číslo jednací: VP/S019/00-160

Instance I.
Věc Pronájem cca 50 ha pozemků pro výstavbu průmyslového komplexu za symbolickou cenu (Flextronics)
Účastníci
  1. Flextronics International
  2. Statutární město Brno
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 14. 7. 2000
Dokumenty file icon pis5906.pdf 95 KB

Č.j. VP/S 19/00-160 V Brně dne 14. 7. 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve spojeném správním řízení zahájeném dne 7.7.2000 na základě žádostí města Brna ze dne 27.6.2000 č.j. KP/721 a dne 10.7.2000 č.j. KP/726 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě zvýhodněného nájmu pozemků specifikovaných v usnesení Rady města Brna č. RM3/3830 ze dne 10.7.2000 a jeho příloze č. 3 o rozloze cca 65 ha za 1 Kč/rok a jejich následného prodeje za zvýhodněnou cenu 1 Kč společnosti Flextronics International s.r.o

se povoluje

za těchto podmínek:

  1. celková hodnota veřejné podpory v podobě rozdílu mezi skutečně zaplacenou hodnotou nájemného a skutečně zaplacenou kupní cenou za výše uvedené pozemky a hodnotou stanovenou na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), nepřekročí 50 % hodnoty investice do hmotného investičního majetku

  2. investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí

  3. město Brno bude informovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže do 2 měsíců od právní moci kolaudačního rozhodnutí o ukončení investice a o prostředcích, které investor vynaložil na pořízení hmotného investičního majetku.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 7.7.2000 a 11.7.2000 žádosti o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), které podalo město Brno. Úřad v zahájeném správním řízení tyto žádosti spojil ke společnému řízení. Dne 13.7.2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádostí vycházel Úřad z následujících podkladů :

- z formuláře žádostí o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře včetně

příloh

- údajů týkajících se společnosti Flextronics International s.r.o.

  • výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Flextronics International s.r.o.

  • znalecký posudek č. 3200-245/2000 stanovující hodnotu ročního nájemného a ceny pozemků specifikovaných v usnesení Rady města Brna č. RM3/3830 a jeho příloze č. 3, stanovené na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) a vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb. ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb.

  • usnesení Rady města Brna č. RM3/3830 ze dne 10.7.2000.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Brno.

III. Údaje získané z žádostí o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je město Brno

  • orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Magistrát města Brna

  • kontaktní osobou je Ing. Marie Jalová, vedoucí odboru hospodářského rozvoje

  • název veřejné podpory je nájem a následný prodej cca 65 ha pozemků za symbolickou cenu za účelem výstavby průmyslového komplexu.

IV. Druh a forma veřejné podpory

Veřejná podpora je poskytována formou nájmu a následného prodeje pozemků specifikovaných v usnesení Rady města Brna č. RM3/3830 ze dne 10.7.2000. Z návrhu nájemní smlouvy a smlouvy o uzavření budoucí kupní smlouvy týkající se výše uvedených pozemků vyplývá, že roční výše nájemného je stanovena na 1 Kč/rok a výše kupní ceny na 1 Kč. Podle údajů obsažených ve výše uvedeném znaleckém posudku činí v souladu se zákonem č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) hodnota ročního nájemného za výše uvedené pozemky 29,1 mil. Kč a hodnota uvedených pozemků 291 mil. Kč. Výše veřejné podpory činí rozdíl mezi uvedenými hodnotami a hodnotou skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Flextronics International s.r.o., se sídlem Purkyňova 101, Brno, PSČ 612 45, IČO 25 55 98 34, která vznikla zápisem do obchodního rejstříku dne 6.4.1999. Jako hlavní vlastníci společnosti jsou podle údajů zaslaných společností Flextronics International s.r.o. uvedeni Flextronics International, se sídlem Ubi Road 1 a Meiban Industrial Building, se sídlem Singapore 408723, která drží svůj podíl prostřednictvím pobočky Dovatron (Ireland) B.V.

Předmětem podnikání společnosti Flextronics International s.r.o je výroba a opravy měřidel, výroba, instalace a opravy elektrických strojů a přístrojů, výroba, instalace a opravy elektronických zařízení, vedení účetnictví a koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej.

Počet zaměstnanců společnosti Flextronics International s.r.o. v roce 2000 činí (…..) osob, skupina Flextronics International worldwide zaměstnává celosvětově (…..) zaměstnanců. Společnost Flextronics International worldwide je v současné době třetím největším subjektem na světě v oblasti tzv. electronics manufacturing services. V rámci Evropy se jedná o největší subjekt ve zmíněné oblasti s významným tržním podílem.

VI. Údaje o investici

Společnost Flextronics International s.r.o. plánuje investovat v lokalitě "Brněnského podnikatelského parku - Černovická terasa" ležícího v katastrálním území Slatina v Brně do výstavby nového závodu na výrobu, osazování a kompletaci desek plošných spojů. Produkce bude exportována především do zemí Evropské unie.

Flextronics International s.r.o.hodlá vytvořit v období 5 let minimálně 3000 přímých a 1500 nepřímých pracovních míst. Cílem společnosti Flextronics International s.r.o. je nakupovat významnou část dodávek z místních zdrojů. Jedná se především o plastové výrobky, slaboproudou kabeláž, kovové výrobky, dopravní služby. Cílem je dosáhnout přes 60 % objemu lokálních dodávek.

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je upraven postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bodu (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "prováděcí pravidla"). Čl. 2 prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou městem Brnem, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť žadatel je součástí skupiny, která je považována za třetího největšího světového producenta v oblasti tzv. electronics manufacturing services s významným podílem na evropském trhu

  • produkce z nového závodu bude směřovat především do zemí Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998

Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Článek 2 Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Brně, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla ke dni 12.7.2000 8,2 %, předpokládá vytvoření nejméně 3000 přímých a 1500 nepřímých pracovních míst, bude využíváno služeb dodavatelů z České republiky, především z oblasti výroby kovových prvků, stavebních prací, výroby obalových materiálů, slaboproudé kabeláže apod. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí.

Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby příspěvek příjemce k financování pomoci činil minimálně 25 %. Vzhledem k výši investice, která podle údajů společnosti Flextronics International s.r.o. má v první fázi činit cca 2111,704 mil. Kč, přičemž dojde k dalšímu nárůstu investice, považuje Úřad tuto podmínku za splněnou.

Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

Vymezení počáteční investice

Počáteční investicí se dle výše uvedeného předpisu rozumí investice ve fixním kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Flextronics International s.r.o. se jedná o výstavbu nového závodu.

Veřejná podpora pro počáteční investici

Podpora pro počáteční investici se počítá jako procento hodnoty investice do hmotného investičního majetku, který tvoří (jde o předpokládané výše investice přepočítané kurzem 37,709 Kč/USD ke dni 7.7.2000):

a) nákup pozemků a přípravu staveniště - 37,709 mil. Kč

b) nákup budov - 565,635 mil. Kč

c) nákup strojů a jejich instalace - 1508,36 mil. Kč

Celkový odhad investice do uvedeného hmotného investičního majetku činí 2111,704 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. pravidel pro národní regionální podporu 50 % hodnoty investice do výše uvedeného hmotného investičního majetku. Celková hodnota veřejné podpory v podobě rozdílu mezi hodnotou nájemného a kupní cenou pozemků stanovenou v souladu se zákonem o oceňování majetku a skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory, nesmí přesáhnout tuto hranici.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Město Brno

k rukám primátora RNDr. Petra Duchoně

Dominikánské náměstí 1

601 67 Brno

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz