číslo jednací: VP/S016/00-160

Instance I.
Věc Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. Rodenstock ČR, s.r.o.
Účastníci
  1. Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky
  2. Rodenstock ČR, s.r.o.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí povoleno s podm.
Rok 2000
Datum nabytí právní moci 14. 8. 2000
Dokumenty file icon pis5890.pdf 103 KB

Č.j. VP/S 16/00-160 V Brně dne 9.8. 2000

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 27.6.2000 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 26.6.2000 č.j. 24537/00/2040/1140 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě investiční pobídky pro společnost Rodenstock ČR s.r.o. a to formou:

slevy na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

s e p o v o l u j e

za těchto podmínek:

  1. celková hodnota veřejné podpory v podobě investiční pobídky nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákupu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci

  2. investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 27.6.2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Dne 27.7.2000 bylo účastníkovi řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů :

  1. formulář žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. popis investičního projektu,

  3. posudek investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách

  4. návrh nabídky na poskytnutí investičních pobídek,

  5. tiskopis pro uplatnění záměru získat investiční pobídky

  6. kopie výpisu z obchodního rejstříku společnosti Rodenstock ČR s.r.o.

  7. kopie zakladatelské listiny společnosti Rodenstock ČR s.r.o.

  8. zpráva auditora o ověření účetní závěrky společnosti Rodenstock ČR s.r.o. za rok 1999, 1998 a 1997.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

- poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí

  • kontaktní osobou je Ing. Vladimír Procházka, ředitel odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ ministerstva průmyslu a obchodu České republiky

  • název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti Rodenstock ČR s.r.o."

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů (zákon o investičních pobídkách)

  • jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách

  • jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy

  • v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložené podklady.

III. Vymezení účastníka řízení

Poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost Rodenstock ČR s.r.o., která vznikla zápisem do obchodního rejstříku dne 18.8.1994, jako dceřiná společnost německé společnosti Optische Werke G. Rodenstock, k.s. Jak vyplývá z výpisu z obchodního rejstříku (vydaného dne 20.3.2000) sídlem společnosti je ul. Dr. Sedláka 841/III, Klatovy, PSČ 339 01, základní jmění společnosti činí 450 mil. Kč (splaceno zakladatelem - společností Optische Werke G. Rodenstock, k.s.). Identifikační číslo je 61 17 36 14.

Předmětem podnikání společnosti je výroba dioptrických skel a koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej. Společnost Rodenstock ČR s.r.o. se stala největším výrobcem brýlových čoček v České republice s výrazným podílem produkce čoček na českém a zahraničním trhu.

Počet zaměstnanců společnosti Rodenstock ČR s.r.o. v roce 1999 činil (…..) osob, zatímco skupina Rodenstock zaměstnává celosvětově (…..) zaměstnanců. Celosvětový obrat za tentýž rok činil (…..) mil. Kč v případě Rodenstock ČR s.r.o. (z toho (…..)mil. Kč v České republice) a (…..) mil. Kč v rámci skupiny Rodenstock. Celosvětový objem prodaných výrobků za rok 1999 činil (…..) mil. Kč v případě Rodenstock ČR s.r.o. (z toho (…..) mil. Kč v České republice) a (…..) mil. Kč v rámci skupiny Rodenstock. Společnost Rodenstock ČR s.r.o. dosáhla v roce 1999 (…..) mil. Kč zisku, zatímco peněžní tok činil (…..) mil. Kč.

V. Údaje o investici

Rodenstock ČR s.r.o. plánuje investovat 437 mil. Kč do rozšíření a modernizace stávající výroby perfalitových a silikátových čoček, z toho :

do instalace a strojů 408,5 mil. Kč (1. rok - 180,5 mil. Kč; 2. rok - 190 mil. Kč; 3. rok - 38 mil. Kč),

do budov 28,5 mil. Kč (1. rok - 9,5 mil. Kč; 2. rok - 9,5 mil. Kč; 3. rok - 9,5 mil. Kč).

Investice jsou určeny na rozšíření současných výrobních kapacit vyplývající z přesunu části výroby z ostatních výrobních závodů koncernu do České republiky. Jde o nákup nových strojů do stávající technologie výroby, jejíž kvalita by měla odpovídat evropské úrovni. V souvislosti s rozšířením výroby se plánuje výstavba skladovacích ploch na pozemcích společnosti. Nákupem kontrolních automatů kvality produkce a částečné zlepšení výrobní technologie při investování do lakovacích automatů a ultrazvukových čističek by mělo dojít ke zvýšení kvality produkce a zkrácení dodacích lhůt. Zkrácení dodacích lhůt má být dosaženo přeuspořádáním výrobních linek (sestavením tzv. "expresní výrobní linky" pro rychlejší výrobu vybraných brýlových čoček). Předpokládá se zvýšení konkurenceschopnosti na evropských trzích a export produkce do zemí střední a východní Evropy. Po dokončení projektu se očekává zvýšení podílu společnosti na trhu brýlových čoček v České republice z 14%-15% na 25%-30%.

Podle dostupných údajů vytvoří investiční projekt během období dvou let 30 pracovních míst z toho 5 míst pro pracovníky s vysokoškolským vzděláním, 10 míst pro pracovníky se středoškolským vzděláním a 15 míst pro pracovníky se základním vzděláním. Náklady na rekvalifikaci (plánovaná na období od ledna 2001 do září 2001), která bude provedena formou interního školení ve společnosti, činí 2,07 mil. Kč.

Termín zahájení investice je plánován na červen 2000, k ukončení investice by mělo dojít v prosinci 2002. Plánovaný náběh nové výroby je očekáván v průběhu roku 2002, přičemž rok dosažení plánovaného rozsahu výroby je 2002. Místem investice v České republice jsou Klatovy.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je upraven postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bodu (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v článku 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst.1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • předmětná podpora zvýhodňuje určité podnikání tím, že umožňuje rozšíření výroby brýlových čoček společnosti, a s tím související zvýšení kvality produkce, snížení výrobních nákladů, a v konečném důsledku zvýšení podílu společnosti na domácích a evropských trzích,

  • hrozí narušením hospodářské soutěže, neboť rozšířením výroby má dojít ke zvýšení podílu společnosti na trhu brýlových čoček v České republice z 14%-15% na 25%-30%,

  • část produkce bude exportována do Evropské Unie, kde také dochází k 80 % využití výrobních kapacit, může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie,

jde o veřejnou podporu dle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo pokud nebude povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES:

Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998

Pravidla pro národní regionální podporu v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Článek 2 Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Klatovech - okres Klatovy, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky dosáhla ke dni 12.7.2000 5,7 %. Investice společnosti Rodenstock ČR s.r.o. předpokládá vytvoření nejméně 30 přímých pracovních míst a bude využíváno služeb dodavatelů z České republiky. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice.

Článek 4.1. Pravidel pro národní regionální podporu stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit buď tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel pro národní regionální podporu rozumí investice ve fixním kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Společnost Rodenstock ČR s.r.o. hodlá rozšířit současné výrobní kapacity vyplývající z přesunu části výroby z ostatních výrobních závodů koncernu do České republiky. V souvislosti s rozšířením výroby se rovněž předpokládá výstavba nových skladovacích prostor na pozemcích společnosti. V tomto případě jde o počáteční investici.

Článek 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu požaduje, aby příspěvek příjemce k financování pomoci činil minimálně 25 %. Tato podmínka je požadována v § 2 odst. 2 písm. e) zákona o investičních pobídkách a dle posudku CzechInvestu týkajícího se investičního záměru z hlediska možnosti splnění zákonných podmínek, existuje reálný předpoklad, že společnost Rodenstock ČR s.r.o. vynaloží částku 385 mil. Kč (z celkové částky 437 mil. Kč) na pořízení investičního majetku nejdéle do tří let od vydání rozhodnutí o příslibu podle § 5 zákona o investičních pobídkách. Z výše uvedeného tedy vyplývá, že příjemce veřejné podpory podmínku uvedenou v článku 4.2. Pravidel pro národní regionální podporu splňuje.

Čl. 4.10. Pravidel pro národní regionální podporu obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let.

VII. Druh a forma veřejné podpory

Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Z podkladů vyplývá, že společnost Rodenstock ČR s.r.o. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Výše veřejné podpory poskytnuté ve formě slev na daních z příjmů se určí dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů. Dle podkladů se předpokládaný zisk společnosti Rodenstock ČR s.r.o. v prvních pěti letech od předpokládaného dokončení investice očekává ve výši: 1. rok - 38 mil. Kč, 2. rok - 45 mil. Kč, 3. rok - 54 mil. Kč, 4. rok - 54 mil. Kč, 5. rok - 54 mil. Kč. Dle podkladů se předpokládaná daňová povinnost společnosti Rodenstock ČR s.r.o. v prvních pěti letech od předpokládaného dokončení investice očekává ve výši: 1. rok - 7,9 mil. Kč, 2. rok - 14 mil. Kč, 3. rok - 16,7 mil. Kč, 4. rok - 16,7 mil. Kč, 5. rok - 16,7 mil. Kč.

Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice. Veřejná podpora formou slev na daních z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů se počítá jako procento skutečné celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří (jde o předpokládanou výši investičních nákladů):

a) nákup budov - 28,5 mil. Kč

b) nákup strojů a jejich instalace - 408,5 mil. Kč.

Celkový odhad investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 437 mil. Kč.

Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory dle článku 4.8. Pravidel pro národní regionální podporu 50 % celkové hodnoty výše uvedených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Celková hodnota veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky tedy nesmí přesáhnout tuto hranici.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí, v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře, nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

k rukám Ing. Vladimíra Procházky

ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz