číslo jednací: VP/S053/00-160

Instance I.
Věc PCC - Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně MIPBD spol. AIG/Lincoln Development 3, s.r.o.
Účastníci
  1. Město Plzeň
  2. Precision Castparts CZ s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 18. 12. 2000
Dokumenty file icon pis6013.pdf 98 KB

Č.j. VP/S 53/00-160

V Brně dne 8. prosince 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 6.10. 2000 na základě žádostí města Plzně ze dne 4.10.2000 č.j. PH/555/2000 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků specifikovaných v usnesení zastupitelstva města Plzně č. ZMP/18 ze dne 22.6.2000 o rozloze 47 177 m2 za zvýhodněnou cenu 500 Kč/m2společnosti AIG/LINCOLN DEVELOPMENT 3, s.r.o.

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory ve formě rozdílu mezi skutečně zaplacenou kupní cenou za výše uvedené pozemky a hodnotou stanovenou znaleckým posudkem č. 1791/2000 na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) a vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb., tj. 16 842 185 Kč spolu s hodnotou veřejné podpory povolené rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 5.9.2000, č.j. VP/S 24/00-160, které nabylo právní moci dne 7.9.2000, v podobě investiční pobídky formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu, tedy částku 323 000 000 Kč.

  2. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí.

  3. Vlastnické právo k výše uvedeným pozemkům přejde nejpozději do 31.12. 2001 na společnost PRECISION CASTPARTS CORP., která je příjemcem veřejné podpory specifikované v tomto rozhodnutí i v rozhodnutí č.j. VP/S 24/00-160.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 6.10.2000 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost AIG/LINCOLN DEVELOPMENT 3, s.r.o., kterou podalo město Plzeň.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádostí vycházel Úřad z následujících podkladů :

- formuláře žádostí o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře včetně příloh údajů týkajících se společnosti PRECISION CASTPARTS CORP.

  • výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Precision Castparts CZ s.r.o., se sídlem (…..)

  • znaleckého posudku č. 1791/2000, který stanovuje ceny pozemků specifikovaných v usnesení zastupitelstva města Plzně č. ZMP/18 stanovené na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) a vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb. ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb.

  • usnesení zastupitelstva města Plzně č. ZMP/18 ze dne 22.6.2000

  • dohody o budoucí spolupráci a přechodu závazků mezi společností PRECISION CASTPARTS CORP. a městem Plzeň ze dne 17.8.2000

  • dodatku č. 2 ke Smlouvě o budoucí smlouvě kupní ze dne 15.12.1998 mezi společností AIG/LINCOLN DEVELOPMENT 3, s.r.o. a městem Plzní

  • podkladů Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky společnosti PRECISION CASTPARTS CORP., č.j. 30758/00/2040 ze dne 25.6. 2000 vedených ve spise správního řízení VP/S 24/00-160.

II. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Plzeň.

III. Údaje získané z žádostí o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je město Plzeň

  • kontaktními osobami jsou Ing. Jaroslav Pojar z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně a Ing. Erich Beneš z Plzeňského holdingu, a.s.

  • název veřejné podpory je "Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně MIPBP společnosti AIG/LINCOLN DEVELOPMENT 3, s.r.o."

IV. Druh a forma veřejné podpory

Veřejná podpora je poskytována formou zvýhodněného prodeje pozemků, parcely č. 1505/19 a č. 1505/37, v k.ú. Skvrňany, dále specifikovaných v usnesení zastupitelstva města Plzně č. ZMP/18 ze dne 22.6.2000. Z tohoto usnesení a ze smlouvy o uzavření budoucí kupní smlouvy týkající se výše uvedených pozemků vyplývá, že výše kupní ceny je stanovena na 500 Kč/m2. Podle údajů obsažených ve výše uvedeném znaleckém posudku činí v souladu se zákonem č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) cena parcely č.1505/19 a č. 1505/37 857 Kč/m2, celkem 40 430 689 Kč. Výše veřejné podpory činí 16 842 189 Kč, což je rozdíl mezi hodnotou 40 430 689 Kč a hodnotou 23 588 500 Kč skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory.

V. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemce veřejné podpory je společnost PRECISION CASTPARTS CORP. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku (…..) Dne 19.10.2000 byla zápisem do obchodního rejstříku u Krajského soudu v Plzni založena společnost Precision Castparts CZ s.r.o., se sídlem (…..)

Společnost PRECISION CASTPARTS CORP. se zabývá výrobou (…..)

Počet zaměstnanců společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. celosvětově v roce 1999 činil (…..) osob. Celosvětový obrat za tentýž rok činil (…..). Kč. Celosvětový objem prodaných výrobků za rok 1999 činil (…..). Kč.

VI. Údaje o investici

Společnost PRECISION CASTPARTS CORP. plánuje investici v prostoru městského industriálního parku Plzeň - Borská pole do výstavby nového závodu na obrábění(…..). Produkce bude exportována především do(…..). Dne 5.9.2000 Úřad povolil rozhodnutím č.j. VP/S 24/00-160 výjimku ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro tuto společnost, a to formou slevy na dani z příjmu podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, v platném znění.

Společnost PRECISION CASTPARTS CORP. hodlá vytvořit v období 3 let 100 přímých pracovních míst, z toho 10 s vysokoškolským vzděláním, 20 se středoškolským a 70 se základním vzděláním

VII. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou městem Plzeň, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožňuje společně s veřejnou podporou povolenou rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, č.j. VP/S 24/00-160, které nabylo právní moci dne 7.9. 2000, pořízení nového výrobního závodu na (…..) s tím související snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu uvedené produkce

  • produkce z nového závodu bude směřovat především do(…..), čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998

Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Plzni, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla ke dni 13.11.2000 7,6 %. Předpokládá se vytvoření nejméně 100 přímých pracovních míst, přičemž společnost PRECISION CASTPARTS CORP. bude využívat služeb dodavatelů z České republiky, především z oblasti (…..) apod. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí.

Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby investice, kterou příjemce veřejné podpory hodlá realizovat činila vůči této podpoře minimálně 25 % její hodnoty. Vzhledem k tomu, že v podmínce stanovené ve výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory bude veškeré náklady na investiční projekt financovat z vlastních zdrojů, je tato podmínka splněna.

Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle čl. 4.8. Pravidel 50 % hodnoty investice do hmotného investičního majetku. Celková hodnota veřejné podpory v podobě rozdílu mezi hodnotou kupní ceny pozemků stanovenou znaleckým posudkem č. 1791/2000 ze dne 8. srpna 2000, vypracovaným soudním znalcem Ing. Karlem Wurflem, v souladu se zákonem o oceňování majetku a skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory spolu s hodnotou investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici.

Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že maximální výše veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Úřad vydal dne 5.9.2000 rozhodnutí č.j. VP/S 24/00-160, které nabylo právní moci dne 7.9.2000. Tímto rozhodnutím Úřad povolil výjimku ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky formou slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění. V tomto rozhodnutí bylo stanoveno, že celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu, tedy částku 323 mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory posuzované v rozhodnutí č.j. VP/S 24/00-160 byly tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Vzhledem k výše uvedenému je nutné v tomto rozhodnutí odkázat na rozhodnutí Úřadu č.j. VP/S 24/00-160 a podmínit výrok tohoto rozhodnutí tak, aby celková hodnota veřejné podpory v podobě prodeje pozemků pod cenou spolu s hodnotou veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřesáhla částku 323 mil. Kč.

Vymezení počáteční investice

Počáteční investicí se dle výše uvedeného předpisu rozumí investice ve fixním kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti PRECISION CASTPARTS CORP. se jedná o výstavbu nového závodu.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Závěr

Dne 4.12. 2000 bylo účastníku řízení doručené vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Město Plzeň

k rukám Ing. Jiřího Šnebergera

primátora města Plzně

Divadelní 3

301 21 Plzeň

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz