číslo jednací: VP/S035/03-160

Instance I.
Věc Daňové úlevy pro autodopravu - FÚ v Kopřivnici
Účastníci
  1. Finanční úřad v Kopřivnici
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí zastaveno
Rok 2003
Datum nabytí právní moci 3. 5. 2003
Dokumenty file icon pis10887.pdf 84 KB

Č.j.: VP/S 35/03-160

V Brně dne 15. dubna 2003

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 6.3.2003 na základě žádosti Finančního úřadu v Kopřivnici č.j. 14769/03/376922/2425 ze dne 24.2.2003 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto :

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve formě prominutí penále k daňovému nedoplatku na dani z příjmů ve výši 59 700 Kč (…..)

zastavuje.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 6.3.2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Finanční úřad v Kopřivnici dopisem ze dne 24.2.2003, č.j. 14769/03/376922/2425.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Finanční úřad v Kopřivnici

  • orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Finanční úřad v Kopřivnici

  • kontaktní osobou je Ing. Lubomír Križák

  • názvem veřejné podpory je "prominutí příslušenství daně-penále"

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků

  • jako druh jednotlivého případu podpory je uvedeno prominutí příslušenství daně v okresu Nový Jičín, Moravskoslezský kraj a odvětví silniční motorové dopravy nákladní a osobní

  • formou poskytnutí veřejné podpory jsou daňové úlevy

  • podpora je poskytována jednorázově.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Finanční úřad v Kopřivnici.

III. Charakteristika příjemce podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost (…..), která podniká mimo jiné v oblasti silniční motorové dopravy osobní a nákladní.

IV. Popis a forma podpory

Poplatníkovi bylo předepsáno penále na dani z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků za zdaňovací období roku 1996, 1997, 1998 a 1999 v celkové částce 82 940 Kč. Finanční úřad v Kopřivnici navrhuje z celkového předepsaného penále ve výši 82 940 Kč prominout 59 700 Kč.

V. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených.

Podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění může Ministerstvo financí ČR rozhodnout o prominutí příslušenství k dani z důvodu odstranění tvrdosti zákona. Vyhláškou č. 299/1993 Sb. zmocnilo Ministerstvo financí ČR k promíjení příslušenství daně územní finanční orgány.

V případě promíjení penále má podnikatelský subjekt v důsledku neplacení daně k dispozici volné finanční prostředky, které byl povinen zaplatit organizaci hospodařící s veřejnými prostředky. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na podporu týkající se přímého zdanění podniků, které je příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení daně podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována jen ta část penále, která představuje ekonomickou výhodu pro dlužníka daně a odpovídá hodnotě úroku z prodlení. Zbývající, tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, je použita referenční sazba ve výši 10 %.

V případě promíjení penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění, představuje veřejná podpora částku převyšující rozdíl mezi penále ve výši 36,5 % z dlužné částky a ekonomickým ekvivalentem komerčního úroku, který Úřad vyjadřuje tzv. referenční sazbou, která je pro účely výpočtu veřejné podpory pro oblast odpouštění penále stanovena ve výši 10 % z dlužné částky.

10

Veřejná podpora je -------- x 100 % z celkové výše vyměřeného penále = 27 % z vyměřeného penále

36,5


Prominutí penále do výše 73 % z celkové výše penále nepředstavuje veřejnou podporu. Teprve prominutí penále vyšší než 73 % z celkové výše penále (73 až 100) představuje veřejnou podporu.

Celková výše penále vyměřená Finančním úřadem v Kopřivnici činí 82 940 Kč. Finanční úřad v Kopřivnici však hodlá prominout penále ve výši 59 700 Kč.

Vzhledem k tomu, že částka 59 700 Kč, kterou Finanční úřad v Kopřivnici navrhuje prominout, činí 71,98 % z celkového předepsaného příslušenství, nejedná se o veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Úřad proto řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře zastavil.

VI. Závěr

Dne 9.4.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Poučení o odvolání:

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odbor veřejná podpora, Brno, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Finanční úřad v Kopřivnici

Kpt. Jaroše 395

742 21 Kopřivnice

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz