číslo jednací: VP/S012/00-160

Instance I.
Věc Návrh na poskytnutí investiních pobídek spol. Viscofán, a.s.
Účastníci
  1. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
  2. Viscofán CZ, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 7. 8. 2000
Dokumenty file icon pis5793.pdf 99 KB

Č.j. VP/S 12/00-160 V Brně dne 2. srpna 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 21.6.2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 20.6.2000 č.j. 23503/00/2040/1104 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A., a to formou:

slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci

  2. investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 21.6.2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 26.7.2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů :

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. úředně ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A. obsahující stanovy

  7. úředně ověřené kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A., obsahující plnou moc pro pana Sixto Jiméneze Muniaina jednat za společnost

  8. výroční zprávy společnosti VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A. za rok 1998, a výňatky z výročních zpráv za rok 1997 a 1996.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A."

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady.

III. Vymezení účastníka řízení

Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A. splňuje všeobecné i zvláštní podmínky dle zákona o investičních pobídkách.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost VISCOFÁN, INDUSTRIA NAVARRA DE ENVOLTURAS CELULÓSICAS, S.A (dále "jen Viscofan"), která vznikla roku 1976 jako výrobní společnost, jejímž hlavním programem byl vývoj, výroba a prodej celofánových střívek na párky. Společnost v osmdesátých letech vybudovala nové závody ve Španělsku a Brazílii. V roce 1990 koupila německou společnost Naturin GmbH and Co., která je zakladatelem výroby prvních umělých střívek. Společnost Viscofan koupí uvedené společnosti významně rozšířila své působení na světovém trhu (výrobky jsou dodávány do 95 zemí).

V roce 1995 společnost Viscofan získala většinový podíl ve společnosti Gamex, a.s. České Budějovice. Vzhledem k dobrým výsledkům ve společnosti Gamex, a.s. je Česká republika považována za jednu z vhodných zemí pro realizaci investičního záměru.

Počet zaměstnanců společnosti Viscofan celosvětově v roce 1999 činil (…..) osob. Celosvětový obrat za tentýž rok činil (…..) mil. Kč. Celosvětový objem prodaných výrobků za rok 1999 činil (…..) mil. Kč.

VI. Údaje o investici

Společnost Viscofan hodlá investovat v ČR částku 385 mil. Kč, z toho do technologií 210 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. do pozemků a přípravy staveniště ((…..) mil. Kč)

  2. do budov ((…..) mil. Kč)

  3. do instalace a strojů ((…..) mil. Kč)

  4. do dodatečného provozního kapitálu ((…..) mil. Kč)

  5. do předvýrobních výdajů ((…..) mil. Kč)

Celková výše investice - 385 mil. Kč.

Viscofan plánuje přenést do nově vzniklé společnosti část výroby ze společnosti Naturin GmbH and Co. a část výroby společnosti Viscofan.

Předmětem výrobní činnosti budou plastová střívka a celulózová střívka na párky, která mají nahradit střívka přírodní. V první etapě se v nové společnosti uvažuje o zavedení výroby plastového střívka na základě technologie, která byla doposud používána ve společnosti Naturin GmbH and Co. Zbývající část výroby bude vybudována na základě výsledků výzkumu a vývoje společností ve skupině Viscofan Group.

Podle dostupných údajů projekt vytvoří během období tří let 116 pracovních míst, z toho 12 s vysokoškolským vzděláním, 44 se středoškolským a 60 se základním vzděláním. Investice bude uskutečněna v lokalitě České Budějovice. Termín zahájení investice je dle předložených údajů červen 2000 a termín ukončení investice je červenec 2003.

Význam projektu spočívá dle předložených podkladů zejména ve vyspělé technologické náročnosti výroby, která pomůže snížit výrobní náklady finálních produktů a zlepšit jejich parametry a tím povede i k uspokojení rostoucích požadavků trhu.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je upraven postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bodu (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť příjemce veřejné podpory je součástí skupiny, která je považována významného producenta celofánových střívek a obalů na potraviny s obchodním pokrytím 95 zemí a poskytnutá výhoda může způsobit posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu uvedených výrobků

  • produkce z nového závodu bude směřovat především na evropský trh a do zemí střední a východní Evropy, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998

Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Článek 2 pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Českých Budějovicích, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla ke dni 12.7.2000 4,3 %. Investice předpokládá vytvoření nejméně 116 přímých pracovních míst, přičemž společnost Viscofan předpokládá jejich další nárůst, bude využíváno služeb dodavatelů z České republiky, především z oblasti stavebních prací, dopravy apod. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí.

Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby příspěvek příjemce k financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek, existuje reálný předpoklad, že společnost Viscofan vynaloží částku 210 mil. Kč (z celkové částky 385 mil. Kč) na pořízení investičního majetku nejdéle do tří let od vydání rozhodnutí o příslibu podle § 5 zákona o investičních pobídkách. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku uvedenou v článku 4.2. pravidel pro národní regionální podporu splňuje.

Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

a) Vymezení počáteční investice

Počáteční investicí se dle výše uvedeného předpisu rozumí investice ve fixním kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Viscofan jde o výstavbu nového závodu.

b) Veřejná podpora pro počáteční investici

Veřejná podpora pro počáteční investici se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů):

a) nákup pozemků a příprava staveniště - 7 mil. Kč

b) nákup budov - 132 mil. Kč

c) nákup strojů a jejich instalace - 210 mil. Kč

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 349 mil. Kč.

Stanovení intenzity veřejné podpory

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz