číslo jednací: VP/S144/02-160

Instance I.
Věc AUTODOPRAVA - daňové úlevy
Účastníci
  1. Finanční úřad ve Šternberku
  2. více příjemců nebo program
Typ správního řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí zastaveno
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 28. 12. 2002
Dokumenty file icon pis5373.pdf 87 KB

Č.j. VP/S 144/02-160

V Brně dne 5. prosince 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 22. 11. 2002 na základě žádosti Finančního úřadu ve Šternberku č.j. 38569/02/381920/2060 ze dne 19.11.2002 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto :

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve výši 151 Kč ve formě prominutí penále k daňovému nedoplatku na dani z přidané hodnoty (…..)

zastavuje.

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 22.11.2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Finanční úřad ve Šternberku dopisem ze dne 19.11.2002 č.j. 38569/02/381920/2060.

I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Finanční úřad ve Šternberku

  • orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Česká republika - Finanční ředitelství v Ostravě, Finanční úřad ve Šternberku

  • kontaktní osobou je Eva Fialová

  • právním základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě prominutí daňového penále je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění, a vyhláška Ministerstva financí č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují územní finanční orgány k promíjení příslušenství daně

  • jako druh programu podpory nebo jednotlivého případu podpory je uvedeno prominutí daňového penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění, a vyhlášky Ministerstva financí č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují územní finanční orgány k promíjení příslušenství daně

  • formou poskytnutí veřejné podpory jsou daňové úlevy

II. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů :

  1. formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. kopie žádosti o prominutí penále ze dne 23.10.2002 adresované Finančnímu úřadu ve Šternberku

  3. kopie zproštění mlčenlivosti ze dne 11.11.2002

  4. kopie koncesní listiny (…..)

  5. kopie výpočtu referenčního úroku.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Finanční úřad ve Šternberku.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je (…..), který provozuje silniční motorovou dopravu nákladní, přičemž územní rozsah dopravy je Česká republika. Mezinárodní dopravu (…..) neprovozuje.

V. Charakteristika veřejné podpory

Podáním ze dne 23.10. 2002 plátce požádal o prominutí vyměřeného penále. Finanční úřad ve Šternberku v souladu s § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují finanční orgány k promíjení příslušenství daně, navrhuje penále v plné výši 550 Kč prominout.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží.

V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených.

Podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění může Ministerstvo financí ČR rozhodnout o prominutí příslušenství k dani z důvodu odstranění tvrdosti zákona. Vyhláškou č. 299/1993 Sb. zmocnilo Ministerstvo financí ČR k promíjení příslušenství daně územní finanční orgány.

V případě promíjení penále má podnikatelský subjekt v důsledku neplacení daně k dispozici volné finanční prostředky, které byl povinen zaplatit organizaci hospodařící s veřejnými prostředky. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na podporu v podobě zákonných plateb, které jsou příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení pojistného podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována jen ta část penále, která představuje ekonomickou výhodu pro dlužníka daně a odpovídá hodnotě úroku z prodlení. Zbývající, tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, je použita referenční sazba ve výši 10 %.

V případě promíjení penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění, představuje veřejná podpora částku převyšující rozdíl mezi penále ve výši 36,5 % z dlužné částky a ekonomickým ekvivalentem komerčního úroku, který Úřad vyjadřuje tzv. referenční sazbou, která je pro účely výpočtu veřejné podpory pro oblast odpouštění penále stanovena ve výši 10 % z dlužné částky.

10

Veřejná podpora je -------- x 100 % z celkové výše vyměřeného penále = 27 % z vyměřeného penále

36,5


Prominutí penále do výše 73 % z celkové výše penále nepředstavuje veřejnou podporu. Teprve prominutí penále vyšší než 73 % z celkové výše penále (73 až 100) představuje veřejnou podporu.

Vzhledem ke skutečnosti, že Finanční úřad ve Šternberku hodlá prominout celou výši penále, tj. 550 Kč, představuje částka 151 Kč, tj. 27 % vyměřeného penále, veřejnou podporu. S ohledem na velmi nízkou výši veřejné podpory lze usoudit, že nejsou naplněny všechny znaky zakázané veřejné podpory dle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, konkrétně podmínka dotčení obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. V rozhodnutí Soudního dvora ze dne 19.9.2000 v případu C-156/98 (Německo v. Komise - podpora poskytnutá podnikům formou daňového zvýhodnění investic) je uvedeno, že obchod Evropské unie je dotčen podporou tehdy, jestliže tato podpora vede k posílení pozice podniku ve srovnání s ostatními podniky soutěžícími na trhu Evropské unie.

Vzhledem k tomu, že částka veřejné podpory je velmi nízká a příjemce působí pouze na trhu České republiky, nejedná se o veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře.

Vzhledem k tomu, že se nejedná o zakázanou veřejnou podporu podle zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře zastavil.

VII. Závěr

Dne 4.12. 2002 bylo účastníku řízení podle § 23 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, doručeno sdělení o možnosti nahlédnout do spisu a vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jejich doplnění. Tohoto práva se účastník řízení dopisem č.j. 39926/02/381920/2060 ze dne 4.12.2002 vzdal.

Poučení o opravném prostředku

Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek.

Mgr. Kamil Rudolecký

ředitel odboru veřejná podpora

Obdrží:

Finanční úřad ve Šternberku

Oblouková 2

785 01 Šternberk

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz