číslo jednací: VP/S127/02-160

Instance I.
Věc Operační program Olomouckého kraje 2002
Účastníci
  1. Olomoucký kraj
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno s podm.
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 2. 1. 2003
Dokumenty file icon pis6717.pdf 218 KB

Č.j.VP/S 127/02-160

V Brně dne 13. prosince 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, zahájeném dne 23.10. 2002 na základě žádosti Krajského úřadu Olomouckého kraje ze dne 21.10.2002, č.j. H/1350/02/OSR/2141/02, týkající se Operačního programu Olomouckého kraje 2002, a to opatření č.1: "Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích" a opatření č. 10: "Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina", rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, takto :

Výjimka ze zákazu veřejné podpory pro opatření č. 1: "Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích " a opatření č. 10: "Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina " v rámci rozvojového programu územního obvodu Olomouckého kraje "Operační program Olomouckého kraje 2002"

se povoluje

za těchto podmínek poskytování:

1. Veřejná podpora pro malé a střední podniky a ostatní podniky nebude poskytnuta podpoře vývozu, uhelnému a ocelářskému průmyslu, dopravě, průmyslu stavby lodí, průmyslu výroby syntetických vláken a automobilovému průmyslu.

  1. Investicí pro účely vymezení vhodných nákladů se rozumí počáteční investice, tj. investice do základního kapitálu, týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace).

Náklady na pořízení technologie, které vznikly nabytím nehmotných aktiv v podobě:

  1. patentů,

  2. operativních nebo patentových licencí na know-how,

  3. nepatentovaných know-how,

lze ve výši 25 % hodnoty nákladů souvisejících s investicemi do pozemků, budov, strojů a zařízení započítat za předpokladu, že investice na pořízení technologie zůstane spojena s podnikem příjemce. Tato nehmotná aktiva musí splňovat následující podmínky :

  • musí být využívána výhradně příjemcem veřejné podpory

  • musí se jednat o odepisovatelná aktiva

  • musí být zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a ponechána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně pěti let

  • pokud budou zakoupena od třetích subjektů, musí být tato transakce provedena za tržních podmínek.

Investice bude zachována po dobu nejméně 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, která je součástí počáteční investice.

  1. Vhodné nepřímé náklady (režijní náklady) nelze do celkové výše vhodných (uznatelných) nákladů započítávat.

  1. Veřejná podpora na poradenství může být poskytnuta pouze malým a středním podnikům, a to jen tehdy, pokud poradenské služby nemají charakter trvalého či pravidelného poradenství a nevztahují se k běžným provozním výdajům podniku, jako je např. běžné daňové poradenství a pravidelné právní poradenství. Míra této veřejné podpory nesmí přesáhnout 50 % nákladů spojených s poradenstvím.

  1. V případě financování předkonkurenční vývojové činnosti nesmí míra veřejné podpory překročit 45 % oprávněných nákladů pro malé a střední podniky, pro ostatní podniky 25 %. Míra veřejné podpory může být navýšena až o 10 procentních bodů při splnění alespoň jedné z následujících podmínek:

  1. projekt zahrnuje účinnou přeshraniční spolupráci přinejmenším mezi dvěma nezávislými partnery, z nichž alespoň jeden má sídlo v členském státě Evropských společenství

  2. projekt zahrnuje účinnou spolupráci mezi firmami a veřejnými výzkumnými institucemi

  3. výsledky projektu budou zveřejněny.

Oprávněné náklady spojené s výzkumem a vývojem mohou být tvořeny:

  • personálními náklady,

  • náklady na nástroje, zařízení, pozemky a prostory využívané výlučně a trvale pro danou výzkumnou činnost,

  • náklady na konzultační činnost a další ekvivalentní služby využívané výlučně pro danou výzkumnou činnost včetně výzkumu, technických poznatků a patentů,

  • režijními náklady vynaloženými v přímém důsledku dané výzkumné činnosti,

  • provozními náklady vynaloženými v přímém důsledku dané výzkumné činnosti.

  1. Poskytování veřejné podpory je povoleno do 31. prosince 2003.

Odůvodnění

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 23.10. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon"), kterou podal Krajský úřad Olomouckého kraje, jako jediný účastník řízení, dopisem ze dne 21.10. 2002 č.j.: H/1350/02/OSR/2141/02.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  1. Poskytovatelem veřejné podpory je Olomoucký kraj.

  2. Administrativním orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Olomoucký kraj, orgánem odpovědným za provedení podpory je Krajský úřad Olomouckého kraje.

  3. Název veřejné podpory je "Operační program Olomouckého kraje 2002".

  4. Kontaktní osobou je Ing. Stanislav Losert - vedoucí odboru strategického rozvoje kraje, Krajský úřad Olomouckého kraje.

  5. Formou veřejné podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků.

  6. Základem pro poskytnutí veřejné podpory je Smlouva o udělení podpory mezi Olomouckým krajem a žadatelem.

  7. Druh programu podpory nebo jednotlivého případu podpory je označen jako "Opatření č. 1 Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích" a "Opatření č. 10 Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina".

  8. Z regionálního hlediska je program omezen pouze na region Olomouckého kraje.

  9. Míra podpory jako podílu výše veřejné podpory k nákladům činí maximálně 49 %.

  10. Doba trvání programu je 1 rok. Program má být každoročně vyhlašován na dobu 1 roku.

  11. Rozpočet dotace pro trvání programu podpory v případě opatření č. 1 činí 5 mil. Kč a v případě opatření č. 10 činí rovněž 5 mil. Kč. Rozpočet je přijímán každoročně.

  12. Přibližný počet příjemců v případě jednotlivých opatření je od 10 do 50 příjemců.

II. Podklady pro rozhodnutí

  • žádost o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona

  • příloha "Opatření č. 1 Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích a opatření č. 10 Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina- Směrnice pro Žadatele k Výzvě k předkládání Žádostí o podporu".

  • příloha "Rozdělení finančních prostředků dle jednotlivých opatření Operačního programu Olomouckého kraje 2002".

  • vzor Smlouvy o udělení podpory.

  • příloha "Všeobecné podmínky použití podpory z prostředků Olomouckého kraje v rámci Operačního programu"

  • kopie přílohy dopisu Olomouckého kraje ze dne 23.9.2002 č.j. H/1190/02/OSR/1900/02, týkající se charakteristiky Operačního programu Olomouckého kraje pro rok 2002.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. d) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona Krajský úřad Olomouckého kraje.

IV. Vymezení pojmů

Doprava- oddíl 61 odvětvové klasifikace ekonomických činností (dále jen "OKEČ") a pododdíly 60.1, 60.2 a 62.1

Motorová vozidla - pododdíly 34.1, 34.3, skupina 34.20.1

Stavba lodí - pododdíl 35.1

Syntetická vlákna - pododdíl 24.7

Uhlí - oddíl 10

Ocel - pododdíly 13.1 a 27.1.

Průmyslovým výzkumem se rozumí plánovaný výzkum zaměřený na získání nových poznatků, jehož cílem je prospěšnost těchto poznatků při vývoji nových produktů, procesů nebo služeb nebo k výraznému vylepšení existujících produktů, procesů nebo služeb.

Předkonkurenční vývojovou činností se rozumí využívání výsledků průmyslového výzkumu při tvorbě plánu, designu pro nový, upravený nebo vylepšený produkt, proces nebo službu bez ohledu na to, zda mají být prodávány nebo využívány, včetně tvorby počátečního prototypu, který by nemohl být využíván pro komerční účely, dále se jedná o koncepční tvorbu a design jiných výrobků, procesů nebo služeb, včetně prvotních projektů na jejich předvedení nebo pilotních projektů, za předpokladu, že tyto projekty nemohou být předvedeny nebo použity pro komerční účely.

Ostatní podniky představují podnikatelské subjekty založené za účelem podnikání ve smyslu zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, které nesplňují znaky malého či středního podniku. Do této kategorie mohou např. spadat některé ze "subjektů zabývajících se výzkumem" (viz níže část V.2. Vymezení příjemců podpory).

Malým a středním podnikem se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech.

Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích.

V. Údaje o programu

Název programu je "Operační program Olomouckého kraje 2002" (dále jen "Operační program"). Operační program byl schválen usnesením zastupitelstva Olomouckého kraje č. UZ/9/14/2002 ze dne 18.4.2002. V rámci Operačního programu bylo dne 18.9.2002 vyhlášeno celkem 6 opatření, z toho dvě opatření zaměřená na podporu malých a středních podniků a investic:

Opatření 1: Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích (dále jen "Podpora inovací")

Opatření 10: Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina (dále jen "Podpora rozvoje újezdů")

Zbývající opatření byla na základě zprávy o poskytování veřejné podpory, předložené Krajským úřadem Olomouckého kraje dopisem č.j. H/1190/02/OSR/1900/02 ze dne 23.9.2002, posouzena Úřadem z hlediska zákona o veřejné podpoře jako:

  • opatření nezakládající veřejnou podporu ve smyslu zákona o veřejné podpoře, neboť příjemcem jsou pouze Krajský úřad, obce či nepodnikatelské subjekty (vzdělávání občanů), případně

  • opatření omezená pouze lokálně na služby v kraji, které mají charakter služeb veřejného zájmu.

Na základě usnesení Rady Olomouckého kraje č. UR/33/40/2002 byly pro opatření č. 1 vyčleněny finanční prostředky ve výši 5 mil. Kč a pro opatření č. 10 rovněž ve výši 5 mil. Kč.

V.1. Předmět a účel Operačního programu

Program je zaměřen do směrů, které nejsou efektivně pokryty národními aktivitami a podporou. Jedná se o následující směry:

  • doprava a silniční hospodaření (modernizace silniční sítě)

  • reprodukce majetku Olomouckého kraje

  • ekonomický rozvoj (viz opatření č. 1 a 10)

  • vzdělávání a lidské zdroje.

Operační program spadá do regionální úrovně přípravy na využívání podpor ze Strukturálních fondů. Program je navrhován pro rok 2002, ale očekává se jeho rozpracování do podoby víceletého programu s průběžným (ročním) zpřesňováním cílů a rozsahu.

V.2. Vymezení příjemců podpory

Příjemcem může být malý nebo střední podnik, organizace působící ve veřejném sektoru (zřízená obcí nebo jinou institucí veřejné správy), nevládní nezisková organizace, subjekt zabývající se výzkumem nebo obec. Příjemce musí mít sídlo nebo být trvale propojen s ekonomikou územního obvodu Olomouckého kraje, musí být přímo odpovědný za přípravu a vedení projektu a nepůsobit jako prostředník, musí mít stabilní a dostatečné zdroje financování, aby byla zajištěna kontinuita jeho organizace po celou dobu trvání projektu a, bude-li to třeba, hrát roli při jejich financování, a musí mít zkušenosti a být schopen prokázat svou způsobilost řídit rozsáhlou škálu činností odpovídající velikosti projektu, pro který se podpora žádá.

Příjemce může jednat jednotlivě nebo v konsorciu s partnerskými organizacemi. Partneři příjemce musí splňovat stejná kritéria vhodnosti jako jsou stanovena pro příjemce. Příjemce bude vedoucí organizací.

V.3. Specifikace jednotlivých opatření

  • Opatření č. 1: Podpora inovací a inovačních sítí v malých a středních podnicích

Hlavním cílem opatření je podpora inovační aktivity malých a středních podniků za účelem posílení konkurenceschopnosti a hospodářského růstu v kraji. Inovací se pro oblast tohoto programu rozumí podnikatelská aktivita, kterou se uvede na trh nový nebo inovovaný produkt, který je výsledkem nových myšlenek, nebo produktem vědy, výzkumu a vývoje.

Výše podpory na projekt musí být v rozmezí 200 000 Kč až 1 000 000 Kč, v procentuálním vyjádření nesmí podpora přesáhnout 49 % z celkových uznatelných nákladů projektu. Předmětem podpory budou projekty žadatelů sdružených do inovační sítě vytvářené účelovou smlouvou (konsorciem) zúčastněných subjektů bez vzájemných vlastnických vazeb.

Podpora je určena pro projekty v odvětvích:

  • zpracovatelský průmysl, vymezeno OKEČ 15, 17-37, 71-74, kromě tzv. citlivých odvětví (automobilový průmysl, ocelářství, syntetická vlákna, zbrojní průmysl) vymezeno OKEČ 247, 271-273, 341-343 a 351

  • cestovní ruch a turismus, vymezeno OKEČ 92

  • sektor produkce veřejných statků včetně řešení problémů životního prostředí, vymezeno OKEČ 0110, 0112.

Z územního hlediska se podpora týká všech projektů, jejichž výsledky budou realizovány na území Olomouckého kraje.

  • Opatření č. 10: Podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci průmyslové infrastruktury v okolí Vojenského újezdu Libavá a Vojenského újezdu Březina

Hlavním cílem opatření je podpora vytvoření podmínek pro investování a restrukturalizaci produkční infrastruktury, které umožní dosáhnout zvýšení ekonomické aktivity malého a středního podnikání v obcích sousedících s výše uvedenými vojenskými újezdy. V důsledku tohoto opatření je očekáváno trvalé zlepšení podmínek ekonomických činností (nižší náklady, vyšší odbyt, čistší produkce apod.).

Výše podpory na projekt musí být v rozmezí 50 000 Kč až 500 000 Kč, v procentuálním vyjádření nesmí podpora přesáhnout 30 % z celkových uznatelných nákladů projektu.

Z územního hlediska se podpora týká projektů, které budou realizovány ve správních územích obcí sousedících s Vojenským újezdem Libavá a Vojenským újezdem Březina, jenž jsou součástí územního obvodu Olomouckého kraje.

V.4. Oprávněné náklady projektů:

Pro udělení podpory jsou brány v úvahu pouze "vhodné náklady", tj. uznatelné náklady. Tyto náklady jsou specifikovány následovně:

  • vhodné přímé náklady - náklady, které přímo souvisejí s investicemi do pozemků, budov, strojů a zařízení, příp. náklady na pořízení technologie, dále rovněž náklady na poradenské služby, přičemž vhodnými náklady zde jsou celkové náklady na tyto služby.

Náklady jsou považovány v kontextu projektu za vhodné, pokud jsou:

  • nezbytné pro provedení projektu, vynakládány v souladu s podmínkami pro poskytování podpory, vyhovují zásadám zdravého finančního řízení, především efektivnosti (získané hodnoty musí odpovídat vynaloženým finančním prostředkům) a hospodárnosti,

  • vynaloženy během provádění projektu až po uzavření Smlouvy,

  • skutečně vynaloženy, zachyceny v účetnictví na účetních dokladech příjemce, identifikovatelné a ověřitelné a podložené prvotními doklady

tj. náklady na projektové činnosti prováděné během projektu a aktivity (dodávky služeb a prací), které jsou specifikovány a jsou nezbytné pro realizaci projektu.

  • vhodné nepřímé náklady (režijní náklady) - tyto náklady se nepřipouští v rozpočtu uvádět jako fixní položku, a to ani jako částku odvozenou procentní sazbou z částky některé položky přímých nákladů, ani jako jakoukoli jinou částku bez označení věcného obsahu nákladu (nákladového druhu).

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé).

Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků.

Z hlediska příjemců se tedy nejedná o veřejnou podporu v případě obcí, nevládních neziskových organizací a organizací působících ve veřejném sektoru, neboť uvedené subjekty nesplňují atributy podnikání ve smyslu zákona o veřejné podpoře, ani nereprezentují odvětví výroby. V jejich případě lze tedy podporu na základě výše uvedených opatření č. 1 a č. 10 poskytnout bez omezení.

V § 2 odst. 1 zákona je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 2 odst. 2 zákona je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku. Podle § 5 písm. a) zákona může Úřad rozhodnutím povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona u podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Podle § 5 písm. c) zákona může Úřad rozhodnutím povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona u podpor, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhody, poskytované Krajským úřadem Olomouckého kraje, který je poskytovatelem veřejné podpory v souladem s § 3 písm. c) zákona

  • tyto výhody zvýhodňují určité podnikání, neboť poskytnuté veřejné podpory umožní příjemcům těchto podpor snížit náklady na realizaci záměrů, které by musely být hrazeny z rozpočtů příjemců veřejných podpor,

  • hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť příjemci veřejné podpory mohou být subjekty, které jsou v konkurenčním vztahu k ostatním subjektům, na něž se poskytnutí prostředků z opatření Operačního programu nevztahuje a poskytnuté výhody mohou mít za důsledek posílení tržních podílů příjemců veřejných podpor,

  • poskytnutím výhod může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že do navrhovaných projektů financovaných z opatření Operačního programu mohou být zařazeni příjemci veřejné podpory, kteří svou produkci exportují do členských států Evropské unie,

jedná se o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody Úřad postupoval v souladu s příslušnými předpisy Evropského společenství, jimiž jsou:

  1. Nařízení Komise č. 70/2001, o aplikaci čl. 87 a 88 Smlouvy o založení Evropského společenství na veřejnou podporu ve prospěch malých a středních podniků - publikováno v Official Journal 10/33 (dále jen "Nařízení").

  1. Pravidla pro národní regionální pomoc publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla").

  1. Souhrn opatření Společenství pro podporu na výzkum a vývoj (96/C 45/06) publikované v Official Journal OJ C 45 ze dne 17. 2. 1996 (dále jen "Souhrn").

Ad I.

Článek 5 Nařízení stanoví, že míra veřejné podpory určené na služby poskytované externími poradci malým a středním podnikům nesmí přesáhnout 50 % nákladů na tyto služby. Uvedené služby nesmějí mít charakter trvalého či pravidelně se opakujícího poradenství a nesmějí představovat obvyklou součást provozních nákladů podniku, jako např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní služby apod. Jelikož Operační program uvedenou podporu nevylučuje, je příslušná podmínka uvedena ve výroku tohoto rozhodnutí.

Ad II.

Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedený program má být realizován v územním obvodu Olomouckého kraje, tj. v regionu NUTS II Střední Morava, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřeno kupní silou) v období 1996-98 dosáhl 52,6 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Na základě usnesení vlády ČR ze dne 10. 12. 2001 č. 1315, kterým byla vzata na vědomí Regionální mapa intenzity veřejné podpory, určující maximální míru veřejné podpory pro jednotlivé regiony, platí pro region NUTS II Střední Morava maximální míra veřejné podpory 49 %. Jelikož míra veřejné podpory stanovená v Operačním programu tuto míru nepřekračuje, je tato podmínka splněna.

Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Úřad proto stanovil příslušné podmínky ve výroku rozhodnutí.

Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k investičním nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na pořízení technologie vzniklé nabytím nehmotných aktiv v podobě patentů, operativních nebo patentovaných licencí na know-how a nepatentovaného know how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zakoupena od třetích subjektů za tržní cenu, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory a budou využívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu minimálně 5 let. Podle uvedeného článku lze hodnotu investice do nehmotných aktiv počítat maximálně do výše 25 % nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Úřad proto stanovil příslušnou podmínku ve výroku rozhodnutí.

Ad III.

Dle článku 2.3. Souhrnu není inovace považována za samostatnou kategorii výzkumu a vývoje. Podpora na činnosti, které mají inovační charakter, ale neodpovídají žádnému ze stádií výzkumu a vývoje uvedených v Příloze 1 souhrnu (základní výzkum, průmyslový výzkum, předkonkurenční vývojová činnost), může být poskytnuta pouze v souladu s pravidly pro investiční podporu v rámci Pravidel.

Souhrn v Příloze 1 definuje jednotlivá stadia výzkumu a vývoje a v Příloze č. 2 určuje přehled typů nákladů, vhodných na poskytnutí podpory, pro účely výpočtu míry veřejné podpory. Míry veřejné podpory pro jednotlivá stadia výzkumu a vývoje definuje část 5. Souhrnu. Bod 5.10.1. stanoví možnost zvýšení míry intenzity o 10 procentních bodů pro malé a střední podniky. Předpoklady a podmínky pro zvýšení míry veřejné podpory o 10 procentních bodů definuje bod 5.10.4. Souhrnu. Maximální míry veřejné podpory pro průmyslový výzkum a předkonkurenční vývojovou činnost stanoví bod 5.12. Souhrnu. Úřad proto stanovil příslušnou podmínku ve výroku rozhodnutí.

Vzhledem k tomu, že Operační program nevylučuje podporu do tzv. citlivých sektorů - tedy do uhelného a ocelářského průmyslu, dopravy, průmyslu stavby lodí, průmyslu výroby syntetických vláken a automobilového průmyslu - v jejímž případě zakládají příslušné předpisy a směrnice ES nutnost jejího individuálního posouzení, stanovil Úřad podmínku, směřující k vyloučení příjemců v těchto sektorech z Operačního programu.

VII. Závěr

Dne 20.11. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů Úřad žádosti o povolení výjimky vyhověl. Rozhodnutí však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Krajský úřad Olomouckého kraje

Jeremenkova 40a

779 11 Olomouc

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz