číslo jednací: VP/S025/00-160

Instance I.
Věc Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. Saar-Gummiwerk GmbH.
Účastníci
  1. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR
  2. Saar Gummi Czech s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 13. 9. 2000
Dokumenty file icon pis5969.pdf 101 KB

Č.j. VP/S 25/00-160

V Brně dne 7. září 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 1. 8. 2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ze dne 28. 7. 2000 č.j. 31456/00/2040/1362 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost Saar-Gummiwerk GmbH., a to formou:

slevy na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek:

  1. Celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 28. 7. 2000, č.j. 31456/00/2040 Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci.

  1. Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 1. 8. 2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 31. 8. 2000 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popisu investičního projektu

  3. posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek

  5. tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. úředně ověřeného výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Saar Gummi Czech s.r.o. obsahujícího společenskou smlouvu a výčet statutárních orgánů

  7. přiznání k dani z příjmů právnických osob Saar Gummi Czech s.r.o.

  8. kopie části výroční zprávy společnosti Saar-Gummiwerk GmbH za rok 1999, 1998 a 1997.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti Saar-Gummiwerk GmbH"

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady.

III. Vymezení účastníka řízení

Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Saar-Gummiwerk GmbH, která v souvislosti s investičním záměrem v České republice založila 20. 12. 1999 dceřinnou společnost Saar Gummi Czech, s.r.o., což vyplývá z výpisu z obchodního rejstříku č. 12454/2000 ze dne 12. května 2000.

Společnost Saar-Gummiwerk GmbH je jedním z významných gumárenských podniků ve Spolkové republice Německo, s dceřinnými společnostmi ve Španělsku, Itálii, Indii a Brazílii. Její roční obrat činí více než (…..) mld. Kč, z toho asi 60% tvoří obrat v rámci automobilového průmyslu. Výrobní program je tvořen zejména vývojem a výrobou těsnění karosérie pro automobilový průmysl a různých typů těsnění pro jiná průmyslová odvětví, výrobou technické lisované pryže, opět pro automobilový průmysl i ostatní průmyslová odvětví a výrobou pro stavebnictví (např. střešních a podlahových krytin, těsnění oken apod.). Počet zaměstnanců společnosti v roce 1999 činil (…..) osob.

V. Údaje o investici

Společnost Saar-Gummiwerk GmbH hodlá investovat v České republice částku 877 mil. Kč, z toho do technologií 567 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice:

  1. do pozemků a přípravy staveniště (1. rok - 8 mil. Kč)

  2. do budov (1. rok - 135 mil. Kč, 2. rok - 0 mil. Kč, 3. rok - 50 mil. Kč, 4. rok -30 mil. Kč, 5. rok - 50 mil. Kč)

  3. do instalace a strojů (1. rok - 75 mil. Kč, 2. rok - 75 mil. Kč, 3. rok - 125 mil. Kč, 4. rok - 125 mil. Kč, 5. rok - 167 mil. Kč)

  4. do nářadí ((…..)mil. Kč)

  5. do předvýrobních výdajů ((…..)mil. Kč)

Celková předpokládaná výše investice - 877 mil. Kč.

Společnost Saar-Gummiwerk GmbH plánuje převést do České republiky část své výroby. Za tímto účelem založila v České republice 100 % vlastněnou dceřinnou společnost Saar Gummi Czech, s.r.o. Tato společnost bude v první řadě zajišťovat výrobu profilů a technické lisované pryže, a jejich dodávky do mateřské společnosti, zároveň nabízí obchodní spolupráci, včetně vývoje dílů především v oblasti technické pryže i ostatním zákazníkům. Cílem společnosti je za maximální podpory mateřské firmy výrazněji proniknout na trhy střední a východní Evropy.

V první etapě stavební investice pro rok 2000, ve výši téměř 225 mil. Kč, se jedná o výstavbu dvou hal, haly na profily a haly na technickou pryž. V dalších čtyřech letech bude proinvestováno ve formě stavebních i strojních zařízení cca 560 mil. Kč. V nových halách budou instalovány tři výrobní linky a technické zázemí pro zpracování dovážené surové kaučukové směsi ve formě pásků. Investiční projekt umožní během 5 let vytvořit 515 pracovních míst, z toho 12 míst pro pracovníky s vysokoškolským vzděláním, 47 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 456 míst pro pracovníky se základním vzděláním.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla").

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle čl. 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání

  • hrozí narušení hospodářské soutěž, neboť poskytnutí podpory umožňuje rozšíření výroby profilů a technické lisované pryže, čímž dojde ke zvýšení podílu příjemce veřejné podpory na světovém trhu z asi 2,28 % na 2,84 %.

  • poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že provedením zamýšlené investice se značně zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž část produkce bude směřovat na export (mezi perspektivní zákazníky na domácím a zahraničním trhu patří společnosti Ford, BMW, VW-koncern, Porsche, Daimler-Chrysler, General Motors),

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74 ze dne 10. 3. 1998.

Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1. 1. 1997.

Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v okrese Náchod, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla v červnu roku 2000 výše 5,4 %. Investice předpokládá vytvoření 515 přímých pracovních míst. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Čl. 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel pro národní regionální podporu rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Saar-Gummiwerk GmbH jde o pořízení nového výrobního závodu na výrobu těsnících profilů a technické pryže lisované v České republice. V tomto případě jde proto o počáteční investici.

Čl. 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby podíl příjemce na financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku splňuje.

Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

VII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost Saar-Gummiwerk GmbH splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35a zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Výše uvedené podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35a zákona č. 586/1993 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Dle podkladů předpokládaný hospodářský výsledek společnosti Saar-Gummiwerk GmbH v prvních dvou letech bude záporný a v následujících letech pak ve výši: 3. rok - 0 mil. Kč, 4. rok - 18 mil. Kč, 5. rok - 25 mil. Kč. Dle podkladů předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti Saar-Gummiwerk GmbH v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice bude činit: 1.- 4. rok - 0 mil. Kč, 5. rok - 7,7 mil. Kč.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35a zákona 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů):

  1. výstavba budov - 265 mil. Kč

  2. nákup strojů a jejich instalace - 567 mil. Kč

  3. pozemky a příprava staveniště - 8 mil. Kč

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 840 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky nesmí přesáhnout tuto hranici.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz