číslo jednací: S0183/2018/KS-17741/2018/840/MWi

Instance I.
Věc Spojení soutěžitelů Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH / ŽPSV a.s.
Účastníci
  1. Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH
  2. ŽPSV a.s.
Typ správního řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Typ rozhodnutí povoleno
Rok 2018
Datum nabytí právní moci 18. 6. 2018
Dokumenty file icon 2018_S0183.pdf 325 KB

Č. j.: ÚOHS-S0183/2018/KS-17741/2018/840/MWi

 

Brno 14. 6. 2018

 

 

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0183/2018/KS, zahájeném dne 17. 5. 2018 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH, se sídlem Spolková republika Německo, Mnichov, Lindwurmstraβe 129a, zastoupené Mgr. Lenkou Krutákovou, advokátkou, se sídlem Praha 1, Na Poříčí 1079/3a, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto

 

ROZHODNUTÍ:

Spojení soutěžitelů Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH, se sídlem Spolková republika Německo, Mnichov, Lindwurmstraβe 129a, na straně jedné, a ŽPSV a.s., se sídlem Uherský Ostroh, Třebízského 207, IČO 46346741, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě Smlouvy o koupi akcií, která bude uzavřena mezi společností OHL Central Europe, a.s., se sídlem Praha 3, Olšanská 2643/1A, IČO 26420341, jako prodávajícím, společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], se sídlem [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], jako ručitelem, a některou z dceřiných společností společnosti Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH, jako kupujícím, v jejímž důsledku má společnost Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH, prostřednictvím některé své dceřiné společnosti, nabýt akcie představující minimálně [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ]% podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti ŽPSV a.s., a získat tak možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se dle § 16 odst. 2 téhož zákona

 

POVOLUJE.

 

Odůvodnění

1.             Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV01501053 ze dne 23. 5. 2018. Tato skutečnost byla současně zveřejněna na internetových stránkách Úřadu.

2.             Úřad v průběhu správního řízení oslovil za účelem získání informací potřebných k náležitému zjištění skutkového stavu týkajícího se soutěžního prostředí ve spojením dotčené oblasti vybrané odběratele zboží vyráběného nabývanou společností, s výzvou k poskytnutí podkladů a informací týkajících se dopadů předmětného spojení na hospodářskou soutěž. V rámci svého vyjádření některé oslovené subjekty sdělily své obavy z možného narušení hospodářské soutěže v důsledku uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů.

3.             Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku nebo obdobných zahraničních registrů, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. Úřad rovněž vycházel z vyjádření a stanovisek subjektů, jež byly v rámci předmětného správního řízení Úřadem osloveny.

I. Notifikační podmínky

4.             K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě Smlouvy o koupi akcií, která bude uzavřena mezi společností OHL Central Europe, a.s., se sídlem Praha 3, Olšanská 2643/1A, IČO 26420341, jako prodávajícím, společností [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], se sídlem [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], jako ručitelem, a některou dceřinou společností společnosti Leonhard Moll Betonwerke Beteiligungs-GmbH, se sídlem Spolková republika Německo, Mnichov, Lindwurmstraβe 129a (dále jen „Leonhard Moll“), jako kupujícím, v jejímž důsledku má společnost Leonhard Moll, prostřednictvím některé své dceřiné společnosti, nabýt akcie představující minimálně [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ]% podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti ŽPSV a.s., se sídlem Uherský Ostroh, Třebízského 207, IČO 46346741 (dále jen „ŽPSV“), a získat tak možnost tuto společnost nepřímo výlučně kontrolovat.[1]

5.             Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat.

6.             Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu.

II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů

7.             Společnost Leonhard Moll náleží do podnikatelské skupiny, v jejímž čele stojí společnost Moll GmbH & Co. KG (dále jen „Skupina Moll“). Skupina Moll působí zejména v oblasti výroby předpjatých betonových pražců pro železniční tratě, výstavby a údržby telekomunikačních stanovišť, výroby minerálních nátěrových barev, výroby žáruvzdorných a ohnivzdorných materiálů a v oblasti výstavby a investic do nemovitostí. Co se týče výroby předpjatých betonových pražců, působí Skupina Moll především na území Spolkové republiky Německo, Spojeného království Velké Británie a Severního Irska a Polské republiky. Na území České republiky působí Skupina Moll především prostřednictvím společnosti Leonhard Moll Railway & Tower Systems s.r.o., se sídlem Ostrava – Zábřeh, U Studia 2253/20, IČO 26259699, a to v oblasti výstavby a údržby telekomunikačních stanovišť.

8.             Společnost ŽPSV je činná především v oblasti výroby předpjatých železobetonových pražců a ostatních výrobků z betonu a železobetonu určených pro stavebnictví se zaměřením na dopravní (železniční, silniční) a pozemní stavby, včetně revitalizace panelových domů, výstavby průmyslových a obchodních center a ekologických staveb. V období před uskutečněním posuzované transakce je společnost ŽPSV kontrolována společností OHL Central Europe, a.s.

III. Dopady spojení

9.             Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území.

10.         Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 2 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nabývaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatelů či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí.

11.         Skupina Moll je činná zejména v oblasti výroby předpjatých betonových pražců, výstavby a údržby telekomunikačních stanovišť, výroby minerálních nátěrových barev, výroby žáruvzdorných a ohnivzdorných materiálů a v oblasti výstavby a investic do nemovitostí. Společnost ŽPSV působí především v oblasti výroby předpjatých betonových pražců a ostatních výrobků z  betonu a železobetonu určených pro stavebnictví se zaměřením na dopravní (železniční, silniční) a pozemní stavby.

12.         Z uvedených skutečností vyplývá, že aktivity spojujících se soutěžitelů se překrývají v oblasti výroby předpjatých betonových pražců (dále jen „betonové pražce“). Skupina Moll však v této oblasti není činná na území České republiky, ale zejména na území Spolkové republiky Německo, Spojeného království Velké Británie a Severního Irska a Polské republiky. Společnost ŽPSV působí převážně na území České republiky.

13.         V předmětné oblasti ve své předchozí rozhodovací praxi Úřad vymezil jako relevantní trh železobetonových pražců na území České republiky.[2]

14.         Protože tržní podíl společnosti ŽPSV v oblasti výroby betonových pražců na území České republiky činí téměř [95-100] %, Úřad zkoumal, zda geografický trh není širší než území České republiky, resp. zda Skupina Moll nepředstavuje pro společnost ŽPSV alespoň potenciální konkurenci, neboť Skupina Moll obdobné výrobky prodává např. na území Německa či Polska. Z tohoto důvodu Úřad oslovil nejvýznamnější odběratele pražců vyráběných společností ŽPSV se žádostí o posouzení, zda zahraniční výrobce betonových pražců považují za alternativní zdroj dodávek těchto produktů, popř. zda by předmětné výrobky začali ze zahraničí odebírat, pokud by došlo na území České republiky k jejich zdražení. Současně Úřad požádal oslovené subjekty o identifikaci potenciálních zahraničních dodavatelů betonových pražců.[3]

15.         Z provedeného šetření mezi odběrateli betonových pražců společnosti ŽPSV, a z doplnění informací ze strany účastníka řízení, vyplynuly následující skutečnosti.

16.         Železniční a tramvajové pražce z předpjatého železobetonu a další typy kolejnicových podpor jsou dle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a příslušného prováděcího nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „nařízení vlády“), tzv. stanoveným výrobkem, a je nutné dle výše uvedených právních předpisů provést tzv. posouzení shody (tj. posouzení, zda výrobek splňuje technické požadavky), a to dle § 5 a násl. nařízení vlády. Nařízení vlády stanovuje postup posouzení shody nazvaný „certifikace výrobku“ autorizovanou osobou, s povinností pravidelných ročních dohledů u výrobce ze strany autorizované osoby. Následně musí výrobce vydat prohlášení o shodě podle § 13 nařízení vlády, kterým potvrzuje, že při posuzování shody bylo prokázáno splnění základních technických požadavků stanovených v nařízení vlády.

17.         Pro železniční výrobky, včetně betonových pražců, dále platí zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, který ve svém § 47 odstavci 4 stanovuje, že „Drážní správní úřad vydá průkaz způsobilosti určeného technického zařízení na základě technické prohlídky a zkoušky, kterou zajistí výrobce nebo jiná osoba, která prokáže právní zájem na schválení určeného technického zařízení, na svůj náklad u právnické osoby pověřené Ministerstvem dopravy. Je-li určené technické zařízení současně stanoveným výrobkem podle zvláštního předpisu, je podkladem pro rozhodnutí drážního správního úřadu doklad o shodě vydaný podle zvláštního právního předpisu.“

18.         Pokud jde o tramvajové pražce, tyto se certifikují dle výše uvedených českých předpisů stejně jako pražce železniční, s tím rozdílem, že nepodléhají evropské legislativě – je tedy vydáno pouze prohlášení o shodě, a to na základě posouzení dle českých předpisů.

19.         Proces tzv. certifikace může být stanoven dalšími předpisy (normy, předpisy správců dopravních cest), v případě většiny české železniční cesty je to Správa železniční dopravní cesty, státní organizace. Města jako správci tramvajových cest obvykle další předpisy nestanoví.

20.         Příčné pražce zabudované do evropského železničního systému podléhají směrnicím a dalším právním předpisům EU (Směrnice evropského parlamentu a rady č. 2008/57/ES o interoperabilitě železničního systému ve Společenství a Nařízení komise (EU) č. 1299/2014 o technických specifikacích pro interoperabilitu subsystému infrastruktura železničního systému v Evropské unii) a musí být provedeno posouzení shody dle těchto předpisů. Posuzujícím subjektem je tzv. notifikovaná osoba (registrace/akreditace subjektu pro činnosti v rámci EU), která vydává po kladném posouzení shody certifikát. Výrobce následně vydává ES prohlášení o shodě. Tato legislativa nicméně umožňuje postup, kdy prokázat shodu může výrobce sám (bez nutnosti zapojení notifikované osoby). Lze tedy shrnout, že prokázat shodu pražců dle předpisů EU může výrobce buď sám, nebo s pomocí notifikované osoby. Záleží na rozhodnutí výrobce, který modul posouzení shody (CA nebo CH) dle rozhodnutí Komise 2010/713/EU využije. Často jde i o obchodní (marketingovou) strategii, kdy schválení od renomované notifikované osoby má kladný vliv na přijetí u zákazníků (správců železnic). [4]

21.         Z šetření dále vyplynulo, že společnost ŽPSV je dle vyjádření oslovených odběratelů jedinou společností, která na území České republiky vlastní potřebné certifikáty a další doklady nutné pro uvedení výrobků na trh. Produkty Skupiny Moll nejsou certifikované pro použití na území České republiky, Skupina Moll na území České republiky v oblasti výroby betonových pražců dosud nepůsobila a v současné době ani neusiluje o získání potřebné certifikace.[5]

22.         Z oslovených odběratelů většina rovněž uvedla, že nemá se zahraničními dodavateli doposud žádnou zkušenost (i s ohledem na potřebu certifikace), možnosti dodávek betonových pražců ze zahraničí ani nezkoumala, a tudíž nebyla schopna poskytnout identitu případných potenciálních konkurentů společnosti ŽPSV. Pokud oslovení odběratelé uvedli potenciální konkurenty společnosti ŽPSV, tak většinou zmínili jiné zahraniční společnosti než podnikatelskou skupinu účastníka řízení (např. společnost Maba Track Solutions GmbH, se sídlem v Rakouské republice, nebo RAIL.ONE AG, se sídlem ve Spolkové republice Německo). Pouze dva oslovení odběratelé poukázali mezi jinými zahraničními subjekty i na společnost Leonhard Moll jako možného konkurenta společnosti ŽPSV. Nicméně dle vyjádření oslovených subjektů, zahraniční společnosti by se potenciálními dodavateli betonových pražců mohli stát až po zajištění potřebné certifikace jejich produktů pro použití na území České republiky.

23.         Většina oslovených odběratelů ve svých odpovědích nevyjádřila obavu z narušení hospodářské soutěže či ohrožení jejich postavení na trhu. Někteří odběratelé však uvedli obavu z možného nárůstu cen výrobků ŽPSV, a to proto, že dojde k jejímu nákupu ze strany významného zahraničního subjektu.

24.         K tomu Úřad uvádí, že situace v oblasti výroby betonových pražců na území České republiky se v důsledku uskutečnění předmětného spojení soutěžitelů podstatně nezmění. Společnost ŽPSV v současné době náleží do podnikatelské skupiny OHL, kontrolované taktéž zahraničním subjektem, který navíc představuje jednoho z významných celosvětově aktivních soutěžitelů působících v oblasti stavebnictví. Navíc Skupina Moll v oblasti výroby betonových pražců na území České republiky dosud nepůsobí, její výrobky nemají potřebnou certifikaci pro použití na území České republiky a v současné době o certifikaci svých produktů na území České republiky ani neusiluje. Posuzované spojení soutěžitelů tak nevzbuzuje vážné obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže v oblasti výroby betonových pražců na území České republiky.

25.         Společnost ŽPSV je na území České republiky činná také v oblasti výroby betonových produktů určených pro stavebnictví, zejména pak pro dopravní stavby (mimo pražců), pozemní stavitelství a inženýrské stavby. Tržní podíl společnosti ŽPSV v jednotlivých výše uvedených oblastech však nepřekračuje [25-35] % a společnost Leonhard Moll na území České republiky v těchto oblastech nepůsobí.

IV. Závěr

26.         Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává.

  

Poučení

Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek.

 

 

 

 

JUDr. Hynek Brom

I. místopředseda Úřadu

 

 

 

 

 

 

Obdrží

Mgr. Lenka Krutáková, advokátka

CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang, advokáti, v.o.s.

Palladium, Na Poříčí 1079/3a

110 00 Praha 1

IDDS: bbeg456

 

 

 

 

Vypraveno dne

viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

 

 

 

Právní moc: 18. 6. 2018.



[1] Společností, prostřednictvím které má společnost Leonhard Moll nabýt kontrolu nad společností ŽPSV, má být pravděpodobně společnost [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], se sídlem [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], IČO [ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ], která byla založena za účelem realizace navrhovaného spojení soutěžitelů.

[2] Viz rozhodnutí Úřadu č.j. S 68/03-1774/03, ze dne 26. 5. 2003, ve věci spojení soutěžitelů OBRASCÓN HUARTE LAIN S.A./Rentia Invest, a.s. a Železniční průmyslová stavební výroba Uherský Ostroh, a.s.

[3] Viz Výzva Úřadu k poskytnutí podkladů a informací, ze dne 22. 5. 2018, č.j.: ÚOHS-S0183/2018/KS-14873/2018/840/MWi, list spisu č. 249-251.

[4] Viz list spisu č. 343 - 344.

[5] Proces certifikace je náročný a dlouhodobý, neboť spočívá mimo jiné například v povinnosti vybudovat z vyráběných pražců potřebné zkušební úseky, na kterých se pražce zkouší několik let. Viz list spisu č. 344.

vyhledávání ve sbírkách rozhodnutí

cs | en
+420 542 167 111 · posta@uohs.cz