číslo jednací: VP/S116/02-160

Instance I.
Věc MPO-Společnost investičního rozvoje, a.s. - přímé poskytnutí finančních prostředků
Účastníci
  1. MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
  2. SPOLEČNOST INVESTIČNÍHO ROZVOJE a.s.
Typ správního řízení Veřejná podpora
Výrok povoleno
Rok 2002
Datum nabytí právní moci 10. 12. 2002
Dokumenty file icon pis6708.pdf 93 KB

Č.j. VP/S 116/02 - 160

V Brně dne 5. prosince 2002

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 8.10. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 7.10. 2002, č.j. 1719/02/3800, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory, podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto:

Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou dotace z Programu na podporu průmyslových zón na vybudování infrastruktury průmyslové zóny Královský vrch - Kadaň ve výši 8 418 061 Kč společnosti SPOLEČNOST INVESTIČNÍHO ROZVOJE a.s.

se povoluje

Odůvodnění:

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 8.10. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost SPOLEČNOST INVESTIČNÍHO ROZVOJE a.s., kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

I. Podklady pro rozhodnutí

Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů:

  1. žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře

  2. základních informací o projektu vybudování průmyslové zóny Královský vrch -Kadaň

  3. výpočtu nákladové mezery

  4. výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Ústí nad Labem, týkajícího se společnosti SPOLEČNOST INVESTIČNÍHO ROZVOJE a.s.

  5. Programu na podporu rozvoje průmyslových zón, včetně příloh

  6. znaleckých posudků ze dne 3.7. 2001 vypracovaných Janem Jonášem č. 1620-35/01, č. 1621-36/01, č. 1622-37/01, č. 1623-38/01 na zjištění tržní ceny pozemků v k.ú. Kadaň týkajících se průmyslové zóny Královský vrch -Kadaň.

II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky

  • poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

  • kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, ředitel odboru podpory průmyslových investic /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

  • název veřejné podpory je "Program na podporu průmyslových zón"

  • základem pro poskytnutí veřejné podpory je Program na podporu průmyslových zón

  • jako forma veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků

  • podpora bude poskytnuta v roce 2002.

III. Vymezení účastníka řízení

Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR.

IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory

Příjemcem veřejné podpory je společnost SPOLEČNOST INVESTIČNÍHO ROZVOJE a.s., se sídlem Kadaň, Boženy Němcové 1689, PSČ 432 01, IČO: 25432451 (dále jen "rozvojová společnost"). Předmětem podnikání společnosti je mimo jiné inženýrská činnost v investiční výstavbě, projektová činnost ve výstavbě, provádění staveb, jejich změn a odstraňování, realitní činnost a správa a údržba nemovitostí, reklamní činnost a marketing.

V. Charakteristika veřejné podpory

Veřejná podpora je poskytována rozvojové společnosti formou dotace z Programu na podporu průmyslových zón na vybudování infrastruktury průmyslové zóny Královský vrch - Kadaň ve výši 8 418 061 Kč rozvojové společnosti. Tato rozvojová společnost buduje severozápadně od Kadaně v lokalitě Královský vrch průmyslovou zónu o rozloze 81 ha. Cílem rozvojové společnosti je prodej a pronájem investičně připraveného území v této lokalitě jednotlivým investorům ve zpracovatelském průmyslu, v oborech strategických služeb a v oblasti výzkumu a vývoje.

VI. Právní analýza

V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")).

V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel.

V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku.

Vzhledem k tomu, že:

  • se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře,

  • tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci infrastruktury průmyslové zóny, které by musel vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností,

  • dojde k narušení hospodářské soutěže v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci veřejné podpory vybudovat infrastrukturu průmyslové zóny s nižšími investičními náklady,

jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka.

Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Offical Journal C 74, 10.3. 1998 (dále jen "Pravidla") a rozhodnutí Evropské komise ze dne 28.2. 2001 - č. N 747/A/99 podpora tzv. spekulativního rozvoje a č. N 747/B/99 podpora tzv. rozvoje na míru (dále jen "Rozhodnutí").

Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) - tj. veřejné podpory regionálního charakteru.

Záměrem rozvojové společnosti, čili developera, je vybudování průmyslové zóny Královský vrch - Kadaň o rozloze 81 ha za účelem prodeje a pronájmu investičně připraveného území v této lokalitě jednotlivým investorům ve zpracovatelském průmyslu, v oborech strategických služeb a v oblasti výzkumu a vývoje, přičemž koneční investoři nejsou známy. V tomto případě se tedy jedná v souladu s Rozhodnutím o tzv. spekulativní rozvoj území, tj. realizaci počáteční investice spočívající v rozvoji území developery, investičními či jinými společnostmi, za účelem jeho dalšího investičního využití, za předpokladu, že konečný investor není v době realizace projektu znám.

Dle Rozhodnutí lze takovouto podporu povolit jako podporu na regionální rozvoj, pokud je podpora poskytnuta v souladu s čl. 4.4. Pravidel a pokud je podpora stanovena na základě tzv. nákladové mezery, která činí rozdíl mezi oprávněnými náklady společnosti vynaloženými v souvislosti s investičním rozvojem území, a předpokládanou výší tržního zhodnocení území po dokončení projektu.

Dle zaslaných podkladů jsou oprávněné náklady v celkové výši 194 250 701 Kč tvořeny:

  1. náklady na výkup pozemků ve výši (…..) Kč

  2. náklady na přípravu a vybudování technické infrastruktury ve výši (…..) Kč, z toho:

  • náklady na inženýrskou činnost ve výši (…..) Kč

  • náklady na vybudování technické infrastruktury ve výši (…..) Kč

  • náklady na přeložky inženýrských sítí ve výši (…..) Kč.

Dle zaslaných podkladů - znaleckých posudků činí celková obvyklá cena pozemků, nebo-li tržní zhodnocení pozemků činí výše 185 832 640 Kč. Výše tzv. nákladové mezery tedy činí 8 418 061 Kč.

Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu, týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě podpory na tzv. spekulativní rozvoj území je v souladu s čl. 4.4. Pravidel a v souladu s povahou tohoto podnikání počáteční investice definována jako investice do rozvoje území a majetku, nebo li development, za účelem podpory regionálního rozvoje. Účelem dotace z Programu na podporu průmyslových zón na vybudování infrastruktury průmyslové zóny Královský vrch - Kadaň ve výši 8 418 061 Kč rozvojové společnosti je podpora regionální rozvoje, tj. příprava území pro příchod investorů a tím zvýšení konkurenceschopnosti jednotlivých regionů a celé České republiky a vytvoření předpokladu pro vznik nových pracovních míst - podmínka čl. 4.4. Pravidel v souladu s Rozhodnutím je tedy splněna, přičemž je nutné podotknout, že průmyslová zóna Královský vrch - Kadaň se nachází ve strukturálně postiženém regionu - Ústecký kraj, v okrese Chomutov s velmi vysokou mírou nezaměstnanosti 16,9 % - tj. 181,7 % průměru České republiky (říjen 2002).

Vymezení oprávněných nákladů je v souladu s Rozhodnutím, výše veřejné podpory formou tzv. nákladové mezery rozvojové společnosti ve výši 8 418 061 Kč je tedy též v souladu s Rozhodnutím.

V souladu s Rozhodnutím a čl. 4.2. Pravidel je požadováno, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Jelikož výše veřejné podpory činí 8 418 061 Kč a výše investice, resp. oprávněných nákladů, činí 194 250 701 Kč, je tato podmínka splněna.

Dle Rozhodnutí je nutné, aby byla výše veřejné podpory v souladu s čl. 4.8. a 4.9. Pravidel, resp. se schválenou Regionální mapou veřejné podpory. Dle Regionální mapy intensity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala dne 10.12. 2001 na vědomí svým usnesením, č. 1315, činí strop regionální podpory v případě regionu NUTS II Severozápad 49 %. Jelikož výše veřejné podpory činí 8 418 061 Kč a výše oprávněných nákladů činí 194 250 701 Kč, je tato podmínka splněna.

IX. Závěr

Dne 7.11. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil.

Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět.

Poučení o opravném prostředku:

Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad.

Ing. Josef Bednář

předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže

Obdrží:

Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky

Na Františku 32

110 15 Praha

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz