud v rozsudku KS judikoval, že „Přestože spektrum nejasností, na něž dopadá § 76 odst. 3 zákona, může být široké, jeho aplikace přichází v úvahu tam, kde zadavateli, jednoduše řečeno, není zřejmé „jak to uchazeč svojí nabídkou konkrétně myslel“. Hodnotící komise může uvážit, zda uchazeče k písemnému vysvětlení nabídky vyzve či nikoli, jedná se tedy o postup fakultativní. Tato volba by měla být učiněna až po důkladné úvaze ohledně povahy nejasností a jejich vlivu na možnost posouzení nabídky z pohledu ostatních požadavků (zejména z hlediska splnění zákonných požadavků a zadávacích podmínek) a na možnost hodnocení nabídek podle § 79 zákona“. Následně soud učinil v tomto rozsudku relevantní závěr, že „jde-li o nejasnost, která ve svém důsledku způsobuje, že ani zadavatel si není jistý, v jaké fázi zadávacího řízení se má tato nejasnost projevit, a jde-li zároveň o nejasnost, která už na první pohled vyvolává dojem, že uchazeč se v části své nabídky dopustil chyby, tedy o nejasnost již na první pohled zřejmou, lehce popsatelnou a zároveň, zřejmě lehce vysvětlitelnou, pak je namístě zadavateli rezignaci na vyjasnění si takové nejasnosti vytknout“. V této souvislosti dále soud uvedl, že zadavatel musí mít po podání nabídek najisto postaveno, zda nabídky vyhovují zadávacím podmínkám či nikoli, a jaké hodnoty mají být v rámci hodnocení nabídek hodnoceny s tím, že „zadavatel musí mít spolehlivý podklad pro svůj jednoznačný závěr, zda nabídka může být úspěšně posouzena či nikoli (§ 76 zákona) a jak má být hodnocena (§ 79 zákona).“

31. Soud v rozsudku KS explicitně nezpochybnil, že postupem ve smyslu ustanovení § 76 odst. 3 zákona (tedy prostřednictvím dodatečně podaného vysvětlení) nesmí být nabídka doplňována nebo měněna. Jinými slovy, že po podání nabídek tyto nabídky nelze měnit způsobem, který by byl „změnou návrhu smlouvy“. Soud však v rozsudku KS učinil relevantní závěr, že v důsledku využití výše uvedeného postupu by se nejednalo o změnu či doplňování předmětné nabídky. Jak bylo rovněž konstatováno v rozsudku KS, má-li být zákon aplikován smysluplně, pak se nemůže za všech okolností jevit jako správný závěr, že „hodnotící komise není povinna a ani oprávněna přihlížet k jakýmkoli opravám a doplněním nabídek podaným uchazečem z jeho vlastní iniciativy po lhůtě pro podání nabídek“. S ohledem na konkrétní skutkové okolnosti tohoto případu je zřejmé, že není vždy na místě formalistická a mechanická aplikace takového zákazu jakožto zákazu absolutního, třebaže se výše uvedený závěr pro opravy a doplňování nabídek, jimiž by nabídka byla fakticky měněna, zásadně uplatní. V případě opravy jasné chyby nenastal důvod rezignovat na pokus o její opravu, nedochází-li k faktické změně nabídky, a postup zadavatele tak obhajovat s poukazem na pouhou možnost vyjasnění si nabídky zakotvenou v ustanovení § 76 odst. 3 zákona. Zdůrazňuji tedy, že soud v daném případě shledal porušení zásady zákazu diskriminace ve vyloučení RPIC-ViP ze zadávacího řízení a znemožnění mu účastnit se hodnocení nabídek bez toho, že by měl zadavatel důvody tohoto vyloučení najisto postaveny, tzn., bez toho, že by přistoupil k vyjasnění v jeho nabídce vyplývající ze zjevného pochybení. Tím spíše, pokud byl zadavatel před samotným rozhodnutím o vyloučení RPIC-ViP na tuto nejasnost tímto uchazečem upozorněn a ponechal ji bez jakékoliv odezvy. Se zřetelem na výše uvedené proto nemůže obstát tvrzení zadavatele obsažené v rozkladu, dle něhož je třeba předmětnou nesprávnost podřadit pod chyby v psaní, na které nelze aplikovat ustanovení § 76 odst. 3 zákona s tím, že chybu v psaní nelze zaměňovat se zjevnou početní chybou v nabídce dle § 76 odst. 1 zákona (přičemž ustanovení § 76 odst. 3 věty první zákona dává hodnotící komisi pouze možnost požádat o písemné vysvětlení nabídky, nikoliv povinnost).

32. Pokud se jedná o námitku zadavatele, v rámci které zpochybňuje závěr Úřadu obsažený v napadeném rozhodnutí, že v době rozhodnutí o vyloučení RPIC-ViP zadavatel neměl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto (tedy zda nabídka jmenovaného uchazeče vyhověla zadávacím podmínkám či nikoliv), je nezbytné uvést následující. Jak jsem si ověřil ve spisové dokumentaci, návrh smlouvy tvořící součást nabídky obsahuje předmětnou nejasnost – obsahuje totiž číselnou hodnotu, která neodpovídá číselným hodnotám vyjadřujícím tentýž údaj ve vztahu k dalšímu obsahu nabídky. Zadavateli tak nebylo zcela zřejmé, zda uchazeč splňuje zadávací podmínky, anebo zda by se předmětná nejasnost týkající se údajů obsažených v nabídce měla projevit při hodnocení nabídky – jinými slovy, jaké hodnoty uchazeč v dílčích hodnotících kritériích vlastně nabízí. V tomto případě se tedy jednalo o nejasnost, která už na první pohled vyvolává dojem, že uchazeč se v části své nabídky dopustil „chyby v číslu“, zadavatel měl tudíž s ohledem na odůvodnění výše citovaného rozsudku povinnost si nejasnost pramenící z rozporu údajů vyjasnit tak, aby věděl, jak v zadávacím řízení nadále postupovat v souladu se zákonem.

33. Ve vztahu k související argumentaci zadavatele, že danou nesrovnalost nelze napravit jejím dodatečným vyjádřením či objasněním, neboť ve smyslu ustanovení § 82 odst. 2 zákona se smlouva uzavírá v souladu s návrhem smlouvy obsaženým v nabídce vybraného uchazeče (s tím, že argumentace obsažená v napadeném rozhodnutí „Provedená oprava by tedy nemohla mít za následek změnu nabídky oproti nabídce řádně podané“ je zřejmý protimluv, poněvadž jakákoliv „oprava“ má za následek „změnu“), je třeba uvést následující. V daném případě nemohla potřeba vyjasnění si použití číslovky „5“ po podání nabídky vést k jednání o podané nabídce, resp. o jakékoliv změně nabídky. V případě opravy jasné chyby se nejedná a nemůže jednat o faktickou změnu nabídky. Provedená oprava by tudíž nemohla mít za následek relevantní změnu nabídky oproti nabídce řádně podané. S ohledem na výše uvedené je tedy zřejmé, že oprava takové chyby není důvodem pro umožnění doplňování nabídky o podstatné aspekty smlouvy.

34. Ve vztahu k tvrzení zadavatele, v rámci něhož poukazuje na to, že zákonem o Úřadu práce ČR byl ke dni 1. 4. 2011 zřízen Úřad práce České republiky (IČ 72496991), se sídlem v Praze s tím, že povinnost uložená napadeným rozhodnutím směřuje proti České republice – Úřadu práce v Ostravě, který v případě uvedeného rozhodnutí není a ani nemůže být subjektem této uložené povinnosti dle zákona o Úřadu práce ČR, je třeba uvést následující. Ustanovením § 1 odst. 1 zákona o Úřadu práce ČR byl zřízen Úřad práce ČR jakožto správní úřad s celostátní působností (ve smyslu jeho ustanovení § 2 odst. 1 písm. b) v jeho rámci působí krajské pobočky, kdy součástí krajské pobočky jsou kontaktní pracoviště). Dle § 27 odst. 1 písm. b) správního řádu jsou v řízení vedeném z moci úřední účastníky řízení osoby, jimž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo povinnost mají nebo nemají. Vymezení účastníků řízení tak vychází z materiálního pojetí účastenství, kdy je účastníkem osoba, která může být rozhodnutím nějakým způsobem dotčena na svých právech či povinnostech. Úkolem správního orgánu v řízení vedeném z moci úřední je ověřovat, zda řízení vede se „skutečným“ účastníkem, tedy osobou, jíž má rozhodnutí založit, změnit nebo zrušit právo anebo povinnost nebo prohlásit, že právo nebo povinnost má nebo nemá. Dle navazujícího § 28 odst. 1 věty druhé správního řádu vydá správní orgán o tom, zda osoba je či není účastníkem, usnesení, jež se oznamuje pouze tomu, o jehož účasti v řízení bylo rozhodováno, a ostatní účastníci se o něm vyrozumí, přičemž tento postup nebrání dalšímu projednávání a rozhodování věci.

35. Na základě příslušných ustanovení zákona o Úřadu práce ČR a dále z Výpisu z Registru ekonomických subjektů ARES (internetové aplikace provozované Ministerstvem financí ČR) Úřad zjistil, že Úřad práce v Ostravě, se sídlem 30. dubna 3130/2c, 701 60 Moravská Ostrava a Přívoz, IČ 00560871, jakožto organizační složka státu, zanikl ke dni 1. 4. 2011 bez likvidace s jedním nástupcem, když tímto univerzálním právním nástupcem se k témuž dni stal Úřad práce České republiky (IČ 72496991), se sídlem Karlovo náměstí 1, 128 01 Praha 2 – Nové Město, jako správní úřad s celostátní působností a zároveň organizační složka státu nově zřízená zákonem o Úřadu práce ČR. K datu účinnosti tohoto zákona tak byly zrušeny původní úřady práce (dříve samostatné organizační složky státu) zřízené podle zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Ode dne účinnosti zákona o Úřadu práce ČR je tedy dosavadní účastník řízení jen krajskou pobočkou Úřadu práce České republiky (dále členěnou na jednotlivá kontaktní pracoviště) a jako takový ztratil způsobilost být účastníkem daného správního řízení. Jeho procesní práva a povinnosti tak v rámci procesního nástupnictví přešla na jeho právního nástupce, jímž je právě Úřad práce České republiky. Univerzální sukcese má v oblasti procesního práva za následek procesní nástupnictví a Úřad jakožto správní orgán je povinen k ní přihlédnout z úřední povinnosti. Jedná se o přímé procesní nástupnictví – ke změně v osobě účastníka řízení tak dochází bez toho, aby o ní správní orgán rozhodoval. Ten, kdo nastupuje do řízení na místo dosavadního účastníka řízení, tedy musí přijmout stav řízení, jaký tu je v době jeho nástupu do řízení. Na základě těchto skutečností proto Úřad vydal dne 16. 4. 2013 opravné rozhodnutí, kterým ve smyslu ustanovení § 70 správního řádu provedl v písemném vyhotovení napadeného rozhodnutí opravu zřejmé nesprávnosti spočívající v chybném uvedení názvu zadavatele obsaženém ve výrocích I. a II. napadeného rozhodnutí a rovněž v bodě 1. odůvodnění napadeného rozhodnutí. Opravné rozhodnutí již nabylo právní moci (bylo napadeno rozkladem, který byl však podán opožděně, pročež jsem jej ve smyslu § 92 správního řádu zamítl). Výše uvedené tedy nic nemění a nemůže změnit na tom, že zadavatelem byl v době zadávání dané veřejné zakázky zadavatel s původním názvem a vlastním IČ, jak bylo výše konstatováno. Předmětná námitka zadavatele, dle níž povinnost uložená napadeným rozhodnutí směřuje proti Úřadu práce v Ostravě, je tedy zcela nedůvodná.

36. Pokud se jedná o námitku zadavatele, že by měl Úřad postupovat v souladu s ustanovením § 66 odst. 2 správního řádu vzhledem ke skutečnosti, že zanikla věc (správní řízení je zjevně bezpředmětné), jíž se předmětné správní řízení týká, je třeba uvést následující. Ustanovení § 66 odst. 2 správního řádu se vztahuje k řízení zahájenému z moci úřední. Původní prvostupňové řízení, vedené pod spisovou značkou ÚOHS-S301/2009/VZ, bylo zahájeno na návrh, přičemž bylo Úřadem pro zjevnou bezpředmětnost (z důvodu uzavření smlouvy) zastaveno. To, že bylo původní prvostupňové řízení pro bezpředmětnost zastaveno, neznamená, že je z důvodu bezpředmětnosti dán rovněž důvod k zastavení předmětného správního řízení, vedeného pod spisovou značkou ÚOHS-S425/2012/VZ a zahájeného z moci úřední. Jedná se o tzv. řízení ex offo (kdy je předmět řízení vymezen Úřadem při zahájení daného správního řízení v oznámení o jeho zahájení). To, že byla v daném případě uzavřena smlouva, tak nebrání v pokračování předmětného správního řízení zahájeného z moci úřední, v jehož rámci Úřad konstatoval spáchání správního deliktu zadavatelem, a nemohou tak být dány důvody k jeho zastavení. Postupem zadavatele totiž byly naplněny příslušné znaky skutkové podstaty správního deliktu ve smyslu ustanovení § 120 odst. 1 písm. a) zákona, přičemž uzavření smlouvy je právě jedním ze znaků příslušné skutkové podstaty předmětného správního deliktu. I tuto námitku vznesenou zadavatelem v rozkladu je tedy třeba označit za zcela nedůvodnou.

37. Pokud se jedná o argumentaci (obsaženou v závěrečné části rozkladu), v rámci které zadavatel zpochybňuje výši pokuty uložené prvostupňovým orgánem, je třeba uvést následující. Úřad postupoval v části odůvodnění napadeného rozhodnutí vztahující se k výši jím uložené pokuty zcela správně a v souladu se zákonem. Rozhodnutí o uložení pokuty je nepřezkoumatelné, je-li její výše odůvodněna pouhým zopakováním skutkových zjištění a konstatováním zákonných kritérií pro uložení pokuty či funkcí pokuty, aniž by bylo zřejmé, zda a jakým způsobem byla tato kritéria správním orgánem hodnocena. Z judikatury NSS vyplývá, že jakkoliv má správní orgán při ukládání pokuty volnost správního uvážení, je vázán základními principy správního rozhodování (viz např. rozsudek NSS č. j. 8 As 5/2005-53 ze dne 29. 6. 2005). Mezi tyto principy pak jistě patří i úplnost, resp. dostatečná odůvodněnost rozhodnutí správního orgánu, která v konečném důsledku vyvolá i jeho přesvědčivost. Úřad tak při rozhodování o výši pokuty musí zohlednit všechny skutečnosti, které výši pokuty mohou v konkrétním případě ovlivnit, řádně se s nimi v odůvodnění svého rozhodnutí vypořádat a přesvědčivě odůvodnit, ke které okolnosti přihlédl, a jaký vliv měla na konečnou výši pokuty. Výše uložené pokuty tak musí být v každém rozhodnutí zdůvodněna způsobem, který nepřipouští rozumné pochybnosti o tom, že právě taková výše pokuty odpovídá konkrétním okolnostem individuálního případu. Z napadeného rozhodnutí je zřejmé, že výše pokuty uložená v tomto případě uvedeným požadavkům vyhovuje.

38. Úřad v odůvodnění napadeného rozhodnutí při stanovení výše pokuty dostatečně zhodnotil způsob spáchání správního deliktu a rovněž i okolnosti, za nichž byl delikt spáchán. Výše pokuty byla Úřadem dostatečně odůvodněna, poněvadž z odůvodnění napadeného rozhodnutí je jednoznačně patrno, k čemu přihlédl a jakou váhu danému zákonnému kritériu přiznal; postupoval v souladu s § 121 odst. 2 zákona, dle něhož Úřad při určení výměry pokuty zadavateli přihlédne k závažnosti správního deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k okolnostem, za nichž byl spáchán. Z hlediska přiměřenosti sankce vzal Úřad v úvahu tu skutečnost, že v důsledku postupu zadavatele (kdy navrhovatele vyloučil ze zadávacího řízení, aniž by měl důvody tohoto vyloučení postaveny najisto, a k tomu účelu nevyužil institutu písemného vysvětlení nabídky dle § 76 odst. 3 zákona, přestože se jednalo o chybu v nabídce zřejmou, lehce vysvětlitelnou, odstranitelnou a nabídku fakticky neměnící, a uzavřel smlouvu) došlo k situaci, kdy byly posuzovány pouze dvě nabídky, přičemž z nabídky RPIC-ViP vyplývá, že v rámci zadavatelem stanovených dílčích hodnotících kritérií tento uchazeč nabídl nižší nabídkovou cenu (38 900 000 Kč bez DPH), vyšší počet pracovních míst pro účastníky projektu (300) a vyšší počet středisek nad rámec stanovený v zadávací dokumentaci (7) než vybraný uchazeč. Postoj zadavatele ke snaze RPIC-ViP objasnit chybu (resp. nejasnost v jeho nabídce) ještě před rozhodnutím zadavatele o jeho vyloučení, vedl k nejistotě zadavatele, zda nabídka tohoto uchazeče vyhověla zadávacím podmínkám a jaké hodnoty měly být při hodnocení nabídek hodnoceny, potažmo k vyloučení uchazeče ze zadávacího řízení. Striktně formalistický postup zadavatele vůči uchazeči tak vyústil k faktickému odepření soutěžního prostředí v zadávacím řízení. Postup zadavatele spočívající ve vyloučení RPIC-ViP ze zadávacího řízení tak evidentně mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Při absenci tohoto nezákonného a diskriminačního postupu by došlo k hodnocení další nabídky, která by mohla být hodnocena jako ekonomicky výhodnější.

39. Dále je nezbytné uvést, že Úřad v bodě 98. odůvodnění napadeného rozhodnutí zkoumal, zda není naplněna podmínka uvedená v ustanovení § 121 odst. 3 zákona, dle něhož odpovědnost zadavatele, který je právnickou osobou, za správní delikt zaniká, jestliže Úřad o něm nezahájil řízení do 5 let ode dne, kdy se o něm dozvěděl, nejpozději však do 10 let ode dne, kdy byl spáchán. Úřad v této souvislosti konstatoval, že před uložením pokuty ověřil, zda je naplněna podmínka uvedená v § 121 odst. 3 zákona k uložení pokuty. K tomu dodávám, že Úřad postupoval správně, když v tomto bodě odůvodnění napadeného rozhodnutí konstatoval, že odpovědnost zadavatele za spáchaný správní delikt nezanikla.

40. Úřad též při stanovení výše pokuty správně přihlédl k polehčující okolnosti spočívající v tom, že v daném případě se jednalo o věc, která dosud nebyla prvostupňovým orgánem rozhodována, když postup zakotvený v ustanovení § 76 odst. 3 zákona není sám o sobě obligatorní, pouze ve vztahu k ustanovení § 6 zákona. S ohledem na tuto skutečnost tak Úřad v dané věci nejdříve učinil závěr, že zadavatel postupoval při zadávání veřejné zakázky v souladu se zákonem, když RPIC-ViP nevyzval k objasnění nabídky.

41. K tvrzení zadavatele, dle něhož nelze posuzovat závažnost správního deliktu v tom, že po vyloučení uchazeče při posuzování nabídek (kdy vzhledem k charakteru předmětné nejasnosti zadavatel nevynaložil dostatek úsilí k jejímu objasnění postupem dle § 76 odst. 3 zákona) v zadávacím řízení zůstala pouze jediná nabídka, poněvadž ostatní uchazeči byli ze zadávacího řízení vyloučeni v souladu se zákonem a nebylo libovůlí zadavatele odepřít soutěžní prostředí, je třeba uvést následující. V daném případě zákon zadavateli stanovuje objektivní odpovědnost. Úřad proto nezkoumá úmysl či nedbalost zadavatele – o správním deliktu a o uložení pokuty je oprávněn rozhodnout i tehdy, pokud v řízení nevyšly najevo, resp. nebyly prokazovány skutečnosti, z nichž by bylo možno učinit jednoznačný závěr o tom, zda se např. zadavatel porušení zákona dopustil „účelově“ (tedy ve snaze zákon obcházet). Pro Úřad je v tomto směru rozhodující pouze to, zda jednání zadavatele odporuje zákonu. Kdyby však v řízení vyšly najevo okolnosti svědčící o tom, že se zadavatel porušení zákona dopustil záměrně, například v úmyslu jej obcházet, mohl by k této skutečnosti Úřad přihlédnout jako k přitěžující okolnosti určující závažnost správního deliktu ve smyslu § 121 odst. 2 zákona (způsob spáchání správního deliktu, případně okolnost, za níž byl delikt spáchán). Předpokladem toho, aby se k polehčující nebo přitěžující okolnosti přihlédlo, je, aby tato byla v řízení prokázána nebo aby vyplývala z obsahu spisu. Obecné konstatování o tom, že nebylo libovůlí zadavatele odepřít soutěžní prostředí, je v tomto případě z povahy věci neprokazatelné a samo o sobě závažnost správního deliktu nezvyšuje ani nesnižuje. K (ne)existenci úmyslu (resp. libovůle) odepřít soutěžní prostředí ze strany zadavatele tak v tomto případě nelze přihlédnout ani v souvislosti s posuzováním okolností, jež ve smyslu § 121 odst. 2 zákona určují závažnost správního deliktu, a tedy výši ukládané pokuty.

42. Ve vztahu k argumentaci zadavatele, v rámci níž poukazuje na nepřezkoumatelnost odůvodnění výše pokuty, neboť z napadeného rozhodnutí není zřejmé, výší kterých prostředků uvedených v rozpisu schváleného rozpočtu za rok 2012 se Úřad při stanovení pokuty řídil (s tím, že na základě rozpisu schváleného rozpočtu na rok 2012 je ze státního rozpočtu pro krajskou pobočku Ostrava vyčleněno 22 500 tis. Kč), je třeba uvést následující. V případě ukládání pokut je vyloučen takový zásah do majetku, v důsledku kterého by byla „zničena“ majetková základna pro další podnikatelskou činnost. Nepřípustné jsou takové pokuty, jež mají likvidační charakter. Úřad uložil pokutu v dolní polovině zákonné sazby, podle které mohl Úřad uložit pokutu až do výše 2 516 733 Kč. Stanovenou výši pokuty (900 000 Kč) nelze vzhledem k výši finančních prostředků, jimiž zadavatel v rámci svého rozpočtu disponuje, a to ani vzhledem k částce, kterou uvádí zadavatel v rozkladu, považovat za likvidační. Ani tato námitka zadavatele obsažená v rozkladu proto neobstojí.

43. Dále je třeba se ztotožnit i s dílčím konstatováním uvedeným v bodě 113. odůvodnění napadeného rozhodnutí, dle něhož „pokuta uložená zadavateli za nedodržení postupu stanoveného zákonem má splnit dvě základní funkce právní odpovědnosti, a to funkci represivní – postih za porušení povinností stanovených zákonem, a především funkci preventivní, která směřuje k předcházení porušování zákona, resp. k jednání, které je se zákonem v souladu. Úřad dodává, že v šetřeném případě vzhledem k následkům správního deliktu a nutnosti naplnění sankčních účinků nelze minimalizovat výši sankčního postihu a tím bagatelizovat následky spáchání tohoto správního deliktu, neboť uložená pokuta musí být natolik intenzivní, aby byla zadavatelem pociťována jako újma, neboť uložením nízké pokuty by nedošlo k naplnění jejího účelu, tj. sankce za protiprávní jednání“.

44. Úřad vzhledem k uvedené závažnosti porušení zákona a k souvislostem případu posoudil uloženou výši pokuty jako přiměřenou porušení zákona a zohledňující obě uvedené funkce. Na základě výše uvedeného je dále nezbytné učinit závěr, že Úřad výši jím uložené pokuty v napadeném rozhodnutí odůvodnil zcela dostatečně a rovněž přezkoumatelným způsobem.

X. Závěr

45. Po zvážení všech aspektů dané věci a po zjištění, že Úřad postupoval ve věci v souladu se zákonem a správním řádem, když posoudil případ ve všech jeho vzájemných souvislostech a zhodnotil veškeré písemné podklady, jsem dospěl k závěru, že nenastaly podmínky pro zrušení nebo změnu napadeného rozhodnutí z důvodů uváděných v rozkladu.

46. Vzhledem k výše uvedenému, když jsem neshledal důvody, pro které by bylo nutno napadené rozhodnutí změnit nebo zrušit, rozhodl jsem tak, jak je ve výroku uvedeno.

 

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 91 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, ve spojení s § 152 odst. 4 téhož zákona, dále odvolat.

 

otisk úředního razítka

 

 

Ing. Petr Rafaj

předseda

Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

 

 

 

Obdrží:

1. Úřad práce České republiky – krajská pobočka v Ostravě, 30. dubna 3130/2c, 702 00 Ostrava 2

 

Vypraveno dne:

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy



[1]  Pozn.: pokud je v rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se vždy o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu ust. § 26 zákona v návaznosti na ust. § 158 odst. 1 a 2 zákona.

 

 

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz